◎Appleがトップの座堅持 BrandZの世界100ブランド
◎Appleがトップの座堅持 BrandZの世界100ブランド
AsiaNet 53052
共同JBN 05723 (2013.5.21)
【ニューヨーク2013年5月21日PRN=共同JBN】サムスン(Samsung)がブランド価値を51%増やし、Apple(アップル)との差を縮める-。「2013年BrandZ(商標)世界トップ100ブランド(BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brand for 2013)」でAppleが1850億ドルの価値を得てトップの座を堅持した。同社は前年比で1%の微増にとどまったが、直近の競合企業サムスンはブランド価値210億ドルで世界ランキングの30位に入った。
(Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20130521/613865)
Googleはナンバーワンを狙う手ごわい競合相手になっている。前年のマイナスから今年は5%のプラスに転じ、1140億ドルの価値で2位を占めた。IBMは1120億ドルで3位だった。
Millward Brown Optimor(ミルワード・ブラウン・オプティマー)のマネジングディレクター、ニック・クーパー氏は「スマートフォン市場の主導権を争うサムスンは、卓越したイノベーション期と市場占有率の拡大を均衡させることによって、ブランド価値を大きく伸ばした。昨年の宣伝費は160億ドル増加した。市場の競争激化、競合他社の追い上げにもかかわらずトップの座を維持したAppleの手腕は、強力なブランドがビジネスにもたらす価値を示している。人々は株価を問わず、なおブランドを好んでいる」と語った。
WPPの委託を受けてMillward Brown Optimorが実施しているBrandZ(商標)世界トップ100ブランドの調査は今回8年目になる。財務データとともにブランドの将来と現在の購入者の見解を使い、その価値を算出する唯一のランキングである。
トップ100ブランドの総価値は2006年以来77%上昇、今や2兆6000億ドルに達している。
The Store at WPPのデービッド・ロス最高経営責任者(CEO)は「今年の格付けはブランドの投資利益が際立っている。強力ブランドはプレミアム価格と株主還元増を駆使して市場シェアを伸ばし、利益を増やしていることが分かる」と指摘した。
ブランド調査会社、Millward Brown(ミルワード・ブラウン)のグローバルCEO、アイリーン・キャンベル氏は「市場投資還元を示すブランド評価などの手段は、役員室のマーケティング担当に強力な発言力を与える。マーケティングが財務・事業成功の重要な要素として確実に深く理解、説明されるからである」と付け加えた。
▽2013年世界トップ100ブランド
順位(前年順位)、ブランド名、分野、ブランド価値(単位100万ドル)、前年比率
1(1)Apple ハイテク 185,071 +1%
2(3)Google ハイテク 113,669 +5%
3(2)IBM ハイテク 112,536 -3%
4(4)マクドナルド(McDonald's) ファストフード 90,256 -5%
5(6)コカ・コーラ(Coca-Cola) ソフトドリンク 78,415 +6%
6(8)AT&T 通信 75,507 +10%
7(5)マイクロソフト(Microsoft) ハイテク 69,814 -9%
8(7)マールボロ(Marlboro) タバコ 69,383 -6%
9(15)Visa クレジットカード 56,060 +46%
1(10)China Mobile(中国移動通信)通信 55,368 +18%
▽今年の調査報告のハイライト
*急上昇グループは有意の差別化:ブランド価値の伸長率トップ10は「有意」「区別」「顕著」というBrandZ(商標)の評価基準で、平均よりかなり高いポイントを上げている。プラダ(Prada)はプラス63%と最もブランド価値を上げた。ほかの高級ブランド各社を上回る急成長で、今回は高級品部門の4位(総合95位)に入り、95億ドルと評価された。
*ビール会社が急伸:世界で最も広く消費されているアルコール飲料のビールは、今年のランキングで最高の成長部門になった。ビールブランド上位10社はプラス36%となり、今や総額630億ドルの価値を示した。この部門は中南米と中国の販売増が寄与している。グルーバルな醸造企業、ハイネケン(Heineken)は80億ドルで世界3位のビールブランドになっており、ジェームズ・ボンド映画の最新作「007スカイフォール」をめぐる広報活動の恩恵を受けた。ブラジルのブラーマ(Brahma)ビールは昨年61%成長、40億ドルの価値があるとされた。
*高評価ブランドが急成長:過去8年にわたる「株ポートフォリオ」としてのBrandZ(商標)世界トップ100ブランドによる分析は、現在の株式市場指標「S&P500」に比べてはるかに高い実績を上げている。S&P500各社の価値が23%伸びたのに対し、BrandZ(商標)のポートフォリオは58%成長、強力ブランドを持つ企業が株主に一層高い価値を与え得ることを証明している。図表は以下を参照。
http://www.millwardbrown.com/brandz/2013/Top100/Docs/2013_BrandZ_Top100_SP-Chart.pdf
*ハイテクブランドが継続して上位を占める中で中国のデジタル部門に明るい兆し:BrandZ(商標)世界トップ100ブランドでハイテク、通信ブランド29社がランクイン、その価値が100社総額の43%、1兆ドル以上と引き続きランキングを支配している。この部門の成長は横ばい。Facebookのブランド価値下落と対照的に、中国の同業テンセント(Tencent)は52%伸び、8億近いアクティブユーザーを擁してランキングの急成長トップ10に入っている。Yahoo!もGoogleから新CEOを迎えることになった後、ブランド価値を高める期待と株価が上昇、ランクインした。
