◎創業150年の記録を公開 ラム酒の老舗バカルディ
◎創業150年の記録を公開 ラム酒の老舗バカルディ
AsiaNet 49648
共同JBN 0793 (2012.6.12)
◎創業150年の記録を公開 ラム酒の老舗バカルディ
【ハミルトン(バミューダ)2012年6月12日PRN=共同JBN】バカルディ社(Bacardi Limited)は創業150年祝賀行事の一つとして、「バカルディ・アーカイブ(The Bacardi Archive)」が保管してきた特有な遺産を垣間見る特別の機会を分け与えることにした。そこには150年を超える会社、一族、アイコニックブランドの貴重な文書、本物の歴史的資産、ときに気まぐれな工芸品が含まれている。類まれな展示会では、ラムブランド「バカルディ(BACARDI、登録商標)」の驚くべき創造、150以上の国際市場拡大により世界で好まれ、最高の500近いメダルを授与されたこと、さらに、逆境を乗り越えて生き残り世界最大の株式非公開スピリッツ・メーカーになるという大きな成功を収めた豊かな社史を見ることができる。
このリリースに関するマルチメディア素材は以下を参照。
(Photo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20120612/MM18390)
バカルディの保管責任者、パティ・スアウ氏は「バカルディ・アーカイブは1998年、スライドを入れた一つの靴箱から始まった。社史復元の仕事は途方もないものだった。なぜなら、98年に及ぶ資産は破壊され、一族とともに世界中に散乱、会社のキューバ資産は1960年、革命軍に没収され手を離れたからだ」と話した。また「われわれは10年余りで、最も興味深い過去の品々を再び入手することができた。われわれには米禁酒法時代の創造的なマーケティングキャンペーン、『カクテル全盛時代』の主役、そして、キューバ革命後の亡命中の国際的発展に代表される輝かしい遺産がある。すべてが7世代にわたる家族経営だ」と付け加えた。
その14年後、数十万時間に及ぶ細心の考証を経て、バカルディ・アーカイブは3万点以上の目録付き資産を収蔵するに至った。貴重なアイテムの中には、1850年代の会社創立時までさかのぼるオリジナル文書、最初の蒸留所のレプリカ、当初の蒸留器、バカルディ創業期のコウモリロゴ、1870年以降に風味と品質で受賞したメダル類、100年以上の新聞記事、カフリンクスからネックレスまでコウモリをテーマにしたジュエリー、数十年の放送、印刷媒体広告、ピンやコースターなどユニークなノベルティグッズ、禁酒時代のブランドグラス、バカルディ・ラムのアンティークボトル、ミレニアムなど特別な時の限定ブレンドコレクション、大量の南米美術収集品などがある。
バカルディ社のファクンド・L・バカルディ会長は「われわれには素晴らしい遺産がある。カクテル文化を明らかにするだけでなく、その創造に貢献したパイオニア精神の物語を告げるもので、曽祖父が1862年、サンティアゴデクーバで始めたものだ」と述べ、「バカルディ・アーカイブはわれわれの遺産を表現しており、バカルディ一族、会社、そして世界が愛好するバカルディ・ラムの不屈の精神につながるものだ」と強調した。
バカルディ物語はキューバのつつましいエピソードに端を発する。そこで創業者のドン・ファクンド・バカルディ・マッソ氏は上質のサトウキビ糖蜜を使用、制御された発酵と風味濃度のためにイースト菌を分離する技術の先駆者になった。特定の風味、芳香、口当たりのよさを出すために、ラムを意図的に濾過、熟成、ブレンド、今日われわれが知るラムになった。ライトボディでブレンド可能なバカルディ・ラムは、キューバリブレ、ダイキリ、モヒート、ピナコラーダなど世界で人気がある多くのカクテルレシピに影響を与えた。
バカルディ社のエド・シャーリー社長兼最高経営責任者(CEO)は「キューバでの創業から世界第3の国際スピリッツ会社になった今日まで、バカルディには世界中の消費者と直接結びつく信じがたい歴史と信頼性がある。過去150年、味わい深いカクテル創出を目指して情熱、卓越性、企業家精神のダイナミックな文化を育ててきたわれわれの伝統を守り続ける。消費者はバカルディ・ラムを注文するとき、一族の名と革新、卓越、純正への揺るぎない姿勢に裏打ちされた偉大な物語とともに、上質な飲料が得られることが分かっている」と語った。
バカルディ・アーカイブには会社と同名ブランドの発展期と忍従期のスナップ写真もある。バカルディ・アーカイブにある主な品々は以下の通り。
▽カクテル稀覯本のコレクション
英語、スペイン語、フランス語、オランダ語、ドイツ語で書かれた600冊近い稀覯文献、カクテルブックのコレクションが書棚を埋めている。カクテル作りが上手なバーテン、ミクソロジストは1862年に出版された「米ミクソロジーの父」ジェリー・トーマスの「How to Mix Drinks or The Bon Vivant's Companion」など古典に言及することが多い。この年はバカルディ・ラムが誕生した年でもあり、ラ・レイ・モハダのモヒート・カクテルにバカルディ・ラムが使われたことを示す最古級レシピの記録でもある。
