◎不況に強いトップブランド  ミルワード・ブラウンが調査

ミルワード・ブラウン

◎不況に強いトップブランド  ミルワード・ブラウンが調査

AsiaNet 49384

☆共JBN 外0675(産業、知名度)(12・5・22)

【産業担当デスク殿】49384

◎不況に強いトップブランド  ミルワード・ブラウンが調査

【ニューヨーク22日PRN=共同JBN】WPPグループ企業のミルワード・ブラウン社(Millward Brown)が毎年行う「BrandZ(商標)世界トップ100ブランド」調査によれば、現在の経済不安のなかでも世界のトップブランドは引き続きブランド価値を増大させている。

2年連続して第一位のブランドになったアップル(Apple)はブランド価値が19%上昇し、1829億ドルにした。IBMブランドは15%増大させ、1159億ドルになり、順位を3位に下げたグーグル(Google)の1078億ドルを上回った。新規株式公開を前にした、創業8年のフェイスブック(Facebook)は価値を74%も上げ、ランキングの中でも最も高い成長を遂げている。このソーシャルネットワークのブランド価値は332億ドルにのぼり、順位も35位から19位に上がった。

この調査は親会社WPPグループの委託を受け、ミルワード・ブラウンOptimorが行ったもので、今回で7年目になる。世界で最も価値のあるブランドをドルベースで同定し、順位をつけるもので、この調査は財務データ、市場調査、消費者によるブランド資産の測定に基づいた分析になっている。

2012年度の「BrandZ世界トップ100ブランド」ランキングを見ると強力なブランドは、難局にあっても新たなビジネス成長の原動力になり、重要なサポートになっていることが分かる。2006年から2012年の間に、「BrandZ世界トップ100ブランド」の合計の価値は66%上昇し、2兆4000億ドルになった。

ブランド調査企業ミルワード・ブラウンの世界最高経営責任者(CEO)、アイリーン・キャンベル氏は「ブランドは企業にとって保険のようなものだ」として次のように述べた。

「長引く経済ストレス、政治不安、自然災害が多くの分野のブランドを襲ったが、トップブランドの価値は多くの分野で上昇を続けており、企業自体を保持し、育てることに役立っている」

▽2012年世界トップ100ブランド

2011年順位  変化  2012年順位 分野             ブランド名            2012年価値

                                                                                                                (百万ドル)

1             0         1      ハイテク             アップル              182,951

3             1         2      ハイテク             アイ・ビー・エム        115,985

2           -1         3      ハイテク             グーグル            107,857

4             0         4           ファーストフード   マクドナルド        95,188

5            0         5     ハイテク              マイクロソフト           76,651

6             0         6         ソフトドリンク        コカ・コーラ             74,286

8              1        7      タバコ                マルボロ             73,612

7            -1        8      通信                AT&T                 68,870

13             4        9          通信                  ベライゾン             49,151

9             -1      10           通信                  中国移動通信       47,041

WPPグループのデービッド・ロス氏は「ブランドは競争的差別化を創り出し、価格プレミアムを可能にし、危機や経済混乱時における回復力の強化に役に立つ。今年は技術力を生かすか、顧客経験に力を入れたか、またはブランド力を上げた企業が成功した」と述べた。

同氏はまた「アップル社は革新を続け、同社の「高級(luxury)」ブランドイメージを維持したが、今後はサムスン(Samsung)との競争に直面する。サムスンは同社のギャラクシー携帯の成功も相まって、ブランド価値は141億ドルを越え、アップルのユビキタスなiPhone(アイフォーン)に対して、クールで値頃な対抗品としてかなりの数の市場でアップル社をしのいでいる」と述べた。

▽今年の調査リポートのハイライト

*技術の優勢:技術は我々の生活すべての面においてユビキタスな存在になった。トップ10ブランドのうち7つはハイテクまたは通信ブランドである。さらに、よりスマートになり、使い勝手の良くなった技術はこれら2分野以外でも使われるようになった。他の分野、例えば、自動車、金融サービス、高級品、小売りなどのブランドがスマートな技術を駆使して顧客経験を強化し、優位性を増大している例が見られる。例えば、バーバリー(Burberry)はバーチャルな世界を作り、若者がファッションショーなどを見られるようにした結果、ブランド価値は21%上昇して40億ドルになった。