BrandZ(商標)世界トップ100ブランドの調査報告はオンラインで閲覧できる。報告には世界主要地域、13市場部門で最も価値があるブランドのランキング、分析が盛り込まれている。地域、部門別内訳、WPP各社による綿密な考察を含むBrandZ(商標)ランキング全文は以下のサイトからダウンロードできる。
http://www.millwardbrown.com/brandz/2013/Top100/Docs/2013_BrandZ_Top100_Report.pdf
ランキングとブランドに関する詳しい情報はAppleとAndroid用の無料インタラクティブ・モバイルアプリ、またはiPadマガジンとして以下のサイトから入手できる。
https://itunes.apple.com/us/app/wpp-brandz/id571644755?ls=1&mt=8
▽BrandZ(商標)世界トップ100ブランドのランキングについて
「BrandZ世界トップ100ブランド」ランキングはMillward Brown OptimorがWPPグループの事業会社のために開発したもので、使われ出してから8年目になる。世界で200万人を超える消費者とインタビューを行い、何千もの「消費者向き」ならびに、企業向け(B-to-B)ブランドについて聞いたことに基づいたブランド評価と、ブルームバーグ(Bloomberg)やKantar Worldpanel(カンター・ワールドパネル)のデータを使って各社の財務、事業面の業績を徹底して分析したものとを組み合わせ、ブランドがビジネスの収入、株式時価総額を上げるうえで果たす価値を調べるのはこの調査だけである。ブランドは営業実績、製品出荷、ポジショニングの明確性、リーダーシップなどを組み合わせており、消費者の見方はブランド価値を決定する重要な要素になる。ランキングは地域的な差異を考慮するが、それは真にグローバルなブランドでさえ、国によってブランドの貢献が大きく変わる可能性があるためである。役に立つ追加素材は以下を参照。
http://thestorewpp.tv/brandz2013
▽Millward Brownについて
Millward Brownは世界を代表する調査会社の一つで、効果的な広告、戦略的コミュニケーション、メディア・ブランド資産調査を専門にしている。Millward Brownは定質的、定量的な調査ソリューション両方を一体的に組み合わせることによって、顧客が強力なブランド、サービスを構築する手助けをしている。Millward Brownは56カ国に86のオフィスを持っている。Millward Brownのその他の特殊業務はダイナミック・ロジック(Dynamic Logic、デジタルマーケティングの有効利用で世界をリード)、メディア専門家のネットワーク(メディア効率事業)、Firefly Millward Brown(世界的な定質的調査ネットワーク)、The Neuroscience Practice(神経科学を利用して従来の研究手法の価値を最適化)、Millward Brown Optimor(顧客のブランド、マーケティング投資収益の最大化支援に特化)など。Millward BrownはWPPグループの中で分析、情報、コンサルティングを扱う部門、カンタールの一部である。
▽WPPについて
WPPは世界最大のコミュニケーションサービス・グループで、705億ドルを売り上げ165億ドルの収益を上げている。広告・メディア投資管理、消費者調査、広報・公共活動、ブランド設定とアイデンティティー、健康管理コミュニケーション、ダイレクト・デジタルプロモーションとリレーションシップ・マーケティング、専門家コミュニケーションなどの総合的な広告およびマーケティングサービスを提供する。グループは世界110カ国に3000のオフィスを構え、関連職員を含め16万5000人以上を擁している。
WPPは2012年の2012 Cannes Lions International Festival of Creativity(カンヌライオンズ国際クリエイティビティ・フェスティバル)で、設定後2年連続でHolding Company of the Year(最優秀持ち株会社賞)を受賞した。
▽問い合わせ先
Teresa Horscroft
Eureka Communications
Tel: +44-(0)1420-564346
Mobile: +44-(0)7990-520390
Email: teresa@eurekacomms.co.uk
Miquet Humphryes
Director, Global Corporate Marketing Millward Brown
Tel: +44-(0)1926-826179
Email: miquet.humphryes@millwardbrown.com
ソース:Millward Brown and WPP
Apple Remains No.1 in the BrandZ(TM) Top 100 Ranking of the Most Valuable Global Brands
PR53052
NEW YORK, May 21, 2013 /PRN=KYODO JBN/ --
- Samsung Gains on Apple with Surge of 51% in Brand Value
Apple remains the BrandZ(TM) Top 100 Most Valuable Global Brand for 2013,
worth $185 billion. Apple grew just +1% in the last year compared to a +51%
growth for its closest competitor, Samsung, which is now no.30 in the global
ranking with a brand value of $21 billion.
(Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20130521/613865 )
Google is also a serious challenger for the no.1 spot, reversing last
year's decline to grow +5% in brand value this year. The brand is no.2 in the
ranking with a value of $114 billion. IBM is no.3 in the ranking with a brand
value of $112 billion.
"Vying for leadership in the smartphone market, Samsung fuelled its huge
increase in brand value by balancing a remarkable period of innovation with
growing market share - it spent $1.6 billion more on advertising in the last
year," said Nick Cooper, Managing Director of Millward Brown Optimor. "Despite
a more competitive marketplace and other challengers nipping at its heels,
Apple's ability to maintain its no.1 position demonstrates the value that
having a strong brand brings to business. People still love the brand
regardless of its stock price."
The BrandZ(TM) Top 100 Most Valuable Global Brands study, commissioned by
WPP and conducted by Millward Brown Optimor, is now in its eighth year. It is
the only ranking that uses the views of potential and current buyers of a
brand, alongside financial data, to calculate its value.
The combined value of the Top 100 has grown by 77% since 2006. They are now
worth $2.6 trillion.
David Roth, CEO of The Store at WPP, said: "This year's ranking highlights
the return on investment that brands give businesses. It shows that strong
brands bring market share growth, increased profits from being able to command
a price premium and greater shareholder returns."
Eileen Campbell, Global CEO of brand research company Millward Brown added:
"Brand valuation and other measures that show return on marketing investment
give marketers a stronger voice in the boardroom by ensuring that marketing is
better understood and accounted for as a key driver of financial and business
success."
The Top 10 Most Valuable Global Brands 2013
Rank Category Brand Brand Value Brand Value Rank
2013 2013 ($M) Change 2012
1 Technology Apple 185,071 +1% 1
2 Technology Google 113,669 +5% 3
3 Technology IBM 112,536 -3% 2
4 Fast Food McDonald's 90,256 -5% 4
5 Soft drinks Coca-Cola 78,415 +6% 6
6 Telecoms AT&T 75,507 +10% 8
7 Technology Microsoft 69,814 -9% 5
8 Tobacco Marlboro 69,383 -6% 7
9 Credit cards Visa 56,060 +46% 15
10 Telecoms China Mobile 55,368 +18% 10
Key findings highlighted in this year's research report include:
- Top risers provide meaningful differentiation: The Top 10 brand value
growth risers score significantly higher than average on the BrandZ(TM) equity
measures of Meaningful, Different and Salient. Prada grew the most in brand
value, by +63%. Outstripping the performance of all other luxury brands it is
now no.4 in the luxury category (95 globally) and worth $9.5 billion.
- Brewers experienced a rapid rise: The world's most widely consumed
alcoholic beverage, beer, was the highest growth category in the rankings this
year. The Top 10 beer brands grew by +36% and are now worth a combined $63
billion. The sector has benefited from growing sales in Latin America and
China. Global brewer Heineken is the third largest beer brand worth $8
billion, and profited from publicity around the James Bond Skyfall movie.
Brazil's Brahma beer grew by +61% in the last year and is worth $4 billion.
