Artprice by ArtMarket.com: 2020年度における「現代芸術」の客観的な定義とは?

Artprice

Artprice by ArtMarket.com: 2020年度における「現代芸術」の客観的な定義とは?

AsiaNet 82515

パリ、2020年1月14日/PRニュースワイヤー / --

Artpriceのエディトリアルチームは、一貫性、明確性、透明性への配慮から、美術史を常に5つの主要時期に区分してきました。こうして、アート作品はその製作年度という単純で疑いようのない基準に沿って分類されています。

・「オールドマスター (古典)」:1760年以前に生まれたアーティスト

・「19世紀」:1760年から1860年の間に生まれたアーティスト

・「近代」:1860年から1920年の間に生まれたアーティスト

・「戦後」:1920年から1945年の間に生まれたアーティスト

・「現代」:1945年以降に生まれたアーティスト

時代が進むにつれ、いわゆる「現代芸術」に相当する時期が、より長くなっています。今日、このカテゴリーに分類される作家は実に多様で、Jean-Michel Basquiat (1960-1988)、Oscar Murillo (1986年~)、Anselm Kiefer (1945年~)、Kaws (1974年~)、Martin Kippenberger (1953-1997)、Cory Arcangel (1978~)らの名が見られます。また弊社の分類によれば、Gerhard Richter (1932~)、David Hockney (1937~)、El Anatsui (1944~)といった作家は、このカテゴリーには属しません。

Artpriceの創立者でArtmarket.comのCEOを務めるThierry Ehrmannの説明によれば、「美術史の時期区分を客観的に行うことによって、アート市場を研究し、その構造と変遷を理解することが可能になります。たとえ、時に「現代芸術」に属するか否かを非常に機械的に判断することになったとしても、この区分は有益に機能します。」インスタグラム上で、Maurizio Cattela関連の投稿が数千単位でMarcel Duchampのものを上回ったり、 Kawsの作品価格がPierre Soulagesのベスト作品に値する評価を唐突に獲得したりすることは、アートのトレンドや市場に見られる矛盾の数々を露呈すると同時に、現代芸術の概念にも深く関係しています」。

アートにおける「現代」は、作家が「今日も存命」であることを意味しません

草間彌生(1929年~)や、Pierre Soulages (先ごろ100歳を迎えたばかり)の作品は、どのようにカテゴライズされるべきでしょうか?草間とSoulagesのキャリアは戦後まもなくスタートしたものの、両者のベスト作品の一部はKeith HaringやJean-Michel Basquiatの死後、長い時を経て実現されています。Basquiatの作品が記録的な高騰を維持するなかで、両者の価格も漸進的に成長し続けています。

あるいは「現代芸術」は、単にいまだ完全に定義されていない区分だとみなされるべきなのかもしれません。このことは、Marcel DuchampとMaurizio Cattelanの間に横たわる根本的な相違も示唆しています。Duchampの作品Fontaine (1919)と、CattelanのComedian (2019)に対する受け入れの違いを見てください。Duchampの男性用小便器を形どった作品は今日においても論争の種となっているものの、アートヒストリーにおけるその作品の存在はゆるぎないものとなっています。一方で、Cattelanによる壁にバナナをテープで止めた作品は、認知されるまでにはまだ多くの時を要することでしょう。

このような差別化は、一部アーティストにおいてもあいまいな様相を呈しています。Jeff Koonsの例を挙げてみましょう。今日、彼の作品は20世紀後期における注目作品として記憶される可能性が高くなっています。実際に、その彫刻作品Rabbit (1986)は、すでに「古典(クラシック)」作品としての地位を獲得しています。とはいうものの、その作品は今日でも大きな議論の種となっており、その表現技法もいまだ完全には受けいれられていません。先ごろ出された裁判所の採決によれば、Koonsが自作 Naked (1988)においてフランス人写真家の作品を盗用した、とされていますが、このような事実は、アメリカ人アーティストが現在直面している多くの弊害ケースの一例にすぎません。

弊社による誕生年別の分析(2019年度の結果に基づく)によれば、1955年、1960年、1974年が、注目の3大年度となっています。

第二次大戦終了からちょうど10年後にあたる1955年に、アメリカの東海岸に生まれた Jeff KoonsとChristopher Woolの存在によって、1955年が誕生年別にみる現代芸術の「ベストヴィンテージ年度」となっています。両者の作品は、いまだヴェネチアビエンナーレにおけるアメリカ代表にはセレクトされていないものの、すでに数十年前よりメジャーアーティストとして数々のアメリカの美術館に所蔵されています。この1955年は、別のアーティストの実績によってもヴィンテージ年度としてマークされています。全時期混合の「年間オークション トップアーティスト100」に2年連続で選出されたアラバマ出身のKerry James Marshall (アラバマ出身)と、中国人アーティストのZhou Chunyaの二名が、この1955年度生まれのアーティストにあたります。

