Artprice100 by ArtMarket.com: 2019年度の弊社「ブルーチップ」アーティスト指標が長期的にS&P500の指標を上回り、3,3%増を記録

Artprice.com

Artprice100 by ArtMarket.com: 2019年度の弊社「ブルーチップ」アーティスト指標が長期的にS&P500の指標を上回り、3,3%増を記録

AsiaNet 82242

パリ、2019年12月18日/PRニュースワイヤー/ --

今年度のアメリカ株式市場は強い上昇傾向を示し、終値2,510で幕を開けたS&P500は、12月17日(火)に3,190ポイントに達しています。この12か月間で26,2%の伸び率が記録され、基盤とされているこの株価指数の変遷において4分の1超の成長を実現したことになります。

同時期のアート市場において、「ブルーチップ」アーティストによる作品の価値上昇率は3,3%を記録し、S&P500比においてはかなり低い成長にとどまっています。とはいえ上昇している事実に変わりはありません。また、上半期と下半期において作品の流通状態がまったく異なる様相を呈しています。

2000年以降のArtprice100(c) と S&P 500

https://imgpublic.artprice.com/img/wp/sites/11/2019/12/artprice100.png

Artprice創立者でArtmarket.comのCEOを務めるThierry Ehrmannの説明によれば、「Artprice100(c)インデックスにリストアップされたアーティスト陣は、グローバルアート市場の基盤を担っています。これらのアーティストは、成長し続ける非常に堅固な基盤を担ってはいるものの、今年度のアート市場におけるベスト記録の樹立者とはなっていません。今年度下半期において、同インデックスで支配的な立場を占めていきた近代作家は他作家にそのセンターポジションを譲っています。すなわちRobert Rauschenberg、Ed Ruscha、Cimabue、Kawsといった作家が、PicassoやModiglianiといった従来の作家に取って代わっる躍進を印象づけています。これは特筆に値する出来事でしょう」。

上半期とはまったく様相を異にする下半期

今年度の上半期は、ニューヨーク、ロンドン、香港の各地で見られた優れたオークション結果に象徴されています。この記録的な結果が、Artprice100(c)に長く名前を連ねてきたClaude Monet、Paul Cezanne、Andy Warhol、Jeff Koonsといったキーアーティスト作品の価格を引き上げました。またこのようまネームが、一流アーティスト作品に対するコレクターの関心を引き付ける推進役を果たしています。上半期末までに、Artprice100(c)指標は16%の上昇率を示し、S&P500による18%増という結果とほぼ同等となっています。

対する2019年度下半期におけるセカンダリーマーケットの一流作品サプライは、Pablo Picassoのケースに見られるように、その充実度に顕著な低下を見せています。スペインの巨匠は単独でArtprice100(c)指標の9,1%を占めているものの、その作品価格においては8%程度の低下が観察されています。この低下現象は、2019年度におけるPicasso作品の平均的な販売価格に起因する結果というよりは、昨年に記録された例外的な結果との関連性における値です。2018年、Pablo Picassoのオークション売上高はあらゆる記録を打ち破り、全世界で7億4500万ドルに達しました。昨年度に同作家の13作品が1000万ドル以上で落札されているのに対し、2019年度には8桁代を超える落札額はわずか5作品にとどまり、この内で下半期に落札されたものはわずか1作品となっています。

Artprice100(c)指標におけるPicassoの比重を考慮すると、その作品の売上げ低下を補填するには、複数アーティストの好成績によるインデックスへの貢献が要されるでしょう。

安定した基盤を有した戦後作品と現代作品

2019年11月13日に落札されたEd Ruschaの作品Hurting the Word Radio # 2 (1964)は、今年度における同作家の価格指標に11%の成長をもたらしました。しかしながら、Artprice100(c)に占めるEd Ruschaの比重がわずか0,6%であるために、弊社ポートフォリオに対するこの好成績のインパクトは重大なものとはなりません。同様に、Nicolas de StaelとAlbert Oelhenの好成績(両者ともに指標における比重は0,2%以下)によるArtprice100(c)への貢献も非常に低い水準にとどまっています。

