◎今年のテーマは自然に学ぶ車社会 LAオートショーDesign Challenge
◎今年のテーマは自然に学ぶ車社会 LAオートショーDesign Challenge
AsiaNet 54926
共同JBN 1352(2013.11.12)
【ロサンゼルス(米カリフォルニア州)2013年11月12日PRN=共同JBN】
*2013年ロサンゼルス・オートショーのDesign Galleryに米国や日本、ドイツ、中国のデザインスタジオが出展
ロサンゼルス・オートショー(Los Angeles Auto Show、http://www.laautoshow.com)(LA Auto Show、登録商標)は7日、今年のDesign Challengeに世界の有名カーデザイン・スタジオから9件のコンセプトが提出されたと発表した。今年のテーマは「Biomimicry & Mobility 2025 - Nature's Answer to Human Challenges(バイオミミクリー&モビリティー2025-人間の挑戦、自然の知恵)」。提出された移動に関するソリューションやシステムは、交通渋滞や環境汚染、安全、持続性といったさまざまな交通問題に対処し、移動機能を向上させるため、自然からヒントを得て設計された。生物学的知識は5年ごとに倍増しているが、第10回Design Challengeはカーデザイナーに未知の手段や知識の探求を迫っている。
今年のDesign Galleryには選考対象の9スタジオのほか、3スタジオが追加参加し、全部で世界の12カーデザイン・スタジオが設計力を披露する。Design ChallengeにエントリーしたスタジオのメーカーはBMW、Changfeng、JAC Motors、マツダ、Qoros、SAIC Motor、富士重工業、トヨタ自動車。今年のDesign Challengeへのエントリー作品は、生物や自然の仕組み、自然現象から触発された移動ソリューションを提案している。自給自足のカイコや忘れられた水道などから発想した作品は、LA Auto Showの2013 Design Challengeで厳しい競争の中、慎重に審査される。追加参加の3スタジオはHyundai Design and Research Center、Mercedes-Benz Advanced Design Center California、日産デザインアメリカ。
2013 Design Challengeのエントリーは以下の通り:
▽BMW Group DesignworksUSA(米国)- ロサンゼルスの慢性的な交通渋滞を解消し、環境への負荷を軽減するため、BMW Group DesignworksUSAのデザイナーは代替通勤路としての廃棄下水道にコンセプト車両「L.A.Subways」を走らせることを発案した。生物群のまとまりの良さやユニークな細胞内自家発電をヒントにBMW Group DesignworksUSAの設計は、ロサンゼルスで深刻化する交通問題に応えている。
▽BMW Group DesignworksUSA(米国)- BMWの「S.E.E.D(Sustainable Efficient Exploratory Device)」はバイオミミクリーに基づき、世界で最も厳しい環境で新しい生命体やインスピレーションを探索するために開発された。発想の原点がカエデの種子であるこの移動体は、多機能回転尾状部を持ち、太陽光や風力、重力など自然エネルギーを移動の原動力にしている。
▽Changfeng Motor-Corporation(中国)-躍動的ならせん状にした中空のアシ(葦)を利用してChangfengは「LaBrea(Los Angeles Bio Research Project)」を設計した。これは閉じた環や少し固くねじれたアシの回路が、操縦力を伝達し、管理する仕組み。全体のシステムはバッタに似ており、走り、跳び、登り、泳ぐほか、すき間に入り込む能力がある。ホログラフィックEmojiからトラフィックパターンの更新、温度調節機能付きのテクノ・ジェル・シート・クッションまで、LaBrea移動システムは「適応か死か」のルールにこだわっている。
▽JAC日本設計センター(日本)- JAC Motorsはすべてを内部で賄うeco-systemをまねた完全に考え直された移動ソリューションの「HEFEI(Harmonious Eco-Friendly Efficient Infrastructure)」を提案した。この移動ネットワークは車と都市環境の共存をもたらす。利用していない車両は移動車両に動力を提供し、電力網が全体のシステムを維持し、自動交通制御は事故や渋滞、エネルギーの無駄をなくす。
▽Mazda Design Americas(米国)- 2025年のドライバー消滅を想定し、マツダは「AUTO ADAPT」を設計した。生物学的適応現象、特に昆虫がいかに適応してきたかを研究したマツダは、完全自動運転からマニュアル運転にまで対応できる車両を創り上げた。この車は本物のドライバーがするようにギアが自動で入る。ギアチェンジは長距離運転の喜びだったが、2025年の自動操縦車からはその喜びが完全になくなると予想される。
