◎Hotels.com、2013年度版中国人海外旅行動向を発表

ホテルズドットコム

2013/8/21 16:15

AsiaNet 54001

【編註】クライアントからの要請により、提供された原稿をそのまま配信します。

    共同通信JBNでは一切編集を行っておりません。

報道関係各位

2013年8月21日

世界で最も旅行に消費するのは中国人

Hotels.com、2013年度版中国人海外旅行動向を発表

旅行形態は団体から個人へと大きくシフト

ホテルズドットコム ジャパン

オンラインホテル予約サイト世界最大手のHotels.com(R)(http://jp.hotels.com/、本社:アメリカ合衆国テキサス州、代表取締役社長:デイビット ロシェ)は、本日、中国人海外旅行客の動向についての調査、『Chinese  International Travel Monitor (CITM)』を発表しました。今回の調査によると、中国がドイツやアメリカを抜いて世界で最も旅行にお金を費やす国となり、2012年に投じた総額は2011年より40%以上も多い1,020億米ドルという結果となりました。*

     (Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20120628/540164 )

     (Photo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20130821/634651-INFO )

去年に引き続いて実施された今回のCITM調査から、中国人旅行者の動向の変化やそれに対する世界のホテルの対応を伺い知ることができます。

3,000人以上の中国人海外旅行者と世界のホテルで働く1,500人以上の従業員に対しアンケートを実施したところ、75%のホテル従業員が中国人旅行者が宿泊客全体の5%までを占めていると答え、45%は過去1年に渡って中国人旅行者の増加を実感したと答えました。また、特に顕著な増加傾向が見られたのはアジア太平洋地域とのことでした(61%)。ホテル従業員の回答者が中国を今後3年間は積極的な成長を遂げる市場と見ており、ほぼ半数の回答者(47%)が中国市場は今後11-50%の伸び率と見込んでいる中で10人に1人は50%以上の成長が望めると期待しています。

更に今回の調査では、海外へ渡航する中国人旅行者の大半(96%)は観光目的の滞在であり、また半数を越える(52%)の中国人旅行者は過去にビジネスや勉学目的で他の国に訪れた経験があることが判明しました。

加えて、62%の中国人旅行者が団体ではなく、個人で旅行することを好むと回答しました。この傾向は70%の中国人旅行者が今や単独で旅行しているとアンケートに回答した従業員によって裏付けられたものであり、2012年の調査結果と比較しても大きな変化と言えるでしょう。

また、日本人のホテル従業員に「この5年間で中国のお客様が変化したことは何ですか?」と聞いたところ、消費額の増加、そして個人旅行の増加の答えが目立ちました。

Hotels.com アジア・パシフィック 最高経営責任者 ヨハン・スヴァンストロームは、「2013年度版Chinese  International Travel Monitorは、去年の調査で明らかになった中国人旅行者の団体旅行離れが今年は大多数に支持されていることを示しています。旅する中国人旅行者がいる間に、政府は彼らのビザ申請のための基盤や手続きに関して昨今の傾向を考慮に入れなければならなくなるでしょう。」と述べています。

また今回の調査ではホテルで働く方々にとって参考になるであろう継続的な改善が期待されているサービス分野にも着目しました。中国人旅行者の間では、中国式の支払方法を受け入れることがホテルが提供し得る唯一最大のサービスであると見なされており、26%もの中国人旅行者が前述のサービス分野こそ改善の決め手となると答えています。

関連して75%の中国人旅行者が、中国語のウェルカム・メモやウェブサイト、テレビ番組、新聞の用意が必要だと回答する一方で、42%に相当する中国人旅行者は北京語が堪能なスタッフの常駐を希望しました。

中国人旅行者が求めるサービスと実際にホテル側が提供しているサービスのずれが浮き彫りになり、25%の従業員がスタッフを対象とした異文化トレーニングを実施していると回答したのに対し、11%が北京語でのウェルカム・グッズを用意していると答えました。更に、世界あるホテルの半数以上(56%)が過去12ヶ月の間に中国人旅行者の要望に応えるためのプログラムや商品に1万米ドル**までの額を投じたことがあると回答しました。