*アフリカの台頭:今年のランキングのハイライトはアフリカの経済発展にともない、トップ100に初めて南アフリカのモバイル企業MTN社が92億ドル、88位に顔を出したことだ。しかし、サハラ以南のアフリカで成功しているのは地元アフリカ企業だけではない。ギネス(Guinness)は売上げの約40%をアフリカで上げており、エアテル(Airtel)の第3四半期の業績によれば、アフリカの収入が16%の増加を示した。同様に、オレンジ(Orange)が2011年、アフリカで急成長を享受する一方、ウォルマート(Walmart)はマスマート(Massmart)の買収を通じて同地に投資している。

*未来はモバイル:インターネットの未来はパソコンではなく、モバイルを使うものが有力になる。モバイルは、ある程度ではあるが、不況時においてもユーザーが利用をやめたり、縮小したりしない数少ない項目の一つになっている。通信で最も価値の高いブランドはAT&Tの688億ドル。米国最大のモバイル・サービス提供企業であるベライゾン(Verizon)は昨年、企業価値を15%増大させ、現在は491億ドルになっている。

*小売り:全チャネルを使ったビジネスの構築。小売業は忠実度の高い顧客を維持し、また顧客の購買行動に応じてどんなルートでも、すべてのルートで販売できるようにする必要から顧客経験に新たなスポットを当てている。ウォルマートはアマゾン(Amazon)をトップの座から引きずり下ろし、ブランド価値もアマゾンの340億ドルに対し、344億ドルになっている。

*女性役員のいる企業が好業績。女性役員が増える中、今年の「BrandZ世界トップ100ブランド」は女性がブランドの成功に大きな役割を果たしていることを示している。「BrandZ世界トップ100ブランド」に登場するブランドの77%には女性役員がいる。女性役員がいるブランドの価値は平均すると270億ドルになり、女性役員がいない企業のブランド価値の倍になる。それにとどまらず、「BrandZ世界トップ100ブランド」を見ると、女性役員がいるブランドは過去5年間平均で66%の成長を遂げているが、女性役員がいないブランドは平均わずか6%の成長しか上げていない。

*強力なブランドは株主価値を増大させる:「BrandZ世界トップ100ブランド」を株のポートフォリオとして見た場合、現在使われている株式市場指標「S&P500」に比較してはるかに高い成績を上げている。「S&P500」全企業の投下資本利益率(ROI)はわずか2.3%だったが、「BrandZ世界トップ100ブランド」ポートフォリオのROIは36.3%に達している。このことは強力なブランドは株主に対してより大きな価値を提供できるということを示している。グラフはウェブサイト(http://www.millwardbrown.com/global/extcampaigns/?s=pr&ln=2012_BrandZ_Top100_SP-Graph)を参照。

財務データ、株価評価、アナリストのリポート、リスク・プロファイルといった厳しい分析に加え、一般人が購入するブランドについてどう考えているかまで考慮してブランド価値を査定するのは世界でも「BrandZ世界トップ100ブランド」調査だけである。同調査リポートは現在オンラインで閲覧可能になっており、世界の主な地域、13製品分野についてランキング、分析が行われている。「BrandZ」ランキングの詳細なランキングが、地域、製品別分類を含め、ウェブサイト(http://www.millwardbrown.com/global/extcampaigns/?s=pr&ln=2012_BrandZ_Top100_Report)でダウンロードできる。ランキングさらに詳しい情報がアップルとアンドロイド用のインタラクティブな無料モバイル・アプリならびにiPad(アイパッド)マガジンとしてウェブサイト(http://www.millwardbrown.com/global/extcampaigns/?s=pr&ln=2012_BrandZ_Top100_iPad-Magazine)で提供されている。

