Artprice:Gustave Courbetの生誕200周年を記念するイベントが、Courbet作品の市場を鼓舞すると予想されます

Artprice

Artprice:Gustave Courbetの生誕200周年を記念するイベントが、Courbet作品の市場を鼓舞すると予想されます

AsiaNet 79073

パリ、2019年6月5日/PRニュースワイヤー/ --

Gustave Courbetは、1819年6月10日、フランシュコンテ地方の小さなまちオルナンに生まれました。2013年には、この地にクールベ美術館が開設されました。今週の月曜日に、この巨匠(アート市場の巨匠というよりも美術史における巨匠という意味合いで)の生誕200周年を記念し、同美術館で「Courbetに向き合ったYan Pei-Ming」展が始まりました。この絵画展では、かのOrigin of the World の作者による作品と並行して、1980年よりフランスのディジョンで活動している中国人画家 Yan Pei-Mingの作品が展示されています。

Courbetの自画像(The Desperate Man, The Wounded Man)や風俗画(Burial at Ornans, Bonjour Monsieur Courbet [The Meeting])の数々は、 アート史上もっとも著名な作品に数えられます。しかしながらCourbetの作品群は、非常に多くの風景画や狩りの光景によっても構成されています。作家は、その人生を通じて自らが描きたいと思うものを描きつづけ、自身の生まれと、森林、岸壁、海辺の眺めに対する深い関心を反映した作品の製作に取り組みました。こういった作品が、今日のオークション市場における同作家の主要作品を構成しています。

Artpriceの創立者兼CEO Thierry Ehrmannによれば「時に光に満ち、時にダークな側面を見せるCourbetの作品は、本質的に現代的な要素を秘めた作品だといえるでしょう。2014年、バイエラー財団美術館においてCourbetの作品が、アート市場の大スターであり、Courbetからの深い影響を明らかにしているPeter Doigの作品とともに展示されました。また、Jeff Koonsもこの巨匠への深い敬意を明らかにし、その作品のコレクターとしても知られています」。

Gustave Courbetの作品は、長年にわたってフランス国外において名声を馳せてきました。同作家のオークション落札額トップ13作品は、いずれもイギリスとアメリカにおいて記録され、現時点のオークション最高落札額1530万ドル(Reclining Nude 、1862)は、2015年にニューヨークのクリスティーズで実現されています。これは、稀有な作品にふさわしい例外的な落札額だといえるでしょう。1943年にナチス政権に押収されたこの作品は、62年後に Ferenc Hatvany男爵の相続人に返却されました。そして2007年から2008年にかけて、パリのグランパレ、次いでニューヨークのメトロポリタン美術館で開催されたGustave Courbet回顧展において披露されています。

オークションへのCourbetの大規模作品の出品が非常にまれであることから、この結果が特別な記録を維持し続けました。実際に、落札額が100万ドルを超えた出品作品は2%以下となっています。同作家作品の市場価格は1万ドルから20万ドルのあいだに収まり、これはおもにカンバス支体で小規模の油絵、1平方メートル以下の風景画作品によって記録されています。Courbetの作品は、ほぼ絵画によって占められています。2000年以降、オークションにかけられた素描は20点、版画作品は9点にとどまる一方で、絵画作品は352点を記録しています。

大半の19世紀の芸術家と同様に、Gustave Courbetの作品もまた、アート市場に見られる高揚感の影響を比較的免れているといえるでしょう。しかし、過去においては必ずしもそうではありませんでした。Courbet作品の価格はこの30年間においては安定しましたが、1980年代には急激な成長を見せています。  Courbet作品の市場における変遷は、Lisiere de foret (Forest Edge) (1865)の好記録に如実に反映されています。この作品は、その誕生以来7度にわたってオークションで販売されてきました。

