◎国際的M&A成功にはプロジェクトマネジメントが不可欠  Evershedsの調査結果

Eversheds

◎国際的M&A成功にはプロジェクトマネジメントが不可欠  Evershedsの調査結果

AsiaNet 51017

共同JBN 1319 (2012.10.15)

◎国際的M&A成功にはプロジェクトマネジメントが不可欠  Evershedsの調査結果

【ロンドン2012年10月15日PRN=共同JBN】英国際法律事務所Eversheds(エバーシェッズ)が発表した最新の世界的調査によって、合併・買収(M&A)の取引の際のデューディリジェンス(適正評価)で、統合後について十分な注意が払われておらず、国際的なM&Aの恩恵や価値を損なっていることが明らかになった。理由として外部的要因と共に、内部プロセスにも問題があると同調査結果は指摘している。

グローバル企業は、取引プロセス上に弱点があるため、成長を促す手段としての国際的なM&Aの潜在的な可能性を十分に実現し得ていない。この新しい世界的調査「M&Aブループリント:統合への開始(The M&A Blueprint: Inception to Integration)」は、国際法律事務所Evershedsによって、15日発表された。このリポートは、取引担当チームがもっと総体的なアプローチを取る必要があり、M&A計画立案、取引完了、取引後の統合の各段階での連携を強めなければならないことを明らかにしている。

調査の対象となったのは、過去3年間に国際的M&A取引に従事した400以上の多国籍企業(注)。リポートによると、M&A取引で企業の目的が達成されなかった最も一般的な原因として、企業の約半数(43%)は初期段階の取引デューディリジェンスの際に、取引後の統合問題に適切に対応していなかったことだと考えている。

さらにリポートは、可能性のある取引の評価の際に法的リスク問題を検討することがますます重要になっていることを明らかにしている。企業の法務部門はこの段階で重要な情報を提供するが、全回答者の半数以上(59%)は取引を進める件について、役員会に十分早い段階でマイナスになりかねないと指摘できる問題点を見つけたと答えている。

今回の調査では、経験のないバイヤーの場合M&Aのプロセスが簡単には進まないと考えているが、豊かな経験を持つものですら改良すべき点があると考えていることが明確になった。

Eversheds香港オフィスの責任者であるスティーブン・モク氏は以下のように語っている。

「今回の調査でM&Aのプロセスにリスクが伴うことが明確に意識されていることが浮き彫りになっており、現在の景気動向では、企業がM&A取引を行うのが一層難しくなっている。しかし、企業の役員会には成長を確保しなければならないというプレッシャーがかかっており、M&Aは、とりわけ新しい国際市場への参入ないしは市場占有率の増大を計画している企業にとって、これを成し遂げるため不可欠のビジネスツールである」

「当社の調査によると、国際的取引の成功に導く最重要な要素は、初期の開始段階からM&A終了後の統合に至るまでの取引を受け持ち、すべての段階を結び付ける『結合組織』として機能するコアチームの存在である。企業は取引サイクルのさまざまな段階の間にある点を結びつけることから始め、企業の焦点を単に『取引を進める』だけから、取引の先にあるビジネスのありさまを考慮することへと移すべきである」

「Evershedsの取引業務の4分の3以上は国際的業務であり、われわれは取引のライフサイクルに関して、プロジェクトマネジメントのアプローチを採用するようクライアントに対し常に助言している。そうすることでクライアントは、取引後の統合に集中できるようになり、着手段階から取引による最大限の価値の達成が可能になる」

「われわれの調査結果からはまた、多くの企業が向上できると考えており、それぞれ各取引で最優良事例になりたいと望んでいることが分かった。そこでわれわれは、このリポートを発表するにあたり、国際取引実行プロセスでの最優良事例にあたるか否かを識別するため主要分野を列挙した」

