2017年第2四半期 スマートフォンのグローバル販売動向

GfK

2017/7/25 20:35

2017年第2四半期 スマートフォンのグローバル販売動向

AsiaNet 69411

【概要】

・2017年第2四半期の販売台数は3億4700万台。第2四半期では過去最高の販売台数を記録

・アジア新興国がグローバルの市場成長をけん引

・平均価格は前年同期から5%上昇

2017年第2四半期(4-6月)におけるグローバルのスマートフォン販売台数は前年比4%増の3億4700万台で、第2四半期としては過去最高となった。アジア新興国が同13%増と成長をけん引した。また、中央・東ヨーロッパが同11%増、中南米が10%増と好調に推移した。

グローバルの販売金額は、平均価格の上昇により前年比9%増となった。

2017年第2四半期 スマートフォン販売台数・金額

                     販売台数                                  販売金額

                    (100万台)                             (10億USドル)

                    2017年第2    2016年     伸び率  2017年  2016年第2  伸び率

                     四半期     第2四半期    (%)  第2四半期  四半期   (%)

西ヨーロッパ          28.7         29.8        -4%     12.1       12.2-     1%

中央・東ヨーロッパ    18.7         16.8        11%      4.6        3.7     24%

北米                  47.4         44.6         6%     18.7       16.2     15%

中南米                27           24.6        10%      8.5        7.5     13%

中東&アフリカ        42.2         41.6         1%      9.9       10.7     -7%

中国                 110.1        109.7         0%      35.1      32.4      8%

アジア先進国          16.1         16.6        -3%      10         9.4      6%

アジア新興国          56.7         50          13%      10.3       7.9      30%

グローバル全体       346.9       333.7         4%       109.2     100.0     9%

Source: GfK Point of Sales (POS) Measurement data in 75+ markets, monthly data to the end of May 2017, plus weekly data to 24 June 2017. Percentages are rounded.

GfKのテレコム部門のダイレクターであるアーント ポリフケは次のように述べている。「飽和状態の市場がある中で、この第2四半期は記録的な販売台数となった。地域差は大きいものの、スマートフォンに対する高い所有意向は世界的なトレンドといえる。メーカー各社は魅力的な製品の提供に注力し、結果として平均価格の上昇をねらっている。マクロ経済や消費マインドの影響を受けてはいるが、メーカーや販売店は地域に根ざした戦略でスマートフォンの魅力を訴求する努力をしている」

GfKのトレンド&フォーキャスティング部門のプロダクトリードである野口洋太郎は次のように述べている。「消費者はより良いユーザーエクスペリエンスを求めており、それが満たされるのであれば、スマートフォンへより多くの金額を支払うことをいとわない。市場の飽和レベルは高まっているが、スマートフォンのイノベーションにより買い換えサイクルの長期化が抑えられたことで、2018年も市場は拡大すると見込む」

西ヨーロッパ:台数前年比3%減と3四半期連続のマイナス成長

西ヨーロッパにおける2017年第2四半期のスマートフォン販売は台数前年比3%減の2870万台で、3四半連続のマイナス成長となった。主要市場であるドイツ、グレート・ブリテン、フランスが飽和状態にあり、それぞれ同4%減、5%減、7%減となった。しかながら、西ヨーロッパにおける2017年通年の販売台数は、第4四半期に主要製品の発売が予定されることもあり、同0.4%減に留まると見込まれる。

中央・東ヨーロッパ:ロシア、ウクライナがけん引し、台数前年比11%増に

中央・東ヨーロッパにおける2017年第2四半期のスマートフォン販売台数は前年比11%増の1870万台となった。ロシアとウクライナは政局が安定し、消費マインドも回復していることから、それぞれ同11%増、22%増の成長を記録した。中央・東ヨーロッパにおける2017年通年の販売台数は同9%増の8520万台と予測される。