・1874年4月20日、2400フラン、パリ

・1917年6月18日、4500ギルダー、F.ミュラー アムステルダム

・1974年4月3日、9500ポンド、サザビーズ ロンドン

・1988年11月28日、11万ポンド、クリスティーズ ロンドン

・2000年10月31日、8万2750ドル、サザビーズ ニューヨーク

・2006年10月24日、16万2000ドル、サザビーズ ニューヨーク

・2013年11月8日、11万8750ドル、サザビーズ ニューヨーク

この作品の販売履歴は、Gustave Courbetの作品市場の3つの特徴をあらわにしています。

1. 1990年以前の急激な価格上昇と、それ以後の変化をともないながらの相対的な縮小状態。

2. ヨーロッパからアメリカへの市場の地理的シフト。

3. 販売速度の段階的な加速化。これまでの販売間隔年数は、43年、57年、12年、12年、6年、7年となっています。

価格成長がもっとも顕著に観察された時期は、1980年代の印象派バブル期にあたります。日本人コレクターの購買力に推進された強力な価格成長が、経済学者によって指摘されています。日本人購入者は、19世紀後半から20世紀初頭のヨーロッパ起源の作品を集中的に買い求めました。この時期(1987年10月29日)に、日本人のアート収集家 村内道昌氏が、ニューヨークのサザビーズにおいてLe Chene de Flagey (The Oak at Flagey) (1864)を46万2000ドルで獲得しています。今から5年前に、オルナンのクールベ美術館が、同作品の獲得に手を尽くし、550万ドルで獲得しています。ただし、これは1987年当時の価格の10分の1以下となっています。

また、The Oak at Flagey はForest Edge (1865)よりもかなり大きな作品であるにもかかわらず、1980年当時における両者の価格の差(前者46万2000ドル、後者19万8000ドル)は、2013年における差(前者550万ドル、後者11万8750ドル)よりも明らかに小さくなっています。1987年にこの作品を獲得した村内氏は実に幸運だったといえるでしょう。続く年には、Forest Edge(19万2000ドル)の価格も印象派バブルの波で暴騰したであろうと考えられます。過去30年のあいだにこの作品の価格には揺れが見られましたが、The Oak at Flageyの価格は急上昇をたどりました。

著作権 (c)2019 thierry Ehrmann – www.artprice.com

弊社のサービスを試す(無料デモ)

https://www.artprice.com/artist/23640/baishi-qi

弊社サービスを購読する

https://www.artprice.com/subscription

Artprice について:

Artprice は、Euronext Paris、SRD long only および Euroclear によって、Eurolistに記載されています。7478 - ブルームバーグ:PRC - ロイター:ARTF

Thierry Ehrmann により設立 (Who's who公認の経歴を見る ) (c) https://imgpublic.artprice.com/img/wp/sites/11/2019/03/2019-bio-whoswho-thierry-ehrmann.pdf )

動画で Artprice を見る https://www.artprice.com/video

Artprice は、美術品の価格および索引データバンクにおけるグローバルリーダーです。3000万件以上のアートインデックスと、70万人以上のアーティストをカバーした競売データを有します。Artprice Images(R) は、世界最大のアート市場リソースへの無制限アクセスを提供しています。ライブラリーは、西暦1700年から今日までの1億2600万点に上る芸術作品の画像ならびに出版物を所蔵し、それぞれにArtpriceの美術史家によるコメントが付記されています。

Artprice は、6300にのぼる競売業者からの情報で自社データバンクをたえずアップデートし、世界の主な通信社や7200近くの国際プレス出版社に向け、アート市場のトレンドを発信しています。

Artpriceは、450万人のメンバーに向けて美術品の売買における世界的リーダー市場へのアクセス権を提供します。Artpriceでは、アート市場に向けたブロックチェーンを準備しています。これは去る2019年3月に出版され、BPI(フランスの国立科学ラベル)の認定を受けたArtpriceによる2018年度国際アート市場の年次報告です。 https://www.artprice.com/artprice-reports/the-art-market-in-2018

Artpriceは、アート市場における中国のリーダーArtronグループをパートナーとし、緊密な提携関係を構築しています。

Artronグループについて

Artron Art Group (Artron)は、1993年にWan jieによって創立された包括的な文化産業グループで、美術的価値の継承、称揚ならびに普及に取り組んでいます。豊かなアートデータをベースとするArtron社は、アート業界ならびにアートファンに向けて、ITアプリケーション、最新のデジタル技術、イノベート技術や機器を駆使し、プロの鑑識によるサービスとクオリティ製品体験を提供しています。

すでに6万冊を超える書籍やオークションカタログを実現したArtronは、世界最大の美術書出版社であり、その年間出版量は3億万冊に上ります。アート部門に300万人を超える専門業者メンバーを擁し、世界的なリーダーとなったウェブサイトには、1日当たり平均1500万人のビジターを集めています。

Artonのウェブサイト: www.Artron.net

Artpriceの現代アート市場に関する2018年度年次報告 - 無料アクセス:

https://www.artprice.com/artprice-reports/the-contemporary-art-market-report-2018

