2015年第4四半期 スマートフォンのグローバル販売動向

GfK

2015年第4四半期 スマートフォンのグローバル販売動向

AsiaNet 63622

March 02, 2016

【概要】

・中国の需要増が市場成長をけん引

・APAC新興国、中東&アフリカが大きく伸長

・2016年通年のスマートフォン販売は数量前年比7%増の見込みを予測

2015年第4四半期(10-12月)におけるグローバルのスマートフォン販売台数は前年比6%増の3億6800万台となった。これは、2015年第3四半期との対比では14%増であった。第4四半期の販売金額は、平均価格が前年を6%下回ったことにより前年並みの1152億USドルにとどまった。なお、2015年通年では、販売台数は前年比7%増の13億台に達した。平均価格が前年を2%下回ったため、販売金額は前年比5%増の3990億USドルとなった。

スマートフォン販売:2014年第4四半期実績と2015年第4四半期実績

                          販売数量 (百万台)            販売金額 (10億USドル)

                  Q41  4Q415   Y/Y %change   Q414  Q415   Y/Y % change

中南米            36.1  31.5   -12.7%        9.6   7.4    -23.3%

中央・東ヨーロッパ 21.4 22.2     3.6%        5.1   4.5    -10.8%

北米              57.0  56.4    -1.1%        25.6  23.9   -6.5%

APAC新興国        41.5  50.0     20.5%       7.5   8.1      8.0%

中東&アフリカ    37.7  42.1    11.7%        10.8  10.2   -4.8%

西ヨーロッパ      40.0  42.1     5.2%        17.2  17.0   -0.9%

中国              95.1 106.6    12.0%        28.8  33.5    16.3%

APAC先進国        17.3  17.4     0.3%        11.0  10.6    -3.8%

グローバル        346.1 368.1    6.4%        115.5  115.2    -0.2%

Source: GfK Point of Sales (POS) Measurement data in 90+ markets, Jan. 2016

GfKトレンド&フォーキャスティングディレクターKevin Walshコメント:

「2015年のこの結果は、すべての国を合わせてみたものである。各国の経済情勢、デバイスの飽和、政治、社会の変化、スポーツイベントなどがスマートフォンの需要や価格に与える影響は極めて大きい。」

APAC新興国*: 市場拡大が続く

APAC新興国はグローバルスマートフォン市場の成長をけん引した地域で、2015年第4四半期は数量前年比21%増を記録した。

国別に見ると、インドは数量前年比34%増と大きく成長した。特に100USドル未満の低価格帯は同76%増と成長が著しかった。ここにはスマートフォンを初めて購入する消費者の潜在需要が多く残されている。100USドル未満の占有率は2015年第4四半期では24%にとどまっている。

中国: 市場は二桁増に転じる

2015年第4四半期における中国のスマートフォン販売台数は数量前年比12%増となった。同市場では2014年第3四半期から4期連続でマイナス成長が続いていたが2015年第3四半期からプラス成長に転じている。1億660万台という今四半期の販売台数は記録的な数字であり、グローバルのスマートフォン販売の成長をけん引した。

価格帯別にみると、全ての価格帯でプラス成長となったが、特に500USドル以上の高価格帯へのシフトが顕著であった。同セグメントの構成比は第3四半期では15%を下回っていたが、第4四半期では18%に達した。この結果、平均価格は前年から4%上昇し、314USドルとなった。2015年第4四半期のスマートフォン販売金額は前年比16%増の335億USドルとなった。

LTE対応、大画面化は継続した。画面サイズ5インチ以上の数量構成比は2015年第4四半期では71%を占め、前年同期の53%から拡大した。LTE対応モデルは、2015年は数量前年比248%のプラス成長となったが、ほぼすべてがLTE対応になりつつあるため、2016年は同17%増にとどまると見込む。

価格競争力のあるローカルブランドはシェアを伸ばしており、2015年第4四半期では前年同期の69%から拡大し75%を占めた。

2015年通年における中国のスマートフォン販売は数量前年比2%減であったが、2016年は通信会社の補助の増額が見込まれており、これを後押しに、同3%増のプラス成長に転じると予測する。