北米:プラス成長へ転じる

北米における2017年第2四半期のスマートフォン販売台数は、前年比6%増の4740万台と、ここ最近続いていたマイナス成長から脱却した。2017年通年のスマートフォン販売台数は同2%増の2億300万台となることが見込まれる。

中南米:ブラジルの伸長により、台数前年比10%増に

中南米における2017年第2四半期のスマートフォン販売台数は前年比10%増の2700万台となった。政治および経済情勢が不安定な中、ブラジルは同15%増と拡大し、市場をけん引した。中南米における2017年通年のスマートフォン販売台数は同7%増の1億1400万台に達すると予測される。

中東&アフリカ:マクロ経済の低迷により成長率が鈍化

中東・アフリカにおける2017年第2四半期のスマートフォン販売台数は前年比1%増の4220万台となった。低調なマクロ経済と、中東における市場飽和が成長を圧迫した。特に著しいインフレ状態にあるエジプトは同4%減、通年でも同10%減と縮小が見込まれる。ただし、スマートフォンの普及率が相対的に低いサハラ以南および南アフリカでは成長が期待され、中東・アフリカにおける2017年通年のスマートフォン販売台数は同5%増の1億7600万台が見込まれる。

中国:前年並みにとどまる

中国における2017年第2四半期のスマートフォン販売台数は前年並みの1億1010万台となった。市場が飽和状態に近づきつつあることが、販売台数の伸び悩みの主要因といえる。しかし、他の地域同様、高価格帯の新製品の伸長により金額規模は拡大している。中国における2017年通年のスマートフォン販売台数は同2%増の4億6100 万台にとどまるも、販売金額(USD)は同11%増と大きく伸長することが見込まれる。

アジア先進国*:韓国の販売減により、台数前年比3%減に

アジア先進国における2017年第2四半期のスマートフォン販売台数は前年比3%減の1610万台となった。前年に目覚ましい成長を記録した韓国の需要減により、日本とオーストラリアのプラス成長が相殺された。下半期はわずかではあるが販売が上向くことが予想される。結果、アジア先進国における2017年通年の販売台数は同1%減の7310万台が見込まれる。

アジア新興国*: 台数前年比13%増と、最も高い成長率を記録

アジア新興国における2017年第2四半期のスマートフォン販売台数は前年比13%増の5670万台となった。主に、バングラデシュとマレーシアがこの成長をけん引した。バングラデシュは同40%増。マレーシアは不調だった2015年から着実に回復し、同31%増を記録した。また、インドも回復基調が続いており同14%増となった。この7月にインドに物品・サービス税(GST)が導入されたが、スマートフォン市場へは大きな影響を及ぼさないと考えられる。アジア新興国は大幅な成長を遂げており、2017年通年のスマートフォン販売台数は前年比11%増の2億3400万台に達することが予測される。

スマートフォン販売:2016 年実績および2017年予想  

                              販売台数                    販売金額

                            (100万台)                (10億USドル)

                 2017年予測   2016年   伸び率    2017年予測    016年   伸び率

                                          (%)                             (%)

西ヨーロッパ        130.7      131.2      0%        55.2        53.4       3%

中央・東ヨーロッパ   85.2      77.9       9%        20.4        17.0       20%

北米                203.1      198.5      2%        81.7        77.5       5%

中南米              114.3      106.6      7%        35.1        31.8       10%

中東&アフリカ      176.2      167.8      5%        41.7        42.4      -2%

中国                461.0      450.1      2%       148.3       133.5       11%

アジア先進国         73.1       74.1      -1%       46.0        45.1       2%

アジア新興国        234.4      211.7      11%       41.9        34.4       22%

グローバル全体     1,478.0     1,417.9     4%       470.3      435.1       8%

Source: GfK Point of Sales (POS) Measurement data in 75+ markets, monthly data to the end of May 2017, plus weekly data to 24 June 2017. Percentages are rounded