「カクテル作りの芸術に関する珍しくて面白い本はバカルディ・アーカイブで見つかる。これら歴史本の多くは、バカルディ・ラムを特定するレシピを扱っている。1920年代にカクテル作りの水準を上げ、ハバナで最も尊敬されたバーテンダーのカクテルレシピ本「Manual del Cantineros(バーテンダーガイド)」などで、バカルディ・ラムのレシピだけの章もある。バカルディが今日まで、われわれがたしなむクラシック飲料の多くに影響を与えたからだ」とバカルディ・ラムのブレンドマスター、デービッド・シド氏は述べた。さらに「私はインスピレーションを得て学習するためにアーカイブにやって来る。とりわけ、創造的な若返り、新世代に紹介するクラシック・カクテルレシピを探す本を引用するために。バカルディ・ラムが、いかに消費者が愛してやまないおいしいカクテルの中心にいるのかバーテンダーたちに話し、品質の革新、責任の豊かな遺産を示すためだ」と付け加えた。
▽初期のバカルディ・コウモリ
1890年代にさかのぼるバカルディ・コウモリの知られている初期の絵画版はキューバからの皮に描かれた油絵である。バカルディ・ラムのキャッチフレーズ「El Ron del Murcielago(コウモリのラム)」からアイデアを得たものだ。創業者夫人は1862年のサンティアゴデクーバの初期蒸留所のたるきにオオコウモリの一群を発見したため、覚えやすいシンボルとしてコウモリを選んだ。スペインのシッチェスにある郷里では長年、コウモリが健康、幸運、家族団結の象徴とみなされ、キューバ先住民も同じようにみていた。コウモリは間もなく、ラムの真正と最高品質のシンボルになった。現在、バカルディ・コウモリは世界でも認知度が最大級のロゴになっている。
▽バカルディ・ラム酒ボトル・コレクション
古くは1900年代にまでさかのぼるダークとホワイトのラム酒を納めた1000本を超えるラム酒ボトルのコレクションは、当社がこれまで生産した最も古いボトルの一部である。1862年に会社が設立されたとき、バカルディ・ラムはボトルではなく、樽から顧客が持ってきたさまざまな容器にそのまま入れて販売されていた。この時期、キューバではまだガラス容器は普及していなかった。最も興味をそそられるボトルの1本は、ファクンド・L・バカルディ会長が寄贈したものである。この1930年代のボトルは、移動に耐えると同時にユニークな形の広告を兼ねて作られたオリジナルのラッピングが付いている。この複数言語の広告には、バカルディがキューバで人気のラム酒であることやすばらしい品質であると書かれている。
別の宝物は、キューバ革命前のバカルディ・スペリオールのボトル。このボトルは、南フロリダにある有名なレストラン「マイカイ(Mai-Kai)」から寄贈されたもので、ここはラムベースのカクテルの種類の多さで知られている。当時のレストランオーナーは、キューバ革命後に貴重なラム酒が手に入らないことを心配してバカルディ・ラム酒のケースを貯蔵した。50年後に1960年以前のバカルディ・ラム酒のボトル1本が見つかり、オーナーの子息からバカルディ・アーカイブへ寄贈された。倉庫で見つかったこのボトルには、「絶対に触るな」と手書きされていた。バカルディ・アーカイブに収められている品々の多くは、たくさんの人が家を改築した時や屋根裏部屋を掃除した際にこの歴史的な品物を発見し、バカルディを安全な場所に保管するために寄贈するという形で到着している。
▽オリジナル・ゴールドメダルとスペイン王室御用達
バカルディ・ラム・ポートフォリオは、優れた味わい、品質、革新的醸造技術を高く評価され、最初の52年間に世界で最も権威ある名誉あるメダルを受賞している。この中にはスペイン国王アルフォンソ13世の母である大公女マリア・クリスティーナ王妃によって、1888年に「スペイン王室御用達」に指名されたことも含まれている。どのようなバカルディ・スペリオールのボトルにも、最初に授賞した8つのメダルとスペイン王室御用達の紋章が付いている。それ以降、バカルディ・ラムは500近い賞を受けている。
▽1880年代:革新的な広告の開始
3000点に近いビンテージのバカルディ・ラム酒に関する印刷物広告の多様なコレクションには、バカルディ・ラム酒に関する知られる限り最初の広告が含まれている。この広告は実は絵はがきの形をしている。はがきの日付はキューバに多数の米軍人が駐留していた1890年代後半にまでさかのぼる。当時は標準のボトルがなく、バカルディは米国人が本国に手紙を出す際に使えるように、本社のあるサンティアゴデクーバの美しい光景を写した絵はがきキャンペーンを開始した。これによって米国の消費者はバカルディのブランド名を最初に知ることになり、このブランドが世界に広がる潜在力を示す最初の兆しだった。別の革新的な販促キャンペーンは1920年代の米禁酒法時代である。米国でのスピリッツに関する広告は1919年から1933年まで禁止されため、バカルディは古典的米国のシンボルであるアンクル・サムを描いた記念すべき絵はがきを使い、アンクル・サムにカクテルを持たせて「ドライ(酒の飲めない)」な米国からコウモリの羽にのって「ウェット(酒の飲める)」なキューバへ行こうと呼び掛ける広告を制作した。この広告はキューバを訪れた米国人観光客に無料で配られ、観光客は米国の家族や有人にこの絵はがきを送った。
▽キューバ革命
1960年10月14日は、キューバのバカルディ社資産が不法にも賠償なしで接収された日である。アーカイブに収められているこの当時の品目の中には、1面でバカルディの接収を宣言しているキューバの日刊紙、「国有」と記された会社のレターヘッド、接収されたことを意味する横になったコウモリのロゴ、およびバカルディの強制接収命令などが含まれている。これはキューバにおける98年の操業の後に起きた。
1960年にキューバの資産と本国を失うという恐るべき出来事にもかかわらず、キューバ以外に既にメキシコとプエルトリコで醸造所を運営していたこともあり、この不法な接収によってバカルディ一族、会社とブランドは再結集し、さらに国際市場を目指して拡大を加速させることになった。その20年後、バカルディ・ラムは世界で一番売れ行きの良いプレミア・スピリッツ・ブランドになった。