Artprice のプレスリリース:

http://serveur.serveur.com/Press_Release/pressreleaseen.htm

https://twitter.com/artpricedotcom

Artmarket ニュース:

https://twitter.com/artpricedotcom & https://twitter.com/artmarketdotcom

https://www.facebook.com/artpricedotcom フォロアー数430万人

http://artmarketinsight.wordpress.com/

本部を有名なカオス邸現代美術館にある Artprice のアルケミーと世界をご覧ください。 https://issuu.com/demeureduchaos/docs/demeureduchaos-abodeofchaos-opus-ix-1999-2013

https://vimeo.com/124643720

カオス邸 現代美術館

https://www.facebook.com/la.demeure.du.chaos.theabodeofchaos999 フォロアー数380万人

お問い合わせ先: ir@artprice.com

Photo - https://mma.prnewswire.com/media/897594/Artprice.jpg

Logo - https://mma.prnewswire.com/media/817151/Artprice_Logo.jpg

(日本語リリース:クライアント提供)

Artprice: Events Marking Gustave Courbet's Bicentennial Could Stimulate His Market

PR79073

PARIS, June 5, 2019 /PRNewswire=KYODO JBN/ --

Gustave Courbet was born on 10 June 1819 in Ornans, a small town in

Franche-Comte that has been home to the Courbet Museum since 2013.

This Monday, to mark the bicentennial of the birth of this major artist

(more in terms of Art History than on today's market...) the museum is opening

an exhibition entitled "Yan Pei-Ming face a Courbet" that shows works by the painter

of the Origin of the World alongside works by Chinese painter Yan Pei-Ming,

who has been living in Dijon since 1980.

Some of Courbet's self-portraits (The Desperate Man, The Wounded Man) and genre

scenes (Burial at Ornans, Bonjour Monsieur Courbet [The Meeting]) are among the

most famous paintings in art history. But Courbet's oeuvre also consists, above all,

of a large number of landscapes and hunting scenes. Throughout his life,

Courbet continued to paint what he really wanted to paint, true to his origins

and to a fundamental attraction to woodland scenes, craggy cliffs and seascapes.

It's these works that make up the bulk of his auction market nowadays.

According to thierry Ehrmann, founder/CEO of Artprice: "Sometimes dark,

sometimes radiant, there is something quintessentially contemporary about

Courbet's painting. In 2014, the Fondation Beyeler exhibited his works alongside

works by market superstar Peter Doig who claims to have been heavily influenced

by Courbet. We also know that Jeff Koons counts among his greatest admirers and

also collects his paintings."

Gustave Courbet's work has been popular outside France for a very long time.

His thirteen best auction results were all hammered in England and the United

States and his current auction record – $15.3 million for Reclining Nude (1862)

– was set by Christie's New York in 2015. An exceptional amount for an

exceptional painting. Confiscated in 1943 by the Nazi regime, it was returned

to the heirs of Baron Ferenc Hatvany 62 years later. It was subsequently shown

in the major Gustave Courbet retrospective presented at the Grand Palais in

Paris, then the New York MET in 2007/2008.

However, that result was, and has remained, quite exceptional because Courbet's

larger works are extremely rare at auction: less than 2% of his auction lots

reach the million-dollar threshold. The core of his market consists of works fetching

between $10,000 and $200,000, mostly small oils-on-canvas, landscapes measuring

less than a square metre. Courbet's œuvre is almost entirely painted; only 20 drawings

and 9 engravings have been auctioned since 2000, versus 352 paintings.

Like most 19th century artists, Gustave Courbet's market is relatively immune

to Art Market euphoria. But that hasn't always been the case. His prices have

stabilized over the last 30 years after enjoying extremely rapid growth in the

1980s. The successive sales of his painting Lisiere de foret (Forest Edge)

(1865) – sold seven times at auction since its creation – perfectly illustrate

the evolution of his market:

- 20 April 1874 - FFr2,400 - Paris

- 18 June 1917 - Dfl4,500 - F. Mueller, Amsterdam

- 3 April 1974 - Pounds 9,500 - Sotheby's London

- 28 November 1988 - Pounds 110,000 - Christie's London

- 31 October 2000 - $82,750 - Sotheby's New York

- 24 October 2006 - $162,000 - Sotheby's New York

- 8 November 2013 - $118,750 - Sotheby's New York

The sales history of this work illustrates three major characteristics of

Gustave Courbet's market:

1. An exponential increase in prices before 1990, followed by a period of

relative and volatile contraction

2. A geographical shift of his market from Europe to the United States

3. A progressive acceleration of exchanges with 43, 57, 12, 12, 6 and 7 years

between each sale

The most intense period of price growth corresponds to the Impressionist bubble

of the 1980s, which economists have linked to the strong growth in the

purchasing power of Japanese buyers who focused their acquisitions on European

works from the second half of the 19th century and the beginning of the 20th

century. It was at this time (29 October 1987) that Japanese collector

Michimasa Murauchi acquired Le Chene de Flagey (The Oak at Flagey) (1864) for

$462,000 at Sotheby's in New York. Five years ago, the Courbet Museum in Ornans

managed to acquire the work, but it had to pay $5.5 million, i.e. 10 times more

than its 1987 price.