中東&アフリカ: エジプトが飛躍

今四半期における中東&アフリカのスマートフォン販売は、成長の鈍化が見られるものの、数量前年比12%増となった。多くの国々がプラス成長となったが、中でもエジプトは同27%増と成長が著しかった。

中南米: 低下価格帯モデルへの需要増

中南米のスマートフォン販売はマイナス成長が続き、2015年第4四半期は数量前年比13%減となった。ブラジルがマクロ経済の減退に伴い同26%減となったことが大きく影響した。中南米におけるスマートフォンの平均価格は、低価格帯の需要増により前年同期を12%下回った。結果、2015年第4四半期の販売金額は前年比23%減の70億USドル規模にとどまった。

APAC先進国*: 需要は安定

2015年第4四半期におけるAPAC先進国のスマートフォン販売台数は前年並みであった。韓国は前年同期の販売水準が低かったこともあるが、数量前年比8%増となった。韓国がプラス成長に転じたのは、2013年第4四半期ぶりであった。一方で、日本はマイナス成長となっており、APAC先進国としては、前年並みの販売となった。

西ヨーロッパ: フランス、ドイツ、イギリスでプラス成長

2015年第4四半期におけるスマートフォン販売台数は前年比5%増。100USドル未満の低価格帯が同61%増と成長をけん引した。市場規模の大きいフランス、ドイツ、イギリスの販売が好調であったことが大きかった。

中央・東ヨーロッパ: ポーランドは大きく成長するも、全体では4%増にとどまる

中央・東ヨーロッパは数量前年比4%増となった。ポーランドが同36%増を記録する一方、政治や経済の問題からロシアは同7%減、ウクライナは同14%減となった。

スマートフォン販売: 2015年実績および2016年予測

             Units sold (in mil.)                   Sales value (in bn. USD)

    2015sales  2016forecast Y/Y %change  2015sales  2016forecast  Y/Y % change

中南米  109.7      108.8       -0.8%         27.0       25.5          -5.7%

中央・東ヨーロッパ73.277.9     6.5%         14.8       14.5          -1.5%

北米    190.7      193.7        1.6%         77.9       77.2          -0.9%

APAC新興国185.2   227.0        22.6%        30.7       33.1           7.9%

中東&アフリカ162.4187.7       15.6%        42.0       43.3           3.0%

西ヨーロッパ137.1  142.3        3.8%        53.6       52.7          -1.6%

中国   385.3       397.2        3.1%        115.8       117.8          1.7%

APAC先進国64.8    65.5          1.1%         37.5        37.2          -0.7%

Global  1,308.5    1,400.2      7.0%        399.2       401.3          0.5%

Source: GfK Point of Sales (POS) Measurement data in 90+ markets for calendar year 2015 and GfK forecasts for calendar year 2016, as at Jan. 2016.

GfKトレンド&フォーキャスティングディレクターKevin Walshコメント:

「2016年は各国の状況の変化が市場に与える影響が大きくなるとみられる。成長の鍵となるのはAPAC新興国と中東&アフリカと予測する。2016年もグローバルのスマートフォン販売はプラス成長を予測するが、各国のトレンドやセグメントの状況を細かくみる必要性が高まるであろう。」

-ENDS-

-- 注記 --

※. 90カ国以上の市場から販売実績(POSデータ)を集計し、市場規模相当まで拡大推計した。なお、アメリカについては、独自の市場モデリング及び消費者調査を基に推計を行った。 また、販売金額は補助金を除く小売り販売額である。データは四半期毎に更新され、次回のリリースは2016年5月を予定。

※ リリース内におけるAPAC先進国・新興国には以下の国が含まれる。

APAC先進国:オーストラリア、香港、日本、ニュージーランド、シンガポール、韓国、台湾

APAC新興国:インド、インドネシア、カンボジア、マレーシア、フィリピン、タイ、ベトナム

GfKについて

GfKはクライアントがより良い意思決定を下せるよう、市場や消費者に関する信頼できる情報を提供しています。13,000名超の情熱を持ったマーケットエキスパートとデータサイエンス分野における長年の実績をもとに、GfKは価値あるグローバルインサイトと100カ国以上のローカルマーケットインテリジェンスを提供します。GfKは革新的なテクノロジーとデータサイエンスを活用してビックデータをスマートデータに変えます。そして、クライアントが競争力を高め、消費者の体験や選択を豊かにできるよう支援します。

