◎仏Artpriceの美術市場データベースが100万ダウンロードを超える

Artprice.com

◎仏Artpriceの美術市場データベースが100万ダウンロードを超える

AsiaNet 50768

共同JBN 1224 (2012.9.25)

◎仏Artpriceの美術市場データベースが100万ダウンロードを超える

【パリ2012年9月24日PRN=共同JBN】Artprice(アートプライス)は2012年6月4日付けのプレス・リリースの発表にしたがい、同社のデータベース構造の多くと美術品市場標準化(一定の使用制限を伴う所有ライセンスの無料配布)をインターネット上のフリーウエアとする段階的な移行を開始した。Artpriceのデータバンクを構成する工業プロセスはすべてフランスのソフトウエア保護機関APPが認めた特許によって守られている。

すでに100万450回を超えるダウンロードが行われ、美術界が世界中の公開オークションで売買される50万1922人の芸術家に関する極めて重要な情報を含む、Artpriceの標準化されたデータベースを必要としていることを明らかにした形となった。Artprice創立者兼最高経営責任者(CEO)のティエリ・エールマン氏によれば、2012年6月1日から同年9月18日までの夏の3カ月間半の間に達成されたこのめざましい数字は、美術市場の標準化こそがペーパーレス化への鍵であるというArtpriceの核心的な信念が正しいことを証明するものだ。現在、ペーパーレス化の現象を推し進めているのは主にArtpriceの価格固定、競売仲介の「Standardised Art Marketplace(標準化美術市場)」だと言う。

2012年6月1日以来、美術界の主な担い手である公共機関、大学、美術館、基金、図書館、司法・関税当局、グラフィックアート・造形芸術作家協会(ADAGP)などのコピーライター、保険業者、ウィキペディアのような百科事典的データベース、インターネット・ディレクトリー、そしてもちろんオークション会社、画廊、価格査定人や鑑定士の団体はArtpriceのウェブサイト(Artists-index.com)のすべてを無料でアクセスすることが可能になっている。この標準化されたデータベース(Artist-id.com)は世界でももっとも網羅的な芸術家の索引だということが、ダウンロードの数字が表すように、市場関係者だけでなく、美術史家や研究者によっても認められている。グーグルがArtpriceとの提携関係の枠組みの下で、同データベースのすべてのソースファイルを英語およびフランス語、ドイツ、イタリア語、スペイン語、中国語の5カ国語でインターネット上閲覧可能にしている。この大きなポテンシャルを持つデータベースについて詳しい情報はウェブサイト(http://web.artprice.com/artists/directory/A)を参照。

さらに、間もなく前記の主な利用者、市場関係者はArtpriceが企業間電子取引用に開発しているREST(Representational State Transfer)アーキテクチャーを使ったオープンなプログラム・インターフェース(API)を利用できるようになる予定。これはインターネットの独自のアーキテクチャーを使って、固定、携帯電話用のアプリケーションを開発できる革新的な方法である。Artpriceの巨大なアーティスト・データベースは現在でも毎日更新されているが、数十におよぶ世界での買収と美術史家、編集者、開発者が1997年から2012年までの間に100万時間近くを費やした作業の結晶である。詳しい情報および背景説明はArtpriceの2012年7月27日付け、178ページの「2011 Reference Document」を参照。これはAMFウェブサイト(http://www.amf-France.org)が認証、閲覧可能にしている。

ティエリ・エールマンCEOによれば、情報をまったく無料で美術界に提供しようとするArtpriceの戦略と4カ月足らずの期間に大きな初期成果を挙げたことで、同社の美術市場の標準化は大きく進むことになり、標準化されたインフラストラクチャーになることで、2012年現在で、オンライン・オークション仲介業務(2011年7月20日のフランス法2011-850第5条によって定められた)が可能となり、同社は欠くことのできない世界的な存在として、規制緩和された後のオークション環境の中でその地位を固めることになる。