The Oak at Flagey is a much larger canvas than Forest Edge (1865), but the

difference in price between the two works in the late 1980s ($462,000 for the

former, $198,000 for the latter) was much smaller than it later became in 2013

($5.5 million versus $118,750). Congratulations to Murauchi for making such a

superb acquisition in 1987. The following year the price of Forest Edge

($192,000) was probably already inflated by the impressionist bubble. Over the

past 30 years, the price of this painting has fluctuated, while that of the The

Oak at Flagey, on the contrary, has soared.

Copyright (C)2019 thierry Ehrmann – www.artprice.com

Try our services (free demo):

https://www.artprice.com/artist/23640/baishi-qi

Subscribe to our services:

https://www.artprice.com/subscription

About Artprice:

Artprice is listed on the Eurolist by Euronext Paris, SRD long only and

Euroclear: 7478 - Bloomberg: PRC - Reuters: ARTF.

Founded by thierry Ehrmann (see Who's who certified Biography ) (c)

https://imgpublic.artprice.com/img/wp/sites/11/2019/03/2019-bio-whoswho-thierry-ehrmann.pdf).

Dicover Artprice in video: https://www.artprice.com/video

Artprice is the global leader in art price and art index databanks. It has over

30 million indices and auction results covering more than 700,000 artists.

Artprice Images(R) gives unlimited access to the largest Art Market resource in

the world: a library of 126 million images or prints of artworks from the year

1700 to the present day, along with comments by Artprice's art historians.

Artprice permanently enriches its databanks with information from 6,300

auctioneers and it publishes a constant flow of art market trends for the

world's principal news agencies and approximately 7,200 international press

publications.

For its 4,500,000 members, Artprice gives access to the world's leading

Standardised Marketplace for buying and selling art. Artprice is preparing its

blockchain for the Art Market. It is BPI-labelled (scientific national French

label) Artprice's Global Art Market Annual Report for 2018 published last March

2019: https://www.artprice.com/artprice-reports/the-art-market-in-2018

Artprice is associated with Artron Group the Chinese leader in the Art Market,

its solid institutional partner.

About the Artron Group:

"Artron Art Group (Artron), a comprehensive cultural industrial group founded

in 1993 by Wan jie, is committed to inheriting, enhancing and spreading art

value. Based on abundant art data, Artron provides art industry and art fans

with professional service and experience of quality products by integrated

application of IT, advanced digital science and innovative crafts and materials.

Having produced more than 60,000 books and auction catalogues, Artron is the

world's largest art book printer with a total print volume of 300 million a year.

It has more than 3 million professional members in the arts sector and an average

of 15 million daily visits, making it the world's leading art website."

Artron's Web: www.Artron.net

Artprice's Contemporary Art Market Annual Report for 2018 - free access at:

https://www.artprice.com/artprice-reports/the-contemporary-art-market-report-2018

Artprice's press releases:

http://serveur.serveur.com/Press_Release/pressreleaseen.htm

https://twitter.com/artpricedotcom

Artmarket News:

https://twitter.com/artpricedotcom & https://twitter.com/artmarketdotcom

https://www.facebook.com/artpricedotcom 4,3 million subscribers

http://artmarketinsight.wordpress.com/

Discover the Alchemy and the universe of Artprice

http://web.artprice.com/video, which headquarters are the famous Museum of

Contemporary Art, the Abode of Chaos:

https://issuu.com/demeureduchaos/docs/demeureduchaos-abodeofchaos-opus-ix-1999-2013

https://vimeo.com/124643720

The Contemporary Art Museum The Abode of Chaos

https://www.facebook.com/la.demeure.du.chaos.theabodeofchaos999  3.8 million

subscribers

Contact: thierry Ehrmann, ir@artprice.com

Photo - https://mma.prnewswire.com/media/897594/Artprice.jpg

Logo - https://mma.prnewswire.com/media/817151/Artprice_Logo.jpg

Source: Artprice.com

本プレスリリースは発表元が入力した原稿をそのまま掲載しております。また、プレスリリースへのお問い合わせは発表元に直接お願いいたします。

このプレスリリースには、報道機関向けの情報があります。

プレス会員登録を行うと、広報担当者の連絡先や、イベント・記者会見の情報など、報道機関だけに公開する情報が閲覧できるようになります。

プレスリリース受信に関するご案内

SNSでも最新のプレスリリース情報をいち早く配信中