編集者注

▽「BrandZ世界トップ100ブランド」ランキングについて

「BrandZ世界トップ100ブランド」ランキングはミルワード・ブラウンOptimor がWPPグループの事業会社のために開発したもので、使われ出してから7年目になる。世界で200万人を越える消費者とインタビューを行い、何千もの「消費者向き」ならびに、企業向け(B-to-B)ブランドについて聞いたことに基づいたブランド評価と、ブルームバーグやカンタール・ワールドパネル(Kantar Worldpanel)のデータを使って各社の財務、事業面の業績を徹底して分析したものとを組み合わせ、ブランドがビジネスの収入、株式時価総額を上げる上で果たした価値を調べるのはこの調査だけである。ブランドは営業実績、製品出荷、ポジショニングの明確性、リーダーシップなどの組合せであるため、消費者の見方というのはブランド価値を決定する上で重要な要素になる。同ランキングは地域的な差異を考慮するが、その理由は真にグローバルなブランドでさえ、国によってブランドの貢献は大きく代わる可能性があるからである。

▽ミルワード・ブラウンについて

ミルワード・ブラウンは世界を代表する調査会社の一つで、効果的な広告、マーケティング・コミュニケーション、メディア・ブランド資産調査を専門にしている。ミルワード・ブラウンは実証済みの定質的、定量的な調査ソリューション両方を一体的に組み合わせることによって、顧客が強力なブランド、サービスを構築する手助けをしている。ミルワード・ブラウンは52か国に82のオフィスを持っている。ミルワード・ブラウンのその他の業務(プラクティス)はグローバル・メディア・プラクティス(メディア効率事業)、ニューロサイエンス・プラクティス(従来の研究手法を神経科学を利用して強化する)、ミルワード・ブラウンOptimor(顧客のブランドやマーケティング投資の収益最大化を手助けすることに特化)、ダイナミック・ロジック(デジタル・マーケティングの有効利用で世界をリード)、ファイアフライ・ミルワード・ブラウン(世界的な定質的調査ビジネス)など。ミルワード・ブラウンはWPPグループの中で分析、情報、コンサルティングを行うグループであるカンタールの一部である。

▽WPPグループについて

WPP(http://www.wpp.com)は世界最大の通信サービス・グループである。WWPは傘下の事業会社を通じて包括的な広告、マーケティング・サービスを提供しているが、その中には、広告、メディア投資管理、消費者行動分析、広報活動ならびに公共活動、ブランディングならびにアイデンティティー、ヘルスケア・コミュニケーション、ダイレクト、デジタル、販促、リレーションシップ・マーケティング、専門コミュニケーションがある。同社は107か国の2500のオフィスにアソシエーツを含み158,000人以上を雇用している。

(了)

▽問い合わせ先

Delyth Hughes     

Associate Director, Global Communications and Marketing,

Millward Brown

Tel: +44(0)1926-826179

Email: Delyth.Hughes@millwardbrown.com

または

Teresa Horscroft

Eureka Communications

Tel: +44(0)1420-564346

Mobile: +44(0)7990-520390

Email: teresa@eurekacomms.co.uk

Top Brands Thrive Despite Economy According to Millward Brown's Latest BrandZ[TM]top 100 Most Valuable Global Brands Study

PR49384

NEW YORK, May 22, 2012 /PRN=KYODO JBN/ --

    - No1 Brand Apple Grows 19% to $182.9 Billion While IBM Eases Past Google

to Take No.2 Spot

    - First African brand enters ranking

    The world's biggest brands have continued to grow in value during the

current economic uncertainty, according to WPP company Millward Brown's annual

BrandZ[TM]Top 100 Most Valuable Global Brands study. The No1 brand for the

second year, Apple, rose 19% in value and is now worth $182.9 billion. IBM grew

15% in value to $115.9 billion and overtook Google, which dropped to third

place in the ranking and is now worth $107.8 billion. In advance of its IPO,

eight year old Facebook rose 74% in value, making it the fastest brand value

riser in the ranking. Worth $33.2 billion the social network moved up to No.19

from No.35.