-Ends-

-- 注記 --

※2017年第2四半期の数値について:4月および5月については月次販売実績、6月については24日までの週次販売実績データを使用しています。

GfKではメーカーの出荷ではなく、消費者の最終需要を予測しています。市場規模は75カ国以上で毎週更新される販売実績(POSデータ)の積み上げによって作成されています。なお、アメリカについては、独自の市場モデリング及び消費者調査を基に推計を行っています。 また、販売金額は補助金を除く小売り販売額です。次回のリリースは2017年10月を予定しています。

北米のデータについて:USAのスマートフォン市場予測モデルを再調整しました。主に調整を行った対象は、シャドーマーケット(小規模通信事業者、メーカー直営店舗などMVNO等のチャネルを含む)となります。今までは、大手通信事業者のシェア拡大により、シャドーマーケットにおけるスマートフォン販売は縮小していると仮定していました。しかし、全キャリアのデータを分析したところ、実際はシャドーマーケットでも販売が拡大しているという結論に至りました。GfKは今後、USA市場規模を、キャリアレポートマトリックス(最終販売、解約率、製品のアップグレード等)の分析によって算出する予定です。

* リリース内におけるアジア先進国・新興国には以下の国が含まれます。

アジア先進国:オーストラリア、香港、日本、ニュージーランド、シンガポール、韓国、台湾

アジア新興国:インド、インドネシア、カンボジア、マレーシア、フィリピン、タイ、ベトナム

GfKについて

GfKはクライアントがより良い意思決定を下せるよう、市場や消費者に関する信頼できる情報を提供しています。13,000名超の情熱を持ったマーケットエキスパートがデータサイエンス分野における長年の実績をもとに、価値あるグローバルインサイトと100カ国以上のローカルマーケットインテリジェンスを提供します。GfKは革新的なテクノロジーとデータサイエンスを活用してビックデータをスマートデータに変えます。そして、クライアントが競争力を高め、消費者の体験や選択を豊かにできるよう支援します。

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(日本語リリース:クライアント提供)

Global Smartphone Demand Peaks Alongside a Leap in Average Sales Price in 2Q17, Says GfK Survey

PR69411

NUREMBERG, Germany, July 24, 2017 /PRNewswire=KYODO JBN/ --

    - Smartphone demand of 347 million units makes 2Q17 the best second quarter

on record

    - Emerging markets are driving the growth

    - Average sales price (ASP) grew five percent year-on-year in the quarter

    Global smartphone demand totaled 347 million units in 2Q17, up four percent

year-on-year. This makes it the strongest second quarter on record. Emerging

Asia led the demand growth with a 13 percent year-on-year increase, followed by

Central and Eastern Europe at 11 percent, and Latin America at 10 percent.

Market value grew nine percent year-on-year, due to rising average sales price

(ASP).

    Smartphone sales 2Q 2017 vs. 2Q 2016

                                       Units sold (in million)

                                    2Q17         2Q16     Y/Y % change

    Western Europe                  28.7         29.8         -4%

    Central and Eastern Europe      18.7         16.8         11%

    North America                   47.4         44.6          6%

    Latin America                    27          24.6         10%

    Middle East & Africa            42.2         41.6          1%

    China                          110.1        109.7          0%

    Developed Asia                  16.1         16.6         -3%

    Emerging Asia                   56.7          50          13%

    Global                         346.9        333.7          4%

                                       Sales value (in billion USD)

                                    2Q17         2Q16     Y/Y % change

    Western Europe                  12.1         12.2         -1%

    Central and Eastern Europe      4.6          3.7          24%

    North America                   18.7         16.2         15%

    Latin America                    8.5          7.5         13%

    Middle East & Africa             9.9         10.7         -7%

    China                           35.1         32.4          8%

    Developed Asia                    10          9.4          6%

    Emerging Asia                   10.3          7.9         30%

    Global                         109.2        100.0          9%

    Source: GfK Point of Sales (POS) Measurement data in 75+ markets, monthly

data to the end of May 2017, plus weekly data to 24 June 2017. Percentages are

rounded.