▽Qoros Auto(中国)- Qorosが設計した「Silk Road System」はコントロールハブとして、車両を調整して走らせ、事故を積極的に少なくする。カイコをヒントにしたSilk Road VehiclesとSilk Botsは全体のシステムと調和して、簡単かつ維持可能で、無駄のない移動システムを上海のドライバーに提供する。
▽SAIC Motor(中国)- どこにでもいるアリの体節構造や、アリとヤツデグワの相互扶助関係を発想の原点として、SAIC Motorは「Roewe Mobiliant」を設計した。Roewe Mobiliantは都市交通向けの一人乗り車両で、未来の都市環境システムで輸送と運用効率の改善に役立つ。
▽富士重工業グローバル・デザイン・チーム(日本)- 富士重工業のデザイナーが設計した革新的で、割安、しかも楽しい個人移動手段は、人と車の関係を根本的に転換する。「SUBA-ROO」は一本足の自給型、身体に装着する移動手段で、推進力はカンガルーの効率的で強力なジャンプ運動をシミュレートしている。SUBA-ROOは路面を選ばず、どこへでも行ける能力があり、Eye-Sight安全システムによって行き先は無限に広がる。道路、山道、海岸、建物内とSUBA-ROOは移動の限界を広げ、誰もが楽しめる個人的な移動の喜びを取り戻してくれる。
▽CALTY Design Research, Toyota Design Network(米国)- トヨタ自動車が究極のハイパー・コミューター電気自動車として設計した「e-grus」は、長距離ドライブや都会の短いドライブに特化している。腰の強いツルをアイデアにしたe-grusは、自動ドライブが可能で、飛行中のツルのように効率的で高速安定の完全流線型車体になる。デュアルモードのシフトは活性金属表面を通じて行い、曲がりやすい外板に電流を流すことによって垂直か水平の位置になると硬化する。
応募登録はさまざまな要因に従って判定される。要因は自然の法則(植物と動物のそれ)に対する創造的適応、将来型車両の効率を向上する独自の方法で人間の知性をバイオミミクリ(生物模倣技術)に応用すること、車両の美的感覚、車体構造の持続可能性、サービス提供、オペレーション、ライフサイクル、ブランドに関連する車両の個性など。
応募登録は以下の審査員によって判定される。審査員はトム・マタノ氏(School of Industrial Design at San Francisco's Academy of Art Universityのエグゼクティブディレクター)、ステュアート・リード氏(Chair of Transportation Design at Pasadena's Art Center College of Design)、ジョン・マヌーギアン氏(Auto Design Studio at the College for Creative Studiesの非常勤教授)。この尊敬される審査員団にはほかにガブリエル・A・ミラー博士がゲスト審査員として加わっている。同博士は現在、サンディエゴ動物園でバイオインスピレーション・センター(Centre for Bioinspiration)の研究開発ディレクターを務めており、人類、野生生物、居住環境を進化するための自然のデザインエンジニアリング・ソリューションの実行に献身している。
応募登録はすべて、11月21日(木曜日)午後2時から5時までで開かれるDesign Los Angeles Open House and Challenge Presentations開催中に紹介され、受賞者が決まる。この最終コンペティションのコンセプトは、ロサンゼルス・オートショーの不可分の1つとなっている新設のDesign Galleryの目立つ場所に展示される。新設されたDesign Galleryは、プレスデー(11月19、20、21日)とともに一般公開(11月22-12月1日)を通じて、主要な世界のオートスタジオの才能と創作力を展示する。
ロサンゼルス・オートショーのDesign Challengeは、世界で6番目に大きい自動車部品メーカーで自動車座席、排気管理技術、内装システム、外装を専門としているFaurecia(http://www.faurecia.com/en)がスポンサーとなっている。Design LAを実現するその他スポンサーはLacks Enterprises, Inc.(http://www.lacksenterprises.com)、イーストマン(http://www.eastman.com)、ダッソー・システムズ(Dassault Systemes、http://www.3ds.com)、Autodesk(http://www.autodesk.com)、ボーズ(http://www.bose.com)、BBC.com(http://www.bbc.com)および2013 Design ChallengeのメディアパートナーであるCar Design News(http://www.cardesignnews.com/site/home)など。Design Challengeはロサンゼルス・オートショーおよびDesign Los Angelesの共同議長であるThe Design Academyのジョン・グレゴール、チャック・ペリー両氏によって開催される。