2019年度にオークション総売上高1億2900万ドルを記録したJean-Michel Basquiatが、変わらず現代芸術部門をけん引し続けています。Basquiatただひとりによって、1960年度が20世紀後半のベストヴィンテージ年度にランクインされています。1960年生まれの二番手アーティストはGlenn Ligonですが、その販売高は190万ドルにとどまっています。

興味深いことに、ストリートアーティストの新星KawsとBanksyは、ともに1974年に生まれています。前者はアメリカのジャージーシティ、後者はイギリスのブリストルの出身です。

柔軟性と限定性に欠けるにもかかわらず、Artpriceが用いる歴史的分類 (アーティストの誕生年別)は、2019年度のオークション結果との間に一貫性を示しています。「現代芸術」部門の開始年度が新たに選定されるとしても、1965年度が論理的な区切りの年とされる可能性は大いに考慮されます。1965年以前の20年間に生まれたメジャーアーティストの作品価格が市場で高騰を続けている事実 - Albert Oehlen (1954~)、Rudolf Stingel (1956~)、Zhang Xiaogang (1958~)、Damien Hirst (1965~) – は、彼らの芸術史上における地位がいまだ明確に確立されていないことを示しているといえるでしょう。

Copyright 1987-2020 thierry Ehrmann www.artprice.com - www.artmarket.com

Artmarketについて:

Artmarket.com は、Euronext Paris、SRD long only および Euroclear によってEurolistに記載されています。7478 - ブルームバーグ:PRC - ロイター:ARTF

動画でArtmarketとArtpriceを見る:https://en.artprice.com/video

Artmarketとその部門であるArtpriceは、1997年にCEOthierry Ehrmannによって創立されました。Artmarketとその部門であるArtpriceは、1987年創立のServeurグループの管理下に置かれています。

Who's who (c)内の公式バイオグラフィーを見る:

https://imgpublic.artprice.com/img/wp/sites/11/2019/10/biographie_oct2019_WhosWho_thierryEhrmann.pdf

Artmarketはアート市場におけるグローバルプレイヤーです。Artpriceをはじめとするさまざまな部門を通じて、歴史的データと現在のアート市場の情報を収集、管理、活用する世界的リーダーとして、3000万件以上のアート指標とオークション結果、70万人以上のアーティストをカバーしたデータバンクを有します。

Artprice Images(R)は、世界最大のアート市場イメージバンクのデータベース無制限アクセスを提供しています。このデータベースには、1700年代から今日までのアート作品の1億8000を数えるデジタル写真とエッチング画像が、美術史家のコメント付きで収められています。

ArtmarketはArtpriceとともに6300にのぼるオークションハウスからの情報をたえず収集し、主要なプレス、メディアエージェントに向けてアート市場のキー情報を提供しています(出版数7200)。450万人のログインメンバーが、メンバーの投稿する広告へのアクセスを有し、リーダー的なGlobal Standardized Marketplace(R)を代表するネットワークとして、固定ないしは入札価格でのアート作品の売買を取り扱います(オークションはフランス商法の L 321.3条における第2、3段落の定めによって規定されています)。

ArtmarketはArtpriceを含めて、BPI(国立投資銀行)から「イノベーティブ企業ラベル」国立認定を受け、2018年11月から2回目となる3年間の国立支援を獲得しています。これに力を得て、アート市場におけるグローバルプレイヤーとしてのポジション強化プロジェクトに取り組んでいきます。

Artprice by Artmarketによる2018年度グローバルアート市場報告は、2019年度3月に発表されています:https://fr.artprice.com/artprice-reports/le-marche-de-lart-en-2018

ArtmarketとArtpriceによるプレスリリースのインデックス:

http://serveur.serveur.com/press_release/pressreleasefr.htm

フェイスブックとツイッターで、ArtmarketとArtpriceによるアート市場のニュースをリアルタイムでフォローしてください:

(フォロアー数470万人)

https://twitter.com/artmarketdotcom

https://twitter.com/artpricedotcom

有名なOrgane現代美術館内のカオス邸に置かれたArtmarketとArtprice本部 http://web.artprice.com/video のアルケミーと世界をご覧ください。: https://issuu.com/demeureduchaos/docs/demeureduchaos-abodeofchaos-opus-ix-1999-2013