「M&Aブループリント:統合への開始」リポートは、取引担当者自身によって識別された国際的取引に成功するための青写真を列挙している。

1. 開始

 *スタートから:社内チームが取引に関与するのが遅すぎた場合、38%は統合時に問題に見舞われている。

 *早期警戒:全回答者の59%は、十分早い段階で取引を進めるべきでないと助言できる潜在的な問題点を見つけたと答えている。

2. 計画立案とデューディリジェンス

 *決定的局面:取引による価値の実現に失敗した最も一般的な要因として43%の回答者は、デューディリジェンスと立案段階における避けられた過ちだとしている。

 *考察の接合:70%の回答者は、デューディリジェンスと統合立案がリンクすれば、取引プロセスを改善できると考えている。

3. 取引実行

 *最大関心事:法務部門が取引を進行しないよう助言する理由は、賄賂、競合、反トラスト法など違法性・規制(45%)と価格・評価額、訴訟リスク、統合コストなど商業上の懸念(45%)である。

4. 統合

 *誤った節約?:統合期間中、価値が増すことを知りながら83%というかなりの部分が外部弁護士を雇わなかった。主な理由はコストだった。

 *ミスマッチの回避:26%は、最近の国際的M&A取引における価値実現の失敗が、取引の法務担当者と日常的なビジネスチーム間のずれにあると考えた。

今回のリポートでは、社内法務チームがプロセスの遅い段階で参加した場合、統合の際に問題の発生する割合が2.5倍になることが分かった。これは取引プロセスの経験が少ない場合はなおさらそうであり、リポートは、社内法務チームが過去2年間に10回未満の国際取引の経験しかない企業の場合、統合段階で問題に直面する可能性が高いことを示している。

さらにリポートは、法的アドバイスが内部からでも外部からのいずれでも現時点で遅過ぎ、かつ戦略的レベルでない段階に導入されていることを明らかにしている。取引サイクルにおけるすべての段階での適切で正確な法的アドバイスはM&A取引成功にとって不可欠である。

リポート全文は以下への電子メールで入手可能。imogenlee@eversheds.com

(編集者注意)

(注)調査は2012年5月から同年7月に実施された。サンプルには、世界41カ国の400の社内取引担当者が含まれている。彼らは国際的M&Aの法律関係に責任のある人物で、過去3年間に1億ドル以上の国際的M&A取引に最低1回は携わっている。

▽Eversheds LLPについて

Everheds LLPは世界各地の事務所に4500人余のビジネス・法律アドバイザーを抱え、民間/公共企業と金融コミュニティーに高品質の法的サービスを提供している。これらサービスのすべては、国際法律事務所の世界的業務を通じて提供されている。Evershedsはそれぞれの地域市場に関する知識と世界最大級の法律事務所としての専門性、リソース、国際性を兼ね備えている。

http://www.eversheds.com

ソース:Eversheds

Creating Growth Through M&A is Being Stifled by a Lack of Joined Up Thinking in M&A Processes

PR51017

LONDON, Oct. 16 / PRN=KYODO JBN / --

    - New global study by Eversheds reveals that deal due diligence does not

      focus enough on post deal integration

    - Little or no focus beyond the deal transaction to post-integration is

      compromising the benefits and value of cross-border M&A

    - Internal processes are as much to blame as external factors

     Global businesses are not realising the full potential of cross-border

mergers and acquisitions (M&A) as a means of driving growth due to weaknesses

in the deal process. A new global study, The M&A Blueprint: Inception to

Integration, published today by global law firm Eversheds, shows that deal

teams need a more holistic approach and stronger connections between the

planning, completion and post-deal integration phases.

    (Photo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20121015/567786-a )

    (Photo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20121015/567786-b )

    The study involved more than 400 multi-national businesses* who have worked

on cross-border M&A deals in the past three years. It shows that nearly half

(43%) of businesses believe that the most common cause for deals not

successfully achieving their goals is due to a failure to address post deal

integration from the early stages of deal due diligence.