ロサンゼルス・オートショーとコネクテッド・カーEXPO(CCE)のプレスデーに対するメディア関係者の参加登録は、以下のサイトでアクセスできる。 http://registration3.experientevent.com/showLAS131/default.aspx?flowcode=APP
CCEに対する一般登録もまた現時点で以下のサイトから登録できる。
http://registration3.experientevent.com/showLAS131
さらに詳しい情報は以下を参照。
http://www.connectedcarexpo.com
▽ロサンゼルス・オートショー(Los Angeles Auto Show)およびコネクテッド・カーEXPO(Connected Car Expo)について
ロサンゼルス・オートショーは1907年に始まり、毎シーズン最初の主要な北米自動車ショーである。2013年ロサンゼルス・オートショー(LA Auto show、登録商標)のプレスデーは11月20、21日に開かれる。オートショーは11月22日から12月1日まで一般公開される。コネクテッド・カーEXPO(CCE)は、インターネット利用可能なコネクテッド・カー産業の発展を強化し、関係構築を育成する努力の中で、自動車と技術専門家たちを結び付ける初のEXPOであり、参加者はコネクテッド・カーの将来を構築する主要なプレーヤーとトップメディアにアクセスすることができる。ロサンゼルス・オートショーは、ロサンゼルス大都市圏(Greater L.A.)、New Car Dealer Associationの後援を得て、ANSA Productionsが運営する。
最新のショーのニュースと情報を受け取るには以下を参照。
Twitter at http://twitter.com/LAAutoShow
Facebook at http://facebook.com/LosAngelesAutoShow
またアラート情報受信の署名登録は以下まで。
CCEに関する詳しい情報は以下まで。
ハッシュタグ付け(Hashtags): #LAAutoShow
▽メディア問い合わせ先
Sanaz Marbley/Alexis Linn
JMPR Public Relations, Inc.
+1-818-992-4353
smarbley@jmprpublicrelations.com
alinn@jmprpublicrelations.com
ソース:Los Angeles Auto Show
Top Automotive Design Studios Turn To Mother Nature For Inspiration In 10th Annual Los Angeles Auto Show Design Challenge
PR54926
LOS ANGELES, Nov. 12, 2013 /PRN=KYODO JBN/ --
A dozen studios from the US, Japan, Germany and China to participate in LA Auto
Show's New Design Gallery at 2013 Show
The Los Angeles Auto Show (http://www.laautoshow.com) (LA Auto Show(R))
announced today that nine concepts were submitted by world-renowned auto design
studios for this year's Design Challenge, themed "Biomimicry & Mobility 2025 -
Nature's Answer to Human Challenges." Each competitor's mobility solution or
system has been designed with nature's inspiration while increasing function
and addressing a variety of transportation topics, such as congestion,
pollution, safety and sustainability. With biological knowledge doubling every
five years, the 10th Design Challenge pushes automotive designers to explore
new instruments and knowledge like never before.
