◎長距離便では中東の伸び目立つ  9月のOAG統計

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◎長距離便では中東の伸び目立つ  9月のOAG統計

AsiaNet 50538

共同JBN 1133 (2012.9.6)

◎長距離便では中東の伸び目立つ  9月のOAG統計

【ロンドン2012年9月5日PRN=共同JBN】フライトスケジュール情報市場の大手OAG(http://www.oag.com)が公表した最新統計によると、9月に運航される長距離航空便は座席数でみて中東地域がもっとも高い伸びとなり、座席数は1日当たり2万2000席が増加する見込みだ

(Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20110908/NY64578LOGO

▽OAG FACTS

2012年9月のOAG FACTS(便数と座席数のトレンド統計)(http://www.oagaviation.com/OAG-FACTS/2012/September-Executive-Summary)によると、中東地域での航空便座席数は出発便、到着便合わせて合計で2011年9月に比べ5%増加し、月間では131万席になる見込み。また便数も出発便、到着便合わせて4%増の5万9771便となる見込み。

OAGの分析担当ディレクターであるロブ・ショウ氏は「ドバイ空港は便数では8%、座席数では12%それぞれ増加し、世界の全主要ハブ空港の中では最大の伸びとなる見込みだ。座席数と便数の伸びに差があるのは、アラブ首長国連邦(UAE)がエアバスA300を採用したのも理由。しかし独自の拡大計画の成果がみられるアブダビは、引き続き中東では最も成長著しいハブ空港で、座席数は166万1512席と前年同月に比べ16%増加する見込み。ドーハとリヤドも座席数では高い伸びとなり、それぞれ10%、5%の伸びを記録する見通し」と述べた。

同氏はまた「中東地域は引き続き、世界的に長距離航空便の伸びの前衛役を果たしている。これはエミレーツ航空、エティハド航空、カタール航空など『スーパーコネクター』と呼ばれる航空会社の野心的な成長目標も理由だが、地域全体にわたる空港インフラ整備や投資が引き続き、域外の長距離航空会社を中東に引き寄せている」と指摘した。

同地域の長距離便の伸びとは対照的に、中東域内での航空便は9月には便数、座席数ともに3%減少する見込み。低価格航空会社(LCC)は中東域内便での座席数のシェアを15%に拡大し、前年同月比では12%増となる見込み。またLLCの分数は月間で16%増加し、前年同月に比べ便数は856便増加する予定。

ショウ氏は「LCCは中東地域での市場シェアを拡大させている。低価格航空会社は便数や座席数で大きな伸びを達成しているだけではなく、長距離航空便の分野でもより優勢になっており、中東地域からの出発便、到着便は便数、座席数で2011年に比べ18%の伸びが見込まれる。具体的な数字でみると便数では1048便、座席数では18万2139席の増加となる」としている。

▽アジア太平洋地域は引き続き増加

多くの主要航空運輸面で、中東地域は現時点での測定基準となっている半面、OAG FACTSではアジア太平洋地域が明日の航空運輸分野で巨大な地域となるべく急速に発展していることも明らかになった。

ショウ氏は以下のように指摘している。「9月はアトランタ空港が引き続き世界最大のハブ空港である見込みで、便数は2011年9月並みだが、座席数は2%増加する見込みだ。しかし北京空港が急速に追いつきつつあり、座席数では2012年9月はアトランタ空港を24万8000席下回るにすぎない。2011年9月の時点の数字は54万4000席だった」

ショウ氏によると、アジア太平洋地域の急速な経済発展は、域内間の航空運輸の伸びにもはっきりと示されている。座席数でみるとアジア太平洋地域は依然として世界最大の地域旅客市場で、同氏は「中東とアジア太平洋だけが9月には域内の便数、座席数で前年同月を上回るだろう。とはいえ中東地域が座席数で14万5000席増、16%増と健全な伸びとなる一方、アジア太平洋地域は月間に座席数が32%増加する見込みで、これは580万席の増加となる」と指摘した。