    The report also shows that legal risk is an increasingly important

consideration in the assessment of potential deals. General Counsel provide

essential input at this stage and more than half (59%) of all respondents said

they had spotted potentially damaging issues early enough to caution management

about proceeding with the deal.

    The research highlights that less experienced buyers are finding the

process challenging but even those with a wealth of knowledge believe that

there are improvements to be made.

    Robin Johnson, M&A partner at Eversheds, said:

    "The current economic climate has made the business of doing deals much

tougher, with the research highlighting an acute awareness of risk in the

process. However, company boards are under pressure to secure growth and M&A is

an essential business tool for achieving this, in particular for organisations

thinking about tapping into or increasing their penetration in new

international markets.

    "Our research shows that the overriding factor contributing to the success

of a cross-border deal, is the presence of a core team providing the

'connective tissue' to link all the phases together, taking the deal from the

inception stage through to post-completion integration. Businesses need to

start joining the dots between the different stages of the deal cycle to move

the focus from just simply 'doing the deal' to thinking about life for the

business beyond the deal.

    "More than three quarters of Eversheds' deal activity is cross border and

we always advise our clients to adopt a project management approach for the

life cycle of the deal. This helps them to focus on post-deal integration - and

achieving maximum value from the deal - from the outset.

    "Our findings also show that many businesses know they can do better and

want to see best practice in action on each and every transaction. So, with the

publication of this report we have drawn out the key areas that businesses have

identified as best-practice in the international deal-making process."

    The M&A Blueprint: Inception to Integration report sets out the blueprint

for success in cross-border deals as identified by deal-makers themselves:

    1. Inception

    - From the start - 38% of deals where the in-house team were brought in

      too late suffered problems during integration.

    - Early warning - 59% of all respondents said they had spotted potentially

      damaging issues early enough to advise that a deal should not go ahead.

    2. Planning and due diligence.

    - The crucial stage - 43% said the most common cause of the failure to

      realise value in transactions was down to avoidable errors in the due

      diligence and planning phase.

    - Joined up thinking - 70% felt that linking due diligence and integration

      planning together would help to improve the deal process.

    3. Deal execution

    - What matters most - The reasons General Counsel would advise not to

      proceed with a deal were illegality/regulatory (45%), e.g. bribery,

      competition and antitrust, and commercial concerns (45%), e.g. price and

      valuation, litigation risk, integration costs.

    4. Integration

    - A false saving? - 83% did not use external lawyers to a large degree

      during integration, although they were acknowledged to add value. The

      main reason for this was cost.

    - Avoid mismatches - 26% felt that the failure to realise value in a

      recent cross-border M&A deal was due to a misalignment between legal

      dealmakers and the day to day business team.

    The report also found that companies are two and half times more likely to

have faced problems with integration if the in-house legal teams were involved

late in the process. This is particularly true for those who are less

experienced in the deal process, with the report showing that businesses whose

in-house legal teams had worked on less than ten cross-border deals over the

past two years were more likely to face problems in the integration phase.

    Additionally, the report reveals that legal advice, both internal and

external, is currently brought in too late and not at a strategic level.

Appropriate proper legal advice at every stage in the deal cycle is critical to

the success of M&A transactions.

    The full report can be requested by emailing imogenlee@eversheds.com

    Notes to editors

    * The research was conducted between May 2012 and July 2012. The sample

includes responses from 400 in-house deal-makers, from 41 different countries,

who are responsible for the legal aspects of cross-border M&A and who have done

at least one cross-border M&A deal worth over $100 million in the past three

years.

    About Eversheds LLP

    Eversheds LLP and its world wide associate offices have over 4,500 legal

and business advisers providing high quality legal services to the private and

public sector and business and finance community. Access to all these services

is provided through the firms global operations. Eversheds combines local

market knowledge and access with the specialisms, resources and capability of

one of the world's largest law firms.

    http://www.eversheds.com

    SOURCE: Eversheds

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