In addition to the nine competing studios, three additional studios are
joining this year's Design Gallery to showcase their team's capabilities making
for a total of 12 auto design studios from around the world participating in
the Show. Studios participating in the Design Challenge represent the brands
BMW, Changfeng, JAC Motors, Mazda, Qoros, SAIC Motor, Subaru and Toyota. Their
entries for this year's Design Challenge propose mobility solutions inspired by
natural creatures, structures and occurrences. From self-sustaining silk worms
to long-forgotten waterways, the entries are sure to spark intense competition
and careful deliberation at the LA Auto Show's 2013 Design Challenge. The three
additional studios showcased in the Gallery include Hyundai Design and Research
Center, Mercedes-Benz Advanced Design Center California and Nissan Design
America.
2013 Design Challenge entries include:
BMW Group DesignworksUSA, USA - To solve LA's daily traffic congestion and
decrease the environmental impact, BMW Group DesignworksUSA designers explore
forgotten waterways as a commuting alternative with their vehicle concept,
"L.A. Subways." Inspired by the efficiency of swarms and the unique power
generating processes found within cells, BMW Group DesignworksUSA's design
serves to answer the ever-growing challenges of mobility in Los Angeles.
BMW Group DesignworksUSA, USA - Inspired by biomimicry, the BMW "S.E.E.D
(Sustainable Efficient Exploratory Device)" was created to explore the world's
harshest environments in search for new life forms and inspiration. Using the
maple seed as its main inspiration, this vehicle uses a multifunctional
rotating tail and nature's elements such as solar energy, wind and gravity as
its main sources of mobility.
Changfeng Motor Corporation, China - Using a hollow reed design in a spiral
dynamic configuration, Changfeng has created "'LaBrea' - Los Angeles Bio
Research Project," which utilizes a closed loop and semi rigid torsion reed
network to distribute and manage maneuvering capabilities. The entire system
resembles a grasshopper, capable of running, jumping, climbing, swimming and
also the ability to squeeze between narrow openings. From holographic Emoji to
update traffic patterns, to techno gel seat cushions that provide cooling and
heating, the LaBrea mobility system adheres to the adage "Adapt or Die."
JAC Motors R & D Center, Japan - JAC Motors introduces "HEFEI" (Harmonious
Eco-Friendly Efficient Infrastructure), a totally rethought mobility solution
inspired by the self-sufficiency of the eco-system. This mobility network
offers symbiosis between vehicles and their urban environment. Idle vehicles
are used to power running vehicles; a power grid supports the entire system;
and automated traffic regulates itself, decreasing accidents, traffic jams and
energy loss.
Mazda Design Americas, USA - In reaction to the impending demise of the
2025 driver, Mazda has designed "AUTO ADAPT." Studying the biological
phenomenon of adaptation and specifically how insects have adapted, Mazda has
created a vehicle that has the ability to adapt from being fully autonomous to
a manual machine. These vehicles are geared directly to those true drivers out
there that long for the excitement found with driving an automobile; the
excitement expected to be completely eliminated from the autonomous cars of
2025.
Qoros Auto, China - Acting as a control hub, the "Silk Road System"
designed by Qoros will allow vehicles to operate harmoniously, actively
eliminating accidents. Using the silk worm as its inspiration, Silk Road
Vehicles and Silk Bots, in coordination with the overall system will serve to
offer the drivers of Shanghai a fool-proof, sustainable and waste-free mobility
system.
SAIC Motor, China - Inspired by a simple ant's distinctive body structure
and the mutually beneficial relationship between ants and trumpet trees, SAIC
Motors designed Roewe "Mobiliant." Mobiliant is a single-seat vehicle for urban
public transit, which helps improve both transportation and operation
efficiency for future urban ecological systems.