問い合わせ先

Wes Rogers, T. +44-(0)203-287-3262 / T. +1-912-506-0869,

wes@greenfieldscommunications.com

(日本語リリース:クライアント提供)

Global Smartphone Sales Hit a Quarterly High in Q4 2015

PR63622

NUREMBERG, Germany, Mar. 2, 2016 /PRNewswire=KYODO JBN/ --

    - Smartphone growth acceleration in China drives demand

    - Emerging APAC and MEA continue as growth powerhouses

    - GfK forecasts global smartphone demand to increase seven percent in 2016

    Global smartphone demand hit 368m units in Q4 2015, up 14 percent

quarter-on-quarter and up six percent year-on-year. However, revenues plateaued

year-on-year at US$115bn due to average selling price (ASP) declines of six

percent year-on-year for Q4 2015. In the full year 2015, 1.3bn smartphone units

were sold, an increase of seven percent year-on-year. However, this unit growth

was partially offset by a decline in global average selling price (ASP) of two

percent year-on-year, which caused revenues to increase on a slightly lower

level of only five percent year-on-year to US$399bn.

        Smartphone sales Q4 2014 vs Q4 2015

                                                Units sold (in mil.)                 

                                Q414       Q415    Y/Y % change    

    Latin America               36.1       31.5      -12.7%       

    Central & Eastern Europe    21.4       22.2        3.6%        

    North America               57.0       56.4       -1.1%        

    Emerging APAC               41.5       50.0       20.5%        

    Middle East & Africa        37.7       42.1       11.7%        

    Western Europe              40.0       42.1        5.2%        

    China                       95.1      106.6       12.0%        

    Developed APAC              17.3       17.4        0.3%        

    Global                     346.1      368.1        6.4%       

(table continued below)

                                 Sales value (in bn. USD)

                                Q414       Q415    Y/Y % change

    Latin America                9.6        7.4       -23.3%

    Central & Eastern Europe     5.1        4.5       -10.8%

    North America               25.6       23.9        -6.5%

    Emerging APAC                7.5        8.1         8.0%

    Middle East & Africa        10.8       10.2        -4.8%

    Western Europe              17.2       17.0        -0.9%

    China                       28.8       33.5        16.3%

    Developed APAC              11.0       10.6        -3.8%

    Global                     115.5      115.2        -0.2%

    Source: GfK Point of Sales (POS) Measurement data in 90+ markets, Jan. 2016

    Kevin Walsh, GfK's director of trends and forecasting, comments, "Despite a

record fourth quarter - and strong performance in 2015 in general - there are

mixed results across countries. Local factors, rather than regional and

industry trends, are increasingly driving markets. Diverging economic trends,

device saturation, mass market adoption, politics, social change and even sport

have impacted smartphone demand and prices at country level."

    Emerging APAC*: a growth powerhouse

    Emerging APAC remains the primary growth driver in the global smartphone

market, with 21 percent year-on-year unit growth in Q4 2015.

    On a country level, India is a key driver with unit growth of 34 percent

year-on-year, driven by its dominant low-end (sub-US$100) price band segment,

which saw unit growth accelerate to 76 percent year-on-year. There is still

plenty of room for smartphone demand from first time buyers, since penetration

of the sub-US$100 segment stood at only 24 percent in the last quarter of the

year.

    China: growth accelerated in Q4 2015

    After a return to a moderate growth in 3Q 2015 (following a series of four

negative quarterly year-on-year developments that started in 3Q 2014), China

saw smartphone growth accelerate to 12 percent year-on-year in 4Q 2015. In this

period a record high of 106.6m units was reached. With a volume growth of 11m

units, China contributed half of the global growth in the last quarter.

