NetEase Cloud MusicとAliMusicがクロスライセンス契約に調印

NetEase Cloud Music

NetEase Cloud MusicとAliMusicがクロスライセンス契約に調印

AsiaNet 72650 (0465)

【杭州(中国)2018年3月13日PR Newswire=共同通信JBN】

*NetEase Cloud Musicと日本のエイベックスの戦略的パートナーシップが中国で日本の音楽を促進する

NetEase Cloud MusicとAliMusicはこのほど2大音楽ストリーミング・プラットフォームとして、音楽著作権に関して共同でクロスライセンス契約を締結したと発表した。この結果、この中国の音楽ストリーミングの両巨人は音楽著作権の体制を一層向上させ、ユーザーは両音楽プラットフォームからさらに多くの曲にアクセスすることができる。

協力の面では、NetEase Cloud MusicはEE-Media、エイベックス、Forward Music、HIM International Music Inc., などが保有する優れた音楽の著作権をAliMusicにサブライセンスし、AliMusicは互恵的にRock Records Co., Ltd、BMGなどの優れた音楽の著作権をNetEase Cloud Musicにサブライセンスする。さらに両社は、協力と相互作業を一層進める意思を表明した。これにより、両社のユーザーにはますます向上したプレミア・サービスが引き続き提供される。

NetEase Cloud Musicは1カ月以内でTMEとAliMusicとのクロスライセンス契約を連続して締結した。NetEase Cloud Musicが正式にスタートしたのは2013年4月で、音楽製品を発見して共有する音楽のイネーブリング・ユーザーを介するカスタム・レコメンデーションとソーシャルネットワーキング機能を備えていた。この4年間でNetEase Cloud Musicは業界の競争相手を大きく上回る成長を遂げ、現在のユーザー基盤は4億人を超え、中国で最も評価の高い音楽ストリーミング・プラットフォームである。

統計調査機関のQuestMobileが発表した「2017 China Mobile Internet Report」によると、NetEase Cloud Musicはアクティブユーザーの定着率で中国の業界最高の30日間を記録している。一方、NetEase Cloud Musicは中国の1級、2級都市のモバイルインターネット・ユーザーが使用するトップ10アプリで首位であり、その人気がユーザーに広く受け入れられていることを証明している。

さらに、NetEase Cloud Musicはその際立った製品体験と操作性により、全世界の事業パートナーからも広範な認知を獲得した。特に昨年2月、NetEase Cloud Musicは日本最大のエンターテインメント企業であるエイベックスと戦略的パートナーシップを締結し、それによって両者は中国本土における日本の音楽の促進と著作権ライセンスに共同でコミットしている。カスタム・レコメンデーション、プレーリスト・レコメンデーション、インタビュービデオ、昨年の公式アカウント登録といった著作権に特化した一連の運営措置に続き、NetEase Cloud Musicはエイベックスのアーティストの中国における視聴者基盤を大きく拡大する支援に成功した。

それに加え、NetEase Cloud Musicは日本の音楽のデジタルアルバムの販売でも際立った。例えばRadwimpsの最新ライブアルバムHuman Bloom Tour 2017とそのライブビデオの販売では、NetEase Cloud Musicはトレーラーのリリース、ファンからの質問の収集、音楽コラム、シェアされたデジタルアルバムのイベント、インタビュービデオ、カスタム・レコメンデーションといった幅広い活動を組織して1万9000件以上を売り上げ、中国人ファン・コミュニティーに日本の音楽のセンセーションを生みだした。NetEase Cloud Musicは中国のオンライン音楽ストリーミング・プラットフォームで日本の音楽を促進する革新的な方法確立に成功した。

ソース:NetEase Cloud Music

Cross-Licensing Agreement is Signed Between NetEase Cloud Music and AliMusic

PR72650

HANGZHOU, China, March 13, 2018 /PRNewswire=KYODO JBN/ --

- NetEase Cloud Music's Strategic Partnership with Japan-based Avex to Promote

Japanese Music in China

Recently, NetEase Cloud Music and AliMusic, as two major music-streaming

platforms, announced that they have jointly entered into a cross-licensing

agreement with respect to music copyrights. As a result, these two Chinese

music-streaming giants have further improved their structure for music

copyrights, which in return allows users to gain access to more songs from both

music platforms.

As for cooperation, NetEase Cloud Music will sublicense premier music

copyrights owned by EE-Media, Avex, Forward Music, HIM International Music

Inc., and others to AliMusic, while AliMusic will reciprocally sublicense

premier music copyrights owned by Rock Records Co., Ltd, BMG, and others to

NetEase Cloud Music. In addition, both parties expressed their intention of

further cooperation and interaction in the future so that their users will

continue to enjoy increasingly improved premier services.

NetEase Cloud Music, who successively entered into cross-licensing agreements

with TME and AliMusic within a month, was officially launched in April 2013,

with its custom recommendations and social networking through music enabling

users to discover and share music products. Over the last four years, NetEase

Cloud Music has manifested its growth that greatly outperforms its industrial

rivals, with a current user base exceeding 400 million. It is the most reputed

music-streaming platform in China.

According to the "2017 China Mobile Internet Report" released by QuestMobile, a

statistics research authority, NetEase Cloud Music registers the highest 30-day

retention rate in terms of active users in the industry in China. Meanwhile,

NetEase Cloud Music takes the crown of the Top 10 Apps used by mobile internet

users in Chinese first-tier and second-tier cities, proving that its popularity

is widely accepted by users.

Meanwhile, due to outstanding product experience and operational capacity,

NetEase Cloud Music also earned wide recognition among global business

partners. In particular, last February, NetEase Cloud Music entered into a

strategic partnership with the largest entertainment company Avex in Japan,

pursuant to which, both parties are jointly committed to promoting Japanese

music in Mainland China as well as copyright licensing. Following a series of

operating measures specialized for copyrights, including custom

recommendations, playlist recommendations, interview videos, and registration

of official accounts last year, NetEase Cloud Music successfully assisted the

artists of Avex in securing significant growth in their audience base in China.

In addition, NetEase Cloud Music was highlighted for sales of digital albums of

Japanese music. Taking sales of the latest Radwimps live album Human Bloom Tour

2017 and its live video for example, NetEase Cloud Music successfully sold more

than 19,000 copies by organizing diverse activities, including trailer release,

collection of fans' questions, music columns, shared digital album events,

interview videos, and custom recommendations, thus creating sensation in the

Chinese fan community for Japanese music. NetEase Cloud Music succeeded in

identifying an innovative way of promoting Japanese music on a Chinese online

music-streaming platform.

SOURCE: NetEase Cloud Music

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