    The study, commissioned by WPP and conducted by Millward Brown Optimor and

now in its seventh year, identifies and ranks the world's most valuable brands

by their dollar value, an analysis based on financial data, market intelligence

and consumer measures of brand equity.

    The 2012 BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands ranking demonstrates

the power of strong brands as both a driver of new business growth and a

critical support in hard times. Between 2006 and 2012, the total value of the

BrandZ Top 100 rose 66% and is now worth $2.4 trillion.

    "Brands are an insurance policy for businesses," said Eileen Campbell,

Global CEO of brand research company Millward Brown. "Despite a prolonged

period of economic stress, political uncertainty and natural disasters that

buffeted brands across many categories, the value of the world's leading brands

keeps rising across many categories, sustaining and nurturing businesses."

                         The Top 10 Most Valuable Global Brands 2012

                                                                                

                                                               Brand

    Rank   Rank  Rank                                                            Value

    2011 change  2012           Category              Brand         2012 ($M)

       1        0        1               Tech                   Apple             182,951

       3        1        2               Tech                   IBM                115,985

       2       -1       3               Tech                   Google           107,857

       4        0        4              Fast Food            McDonald's       95,188

       5        0        5               Tech                   Microsoft          76,651

       6        0        6             Soft drinks            Coca-Cola        74,286

       8        1        7             Tobacco                Marlboro          73,612

       7       -1       8     Communication Provider AT&T              68,870

      13       4        9     Communication Provider Verizon            49,151

       9       -1     10     Communication Provider China Mobile     47,041    

    David Roth for WPP said "Brands help businesses create competitive

differentiation, command a price premium and become more resilient to crises or

economic turbulence. This year, those businesses that leveraged technology,

focused on the customer experience or boosted control of their brands thrived".

    Apple continues to innovate and maintain its 'luxury' brand status, but

faces future competition from Samsung. Now worth more than $14.1 billion,

thanks in part to the success of its Galaxy handsets, Samsung is successfully

outpacing Apple in a significant number of markets by positioning as a cool,

well-priced alternative to the ubiquitous iPhone."

    Key findings highlighted in this year's research report include:

    - Technology Prevails: Technology has become ubiquitous in all areas of our

lives. Seven of the top 10 brands are technology or telecoms brands. However,

the power of smart, simple-to-use technology can also be seen beyond these two

sectors. In other categories - cars, financial services, luxury and retail for

example - we can also see that brands are gaining significant advantages by

using smart technology to enhance their customer experience. For example,

Burberry - up 21% to $4 billion - created a virtual world where younger brand

followers can view fashion shows and more.

   

    - The Rise of Africa:  This year's ranking highlights the progress of

Africa's economic development with the arrival of the first African brand in

the Top 100 - South African mobile company MTN - No 88 at $9.2 billion. But

it's not just African brands that are thriving south of the Sahara. Around 40%

of Guinness's sales come from Africa, Airtel's third quarter results showed a

16% increase in revenue in Africa. Similarly, Orange enjoyed rapid growth in

Africa in 2011, while Walmart invested there with the acquisition of Massmart.

    - The Future is Mobile: The future of the internet will be predominantly

mobile rather than computer based. Mobile, to some extent, has been shielded

from the recession as one of the few items consumers don't want to give up or

cut back on. The most valuable telecoms brand is AT&T worth $68.8 billion.

Whilst the USA's largest mobile service provider, Verizon, increased its brand

value by 15% in the last year and is now worth $49.1 billion.

    - Retail: Constructing an Omni-Channel Business: The customer experience is

a new focus for many retailers as they recognise its importance in keeping

customers loyal and the need to be present anywhere and everywhere on the path

to purchase. Walmart knocked Amazon from the top position and its brand is now

worth $34.4 billion whilst Amazon is now worth $34 billion.

