◎日本におけるスマートフォンの新規購入がフィーチャーフォンの新規購入を超える
◎日本におけるスマートフォンの新規購入がフィーチャーフォンの新規購入を超える
AsiaNet 49112
【編註】クライアントからの要請により、提供された原稿をそのまま配信します。
共同通信JBNでは一切編集を行っておりません。
日本におけるスマートフォンの新規購入がフィーチャーフォンの新規購入を超える
携帯電話使用者の5人に1人がスマートフォンを所有
スマートフォン市場シェアのトップがアンドロイド、アップルが強く伸びている
2012年4月24日 - コムスコア・ジャパン株式会社(本社:東京都港区、代表取締役社長 西谷大蔵、以下コムスコア)は本日、携帯電話の包括調査データベースの「モビレンズ(MobiLens)」を通じて分析した、日本における携帯電話利用者の最新状況に関する2012年3月までの3ヶ月平均のレポートをリリースしました。この調査は携帯電話契約者4000人以上を対象にしており、調査によると現在シャープが端末メーカーではトップの23.5%のシェアを占めています。プラットフォームではGoogle社のアンドロイドがスマートフォンのシェアの61.4%を占めており、その後にアップル社が34.2%と続いております。
(ロゴ:: http://photos.prnewswire.com/prnh/20080115/COMSCORELOGO)
コムスコア・ジャパン株式会社、代表取締役社長 西谷大蔵は現在の日本のモバイル市場について次のように話しております。
「日本におけるスマートフォンの出荷率は既にフィーチャーフォンのそれを超えており、日本国内におけるモバイル・デバイスは引続きスマートフォンに大きくシフトし続けています。スマートフォン普及率の増加はメディアと広告主の双方にとって、消費者に対する接点が更に多様化する事を意味します。日本のユーザーは世界の他国のユーザーに比べて、元々モバイル端末を高度に利用してきました。そのような日本のモバイル・ユーザーが前述のようにさらにスマートフォンに本格的にシフトしてきている事で、モバイルメディアの消費動向が2012年により一層大きく変動することが予測されます。」
日本の携帯端末の4つに1つがシャープ製
2月までの3ヶ月平均のデータによると、1億170万 人の13歳以上の携帯電話(スマートフォンと非スマートフォンを含む)使用者が日本にいます。端末シェアの23.5%を保有するシャープが端末メーカートップで、2位のパナソニックが13.8%、3位の富士通が11.8%、4位のNECが9.7%、5位のソニーが7.5%で上位トップ5を占めています。
端末メーカー8位にランクインしているアップル社は、6.5%のシェアで、2011年の11月から1.6%のシェアを強く伸ばしております。
携帯電話製造トップ
2012年2月までの3ヶ月平均 対 2011年11月までの3ヶ月平均
日本全体の携帯電話契約者
(スマートフォン、非スマートフォン利用の13歳以上)
出典:コムスコア社「モビレンズ(MobiLens)」
携帯電話契約者のシェア(%)
11年11月 12年2月 変化率
全契約者 100.0% 100.0% N/A
シャープ 24.6% 23.5% -1.1
パナソニック 13.7% 13.8% 0.1
富士通 11.6% 11.8% 0.2
NEC 9.8% 9.7% -0.1
ソニー 7.8% 7.5% -0.3
日本のスマートフォンのシェアのトップはアンドロイド、シェアの伸びはアップルが一位
2月までの3ヶ月平均のデータによると、現在日本には1930万人のスマートフォンユーザーが存在し、去年の11月から28%増加しています。アンドロイドのスマートフォンシェアは61.4%に伸び、アップル社が2位で34.2%のシェアを保有(2011年11月から1.3%の増加)、マイクロソフトが3位で3.9%のシェアを保有しております。
スマートフォン*プラットフォームトップ
2012年2月までの3ヶ月平均 対 2011年11月までの3ヶ月平均
日本全体の携帯電話契約者(13歳以上)
出典:コムスコア社「モビレンズ(MobiLens)」
携帯電話契約者のシェア(%)
11年11月 12年2月 変化率
全スマートフォンユーザー 100.0% 100.0% N/A
アンドロイド 61.0% 61.4% 0.3
アップル 33.0% 34.2% 1.3
マイクロソフト 5.7% 3.9% -1.8
その他 0.3% 0.5% 0.2
*スマートフォンはアンドロイド、アップル、マイクロソフト、RIM、シンビアンのプラットフォームを利用する携帯電話端末です
モバイルコンテンツ利用
モバイルユーザーの行動調査によると、5760万人のユーザーが携帯端末からメールをアクセスしており、その数は全携帯電話使用者の半数以上を占めています。日本の携帯電話使用者はモバイルブラウザ(52.4%)より、アプリ(55.4%)を使用する傾向があり、月にSMSを送信した使用者の割合は45.4%になります。訳5人に1人がSNS、もしくはブログを使用しており、テレビや動画を視聴した人の数はそれを若干下回っています(18.8%)。
利用されたモバイルコンテンツ
2012年2月までの3ヶ月平均
日本全体の携帯電話契約者
(スマートフォン、非スマートフォン利用の13歳以上)
出典:コムスコア社「モビレンズ(MobiLens)」
オーディエンス合計(000) 浸透率(%)
オーディエンス合計 101,700 100.0%
メール 57,616 56.7%
アプリ 56,327 55.4%
ブラウザー 53,302 52.4%
SMS送信 46,184 45.4%
天気情報 34,652 34.1%
サーチ 30,464 30.0%
ニュース 23,732 23.3%
SNS、ブログ 19,793 19.5%
地図 19,316 19.0%
テレビ・動画視聴 19,157 18.8%
モビレンズについて