    There were year-on-year improvements in demand across all price band

segments, with a noticeable shift to high-end (US$500+) devices. This segment

saw market share increase to 18 percent, up from just below 15 percent in the

prior quarter. The result was an increase in ASP of four percent year-on-year

to US$314, and a 16 percent increase in year-on-year revenue to US$33bn.

    The shift towards LTE-enabled, larger-screen devices continues. 5"+

handsets accounted for 71 percent of smartphones sold in the quarter, up from

53 percent in the same period of 2014. LTE-enabled smartphone share has almost

reached saturation levels. GfK forecasts unit growth will slow to 17 percent in

2016, considerably down from 248 percent in 2015. Competitively priced local

brands continue to gain share in the country, accounting for 75 percent of

smartphone demand in Q4 2015, up from 69 percent in Q4 2014.

    GfK forecasts a return to moderate growth of three percent in China in 2016

- following the two percent year-on-year decline seen in 2015. This is likely

to be helped by an expected increase in operator subsidies.

    MEA: Egypt is the star performer

    Despite a slight slow-down in growth, smartphone unit demand in the MEA

grew 12 percent year-on-year in the quarter. Most countries in the region saw

increases, but Egypt stood out with demand growing 27 percent year-on-year.

    Latin America: Consumers move towards low-end devices

    Smartphone demand in Latin America continued to decline in Q4 2015,

dropping 13 percent year-on-year. This was dragged down by macroeconomic

weakness in Brazil, which caused demand to decline 26 percent year-on-year in

the country. ASP in the region declined 12 percent year-on-year as a result of

a shift in consumer preference towards low-end devices. This fall in demand,

combined with the lower ASP, resulted in a revenue drop of 23 percent

year-on-year to US$7bn.

    Developed APAC*: overall demand is stable

    Unit demand in Developed APAC remained stable in Q4 2015 following a three

percent year-on-year decline in the previous quarter. Smartphone demand in

South Korea returned to growth (up eight percent year-on-year) for the first

time since Q4 2013. This was helped by easy comparisons with the weak

performance in Q4 2014. However, regional growth was offset by a six percent

decline in year-on-year demand in Japan.

    Western Europe: growth in France, Germany and Great Britain

    Smartphone unit growth in the region stood at five percent year-on-year in

Q4 2015, helped by 61 percent year-on-year growth in the ultra-low-end

(sub-US$100) segment. Overall growth accelerated in its three largest markets:

France, Germany and Great Britain.

    Central Europe: mild growth driven by Poland

    Smartphone unit growth in Central Europe remained limited at four percent

year-on-year,  but was helped by strong growth of 36 percent year-on-year in

Poland. Due to political and economic issues, year-on-year demand in Russia and

Ukraine dropped seven percent and 14 percent respectively.

        Smartphones: 2015 sales vs 2016 forecast

                                                 Units sold (in mil.)                  

                              2015 sales  2016 forecast Y/Y % change  

    Latin America               109.7         108.8        -0.8%         

    Central & Eastern Europe     73.2          77.9         6.5%    

    North America               190.7         193.7         1.6%    

    Emerging APAC               185.2         227.0        22.6%     

    Middle East & Africa        162.4         187.7        15.6%    

    Western Europe              137.1         142.3         3.8%   

    China                       385.3         397.2         3.1%        

    Developed APAC               64.8          65.5         1.1%     

    Global                    1,308.5       1,400.2         7.0%    

(table continued below)

                                   Sales value (in bn. USD)

                              2015 sales  2016 forecast Y/Y % change         

    Latin America               27.0          25.5         -5.7%

    Central & Eastern Europe    14.8          14.5         -1.5%

    North America               77.9          77.2         -0.9%

    Emerging APAC               30.7          33.1          7.9%

    Middle East & Africa        42.0          43.3          3.0%

    Western Europe              53.6          52.7         -1.6%

    China                      115.8         117.8          1.7%

    Developed APAC              37.5          37.2         -0.7%

    Global                     399.2         401.3          0.5%

                                 

    Source: GfK Point of Sales (POS) Measurement data in 90+ markets 2015; GfK

forecasts 2016 - at

    Jan.16.

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SOURCE: GfK

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