◎日本の格付け6.0など国債格付けの新モデルを公表 ベルテルスマン財団

Bertelsmann Stiftung

◎日本の格付け6.0など国債格付けの新モデルを公表 ベルテルスマン財団

AsiaNet 51399

共同JBN 1393 (2012.11.21)

【ベルリン、ワシントン、ギュータースロー(ドイツ)2012年11月20日】ドイツの著名なシンクタンク、ベルテルスマン財団(Bertelsmann Foundation)は国際的な実例、日本は高額の債務と人口動態変化に苦渋しているとの新しい格付けモデルを公表した。

日本は引き続き国際的なソブリン格付けで高い信用格付けを享受している。しかし、このような評価を維持するために、日本は一連の社会・経済的改革が必要になる。これはベルテルスマン財団が編さんし、最近公表された初の中立的、非営利指向のソブリン格付けフィージビリティースタディーの結論である。

伝統的なマクロ経済指標と同様に、このソブリン格付けには、国際的な格付け専門家の協力により分析中に展望指標が追加されている。これらの指標には国家の危機管理能力、投資、将来の資源開発、あるいは必要な構造改革の実行などが含まれる。このInternational Non-Profit Credit Rating Agency(INCRA)がどれほど有効であるかを説明するため、新しい指標セットを使う新しい研究のために5カ国が選ばれ、その信用格付けが計算された。

新しい格付け法は、日本の信用格付けとして(0から10のスケールで)6.0を与えている。これは伝統的な格付け機関ではほぼ「A-」のスコアに相当する。この格付けはこれまでより比較的やや高めである。最大の問題は、そもそも日本が債務の最高レベルにあることが分かったことである。日本の債務はGDPの230%と世界で最高であり、またこの格付けシステムに従い、スコアを下押しする結果となっている。特に、日本の人口動態変化に起因して、今回の研究調査の執筆者は「やがて、日本の人口が減り続け、急速に高齢化し、債務が引き続き増えていくと、巨額の債務に対する資金調達が問題になる時が来るだろう。日本政府が直面するさまざまなリスクは、われわれの格付けスコアを十分正当化するようだ」と結論付けている。

日本と同様に、ドイツ、ブラジル、フランス、イタリアもまた、フィージビリティースタディーの一環として調査された。全体的評価の中で、ドイツはこの中立的な格付け機関から8.1の信用格付けを与えられた。この格付けは伝統的な格付け機関の格付け基準で最高ランクの一つ(AAA Negative Outlook)に相当する。従って、ドイツはユーロ圏全体の中で、これまでのところ最もうまく危機を乗り越えている。しかしリスクは特に3つの分野で現れている。それはドイツが欧州近隣国のために被った負債、80%を上回るドイツ政府の高い債務、その好ましくない人口動態変化である。フランスはドイツに次いで7.9(もしくはAA+)の最善の信用格付けを受け、イタリアは7.2(AA-相当)と続いている。報告書はブラジルの信用度を6.8(A+)、日本は6.0(A-)と評価している。

イタリアに関して、このモデルを使ったスコアは有力格付け機関のそれとかなり異なり、同国についてより前向きの評価を与えている。これは部分的にはイタリアの危機管理能力の結果である。フランスのスコアは、定年退職年齢の引き下げなどオランド大統領の改革、同国の債務負担増がスコアの低下につながりうるが、なお堅調である。ブラジルの発展状況もまたモニターされている。ブラジルでは成長率の低下を止めるために教育と社会基盤への緊急投資が行われるべきである。

ベルテルスマン財団が公表したソブリン格付けは、中立的なソブリン格付けシステムに対するフィージビリティースタディーの第二段階である。このシステムに対する財団の意図は、ムーディーズ、フィッチ、スタンダード&プアーズなど、伝統的な格付け機関の代替となることである。これらの格付け機関は、その格付けが国際金融およびユーロ圏危機とのからみで強い批判を浴びている。ベルテルスマン財団は、この中立的なソブリン格付けシステムに最も重要な利点があるとみており、その理由は、伝統的なマクロ経済データに加えて対象の国の社会経済開発を考慮することによって、評価の質が高まっているためである。このシステムはまた、可能な限り最高の透明性を確保することにある。システムの計算基盤はすべて一般に公開され、包括的であり、「Rating Radar(レーティング・レーダー)」の導入によってスコアを理解しやすくするよう設計されている。レーダーはある国のマクロ経済と社会経済的な強みと弱さがどの分野にあるかを一覧で表示する。

ベルリンで公表されたソブリン格付けは、ベルテルスマン財団が4月に導入したINCRAコンセプトによる実践的試みである。財団自体は中立的な格付け機関を設立することは目指していない。有力な先進国と新興諸国の集団であるG20などの組織は、中立的な格付け機関の設立について論議を進めるべきあるというのが当財団の見解である。

詳しい情報は以下のサイトからオンラインで入手できる。

http://www.bertelsmann-stiftung.de/cps/rde/xchg/SID-E6BDD240-DCA04690/bst_engl/hs.xsl/index.html

http://www.bertelsmann-stiftung.de/cps/rde/xchg/SID-E6BDD240-DCA04690/bst_engl/hs.xsl/nachrichten_112089.htm

▽問い合わせ先

  Annette Heuser,

  Executive Director, Bertelsmann Foundation Washington, DC, USA

  Email: annette.heuser@bfna.org

  Tel: +1-202-384-1980

  Andrew Cohen,

  Communications Director, Bertelsmann Foundation,

  +1-202-330-2761,

  Email:  andrew.cohen@bfna.org

  Anneliese Guess, Project Manager, Bertelsmann Foundation,

  +1-202-550-5584,

  Email: anneliese.guess@bfna.org

ソース:Bertelsmann Stiftung

Independent Sovereign Rating: Further Reforms are Needed to Secure Japan's Credit Rating