コムスコア「モビレンズ」は人々がメインで利用している携帯電話端末について調べてデータです。人々がサブ機(2台目、3台目など)として利用しているスマートフォンは上記の数値には含まれておりませんのでご留意ください。
モビレンズについての詳細は、 http://www.comscore.com/jpn/Products_Services/Product_Index/MobiLens
をご覧ください。
コムスコアについて
コ ムスコア・ジャパン株式会社は、デジタル・ワールドの利用動向調査における分野で世界をリードするグローバル・カンパニーである、米コムスコア (comScore, Inc. NASDAQ: SCOR) の日本法人として、携帯電話からPCまで世界中のデジタル・マーケティングの可視化情報をご提供しています。詳しい情報は www.comscore.com/jpn
をご覧ください。
Contact: Sarah Radwanick
comScore, Inc.
+1 206-268-6310
press@comscore.com
In Japan, Smartphones Surpass Feature Phones among Newly Acquired Devices for First Time Ever
PR49112
TOKYO, Apr. 24, 2012 /PRN=KYODO JBN/ --
1 in 5 Mobile Phone Users in Japan Now Owns a Smartphone
Android Accounts for Majority of Japan's Smartphone Market,
Apple Shows Strong Gains
comScore, Inc. (NASDAQ: SCOR), a leader in measuring the digital world, today
released data from the comScore MobiLens
[http://www.comscore.com/Products_Services/Product_Index/MobiLens ] service,
reporting key trends in the Japan mobile phone industry during the three month
average period ending February 2012. The study surveyed more than 4,000
Japanese mobile subscribers and found Sharp to be the top mobile handset
manufacturer overall with 23.5 percent market share. Google's Android platform
accounted for the majority of the smartphone market at 61.4 percent, followed
by Apple with 34.2 percent of the market.
(Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20080115/COMSCORELOGO)
"Smartphones surpassed feature phones as the most acquired device type in
February 2012, signaling an important shift in Japan's mobile market," said
Daizo Nishitani, vice president of comScore Japan KK. "The rise in smartphone
adoption opens the door to tremendous opportunity for publishers and
advertisers to expand their reach and increase engagement with key consumer
segments through this channel. Japanese mobile phone users were already highly
engaged with their devices, but with the added functionality and higher levels
of mobile media consumption we should expect to see significant changes in
behavior among the Japanese mobile population in 2012."
Sharp Accounts for 1 in 4 Mobile Devices in Japan
For the three-month average period ending in February, 101.7 million people age
13 and older used mobile devices in Japan (feature phone and smartphone
devices). Device manufacturer Sharp ranked as the top OEM with 23.5 percent of
Japanese mobile subscribers, followed by Panasonic with 13.8 percent share.
Fujitsu captured the #3 ranking in February with 11.8 percent of mobile
subscribers, followed by NEC at 9.7 percent and Sony at 7.5 percent to round
out the top five.