アジア太平洋地域でのLCCによる提供座席数は、前年同月比で32%増加し、増加座席数は720万席に達する見込みだ(一日当たりでは24万1000席の増加)。その一方でLCCのアジア太平洋域内便数も24%増加する見通しとなっている。

ショウ氏は「LCCの成長でホットスポットとなっているのは東南アジアで、座席数は前年同月に比べ76%、440万席もの増加が見込まれている」と述べている。

▽世界的な注目点

世界全体でみると定期航空便の便数は、2012年9月には前年同月比で0.4%(1万1799席)減少するとみられているが、提供座席数は2%(608万8628席)増加すると見込まれている。9月に予定されている定期航空便数は261万5534便で、座席数は合計で3億4019万1374席となっている。

月間で域内の最も減少が著しいのは北米地域で、座席数は前年同月に比べほぼ100万席、便数では2万8000便減と減少傾向が続いている。

世界のハブ空港のうち上位10空港をみると、提供座席数は増減まちまちで、増加を記録するのは全体の半数だけ。ヒースロー、シカゴ、パリ、ロサンゼルスの各空港は減少となる。提供座席数では2011年9月に6位だったフランクフルト空港は、今年は5位に上昇する。

2012年1月から9月までの年初来合計でみると、定期航空便数は前年同期比で1%、32万4842便の増加が見込まれる。提供座席数は同3%、9200万席の増加となっている。

9月分のOAG FACTSレポート要約版は(http://www.oagaviation.com/OAG-FACTS/2012/September-Executive-Summary)で入手できる。

(編集者注意)

UBM Aviation(http://www.ubmaviation.com)ブランドのOAG(http://www.oag.com)は、航空情報や分析サービスにおける信頼できる情報源。OAGの主導的な航空データベースはその規模、正確さ、総合性から並ぶものがなく、世界の航空業界の業務に不可欠となっている。詳しい情報はwww.oag.comを参照。

ソース:OAG

▽問い合わせ先

Sarah Dixon

Product Marketing Director of UBM Aviation

+44-(0)-1582-600-111

pressoffice@ubmaviation.com;

Marc Cornelius

mcornelius@8020comms.com or

Sharon Campbell

scampbell@8020comms.com

+44-(0)-1483-447380

both of 80:20 Communications

Middle East Leads Growth In Long-Haul Airline Seats In September, Says OAG Strong Asia Pacific Growth Confirms Region's Rising Influence

PR50538

LONDON, Sept. 5, 2012 /PRN=KYODO JBN/ --

    The Middle East will see the strongest growth of any global region in

available long-haul airline seats in September, adding 22,000 extra seats per

day, according to the latest statistics from OAG [http://www.oag.com ], the

market leader in flight schedule data.

    (Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20110908/NY64578LOGO )

    The OAG FACTS

[http://www.oagaviation.com/OAG-FACTS/2012/September-Executive-Summary ]

(Frequency and Capacity Trend Statistics) report for September 2012 reveals an

expected 5% growth in available seats to and from the Middle East, compared to

September 2011, with 13.1 million anticipated in the month. Meanwhile, flight

operations to and from the region are expected to increase by 4% to 59,771.

    Rob Shaw, Director of Analytics at OAG, says: "Dubai is expected to lead

all major global hubs in September in terms of growth, with an 8% increase in

flights and a 12% increase in seats, a disparity partly reflecting Emirates'

adoption of the Airbus A380. However, Abu Dhabi is enjoying the fruits of its

own expansion strategy and will remain the fastest growing hub in the Middle

East, with a 16% increase in seat capacity to 1,661,512 compared to September

2011. Doha and Riyadh will also see strong growth in seat capacity of 10% and

5% respectively.