全体として、Artpriceは、同社の「Art Market」標準化(アーティストID、アート作品ID、カタログID、カタログレゾネID、目録IDなど)の核心戦略として美術市場に対して数千万件におよぶ同社が所有権を持つデータを提供することで、顧客データベースを強力に推進しているだけでなく、2012年8月1日現在で同社のオープン・ソースの芸術作品データベース(主に2003年以来のグーグルとの提携関係によって)も強力に推進している。しかし、2012年以来の収入、利益に何ら否定的な影響をこうむっておらず、Artprice顧客はまもなくRESTアーキテクチャーで作られたオープンAPIおよび開発中のiPad(アイパッド)/iPhone(アイフォーン)、グーグルのAndroid向けのモバイルアプリも利用可能になる。

価格固定、競売仲介のStandardised Art Marketplaceから生まれたこのような標準化への動きを通じて、Artpriceは膨大な情報をフリーウエアに転換することができるようになっており、現在顧客データベース(購入、販売、検索、画集など行動ログを伴う)171万件を年内に200万件に増強することを目指しており、これは最新の数字からみて十分達成可能な目標になっている。

Artpriceは50万人の美術家を対象とし、2700万件以上の索引、オークション結果を含む美術品市場データバンクの世界的なリーダーである。Artprice Images(登録商標)は1700年から現在に至る美術作品の画像、彫版印刷物1億800万点のライブラリーである世界最大の美術品市場リソースと、Artpriceの美術史家のコメントに対する無制限のアクセスを提供している。Artpriceは4500の国際的オークションハウス、競売人からの情報で永続的にデータベースを更新しており、美術品市場の傾向に関する日々の情報を発行し、主要通信社と6300の国際的報道機関に提供している。Artpriceは171万人の会員(ログイン会員)に向けて、今や世界の主流になった「Standardised Marketplace(商標)」にフランス関連法(alineas 2 et 3 de l’article L 321.3 du code du commerce)の規制に基づき個人契約、またはオークションによる美術品売買用に標準化された広告を掲載している。

Artpriceに関する詳しい情報はウェブサイト(http://web.artprice.com/video)を参照。本部は有名なカオスラウンジ(the Abode of Chaos)のMuseum of Contemporary Artにある。Artpriceの株式はユーロネクスト・パリのユーロリストに上場:ユーロクリア:7478、ブルームバーグ:PRC、ロイター:ARTF。

Artpriceのリリース:http://serveur.serveur.com/press_release/pressreleaseen.htm

TwitterのArtprice美術品市場ニュース:http://twitter.com/artpricedotcom

ソース:Artprice.com

▽問い合わせ先

Josette Mey

tel: +33(0)478-220-000,

e-mail: ir@artprice.com

Artprice Exceeds 1 Million Downloads in its Art Market Standardisation Process...

PR50768

PARIS, Sept. 24, /PRN=KYODO JBN/ --

    

    As already announced in our press release on 4 June 2012, Artprice has now

started the progressive transfer to internet freeware of a large part of its

database structure and of its Art market standardisation (owner licenses

distributed freely with certain usage restrictions). All of the industrial

processes forming Artprice's databanks are patent protected, notably by the

A.P.P. (Agence de Protection des Programmes -Software Protection

Agency).

    With over 1,000,450 downloads, the art market has clearly confirmed its

need for Artprice's standardised database containing vital information on

501,922 artists sold at public auctions worldwide. According to thierry

Ehrmann, the Founder and CEO of Artprice, this spectacular figure, achieved in

3.5 summer month (1 June 2012 - 18 September 2012), validates Artprice's core

conviction that standardisation of the art market is the master key to its

dematerialisation, a phenomenon largely underway with Artprice's fixed price

and auction-brokerage Standardised Marketplace(R).

    Since 1 June 2012, the Art world's key players institutions, universities,

museums, foundations, libraries, legal & customs services, copywriters (e.g.