L'Obs - 将来の美術館: https://youtu.be/29LXBPJrs-o

https://www.facebook.com/la.demeure.du.chaos.theabodeofchaos999

(フォロアー数400万人)

https://vimeo.com/124643720

Logo - https://mma.prnewswire.com/media/1009603/Art_Market_logo.jpg

Photo - https://mma.prnewswire.com/media/1076397/2019_Contemporary_Art_auction_turnover_Infographic.jpg

Artmarket.comをご覧ください。Artpriceへのコンタクトは

コンタクト: ir@artmarket.com

(日本語リリース:クライアント提供)

Artprice by ArtMarket.com: How to Objectively Define Contemporary Art in 2020?

PR82515

PARIS, January 14, 2020, /PRNewswire=KYODO JBN/--

For the sake of coherence, clarity and transparency, Artprice's editorial team

has always divided Art History into five main periods with artworks being classified

according to a simple and indisputable criterion... the birth year of their creators:

- 'Old Masters' ... artists born up until 1760

- 'Modern' ... artists born from 1860 to 1920

- 'Post-War' ... artists born between 1920 and 1945

- 'Contemporary' ... artists born after 1945

As time advances, the period we refer to as 'Contemporary Art' is getting longer.

It now covers artists as diverse as Jean-Michel Basquiat (1960-1988) and Oscar Murillo

(b. 1986), Anselm Kiefer (b. 1945) and Kaws (b. 1974), Martin Kippenberger (1953-1997)

and Cory Arcangel (b. 1978). On the other hand, our classification excludes Gerhard Richter

(b. 1932), David Hockney (b. 1937) and El Anatsui (b. 1944).

According to thierry Ehrmann, Artprice's founder and CEO of ArtMarket.com:

"An objective 'periodization' of Art History helps us to study the market, its structure

and its evolution, even if it means distinguishing – far too categorically sometimes –

what is Contemporary from what is not. But the fact that Maurizio Cattelan generates

thousands more Instagram posts than Marcel Duchamp and that a work by Kaws is

suddenly as expensive as the best paintings by Pierre Soulages naturally raises numerous

questions about the trends and contradictions that drive the Art Market, but also about

the very notion of Contemporary art."

In art, 'Contemporary' doesn't mean 'alive today'...

How should we label the œuvres of Yayoi Kusama (b. 1929) or of Pierre Soulages

(who has just celebrated his 100th birthday)? Although their careers began shortly

after WWII, Kusama and Soulages produced some of their best works long after

the deaths of Keith Haring and Jean-Michel Basquiat…  And yet, on the Art Market,

Kusama's and Soulages's prices are growing gradually whereas those of Jean-Michel Basquiat,

for example, are still posting substantial volatility.

Perhaps we should see Contemporary art quite simply as art that has not yet

become perfectly established. That's the fundamental difference between Marcel

Duchamp and Maurizio Cattelan, between Duchamp's Fontaine (1919) et Cattelan's

Comedian (2019). Whereas Duchamp's famous urinal remains controversial,

few question its place in Art History, whereas Cattelan's banana taped to the wall

still has a long way to go before it is accepted.

This distinction remains ambiguous for certain artists. Look at Jeff Koons –

there is a good chance today his work will be seen as having singularly marked

the latter decades of the 20th century and his Rabbit (1986) sculpture is clearly already

considered a kind of 'classic'. However, his creations are still causing serious controversy

and his approach to art has not yet been fully accepted. The recent Appeal Court ruling

that Koons plagiarized the work of a French photographer in his work Naked (1988) is just

the latest in a series of obstacles the American artist has faced.

Our birth-year analysis (based on 2019 results) throws up three exceptional dates...

1955, 1960 and 1974.

Born on the East coast of the United States exactly 10 years after WWII, Jeff Koons

and Christopher Wool make 1955 the best 'vintage' in our Contemporary Art results

ranking filtered by year-of-birth. Neither have ever represented the USA at the Venice Biennale,

but their works have been acquired by major American museums for decades.

Two other artists also made a significant contribution to the results of the 1955 vintage:

Kerry James Marshall (born in Alabama), who has ranked among the world's Top 100 artists

by annual auction turnover (all periods combined) over the past two years, and the Chinese

artist, Zhou Chunya.

With an annual auction total of $129 million in 2019, Jean-Michel Basquiat still dominates

the Contemporary Art Market. Almost alone, he made 1960 one of the best 'vintages' of

the second half of the 20th century. Glenn Ligon, the second best performing artist born

in 1960, contributed only $1.9 million.