    Arndt Polifke, global director of telecom research at GfK, comments, "The

record demand for smartphones in the second quarter this year shows that,

despite saturation in some markets, the desire to own a smartphone is a

worldwide phenomenon. How that manifests itself differs widely by region.

Manufacturers are maximizing all their creativity to ensure their latest

devices are irresistible - and to increase ASP as a result. Elsewhere,

macroeconomic factors and consumer confidence are having an impact, but

operators and retailers are employing localized tactics to ensure the

smartphone remains the connected device of choice."

    Yotaro Noguchi, product lead in GfK's trends and forecasting division,

adds, "Consumers are willing to pay more for their smartphone as they seek a

better user experience. Despite the market reaching high penetration levels,

GfK forecasts smartphone demand will continue to see year-on-year growth even

in 2018, as innovation from smartphone vendors keeps replacement cycles from

lengthening."

    Western Europe: Demand drops for a third consecutive quarter

    Smartphone demand totaled 28.7 million units in 2Q17, down three percent

year-on-year. This is the third consecutive quarter of decline, caused by

saturation in the largest markets, Germany, Great Britain and France. In these

markets year-on-year demand fell -4 percent, -5 percent and -7 percent

respectively. However, GfK expects major device launches in 4Q to help moderate

full-year declines to -0.4 percent.

    Central and Eastern Europe: Growing, and with a positive outlook

    The region continues its recovery, with smartphone demand reaching 18.7

million units in 2Q17, up 11 percent year-on-year. As the political situation

stablizes and consumer confidence recovers in Russia and the Ukraine, both

markets have posted impressive year-on-year growth. In Russia, demand was up 11

percent year-on-year in 2Q17, and in the Ukraine it was up 22 percent. GfK

raised its forecast for smartphone demand in the region slightly to 85.2

million in 2017, a rise of nine percent year-on-year.

    North America: A welcome return to growth

    Here, the market grew six percent year-on-year to 47.4 million units in 2Q,

following falls in demand in the recent quarter. GfK forecasts smartphone

demand in the region to total 203 million units in 2017, a rise of two percent

year-on-year.

    Latin America: Demand grows despite economic uncertainty

    Smartphone demand in the region rose 10 percent year-on-year to 27 million

units in 2Q17. This recovery is driven mainly by pent-up demand for smartphones

in Brazil. Despite the uncertain political and economic environment, demand for

smartphones in the country increased 15 percent year-on-year in the second

quarter. GfK maintains its optimistic outlook for Latin America in 2017,

forecasting smartphone demand to increase by approximately seven percent

year-on-year.

    Middle East and Africa: Macroeconomic weakness weighs on growth

    Smartphone demand totaled 42.2 million units, up just one percent

year-on-year. The slowdown in growth is largely due to macroeconomic weakness

in the region and device saturation in the Middle East. Egypt in particular is

experiencing very high inflation. Demand here declined four percent

year-on-year in 2Q, while GfK forecasts a fall of 10 percent in 2017. However,

this is a large and diverse region and GfK forecasts its overall smartphone

demand to grow five percent year-on-year in 2017. Growth will come primarily

from those Sub-Saharan and South African countries where smartphone penetration

is still relatively low.

    China: The market plateaus

    In China, smartphone demand plateaued in 2Q17 at 110.1 million units,

showing no change year-on-year. This moderation of growth in demand for

smartphones was caused primarily by saturation in the market. However, as we're

seeing in other regions, higher-priced new products are pushing up market

value. GfK forecasts smartphone demand in China to total 461 million units in

2017, an increase of two percent year-on-year. The growth in value terms (USD)

is expected to be considerably higher, at 11 percent year-on-year.