旅行に関するリサーチや手配・予約となると、個人が発信するおすすめ情報が一層不可欠となってきます。およそ30%の中国人旅行者は、家族や友人から得た情報を最も重宝し、その次にオンライン旅行予約・レビューサイトよりを参考にする傾向があります。

27%の中国人旅行者がソーシャル・メディアを活用して渡航先を決めており、この傾向は35歳以下の中国人旅行者の間では33%にまで上昇します。

スヴァンストロームは、「これらの調査結果は、中国人旅行者を取り込むためにオンラインやソーシャル・メディアに標準を絞るといったホテル側の市場戦略を適応させる必要性を明らかにしています。加えて、移り気で抜け目のない中国の旅行市場を攻略するためにホテル側が積極的に歩を進めていることや、全世界のホテル業界が施設やサービスを大々的に世界最大の旅行者数を誇る中国市場に合わせる必要性をも映し出しています。また、多数の国の政府や観光協会が実施している中国旅行者向けのプログラムは正しい方向に向かって積極的に進められていますが、中国人旅行者の成長率はホテル業界の変化をしのぐ勢いを見せています。」と締めくくりました。

* "United Nations World Travel Organisation World Tourism Barometer."  (2013年春).

http://mkt.unwto.org/en/barometer, 2013年7月16日参照.

** 「過去12ヶ月の間に米国ドルでいくら中国人旅行者の要望に応えるためのプログラムや商品に投じましたか?」という設問に1万米ドル以下と回答した56%の従業員を対象に調査を行いました。

■『Chinese  International Travel Monitor (CITM)』について

Hotels.com が実施したChinese  International Travel Monitor (CITM)は中国人海外旅行者と世界のホテルパートナーへのアンケート結果に基づき作成しました。

中国人海外旅行者向けの調査はTNSを通じて2013年5月に委託され、過去5年の間に最低1回以上海外旅行の際にホテルに宿泊した経験を持つ中国本土在住の中国人3,000人を対象とし、サンプルを取得しました。実施されたアンケートの設問は、旅行時の行動から予約手順、宿泊施設の好みなど多岐に渡っています。

ホテルの従業員向けの調査は、アルゼンチン、オーストラリア、ブラジル、カナダ、コロンビア、デンマーク、フィンランド、フランス、ドイツ、香港、インド、アイルランド、イタリア、日本、メキシコ、オランダ、ニュージーランド、ノルウェー、ロシア、シンガポール、スペイン、スウェーデン、スイス、台湾、タイ、英国と米国の1,500人以上のHotels.com世界のホテルパートナーへのアンケート結果に基づき作成。なお、この調査は2013年5月から6月に実施されました。

■Hotels.comについて

Hotels.com (http://jp.hotels.com) は、国際的ホテルチェーンからオールインクルーシブリゾート

B&Bまで、世界の約220,000軒の施設予約と情報提供を行う世界最大手のオンライン宿泊予約サイトです。業界最多の宿泊施設を提供するサイトの1つでもあり、顧客へのベストプライスの提示セール、お得情報やプロモーションの提供を行っています。そして、ニュースレターによる割引特典や事前セール情報などの最新情報も提供しています。また実際に宿泊されたお客様によるユーザーレビュー700万件の情報を参考に予約の検討ができます。また、10泊すると1泊無料となる特典プログラム「Welcome Rewards」は世界85,000軒以上から選ぶことができます。価格保証プログラムを採用しており、別サイトでより安い料金が提示されている場合、その差額を払い戻します。また

日本語版サイト、または日本語によるカスタマーサービスセンターを通じてホテルを予約も可能です。モバイルおよびタブレット用アプリはhttp://jp.hotels.com/otoku-joho/mobile_jp/ よりダウンロードでき、外出先からも20,000軒の直前割引情報を確認することができます。受賞歴もある世界の主要都市にあるホテル宿泊料金の調査「Hotels.com Hotel Price Index」は一年に2度発行され、今年で9年目を迎え、現在31ヶ国版で提供しています。

Hotels.com Japanの公式アカウント一覧:

-Facebook: http://www.facebook.com/Hotels.comJapan

-Twitter: http://twitter.com/Hotels_com_JP

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Hotels.comはオンライン旅行会社の世界最大手Expedia Inc. (NASDAQ:EXPE)の子会社です。

Hotels.com's Chinese International Travel Monitor 2013 highlights big shift towards independent travel

PR54001

SYDNEY, Aug. 21, 2013 /PRN=KYODO JBN/ --

    Australian hoteliers well poised to cater to the growing Chinese travel

market

    The second annual Chinese International Travel Monitor (CITM) released

today by Hotels.com, the world's leading hotel booking website, reveals

significant insights into the changing behaviours of Chinese travellers and how

the global hotel industry is adapting.