▽成長を続けるバカルディ・アーカーブ
バカルディ一族と消費者からの寄贈が継続し、バカルディ社による買収もあって、バカルディ・アーカイブは、創立、決意、革新、成長、アイコニックブランドから成る見事な150年間の伝統を日々構築し続けている。バカルディのすべてのボトルにシグネチャーのある理由を含むバカルディの伝統の詳細はhttp://www.BacardiLimited.com/150を参照。マルチメディア資料が必要な報道関係者は以下のサイトを参照。
http://www.BacardiMediaCentre.com
▽バカルディ(Bacardi Limited)について
バカルディは世界最大手の非上場スピリッツ・メーカーであり、国際的に知られたスピリッツとワインを製造、販売している。バカルディのブランド・ポートフォリオは、200のブランドとラベルで構成され、世界で好まれよく知られた製品をそろえている。その中には世界で最も好まれ多数の受賞歴を持つバカルディ(BACARDI、登録商標)ラム、最高級ウオツカの世界リーダーであるグレイグース(GREY GOOSE、登録商標)、米国で最も売れ筋のブレンド・スコッチウィスキーであるデュワーズ(DEWAR’S、登録商標)、世界でトップ評価を受け急速に伸びている最高級ジンのボンベイ・サファイア(BOMBAY SAPPHIRE、登録商標)、ベルモットの世界リーダーであるベルモットとスパークリングワインのマルティーニ(MARTINI、登録商標)、メキシコ最高級の100%ブルーアガヴェのテキーラで、米国で最も売れているテキーラのカサドレス(CAZADORES、登録商標)、世界で急速に伸びているウオツカであるエリストフ(ERISTOFF、登録商標)ウオツカ、その他有力で伸び盛りのブランドが含まれている。バカルディは1862年2月4日にキューバのサンティアゴデクーバで設立され、過去7世代にわたり家族が所有している。バカルディは6000人近くを雇用し、4大陸の16市場にある27施設でブランドを製造し、世界150カ国以上で販売している。バカルディはバカルディ・インターナショナル(Bacardi International Limited)を含むバカルディ企業グループ。http://www.BacardiLimited.comを参照。
ソース:Bacardi Limited
▽問い合わせ先
Patricia M. Neal
+1-441-294-1110
Amy Federman
+1-441-294-1110
afederman@bacardi.com
150 Years Of The Bacardi Archive Revealed
PR49648
HAMILTON, Bermuda, June 12, 2012 /PRN=KYODO JBN/ --
- Bacardi shares rare look into archive to showcase 150-year rise of iconic
rum brand from beginnings in Cuba to world's favorite rum -
As part of its 150th anniversary celebration, Bacardi Limited shares an
extraordinary glimpse into the unique heritage safeguarded in The Bacardi
Archive of more than 150 years of precious documents, authentic historical
assets and sometimes quirky artifacts about the Company, family and iconic
brand. This rare look showcases the BACARDI(R) rum brand's remarkable creation
and international expansion to more than 150 markets to become the world's
favorite and most awarded rum with nearly 500 medals, as well as the rich
history of the Company's survival through adversities and critical success to
become the world's largest privately-held spirits company.
To view the multimedia content associated with this release, please click:
(Photo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20120612/MM18390)
"The Bacardi Archive started with a shoe box of slides in 1998. The task to
reconstruct our history was monumental because 98 years of assets were