    - Brands with Women on the Board Outperform: As the number of women on

corporate boards continues to rise,the BrandZ Top100 study this year reveals

the success that women bring to brands. 77% of the brands appearing in the

BrandZ[TM]Top 100 Most Valuable Global Brands have women in the boardroom. The

average value of brands with women on the boards is $27 billion, double that of

those companies without female directors. Not only that, these brands also show

an average five-year growth of 66% compared to an average growth of only 6% for

those BrandZ Top100 brands that don't have a woman on the board.   

    - Strong Brands Provide Better Shareholder Value: An analysis of BrandZ Top

100 Most Valuable Global Brands as a 'stock portfolio' over the last seven

years shows a highly favourable performance compared to a current stock market

index, the S&P500. While the total return on investment (ROI) for all companies

in the S&P500 index was just 2.3%, the BrandZ Portfolio provided a 36.3% ROI,

proving that companies with strong brands are able to deliver better value to

their shareholders. A graphic is available here.

[http://www.millwardbrown.com/global/extcampaigns/?s=pr&ln=2012_BrandZ_Top100_SP

-Graph ]

    The BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands study is the only valuation

in the world that takes into account what people think about the brands they

buy alongside rigorous analysis of financial data, market valuations, analyst

reports and risk profiles. The research report, which is available online,

includes a ranking and analysis of the most valuable brands for key regions of

the world and 13 market sectors. Download the complete BrandZ ranking here

[http://www.millwardbrown.com/global/extcampaigns/?s=pr&ln=2012_BrandZ_Top100_Re

port ], including regional and category breakdowns. The rankings and a great

deal more are also available as a free interactive mobile app for Apple and

Android and as an iPad magazine

[http://www.millwardbrown.com/global/extcampaigns/?s=pr&ln=2012_BrandZ_Top100_iP

ad-Magazine ] .

    NOTES TO EDITORS:

    About the BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands Ranking

    Developed for WPP's operating companies by Millward Brown Optimor, the

BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands ranking is now in its seventh year.

It is the only study to combine

    measures of brand equity based on interviews with over 2 million consumers

globally about thousands of global "consumer facing" and business-to-business

brands with a rigorous analysis of the financial and business performance of

each company (using data from Bloomberg and Kantar Worldpanel) to separate the

value that brand plays in driving business revenue and market capitalization.

Consumer perception of a brand is a key input in determining brand value

because brands are a combination of business performance, product delivery,

clarity of positioning, and leadership. The ranking takes into account regional

variations since, even for truly global brands, measures of brand contribution

might differ substantially across countries.

    About Millward Brown

    Millward Brown is one of the world's leading research agencies and is

expert in effective advertising, marketing communications, media and brand

equity research. Through the use of an integrated suite of validated research

solutions - both qualitative and quantitative - Millward Brown helps clients

build strong brands and services. Millward Brown has 82 offices in 52

countries. Additional practices include Millward Brown's Global Media Practice

(media effectiveness unit), The Neuroscience Practice (using neuroscience to

enhance traditional research techniques), Millward Brown Optimor (focused on

helping clients maximize the returns on their brand and marketing investments),

Dynamic Logic (the world leader in digital marketing effectiveness) and Firefly

Millward Brown (a global qualitative research business). Millward Brown is part

of Kantar, WPP's insight, information and consultancy group.

    About WPP

    WPP [http://www.wpp.com ] is the world's largest communications services

group. Through its operating companies, the Group provides a comprehensive

range of advertising and marketing services including advertising; media

investment management; consumer insight; public relations and public affairs;

branding and identity; healthcare communications; direct, digital, promotion

and relationship marketing and specialist communications. The company employs

over 158,000 people (including associates) in 2,500 offices in 107 countries.

    For further information please contact:

    Delyth Hughes     

    Associate Director, Global Communications and Marketing,

    Millward Brown     

    Tel: +44(0)1926-826179     

    Email: Delyth.Hughes@millwardbrown.com

    Or

    Teresa Horscroft     

    Eureka Communications     

    Tel: +44(0)1420-564346     

    Mobile: +44(0)7990-520390     

    Email: teresa@eurekacomms.co.uk

    SOURCE: Millward Brown

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