残念ながら、2019年度下半期に記録されたベスト落札額は、指標に対するインパクトをまったく、もしくはほとんど有しません。これは、KawsやBanksyを筆頭とした新星アーティストたちがまだ指標にリストアップされていないことに起因します。また、今年度下半期にフランスのオークション会場を沸かせた古典の巨匠のケースにおいても同じことが言えます。つまりヴィシュシー・ブロトの大家Cimabueや、Artemisia Gentileschiの名も指標にはリストアップされていません。このような巨匠は、オークションへの出品が非常に稀であることから「ブルーチップ」アーティストとはみなされていません。

いずれにしても、アート市場でおなじみの大家作品の登場が減少している停滞期にあってもArtprice100(c)指標が成長を示している、という事実は非常に良い兆しだといえるでしょう。

この事実はまた、弊社インデックスの有するより重要なもうひとつの特質をあらわにしています。すなわち金融危機に対する耐性です。サブプライム危機において、2008年のリーマン・ブラザース社の倒産を受けてS&P500が大幅な下落を見せたのに対し、Artprice100(c)における低下率はわずか4分の1にとどまっています。  

さらに良い知らせとして、2020年度のハイエンドアート市場にはさらなる成長が予想されています。とりわけマックロウコレクション解体によるArtprice100(c)「ブルーチップ」アーティストにもたらす効果が期待されています。

Copyright 1987-2019 thierry Ehrmann www.artprice.com - www.artmarket.com

Artmarketについて:

Artmarket.com は、Euronext Paris、SRD long only および Euroclear によってEurolistに記載されています。7478 - ブルームバーグ:PRC - ロイター:ARTF

動画でArtmarketとArtpriceを見る:https://en.artprice.com/video

Artmarketとその部門であるArtpriceは、1997年にCEOthierry Ehrmannによって創立されました。Artmarketとその部門であるArtpriceは、1987年創立のServeurグループの管理下に置かれています。

Who's who (c)内の公式バイオグラフィーを見る:

https://imgpublic.artprice.com/img/wp/sites/11/2019/10/biographie_oct2019_WhosWho_thierryEhrmann.pdf

Artmarketはアート市場におけるグローバルプレイヤーです。Artpriceをはじめとするさまざまな部門を通じて、歴史的データと現在のアート市場の情報を収集、管理、活用する世界的リーダーとして、3000万件以上のアート指標とオークション結果、70万人以上のアーティストをカバーしたデータバンクを有します。

Artprice Images(R)は、世界最大のアート市場イメージバンクのデータベース無制限アクセスを提供しています。このデータベースには、1700年代から今日までのアート作品の1億8000を数えるデジタル写真とエッチング画像が、美術史家のコメント付きで収められています。

ArtmarketはArtpriceとともに6300にのぼるオークションハウスからの情報をたえず収集し、主要なプレス、メディアエージェントに向けてアート市場のキー情報を提供しています(出版数7200)。450万人のログインメンバーが、メンバーの投稿する広告へのアクセスを有し、リーダー的なGlobal Standardized Marketplace(R)を代表するネットワークとして、固定ないしは入札価格でのアート作品の売買を取り扱います(オークションはフランス商法の L 321.3条における第2、3段落の定めによって規定されています)。

ArtmarketはArtpriceを含めて、BPI(国立投資銀行)から「イノベーティブ企業ラベル」国立認定を受け、2018年11月から2回目となる3年間の国立支援を獲得しています。これに力を得て、アート市場におけるグローバルプレイヤーとしてのポジション強化プロジェクトに取り組んでいきます。

Artprice by Artmarketによる2018年度グローバルアート市場報告は、2019年度3月に発表されています: https://fr.artprice.com/artprice-reports/le-marche-de-lart-en-2018

ArtmarketとArtpriceによるプレスリリースのインデックス:

http://serveur.serveur.com/press_release/pressreleasefr.htm

フェイスブックとツイッターで、ArtmarketとArtpriceによるアート市場のニュースをリアルタイムでフォローしてください:

https://www.facebook.com/artpricedotcom (フォロアー数450万人)

https://twitter.com/artmarketdotcom

https://twitter.com/artpricedotcom

ArtmarketとArtpriceのアルケミーの世界をご覧ください。: http://web.artprice.com/video 有名なOrgane現代美術館内のカオス邸に置かれたArtmarketと Artprice本部 のアルケミーと世界をご覧ください

https://issuu.com/demeureduchaos/docs/demeureduchaos-abodeofchaos-opus-ix-1999-2013