Curiously, the new stars of Street Art, Kaws and Banksy, were both born in 1974,

on either side of the Atlantic… Kaws in Jersey City in the USA, and Banksy in Bristol, England.

So, despite its lack of flexibility and its limitations, the historical classification adopted by

Artprice remains coherent with the auction results recorded in 2019 (filtered by birth-year).

If a new start date were to be chosen for the 'Contemporary' category, it could be argued

that the year 1965 would be a logical separation date. However, the continuing market volatility

on works by several major artists born during the 20 years prior to 1965 – Albert Oehlen

(b. 1954), Rudolf Stingel (b. 1956), Zhang Xiaogang (b. 1958) and Damien Hirst (b. 1965) –

suggests that their positions in Art History are still not yet fully established.

Copyright 1987-2020 thierry Ehrmann www.artprice.com - www.artmarket.com

About Artmarket:

Artmarket.com is listed on Eurolist by Euronext Paris, SRD long only and Euroclear:

7478 - Bloomberg: PRC - Reuters: ARTF.

Discover Artmarket and its Artprice department on video:

https://en.artprice.com/video

Artmarket and its Artprice department was founded in 1997 by its CEO, thierry Ehrmann.

Artmarket and its Artprice department is controlled by Groupe Serveur, created in 1987.

See certified biography in Who's who (C):

https://imgpublic.artprice.com/img/wp/sites/11/2019/10/biographie_oct2019_WhosWho_thierryEhrmann.pdf

Artmarket is a global player in the Art Market with, among other structures,

its Artprice department, world leader in the accumulation, management and

exploitation of historical and current art market information in databanks containing

over 30 million indices and auction results, covering more than 700,000 artists.

Artprice Images(R) allows unlimited access to the largest Art Market image bank

in the world: no less than 180 million digital images of photographs or engraved

reproductions of artworks from 1700 to the present day, commented by our art historians.

Artmarket with its Artprice department accumulates data on a permanent basis

from 6300 Auction Houses and produces key Art Market information for the main

press and media agencies (7,200 publications). Its 4.5 million 'members log in'

users have access to ads posted by other members, a network that today

represents the leading Global Standardized Marketplace(R) to buy and sell

artworks at a fixed or bid price (auctions regulated by paragraphs 2 and 3 of

Article L 321.3 of France's Commercial Code).

Artmarket with its Artprice department, has been awarded the State label

"Innovative Company" by the Public Investment Bank (BPI) (for the second time

in November 2018 for a new period of 3 years) which is supporting the company

in its project to consolidate its position as a global player in the market art.

Artprice by Artmarket's 2018 Global Art Market Report published in March 2019:

https://fr.artprice.com/artprice-reports/le-marche-de-lart-en-2018

Index of press releases posted by Artmarket with its Artprice department:

http://serveur.serveur.com/press_release/pressreleasefr.htm

Follow all the Art Market news in real time with Artmarket and its Artprice

department on Facebook and Twitter:

https://www.facebook.com/artpricedotcom/ (4.7 million followers)

https://twitter.com/artmarketdotcom

https://twitter.com/artpricedotcom

Discover the alchemy and universe of Artmarket and its artprice department

http://web.artprice.com/video headquartered at the famous Organe Contemporary

Art Museum "The Abode of Chaos" (dixit The New York Times):

https://issuu.com/demeureduchaos/docs/demeureduchaos-abodeofchaos-opus-ix-1999-2013

L'Obs - The Museum of the Future: https://youtu.be/29LXBPJrs-o

https://www.facebook.com/la.demeure.du.chaos.theabodeofchaos999 (4 million followers)

https://vimeo.com/124643720

Contact Artmarket.com and its Artprice department

Logo - https://mma.prnewswire.com/media/1009603/Art_Market_logo.jpg

Photo -

https://mma.prnewswire.com/media/1076397/2019_Contemporary_Art_auction_turnover_Infographic.jpg

SOURCE: Artprice

本プレスリリースは発表元が入力した原稿をそのまま掲載しております。また、プレスリリースへのお問い合わせは発表元に直接お願いいたします。

このプレスリリースには、報道機関向けの情報があります。

プレス会員登録を行うと、広報担当者の連絡先や、イベント・記者会見の情報など、報道機関だけに公開する情報が閲覧できるようになります。

プレスリリース受信に関するご案内

SNSでも最新のプレスリリース情報をいち早く配信中