    Developed Asia*: South Korea drags down the region  

    Overall smartphone demand totaled 16.1 million units in 2Q17, down three

percent year-on-year. Declining demand in South Korea, which saw impressive

growth last year, offset the increased demand in both Japan (up 12 percent

year-on-year) and Australia (up nine percent year-on-year). GfK expects the

region to experience a slight improvement in demand in the second half of 2017,

finishing the full year down one percent. That will equate to 73.1 million

units.

    Emerging Asia*: Anticipating the strongest regional growth in 2017

    Smartphone demand in the region totaled 56.7 million units, up 13 percent

year-on-year. Bangladesh and Malaysia powered most of this growth. In

Bangladesh, smartphone demand grew by a strong 40 percent year-on-year.

Malaysia is maintaining a steady recovery from its 2015 slump, and here demand

in 2Q17 grew by 31 percent year-on-year. Smartphone demand in India also

remained resilient in 2Q17, having levelled out slightly to 14 percent

year-on-year. GfK expects the recently announced Goods and Services Tax (GST)

will have no impact on smartphone demand in the country. GfK forecasts overall

smartphone demand in the region will total 234 million units in 2017, an

increase of 11 percent year-on-year. This represents the strongest growth

across all regions for the year.

    

    Smartphone sales 2017 vs 2016

                                       Units sold (in million)

                                 2017 sales   2016 sales   Y/Y change

    Western Europe                 130.7        131.2          0%

    Central and Eastern Europe      85.2         77.9          9%

    North America                  203.1        198.5          2%

    Latin America                  114.3        106.6          7%

    Middle East & Africa           176.2        167.8          5%

    China                          461.0        450.1          2%

    Developed Asia                  73.1         74.1         -1%

    Emerging Asia                  234.4        211.7         11%

    Global                        1,478.0      1,417.9         4%

                                       Sales value (in billion USD)

                                 2017 sales   2016 sales   Y/Y change

    Western Europe                  55.2         53.4          3%

    Central and Eastern Europe      20.4         17.0         20%

    North America                   81.7         77.5          5%

    Latin America                   35.1         31.8         10%

    Middle East & Africa            41.7         42.4         -2%

    China                          148.3        133.5         11%

    Developed Asia                  46.0         45.1          2%

    Emerging Asia                   41.9         34.4         22%

    Global                         470.3        435.1          8%

    

    Source: GfK Point of Sales (POS) Measurement data in 75+ markets, monthly

data to the end of May 2017, plus weekly data to 24 June 2017. Percentages are

rounded.

    Note to editors

    This release is based on final GfK Point of Sales data for April and May,

and June estimates based on weekly data to 24 June 2017.

    GfK forecasts end-demand consumer purchases rather than manufacturer

shipments. Market sizes are built up by point-of-sale (POS) tracking in 75+

markets with updates on a weekly and monthly basis. For the US, GfK employs

proprietary market modeling and consumer research rather than POS to produce

its market forecasts. Values are based on unsubsidized retail pricing. Data is

available quarterly and the next data set is due in October 2017.

    N America data: GfK has recalibrated its US smartphone forecast model,

particularly for non-captured segments of the market (including smaller mobile

phone carriers, MVNO's and proprietary channels such as manufacturer-owned

stores). GfK previously assumed that the mix of non-captured smartphone sales

would decline as the major mobile phone carriers gained share. However,

analyzing wholesale connections reported by all carriers, GfK concluded that

the non-captured segment mix, in fact, continued to increase. Going forward,

GfK will size the US market by analyzing carrier reported metrics such as net

additions, churn rates and device upgrades.

    *Countries included in Developed/Emerging Asia in this release:

    Developed Asia:      Emerging Asia:

    Australia            India

    Hong Kong            Indonesia

    Japan                Cambodia

    New Zealand          Malaysia

    Singapore            Philippines

    South Korea          Thailand

    Taiwan               Vietnam

    Follow GfK on Twitter https://twitter.com/GfK

SOURCE: GfK

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