L'Obs - 将来の美術館: https://youtu.be/29LXBPJrs-o

https://www.facebook.com/la.demeure.du.chaos.theabodeofchaos999

(フォロアー数400万人)

https://vimeo.com/124643720

https://www.facebook.com/the.demeure.du.chaos.theabodeofchaos999

Infographic - https://mma.prnewswire.com/media/1056862/artprice100_Infographic.jpg

Logo - https://mma.prnewswire.com/media/1009603/Art_Market_logo.jpg

Artmarket.com&Artpriceへのコンタクト:thierry Ehrmann, ir@artmarket.com

(日本語リリース:クライアント提供)

Artprice100 by ArtMarket.com: Our 'Blue Chip' Artists Index Outperforms the S&P 500 Over the Long Term and Posts a 3.3% Increase for 2019

PR82242

PARIS, Dec. 18, 2019 /PRNewswire=KYODO JBN/ --

American stock markets have been super buoyant this year: the S&P 500 started

the year at 2,510 points and reached 3,190 points this Tuesday, 17 December 2019.

That's a 26.2% increase over 12 months... adding more than a quarter to this fundamental

index's historical value.

Over the same period, the value of artworks by "blue chip" artists in the Art Market rose

just 3.3% - a much more moderate growth rate than that of the S&P 500, but still positive,

and resulting from two totally different semesters in terms of the circulation of works.

Artprice100(C) vs S&P 500 since 2000

[https://imgpublic.artprice.com/img/wp/sites/11/2019/12/artprice100.png ]

thierry Ehrmann, founder of Artprice and CEO of ArtMarket.com: "The artists in

our Artprice100(C) index represent the base of the global Art Market: a particularly

robust base that continues to grow, but which is not the best performing segment

of the Art Market this year. The Modern artists who usually dominate this index,

let other signatures take the limelight in the second half of the year. Inst't the fact

that Robert Rauschenberg, Ed Ruscha, Cimabue and Kaws stole the show from

the likes of Picasso and Modigliani an excellent reason to celebrate?"

A second semester very different from the first

The first half of the year was marked by superb auction records in New York,

London and Hong Kong. These records boosted the prices of several key artists

who have been present in our Artprice100(C) for a long time, like Claude Monet,

Paul Cezanne, Andy Warhol and Jeff Koons, and they actually stimulated the appetite

of collectors for works by major signatures. By the end of the first semester

the Artprice100(C) was showing a 16% increase, more or less in line with the progression

of the S&P 500, up 18%.

In the second half of 2019, the secondary market supply of masterpieces was much less

abundant, as we saw in the case of Pablo Picasso for example. The brilliant Spanish painter,

who alone accounts for 9.1% of the Artprice100(C)'s composition, posted a drop of around

-8% in the price of his works. But the slowdown was not so much due to his 2019 performance,

in line with his average, but rather to the exceptional results hammered the previous year.

In 2018 Pablo Picasso's auction turnover broke all records, with $745 million hammered

worldwide. Whereas 13 of his works fetched over $10 million last year, 'only' five reached

the 8-digit threshold in 2019, and only one in the second half.

Considering Picasso's weight in the Artprice100(C) index, it would have taken lots of other

positive annual performances by other artists in the index to offset the slowdown in his market.

Post-War and Contemporary Art on a firm footing

The sale of Ed Ruscha's painting Hurting the Word Radio # 2 (1964) on 13 November 2019

contributed to raising Ed Ruscha's price index by 11% this year. But weighing just 0.6% in

the composition of our Artprice100(C), that good performance had only a small impact on

our portfolio. Similarly, the performances of Nicolas de Stael and Albert Oelhen (each weighing

less than 0.2%) contributed only very modestly to the growth of the Artprice100(C).

Unfortunately, the best auction records of the second half of 2019 had little or no impact

on the index since the new stars of the market – starting with Kaws and Banksy – have not yet

joined its composition. Likewise for the exceptional Old Master results that rocked French

auction rooms in the second half of the year: Cimabue, the Master of Vyssi Brod,

and Artemisia Gentileschi... artists whose works are obviously far too rare on the market

to be considered "blue-chip" artists.