    (Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20120628/540164 )

    (Photo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20130821/634651-INFO )

    Surveying more than 3,000 Chinese international travelers and more than

1,500 hoteliers around the world, the Hotels.com report found 75 per cent of

hoteliers globally say Chinese travellers now account for up to five per cent

of their business and 45 per cent say they have experienced an increase in

Chinese guests over last year, with the greatest increases coming in APAC (61

per cent). Hoteliers see China as a positive growth market over the next three

years with one in 10 expecting to see an increase of more than 50 per cent and

almost half (47 per cent) anticipating an 11-50 per cent rise.

    According to the Hotels.com report, the majority of overseas Chinese travel

(96 per cent) has been for leisure purposes, while just over half (52 per cent)

have also visited other countries for business or education.

    In Australia, the number of Chinese tourists visiting Down Under has

tripled during the past decade, from 190,000 in 2002 to 630,000 in 2012**with

China now accounting for 10% of Australia's international tourism market.

    In a growing trend, nearly two thirds (62 per cent) of Chinese travellers

say they prefer to travel independently and not as part of a group. This

development has been confirmed by the hoteliers surveyed, who say 70 per cent

of Chinese guests now travel independently, compared with a much more even

split in 2012. This figure was even in higher in Australia, with four in five

hoteliers (82%) noting the increase in Chinese travellers holidaying

independently. Australian hoteliers have also noticed a general increase in

confidence among Chinese travellers as well as improved English speaking

skills, compared with five years ago.

    China has overtaken Germany and the USA as the world's biggest spenders on

travel, with Chinese travellers spending US$102 billion on international travel

in 2012, an increase of over 40% on 2011*.

    Johan Svanstrom, Managing Director of Hotels.com Asia Pacific, said, "The

2013 Chinese International Travel Monitor (CITM) shows the move to independent

travel identified in the CITM last year is now

    preferred by the majority of Chinese travellers. While in-roads have been

made in this area, governments will have to take this into account when

organising their visa application infrastructure and processes.

    Measures to cater specifically to Chinese travellers, such as the recent

launch of Tourism Australia's Chinese consumer website Australia.cn, which is

fully integrated with China's social media platforms, highlights Australia's

commitment to adequately equip Chinese travellers wanting to travel

independently.

    In addition, the CITM highlights areas for continued improvement for

accommodation providers. The ability to accept Chinese payment methods is seen

as the single most important offering from hotels and over a quarter (26 per

cent) of Chinese travellers feel this is a key area for improvement.

    Three quarters (75 per cent) of Chinese travellers say hoteliers need to

improve the provision of translated items, such as welcome literature,

websites, TV programs and newspapers, while almost half (42 per cent) say that

they would like more Mandarin speaking staff in hotels. Encouragingly,

Australian hoteliers are acknowledging many of the provisions Chinese

travellers require, with a Chinese translated webpage, translated welcome page

and translated travel guides ranking in the top five products or services

Australian hoteliers currently offer or plan to offer over the next 12 months.

    Highlighting a disconnect between the desires of Chinese travellers and

provisions made by hoteliers, a quarter (25 per cent) of hoteliers say they

offer cultural awareness training to staff but only one in ten (11 per cent)

offer welcome materials in Mandarin. Additionally, globally, just over half (56

per cent) of hotels have invested less than $10,000*** in developing programs

and products specifically catering to Chinese guests over the past 12 months.

This investment was the same in Australia, however, proving Australian

hoteliers are making a concerted effort to cater to the Chinese traveller, two

in five (39%) hoteliers currently provide cultural awareness training for staff

or dedicated marketing programs targeting Chinese guests.

    When it comes to researching and booking travel, personal recommendation

plays an increasingly vital role, with almost a third (30 per cent) of Chinese

travellers saying they rely on advice from family and friends, followed by

online travel booking and review sites.