ADAGP), insurers, encyclopaedic databases (e.g. Wikipedia), internet

directories and of course auction houses, galleries and associations of valuers

now have free and full access to Artprice's Artists-index.com. This

standardised database (Artist-id.com) is considered by far the most exhaustive

artists-index in the world not just by the market, but also by art historians

and researchers, as proved by the figures communicated today. Google, in the

framework of its partnership with Artprice, has already made the entire source

file of the

database available on internet in English and five other languages (French,

German, Italian, Spanish and Chinese). To discover the extraordinary potential

of this database, visit: http://web.artprice.com/artists/directory/A

    Moreover, soon, all of the above-mentioned key users and market

participants will be able to benefit from Artprice's B2B development on open

APIs using REST (Representational State Transfer) architecture, an innovative

way of constructing an application for fixed and mobile systems using the Web's

original architecture. Artprice's colossal artists database, added to daily, is

the fruit of dozens of acquisitions worldwide and nearly a million hours of

work by its historians, editors and developers from 1997 to 2012 (see details

and background in Artprice's 2011 Reference Document dated 27 July 2012, 178

pages, certified by and available on the AMF website http://www.amf-France.org).

    According to thierry Ehrmann, Artprice's strategy of making entirely free

information available to the Art world and the spectacular initial results

achieved in less than four month will enable Artprice to accelerate its

standardisation of the art market and consolidate its position as an

unavoidable global player in a deregulated auction environment by becoming a

standardised infrastructure allowing, as of 2012, the processing of online

auction brokerage operations (as defined in Article 5 of French Law no.

2011-850 of 20 July 2011).

    In sum, Artprice is generating a strong acceleration of the client database

by making available to the art market not only the industrial processes based

on tens of millions of proprietary data entries at the core of its Art Market

standardisation strategy (Artist ID, Artwork ID, Catalogue ID, Catalogue

Raisonne;, References ID, etc.), but also (as of 1 August 2012) its open source

artworks database (thanks notably to its partnership with Google since 2003)

without any impact on its revenue or earnings for 2012 and Artprice's clients

will soon be able to enjoy open APIs created in REST architecture as well as a

mobile applications for Ipad / Iphone and Google Android currently being

developed.

    Via these new vectors of market standardisation originating from its

Standardised Art Marketplace (fixed-price and auction brokerage) Artprice can

now transfer vast quantities of information to freeware mode with the goal of

expanding its client database (with accompanying behavioural logs: purchases,

sales, searches, art portfolios, etc.) from 1.71 million to 2 million before

the end of the year, a target that according to the latest figures is well

within reach.

    Artprice is the global leader in databank on Artprices and indices with

more than 27 million indices and auction results covering more than 500,000

artists. Artprice Images(R) offers unlimited access to the largest Art Market

resource in the world, a library of 108 million images or engravings of

artworks from 1700 to the present day along with comments by Artprice's art

historians. Artprice permanently enriches its databanks with information from

4,500 international auction houses and auctioneers and publishes a constant

flow of art market trends for the main news agencies and 6,300 international

written media. For

its 1.71 million members (member log in), Artprice posts standardized adverts

in what is today the world's leading Standardised Marketplace(R) for buying and

selling works of art by private contract or at auctions -regulated by French

law alineas 2 et 3 de l'article L 321.3 du code du commerce- (source Artprice).

    Discover the Alchemy and the universe of Artprice

http://web.artprice.com/video, which headquarters are the famous Museum of

Contemporary Art, the Abode of Chaos Artprice is listed on Eurolist B by

Euronext Paris (SRD long only): Euroclear: 7478 - Bloomberg: PRC - Reuters: ARTF

    Artprice releases:

http://serveur.serveur.com/press_release/pressreleaseen.htm

    Follow all of the art market's news with Artprice on Twitter:

    http://twitter.com/artpricedotcom

    Contact: Josette Mey - tel: +33(0)478-220-000, e-mail: ir@artprice.com

    Source: Artprice.com

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