Indeed, it is extremely encouraging to note that in a slow period, when masterpieces by

the Art Market's major signatures are scarce, the Artprice100(C) index continues to progress.

This represents another quality of this index, in addition to that – even more important –

of its resilience to financial crises. During the subprime crisis, following the collapse of

Lehman Brothers in 2008, the S&P 500 posted major losses whereas the Artprice100(C)

lost only a quarter of its value.  

Fortunately, 2020 is already looking a lot stronger for the high-end Art Market.

The dispersion of the Macklowe collection, in particular, should benefit 'blue-chip' artists

and the Artprice100(C).

Copyright 1987-2019 thierry Ehrmann www.artprice.com - www.artmarket.com

About Artmarket:

Artmarket.com is listed on Eurolist by Euronext Paris, SRD long only and

Euroclear: 7478 - Bloomberg: PRC - Reuters: ARTF.

Discover Artmarket and its Artprice department on video:

https://en.artprice.com/video

Artmarket and its Artprice department was founded in 1997 by its CEO, thierry Ehrmann.

Artmarket and its Artprice department is controlled by Groupe Serveur, created in 1987.

See certified biography in Who's who(C):

https://imgpublic.artprice.com/img/wp/sites/11/2019/10/biographie_oct2019_WhosWho_thierryEhrmann.pdf

Artmarket is a global player in the Art Market with, among other structures,

its Artprice department, world leader in the accumulation, management and

exploitation of historical and current art market information in databanks containing

over 30 million indices and auction results, covering more than 700,000 artists.

Artprice Images(R) allows unlimited access to the largest Art Market image bank

in the world: no less than 180 million digital images of photographs or engraved

reproductions of artworks from 1700 to the present day, commented by our art historians.

Artmarket with its Artprice department accumulates data on a permanent basis

from 6300 Auction Houses and produces key Art Market information for the main

press and media agencies (7,200 publications). Its 4.5 million 'members log in'

users have access to ads posted by other members, a network that today

represents the leading Global Standardized Marketplace(R) to buy and sell

artworks at a fixed or bid price (auctions regulated by paragraphs 2 and 3 of

Article L 321.3 of France's Commercial Code).

Artmarket with its Artprice department, has been awarded the State label

"Innovative Company" by the Public Investment Bank (BPI) (for the second time

in November 2018 for a new period of 3 years) which is supporting the company

in its project to consolidate its position as a global player in the market art.

Artprice by Artmarket's 2018 Global Art Market Report published in March 2019:

https://fr.artprice.com/artprice-reports/le-marche-de-lart-en-2018

Index of press releases posted by Artmarket with its Artprice department:

http://serveur.serveur.com/press_release/pressreleasefr.htm

Follow all the Art Market news in real time with Artmarket and its Artprice

department on Facebook and Twitter:

https://www.facebook.com/artpricedotcom  (4.5 million followers)

https://twitter.com/artmarketdotcom

https://twitter.com/artpricedotcom

Discover the alchemy and universe of Artmarket and its artprice department

http://web.artprice.com/video headquartered at the famous Organe Contemporary

Art Museum "The Abode of Chaos" (dixit The New York Times):

https://issuu.com/demeureduchaos/docs/demeureduchaos-abodeofchaos-opus-ix-1999-2013

L'Obs - The Museum of the Future: https://youtu.be/29LXBPJrs-o

https://www.facebook.com/la.demeure.du.chaos.theabodeofchaos999  (4 million followers)

https://vimeo.com/124643720

https://www.facebook.com/la.demeure.du.chaos.theabodeofchaos999  

Infographic - https://mma.prnewswire.com/media/1056862/artprice100_Infographic.jpg

Logo - https://mma.prnewswire.com/media/1009603/Art_Market_logo.jpg

Contact Artmarket.com and its Artprice department

Contact: thierry Ehrmann, ir@artmarket.com

Source:  Artprice.com

本プレスリリースは発表元が入力した原稿をそのまま掲載しております。また、プレスリリースへのお問い合わせは発表元に直接お願いいたします。

このプレスリリースには、報道機関向けの情報があります。

プレス会員登録を行うと、広報担当者の連絡先や、イベント・記者会見の情報など、報道機関だけに公開する情報が閲覧できるようになります。

プレスリリース受信に関するご案内

SNSでも最新のプレスリリース情報をいち早く配信中