    "The Middle East remains at the vanguard of long-haul air traffic growth

globally. While this expansion in part reflects the ambitious growth targets of

the 'superconnector' airlines - Emirates, Etihad and Qatar Airways - airport

infrastructure investments across the region continue to make the Middle East

attractive to other long-haul carriers."

    In contrast to the region's long-haul growth, air traffic within the Middle

East is expected to decrease in September, with a 3% drop in both flights and

seats. Low-cost carriers (LCCs) are expected to increase their share of

intra-Middle Eastern seat capacity to 15%, an increase of 12% over September

2011. Meanwhile, LCC flights in the region are expected to grow by 16% in the

month, with 856 extra flights compared to the same period in 2011.

    Shaw says: "LCCs are increasing their market share in the Middle East. Not

only are they achieving robust growth within regional flights and seats, but

low-cost operations are also becoming more prominent in long-haul traffic. In

September, LCCs are expected to achieve 18% growth in flights and seats to and

from the Middle East compared to 2011, equivalent to 1,048 extra flights and

182,139 additional seats."

    Asia Pacific on the rise

    While the Middle East comes top in many key air traffic metrics today, OAG

FACTS also reveals the fast-gathering strength of Asia Pacific as tomorrow's

air traffic titan.

    Shaw says: "Atlanta is expected to remain the world's largest global hub in

September, with flight numbers level with September 2011 and seats up 2%.

However, Beijing is fast closing the gap, with a seat number deficit against

Atlanta of only 248,000 in September 2012, contrasted with 544,000 in September

2011."

    According to Shaw, Asia Pacific's rapid economic development is clearly

indicated by growth in the area's intra-regional air traffic. Asia Pacific

remains the world's largest market for regional air travel in terms of seat

numbers. "Only the Middle East and Asia Pacific will see increases in

intra-regional flights and seats in September compared to 2011. However, while

the Middle East is expected to show a healthy 16% growth in seats - an extra

145,000 - Asia Pacific will add 32% more seats in the month. That's an

additional 5.8 million."

    LCC seat capacity within Asia Pacific is expected to grow by 32% in

September versus the previous year, representing 7.2 million extra seats (over

241,000 additional seats per day). Meanwhile, LCC intra-regional flights in

Asia Pacific are due to increase by 24%.

    Shaw says: "The real hot spot for LCC growth is South East Asia, which will

see a huge 76% increase in seats versus September 2011, a rise of 4.4 million."

    Global highlights

    Worldwide, scheduled airline flights are expected to decrease by 0.4% in

September 2012 versus September 2011 (11,799 fewer), although seat capacity

will be 2% higher (6,088,628 more). The total number of scheduled flights

operating in September will be 2,615,534, with 340,191,374 seats offered.

    North America is expected to record the greatest volume decreases in

intra-regional volumes in the month, with a fall of almost one million seats

and 28,000 flights against the prior year, continuing the recent trend.

    Seat capacity performance at the top 10 global hubs will be mixed, with

only half recording increases. Heathrow, Chicago, Paris and Los Angeles are all

expected to show decreases. Frankfurt will be the fifth largest hub by seat

capacity, up from sixth in September 2011.

    For the year to date (January-September 2012), scheduled flights are

expected to show growth of 1% versus the same period last year, an increase of

324,842 flights. Seat capacity is expected to grow by 3%, creating 92 million

additional seats in the period.

    An executive summary of OAG FACTS September report is available here

[http://www.oagaviation.com/OAG-FACTS/2012/September-Executive-Summary ].

    Notes to Editors:

    OAG [http://www.oag.com ], a UBM Aviation [http://www.ubmaviation.com ]

brand, is the trusted source for aviation information and analytical services.

OAG's leading aviation databases are unrivalled in their scale, accuracy and

comprehensiveness and are integral to the world's aviation industry operations.

For more information, visit: http://www.oag.com.

     SOURCE: OAG

    CONTACT: Sarah Dixon

             Product Marketing Director of UBM Aviation

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             both of 80:20 Communications

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