Apple, which ranked as the 8th largest OEM in Japan with 6.5 percent market
share, experienced the strongest gain among device manufacturers increasing 1.6
percentage points since November 2011.
Top Mobile OEMs
3 Month Avg. Ending Feb. 2012 vs. 3 Month Avg. Ending Nov. 2011
Total Japan Mobile Subscribers (Smartphone & Non-Smartphone) Ages 13+
Source: comScore MobiLens
-------------------------
Share (%) of Mobile Subscribers
-------------------------------
Nov-11 Feb-12 Point Change
------ ------ ------------
Total Mobile
Subscribers 100.0% 100.0% N/A
Sharp 24.6% 23.5% -1.1
Panasonic 13.7% 13.8% 0.1
Fujitsu 11.6% 11.8% 0.2
NEC 9.8% 9.7% -0.1
Sony 7.8% 7.5% -0.3
Android Accounts for Majority of Japan's Smartphone Market, Apple Sees
Strongest Growth
More than 19.3 million people in Japan owned smartphones during the three
months ending in February, up 28 percent versus November. Android's share of
the smartphone market reached 61.4 percent, while Apple ranked second with 34.2
percent of the smartphone market (up 1.3 percentage points versus November
2011), followed by Microsoft, which accounted for 3.9 percent in February 2012.
Top Smartphone* Platforms
3 Month Avg. Ending Feb. 2012 vs. 3 Month Avg. Ending Nov. 2011
Total Japan Smartphone Subscribers Ages 13+
Source: comScore MobiLens
-------------------------
Share (%) of Smartphone Subscribers
-----------------------------------
Nov-11 Feb-12 Point Change
------ ------ ------------
Total Smartphone
Subscribers 100.0% 100.0% N/A
Android 61.0% 61.4% 0.3
Apple 33.0% 34.2% 1.3
Microsoft 5.7% 3.9% -1.8
Other 0.3% 0.5% 0.2
*Smartphones are defined as those phones that use the Android, Apple,
Microsoft, RIM and Symbian platforms.
Mobile Content Usage
Analysis of selected activities consumers performed on their mobile phones
found that 57.6 million users accessed email on their phone, representing more
than half of all mobile phone users. Japanese mobile owners were more likely to
use an application (55.4 percent) than a mobile browser (52.4 percent), while
45.4 percent sent a text message to another phone during the month. Nearly 1 in
5 mobile users accessed social networking or blog sites on their phone, while
slightly less (18.8 percent) watched TV or video.
Selected Mobile Content Usage
3 Month Avg. Ending Feb. 2012
Total Japan Mobile Subscribers (Smartphone & Non-Smartphone) Ages 13+
Source: comScore MobiLens
-------------------------
Total Audience % of Total Mobile
(000) Audience
----- --------
Total Mobile Audience 101,700 100.0%
Used email 57,616 56.7%
Used application 56,327 55.4%
Used browser 53,302 52.4%
Sent text message 46,184 45.4%
Accessed weather 34,652 34.1%
Accessed search 30,464 30.0%
Accessed news 23,732 23.3%
Accessed social
networking site or blog 19,793 19.5%
Accessed maps 19,316 19.0%
Watched TV and/or video
on mobile phone 19,157 18.8%
About MobiLens
MobiLens data is derived from an intelligent online survey of a nationally
representative sample of mobile subscribers age 13 and older. Data on mobile
phone usage refers to a respondent's primary mobile phone and does not include
data related to a respondent's secondary device.
About comScore
comScore, Inc. (NASDAQ: SCOR) is a global leader in measuring the digital world
and preferred source of digital business analytics. For more information,
please visit www.comscore.com/companyinfo.
Follow Us on Twitter
SOURCE: comScore, Inc.
CONTACT: Sarah Radwanick, comScore, Inc.,
+1-206-268-6310,
press@comscore.com
本プレスリリースは発表元が入力した原稿をそのまま掲載しております。また、プレスリリースへのお問い合わせは発表元に直接お願いいたします。
このプレスリリースには、報道機関向けの情報があります。
プレス会員登録を行うと、広報担当者の連絡先や、イベント・記者会見の情報など、報道機関だけに公開する情報が閲覧できるようになります。