destroyed, scattered around the world with family members, or left when the
Company's Cuban assets were confiscated in 1960 by revolutionary forces," says
Bacardi Archivist Patty Suau. "In a little more than a decade, we have been
able to re-acquire some of the most interesting pieces of our past. We have a
remarkable heritage highlighted with creative marketing campaigns during the
U.S. Prohibition era, a starring role in the 'golden age of cocktails,' and
international growth while in exile after the Cuban Revolution - all under
seven generations of family ownership."
Fourteen years later and hundreds of thousands of hours of meticulous
documentation, The Bacardi Archive houses more than 30,000 catalogued assets
that date back as far as the 1850s - original documents from the founding of
the Company, replicas of the original distillery and first Alembic still, early
representations of the Bacardi bat logo, medals awarded since the 1870s for
taste and quality, more than a century of newspaper articles, bat-themed
jewelry from cuff links to necklaces, decades of broadcast and print ads,
one-of-a-kind promotional items including pins and coasters, Prohibition-era
branded glassware, antique BACARDI rum bottles, a collection of limited-edition
blends for special occasions such as the turn of the millennium, and an
extensive Latin American art collection, among other precious items.
"We have an amazing heritage that tells the story of a pioneering spirit that
not only defines, but helped create a cocktail culture that began with my
great-great grandfather in 1862 in Santiago de Cuba," says Facundo L. Bacardi,
Chairman of Bacardi Limited and a fifth generation Bacardi family member. "The
Bacardi Archive captures our heritage and offers a connection to the resilient
spirit of the Bacardi family, the Company, and the world-favorite BACARDI rum."
The Bacardi story has its humble beginnings in Cuba where founder Don Facundo
Bacardi Masso pioneered techniques such as the use of superior quality
sugarcane molasses and the isolation of a strain of yeast for controlled
fermentation and flavor consistency. He purposefully filtered, mellowed and
blended rums to deliver specific flavors, aromas and smoothness - resulting in
rum as we know it today. As a light-bodied, mixable rum, BACARDI inspired many
of the world's favorite cocktail recipes including the Cuba Libre, the
Daiquiri, the Mojito and the Pina Colada.