PR51399

BERLIN, WASHINGTON D.C., GUTERSLOH, Germany, Nov. 20, /PRN=KYODO JBN/ --

    EMBARGO UNTIL: 20 November 2012, 12.00 GMT/ 13.00 CET

    Bertelsmann Foundation presents new rating model with international

examples - Japan burdened by high debt and demographic change

    Japan continues to enjoy a high credit rating in international sovereign

ratings. However, in order to retain this reputation, the country requires a

range of social and economic reforms. This is the conclusion of the feasibility

study of the first independent and non-profit-oriented sovereign rating system,

which was compiled by the Bertelsmann Foundation, a renowned German think tank,

and which has very recently been presented in Berlin.

    As well as the traditional macroeconomic indicators, this sovereign rating

system included additional outlook indicators in the analysis, in collaboration

with international rating specialists. These include countries' crisis

management capabilities, investments and the development of future resources or

the implementation of necessary structural reforms. To illustrate how this

International Non-Profit Credit Rating Agency (INCRA) works, the credit rating

of five selected countries was calculated for the new study using the new set

of indicators.

    The new ranking method gives Japan a credit rating of 6.0 (on a scale of 0

to 10). This corresponds approximately to a score of A- awarded by traditional

rating agencies. Comparatively, this places Japan slightly higher than before.

The greatest problem was found to be primarily the country's high level of

debt, which at 230 percent of GDP is the highest in the world, and also results

in a lowering of the score according to this ranking system. In particular, due

to demographic change in Japan, the authors of the study conclude that: "Over

time, as the country's population continues to decline and age rapidly, and as

the debt continues to build, there is likely to be a point in time when

financing the huge debt load will prove challenging. The risks facing the

government

appear to well-justify our scores."

    As well as Japan, Germany, Brazil, France and Italy were also investigated

as part of this feasibility study. In the overall assessment, Germany was

awarded a credit rating of 8.1 by this independent rating system. On the

traditional rating scale of the commercial rating agencies, this corresponds to

one of the highest possible gradings (AAA negative outlook). Of all the euro

zone members, the country has therefore weathered the crisis the best so far.

Nevertheless, risks were identified in three areas in particular. These are

the liabilities that Germany has incurred for its European neighbours, its high

government debt of over 80 percent and its negative demographic change. After

Germany, France received the best credit rating of 7.9 (or AA+), followed by

Italy at 7.2 (equivalent to AA-). The report assessed Brazil's creditworthiness

as 6.8 (A+) and Japan's as 6.0 (A-).

    With regard to Italy, the score using this model differed significantly

from that of the leading rating agencies and gave a much more positive

evaluation of the country. This is partly the result of the country's crisis

management capabilities. France's score continues to be strong, although the

reforms under President Hollande, such as the lowering of the retirement age

and the country's increasing debt burden could lead to a fall in the score.

Development in Brazil is also being monitored. The country must make urgent

investments in education and infrastructure to stop the decline in the growth

rate.

    The sovereign ratings presented by the Bertelsmann Foundation are the

second stage of a feasibility study for an independent sovereign rating system.

The Foundation's intention with this system is to provide an alternative to the

traditional rating agencies such as Moody's, Fitch and Standard & Poor's, whose

ratings were strongly criticized in the context of the international financial

and euro zone crisis. The Foundation sees the most significant advantage of

this independent sovereign rating system as the increase in the quality of the

assessments due to the fact that the socio-economic development of a country is

taken into consideration in addition to the traditional macroeconomic data. It

also points to the advantages of the highest possible level of transparency, as

all the calculation bases are designed to be publicly accessible and

comprehensible, and to the improved understanding of the scores due to the

introduction of a "rating radar". The radar shows at a glance in which areas a

country's macroeconomic and socio-economic strengths and weaknesses lie.

    The sovereign ratings presented in Berlin are the "practical trials" of the

INCRA concept introduced by the Bertelsmann Foundation in April. The Foundation

itself does not aim to set up an independent rating agency. In its opinion, an

organization such as the G20, the group of leading industrial and emerging

countries, is the type of organization that should take forward the debate on

setting up an independent rating agency.

                         Further information is available online at:

    

http://www.bertelsmann-stiftung.de/cps/rde/xchg/SID-E6BDD240-DCA04690/bst_engl/hs.xsl/index.html

    

http://www.bertelsmann-stiftung.de/cps/rde/xchg/SID-E6BDD240-DCA04690/bst_engl/hs.xsl/nachrichten_112089.htm

    

    Contact:

    Annette Heuser,

    Executive Director, Bertelsmann Foundation Washington, DC, USA

    Email: annette.heuser@bfna.org

    Tel: +1-202-384-1980

    Andrew Cohen,

    Communications Director, Bertelsmann Foundation,

    +1-202-330-2761,

    Email:  andrew.cohen@bfna.org

    Anneliese Guess, Project Manager, Bertelsmann Foundation,

    +1-202-550-5584,

    Email: anneliese.guess@bfna.org

    Source: Bertelsmann Stiftung

本プレスリリースは発表元が入力した原稿をそのまま掲載しております。また、プレスリリースへのお問い合わせは発表元に直接お願いいたします。

このプレスリリースには、報道機関向けの情報があります。

プレス会員登録を行うと、広報担当者の連絡先や、イベント・記者会見の情報など、報道機関だけに公開する情報が閲覧できるようになります。

プレスリリース受信に関するご案内

SNSでも最新のプレスリリース情報をいち早く配信中