- High value brands provide faster growth: An analysis of the BrandZ(TM)
Top 100 Most Valuable Global Brands as a 'stock portfolio' over the last eight
years shows a highly favorable performance compared to a current stock market
index, the S&P500. While the value of the companies in the S&P500 index grew by
23%, the BrandZ(TM) portfolio grew by 58%, proving that companies with strong
brands are able to deliver better value to their shareholders. A graphic is
available here:
http://www.millwardbrown.com/brandz/2013/Top100/Docs/2013_BrandZ_Top100_SP-Chart.pdf
]
- As technology brands continue to dominate the ranking the sun rises on
digital China: Technology and telecoms brands continue to dominate the ranking
with 29 brands in the global BrandZ(TM) Top 100, worth 43% of the total value
of the Top 100, more than $1 trillion. Growth in this sector remains flat. In
contrast to a decline in Facebook's brand value, its Chinese equivalent,
Tencent, rose 52%, making it one of the Top 10 risers in the ranking with
almost 800 million active users. Yahoo also joins the ranking after the
appointment of a new CEO from Google lifted expectations and share price which
drove the appreciation of brand value.
The BrandZ(TM) Top 100 Most Valuable Global Brands study is available
online. It includes a ranking and analysis of the most valuable brands for key
regions of the world and 13 market sectors. Download the complete BrandZ(TM)
ranking here:
http://www.millwardbrown.com/brandz/2013/Top100/Docs/2013_BrandZ_Top100_Report.pdf
], including regional and category breakdowns, and in-depth insights from WPP
companies. The rankings and a great deal more brand insight are also available
as a free interactive mobile app for Apple and Android and as an iPad magazine:
https://itunes.apple.com/us/app/wpp-brandz/id571644755?ls=1&mt=8 ].
NOTES TO EDITORS:
About the BrandZ(TM) Top 100 Most Valuable Global Brands Ranking
Developed for WPP's operating companies by Millward Brown Optimor, the
BrandZ(TM) Top 100 Most Valuable Global Brands ranking is now in its eighth
year. It is the only study to combine measures of brand equity based on
interviews with over two million consumers globally about thousands of global
'consumer facing' and business-to-business brands with a rigorous analysis of
the financial and business performance of each company (using data from
Bloomberg and Kantar Worldpanel) to separate the value that brand plays in
driving business revenue and market capitalization. Consumer perception of a
brand is a key input in determining brand value because brands are a
combination of business performance, product delivery, clarity of positioning,
and leadership. The ranking takes into account regional variations since, even
for truly global brands, measures of brand contribution might differ
substantially across countries. Access additional useful materials here
[http://thestorewpp.tv/brandz2013 ].
About Millward Brown
Millward Brown is a leading global research agency specializing in
effective advertising, strategic communication, media and brand equity
research. Millward Brown has helped its clients build strong brands and
services through a set of comprehensive research-based -qualitative and
quantitative solutions. It has 86 offices in 56 countries. Additional
specialist practices include Dynamic Logic (global leader in measuring digital
marketing effectiveness), a network of media experts (measuring media
effectiveness), Firefly Millward Brown (our global qualitative network), The
Neuroscience Practice (using neuroscience to optimize the value of traditional
research techniques) and Millward Brown Optimor (focused on supporting clients
to maximize their return on brand and marketing investments). Millward Brown is
part of Kantar, the insights, information and consultancy division of WPP.
About WPP
WPP is the world's largest communications services group with billings of
$70.5 billion and revenues of $16.5 billion. Through its operating companies,
the Group provides a comprehensive range of advertising and marketing services
including advertising & media investment management; consumer insight; public
relations and public affairs; branding and identity; healthcare communications;
direct, digital, promotion and relationship marketing; and specialist
communications. The company employs over 165,000 people (including associates)
in over 3,000 offices across 110 countries. For more information, visit:
WPP was named Holding Company of the Year at the 2012 Cannes Lions
International Festival of Creativity for the second year running, since the
award was initiated.
For further information please contact:
Teresa Horscroft
Eureka Communications
Tel: +44-(0)1420-564346
Mobile: +44-(0)7990-520390
Email: teresa@eurekacomms.co.uk
Or
Miquet Humphryes
Director, Global Corporate Marketing Millward Brown
Tel: +44-(0)1926-826179
Email: miquet.humphryes@millwardbrown.com
SOURCE: Millward Brown and WPP
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