"From our founding in Cuba to now being the third-largest international spirits
company in the world, Bacardi has an incredible history and authenticity that
connects directly with consumers around the world," says Ed Shirley, President
and CEO of Bacardi Limited. "We remain committed to our heritage as for the
past 150 years Bacardi has fostered a dynamic culture of passion, excellence
and an entrepreneurial spirit with the goal to create great-tasting cocktails.
When a consumer asks for BACARDI rum, they know they are getting a quality
drink with a great story backed by a family name and unwavering commitment to
innovation, excellence and authenticity."
The Bacardi Archive provides snapshots in time of the growth and perseverance
of both the Company and its namesake brand. Some of the artifacts in The
Bacardi Archive include:
Antiquarian Cocktail Book Collection
Nearly 600 rare antique reference and cocktail books written in English,
Spanish, French, Dutch and German fill its shelves. Visiting mixologists often
refer to such classics as How to Mix Drinks or The Bon Vivant's Companion by
"the father of American mixology" Jerry Thomas, published in 1862, the year
BACARDI rum was created, as well as one of the earliest known recorded recipes
to specify the use of BACARDI rum for the Mojito cocktail in La Ley Mojada (The
Wet Law).
"Some of the rarest and most interesting books on the fine art of
cocktail-making can be found in The Bacardi Archive. Many of these historic
books feature recipes that call specifically for BACARDI rum, such as in the
coveted Manual del Cantineros (Bartenders Guide), a cocktail recipe book
created by the most respected barmen in Havana to raise the standards of
cocktail-making in the 1920s. It has an entire section of BACARDI rum recipes
as BACARDI inspired many of the classics we drink to this day," adds Brand
Master for BACARDI rum David Cid. "I come to the archive for inspiration, to
learn, and above all, for creative rejuvenation as I refer to these books often
to seek classic cocktail recipes to introduce to a new generation, as well as
when I speak with bartenders to show the rich legacy of innovation, commitment
to quality and how BACARDI rum is at the heart of the great-tasting cocktails
consumers love."
Earliest Known BACARDI Bat
Dating back to the 1890s, a painted version of one of the earliest known
versions of the BACARDI Bat is from a Cuban, oil-on-leather painting, inspired
by the commonly used term for BACARDI rum "El Ron del Murcielago" (The Rum of
the Bat). The founder's wife chose the bat as a memorable symbol after finding
a colony of fruit bats in the rafters of the original distillery in Santiago de
Cuba in 1862. In their hometown near Sitges, Spain, the bat had long been
regarded as a symbol of health, good fortune and family unity, a belief also
shared by indigenous people of Cuba. The bat soon became a symbol of
authenticity and the highest quality of rum. Today, the BACARDI Bat is one of
the most recognizable logos in the world.
BACARDI Rum Bottle Collection
A collection of more than 1,000 BACARDI rum bottles as far back as the 1900s
filled with BACARDI dark and white rums showcase some of our oldest bottles
ever produced. When the Company was established in 1862, BACARDI rum was not
sold in bottles, but rather straight from the barrel into various containers
brought by customers, as glass was not readily available in Cuba during this
time. One of the most interesting bottles was donated by Chairman Facundo L.
Bacardi. The 1930s bottle contains the original wrapping which served as
protection to endure the transit and as a unique form of advertising. The
multilingual ad describes BACARDI as Cuba's favorite rum and notes its superior
quality.
Another treasure is a pre-Cuban Revolution BACARDI Superior bottle donated by
the owner of Mai-Kai Restaurant, a landmark establishment in South Florida
known for its variety of rum-based cocktails. The then-bar owner stocked up on
BACARDI rum cases in the late 1950s as he feared the precious rum would not be
available after the Cuban Revolution. Fifty years later, a pre-1960 bottle was
found and donated to The Bacardi Archive by his son after it was discovered in
a warehouse with written instructions "never to touch." Many items in The
Bacardi Archive arrive by way of donation after people come across these
historic finds as they remodel homes or clean out attics as many people stashed
BACARDI away for safe keeping.
