◎オイコクレジットが2011年マイクロファイナンス活動報告

オイコクレジット

◎オイコクレジットが2011年マイクロファイナンス活動報告

AsiaNet 49675 

共同JBN 0799 (2012.6.18)

◎オイコクレジットが2011年マイクロファイナンス活動報告

 

【ストックホルム2012年6月15日PRN=共同JBN】世界中の500に及ぶマイクロファイナンス機関(MFI)がこのほど、マイクロファイナンス投資の民間事業体であるオイコクレジット(Oikocredit)に対してそれぞれの社会パフォーマンスに関するデータを提出した。このデータは15日、スウェーデンのストックホルムで公表され、社会的目標の分析を向上させることによって、マイクロファイナンス与信対象者の優先順位決定に貢献しようという本事業体の意思を表した。

報告内容はオイコクレジットのマイクロファイナンス事業パートナー495機関から提出された2011年のデータに基づくもので、提出されたデータ量は2008年の収集開始以来20%の増加をみた。

オイコクレジットのジング・レデスマ(Ging Ledesma)社会パフォーマンス担当理事は「この多くのパートナーから寄せられた社会活動、金融活動状況データを持って、オイコクレジットはマイクロファイナンス投資者にとって最も包括的なデータベースの一つを所有することになる。これらのデータは、われわれのパートナーたちがますます顧客志向型の活動に打ち込んでいることを示している。例えば環境政策と顧客満足度調査を開発したパートナーの数は、過去2年間で劇的に増えている」と語った。

2011年末時点でのオイコクレジットの開発融資総額は5億2000万ユーロで、そのうち4億1000万ユーロがマイクロファイナンス機関向け、残りがフェアトレード、農業協同組合のような社会的企業体向けである。マイクロファイナンスの事業パートナーを通じてつながっている人口はほぼ2600万人に達しているが、パートナーの大半は顧客数1万人未満の小規模なMFIである。 2011年のデータによると、MFI顧客の53%は農村住民で、 83%が女性である。オイコクレジットの融資対象は各大陸に広がり続けているが、アフリカ大陸での存在を着実に高め、融資総額の15%を同大陸向けが占めている。これは業界平均の倍に当たる。

オイコクレジットは2011年通年で100回以上のワークショップを開催し、パートナーの間に顧客重点主義を植え付ける一環として「指導者を教育指導する」プログラムを導入した。こうしたイニシアチブの結果は直ちに表れ、「顧客を守るための諸原則」の実施を決めたパートナーの数が増えるとともに、2010年に比較すると、より多くのパートナーがソーシャル・レーティング(顧客の声による評価)を実行するようになった。

オイコクレジットは来年も引き続きパートナーの社会的、金融的な重点を一元化するためパートナーとの直接作業を進める一方、時系列的変化をモニターするため、パートナーのデータ収集を細部にわたって調整していくことになる。

レデスマ理事は「貧困計測のツールである『貧困脱出指数(Progress out of Poverty Index=PPI)』の使用で支援を受けているパートナーの中には、複数年にわたって顧客の生活変化の追跡調査を始めたところもあるので、その点で、2013年にはより突っ込んだ報告が期待される。影響測定は今後も一つの挑戦事項だが、われわれが確信するのは、MFIパートナーを社会パフォーマンスの面で支援することによって、パートナーは日常業務の中で文字通り顧客中心のアプローチを実現可能になる」と述べた。

▽オイコクレジット(Oikocredit)とは

オイコクレジットは弱者に信用受ける権限与えることによって世界の正義を増進させる社会的投資機関、世界規模の協同組合である。1975年以来、オイコクレジットはマイクロファイナンス機関、協同組合、フェアトレード、その他の企業体に対して貸付金や投資資金を提供してきた。今日、オイコクレジットは約70カ国に896のパートナーを持つ。詳細情報についてはhttp://www.oikocredit.org を参照。

ソース:Oikocredit

Oikocredit Releases 2011 Social Performance Report of 500 Microfinance Institutions

PR49675

STOCKHOLM, June 15, 2012 /PRN=KYODO JBN/ --

    

    The Full Picture: 500 MFIs Report Social Data for 2011

    Close to 500 microfinance institutions around the world have reported

social performance data to private microfinance investor Oikocredit. The data,

to be released today in Stockholm, Sweden, reflects the organization's

dedication to prioritising microfinance clients by advancing the analysis of

social goals.

    The report draws on 2011 data submitted by 495 of Oikocredit's microfinance

partners - a 20% jump in data participation since data collection began in 2008.

    "With this many partners reporting social and financial performance data,

Oikocredit has one of the most comprehensive social databases among

microfinance investors," says Oikocredit director social performance Ging

Ledesma.

    "The data shows our partners are increasingly committed to client-oriented

practices. For example, the number of partners that have developed

environmental policies and client satisfaction surveys has dramatically

increased in the past two years."

    At the close of 2011, Oikocredit's total development portfolio was EUR 520

million, with EUR 410 million in microfinance and the remainder in social

enterprises like fair trade and agricultural cooperatives. Almost 26 million

people were reached through the microfinance partners: a majority of which are

small MFIs each serving less than 10,000 clients. The 2011 data showed 53% of

MFI clients were living in rural areas, and 83% were female. While Oikocredit's

portfolio spans every continent, it holds a steady presence in Africa with 15%

of its total portfolio in the region - a figure that is double the industry

average.

    Oikocredit hosted over 100 workshops and introduced a programme to 'mentor

the mentors' throughout 2011 in an effort to increase client-focus among

partners. As a direct result of these initiatives, the number of partners

endorsing the Client Protection Principles increased, and many more partners

underwent social ratings when compared with 2010.

    In the coming year, Oikocredit will continue to work directly with partners

to integrate their social and financial focus, while fine-tuning its own data

collection to monitor changes over time.

    "Some partners who have been assisted in the use of the Progress out of

Poverty Index, a poverty measurement tool, are beginning to track changes in

clients' lives over a period of years, so more in-depth reporting on that is

expected in 2013," said Ms Ledesma.

    "Measuring impact continues to be a challenge but we firmly believe that by

supporting MFI partners in social performance, they can achieve a genuine

client-centred approach in their daily practice."

    Oikocredit

    Oikocredit is a social investor and worldwide cooperative that promotes

global justice by empowering disadvantaged people with credit. Since 1975,

Oikocredit has offered loans and investment capital to microfinance

institutions, cooperatives, fair trade and other businesses. Today, Oikocredit

has 896 partners in almost 70 countries. For more information, visit

http://www.oikocredit.org.

    SOURCE: Oikocredit

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