    More than a quarter of Chinese travellers (27 per cent) use social media to

help them make decisions on holiday destinations, with this figure rising to 33

per cent among younger travellers under 35.

    "These insights highlight the need for hoteliers to adapt their marketing

strategies, with a particular focus on online and social media channels, to

attract Chinese travellers. While the CITM shows hoteliers are making positive

steps towards catering to an increasingly mobile and savvy Chinese travel

market, it also shows the need for the global hotel industry to adapt

facilities and services to more extensively cater to the world's largest market

of travellers.

    "In addition, programs being implemented by many governments and tourism

authorities to attract and facilitate for Chinese travellers are a positive

step in the right direction, but the pace of growth in the volume of Chinese

travellers appears to be outstripping the pace of change in the hotel

industry," Svanstrom concluded.

    *United Nations World Travel Organisation World Tourism Barometer, April

2013, retrieved 16 July 2013, http://mkt.unwto.org/en/barometer

    **Australian Bureau of Statistics - Overseas Arrivals and Departures,

Australia, Dec 2012

    *** When asked 'How much money (in US$) has your property invested in

programs or products catering specifically to the Chinese guest over the past

12 months', 56 per cent answered under $10,000 had been invested.

    To download the full report in English please visit

http://press.hotels.com/citm

    About the research

    The Hotels.com Chinese International Travel Monitor (CITM) collects data

directly from both Chinese international travellers and international hoteliers.

    The traveller's survey was commissioned in May 2013 through TNS amongst a

representative sample of 3,000 Chinese residents in mainland China who had paid

for accommodation on an international trip at least once in the past five

years. The questionnaire covered topics including but not limited to travel

behaviour, booking methods and preferences for accommodation.

    Hotels.com carried out a global survey of more than 1,500 Hotels.com hotel

partners during May/June 2013. Responses were received from Argentina,

Australia, Brazil, Canada, Colombia, Denmark, Finland, France, Germany, Hong

Kong, India, Ireland, Italy, Japan, Mexico, Netherlands, New Zealand, Norway,

Russia, Singapore, Spain, Sweden, Switzerland, Taiwan, Thailand, the UK and the

USA.

    About Hotels.com

[https://mail.sefiani.com.au/owa/redir.aspx?C=qQ3mr8GUbkS5ascEIuIzvfi2AqOISdBIjA

syFftaPNqnCgk1LLy5RA8VV3S2yxHMcMQnWk9RPDI.&URL=http%3a%2f%2fHotels.com ] (R)

    Hotels.com

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worldwide, ranging from international chains and all-inclusive resorts to local

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benefits from one of the largest hotel contracting teams in the industry,

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special deals and promotions. Regular customer e-newsletters provide exclusive

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reviews on the site from users who have actually stayed in the hotels to ensure

customers can make an informed choice when booking. Through its

industry-leading loyalty program Welcome Rewards, customers can earn a free

night for every 10 nights stayed at more than 85,000 hotels. Under its Price

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refund the difference. Travellers can book online or by contacting one of the

multilingual call centres. Special apps for mobile phones and tablets can also

be downloaded at http://www.hotels.com/deals/mobile_au/

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ls%2fmobile_au%2f ] enabling customers to book on the go with access to 20,000

last minute deals. For the last eight years, Hotels.com has published an

award-winning twice-yearly review of international hotel room price trends

called the Hotels.com Hotel Price Index which is now produced in 31 individual

country editions. Follow Hotels.com on Facebook

athttps://www.facebook.com/Hotels.comAU

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s_com_ANZ ] and on YouTube at http://www.youtube.com/HotelsANZ

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telsANZ ] . Hotels.com is part of Expedia Inc., the largest online travel

company in the world with an extensive portfolio that includes some of the

world's best-known brands.

    Hotels.com and the Hotels.com logo are either registered trademarks or

trademarks of Hotels.com, LP, in the U.S. and/or other countries. Other logos

or product and company names mentioned herein may be the property of their

respective owners. (c) 2002-2013 Hotels.com, LP. All rights reserved. CST #

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    Issued on behalf of Hotels.com by Sefiani Communications Group

    SOURCE: Hotels.com

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