Original Gold Medals & Spain Royal Warrant
Awarded for its superior taste, quality and innovative distillation techniques,
the BACARDI rum portfolio received the world's most prestigious medals of honor
within its first 52 years, including in 1888 being appointed "Purveyor to the
Royal Spanish Household" by the Regent Queen Christina Maria, mother of the
King of Spain Alfonso XIII. If you look on any BACARDI Superior bottle you will
see the first eight medals and the Spanish Coat of Arms Royal Warrant. Since
then, BACARDI rum has won close to 500 awards.
1880s: The Start of Innovative Advertisements
An extensive collection of nearly 3,000 vintage BACARDI rum print
advertisements includes the first known advertising for BACARDI rum, which were
actually postcards. These date back to the late 1890s when large numbers of
U.S. Servicemen were stationed in Cuba. As there was no standard bottle at the
time, Bacardi launched a postcard campaign featuring the scenic beauty of its
hometown of Santiago de Cuba for Americans to mail to the U.S. This was the
first time American consumers were exposed to the BACARDI brand name, and the
first sign of the brand's global potential. Another innovative marketing
campaign was in the 1920s U.S. Prohibition era. Ads for spirits were illegal in
the U.S. from 1919-1933, so BACARDI created a memorable postcard to depict the
classic American symbol of Uncle Sam holding a cocktail, flying away from the
"dry" U.S. to a "wet" Cuba on the wings of a bat. It was given away to American
tourists visiting Cuba who in turn mailed the postcard to family and friends in
the U.S.
Cuban Revolution
October 14, 1960 marks the day of illegal confiscation without compensation of
Bacardi company assets in Cuba. Among items from this date, the archive houses
the front page of the Cuban daily newspaper which declares the taking of
Bacardi, company letterhead featuring the words 'nacionalizada' and the bat
logo turned sideways, to denote it was seized, as well as the forced
confiscation order of Bacardi - after 98 years of operation in Cuba. Despite
the horrific loss of its Cuban assets and homeland in 1960, the act of the
illegal confiscation triggered the Bacardi family, company and brand to regroup
and accelerated expansion to more international markets as it was already
operating distilleries outside of Cuba in Mexico and Puerto Rico. Twenty years
later, BACARDI rum became the world's top-selling premium spirit brand.
The Bacardi Archive Continues to Grow
With ongoing donations by Bacardi family members and consumers alike, coupled
with acquisitions by the Company, The Bacardi Archive continues everyday to
build the amazing 150-year legacy of its founding, determination, innovation,
growth and iconic brands. To learn more about Bacardi heritage including why a
signature graces every bottle of BACARDI, visit
http://www.BacardiLimited.com/150. Media are also invited to access multimedia
assets at http://www.BacardiMediaCentre.com.
About Bacardi Limited
Bacardi Limited, the largest privately-held spirits company in the world,
produces and markets internationally-recognized spirits and wines. Its brand
portfolio comprises more than 200 brands and labels, including BACARDI(R) rum,
the world's best-selling and most-awarded rum; GREY GOOSE(R) vodka, the world's
leading super-premium vodka; DEWAR'S(R) Blended Scotch whisky, the top-selling
blended Scotch whisky in the U.S.; BOMBAY SAPPHIRE(R) gin, the top-valued and
fastest-growing premium gin in the world; MARTINI(R) vermouth and sparkling
wines, the world's leading vermouth; CAZADORES(R) 100% blue agave tequila, the
number-one premium tequila in Mexico and a top-selling premium tequila in the
United States; ERISTOFF(R) vodka, one of the fastest-growing vodka brands in
the world; and other leading and emerging brands. Founded in Santiago de Cuba
on February 4, 1862, and family-owned for the past seven generations, Bacardi
now employs nearly 6,000 people, manufactures its brands at 27 facilities in 16
markets on four continents, and sells in more than 150 countries. Bacardi
Limited refers to the Bacardi group of companies, including Bacardi
International Limited. http://www.BacardiLimited.com
SOURCE Bacardi Limited
CONTACT: Patricia M. Neal, +1-441-294-1110, Amy Federman, +1-441-294-1110,
afederman@bacardi.com
本プレスリリースは発表元が入力した原稿をそのまま掲載しております。また、プレスリリースへのお問い合わせは発表元に直接お願いいたします。
このプレスリリースには、報道機関向けの情報があります。
プレス会員登録を行うと、広報担当者の連絡先や、イベント・記者会見の情報など、報道機関だけに公開する情報が閲覧できるようになります。