Subaru Global Design Team, Japan - The innovative, affordable and fun
personal mobility vehicle from Subaru's designers was created to change the
man-vehicle relationship in a revolutionary way. The "SUBA-ROO" is a
one-legged, self-contained, wearable mobility vehicle with a propulsion method
which mimics the efficient yet powerful jumping motions of a kangaroo. With the
SUBA-ROO's all-road, go anywhere capability and Subaru's Eye-Sight safety
system, the path to your destination is unlimited. On the road, a trail, a
beach, or in a building, SUBA-ROO will widen the boundaries of mobility and
bring back the joy of personally mobility for everyone to enjoy.
CALTY Design Research, Toyota Design Network, USA - Designed as the
ultimate electric hyper-commuter vehicle, the Toyota "e-grus" specializes in
long distance travel and minimal footprint city driving. Inspired by the
resilient crane, e-grus can be driven autonomously, positioned at a full
extension aero profile for efficiency and high speed stability much like a
crane in flight. The dual mode shifts through an active metal surface that
sends electric currents for a pliable skin that hardens once positioned
vertically or horizontally.
Entries will be judged on various factors including creative adaptation of
nature's laws (plants & animals); application of human intelligence to
Biomimicry in unique ways to improve the efficiency of future vehicles;
comfort, convenience, aesthetics of the vehicle; sustainability of the
building, servicing, operation, and life cycle; and the personality of the
vehicle in relationship to the brand.
Entries will be judged by Tom Matano, Executive Director, School of
Industrial Design at San Francisco's Academy of Art University; Stewart Reed,
Chair of Transportation Design at Pasadena's Art Center College of Design; John
Manoogian, Adjunct Professor Auto Design Studio at the College for Creative
Studies. This esteemed panel of judges will be joined by guest judge, Dr.
Gabriel A. Miller, who currently serves as the Director of Research &
Development at the Centre for Bioinspiration at San Diego Zoo Global, where he
devotes his work to the implementation of nature's design and engineering
solutions to advance humanity, wildlife, and habitats.
All entries will be presented and a winner will be selected during the
Design Los Angeles Open House and Challenge Presentations on Thursday, Nov. 21,
from 2:00 p.m. to 5:00 p.m. The final competition concepts will be prominently
displayed at the LA Auto Show in the newly created Design Gallery that makes
design an integral part of the LA Auto Show. The brand new Design Gallery
showcases the talent and imagination of key global auto studios throughout
Press Days (Nov. 19, 20 and 21, 2013), as well as through the run of the public
show (Nov. 22-Dec. 1, 2013).
The LA Auto Show Design Challenge is sponsored by Faurecia
(http://www.faurecia.com/en), the world's sixth-largest automotive supplier
specializing in automotive seating, emissions control technologies, interior
systems and auto exteriors. Other sponsors that make Design LA possible include
Lacks Enterprises, Inc. (http://www.lacksenterprises.com), Eastman
(http://www.eastman.com), Dassault Systemes (http://www.3ds.com), Autodesk
(http://www.autodesk.com), Bose (http://www.bose.com) and BBC.com
(http://www.bbc.com), alongside the 2013 Design Challenge media partner, Car
Design News (http://www.cardesignnews.com/site/home). The Design Challenge is
organized by the LA Auto Show and the Design Los Angeles chairs, Joan Gregor
and Chuck Pelly of The Design Academy.
Media registration for LA Auto Show and Connected Car Expo Press Days can
be accessed here (
http://registration3.experientevent.com/showLAS131/default.aspx?flowcode=APP).
General registration (http://registration3.experientevent.com/showLAS131) for
CCE is also open at this time. For more information, please visit
http://www.laautoshow.com and http://www.connectedcarexpo.com.
About the Los Angeles Auto Show and Connected Car Expo
Founded in 1907, the Los Angeles Auto Show is the first major North
American auto show of the season each year. Press Days for the 2013 LA Auto
Show(R) will be held on Nov. 20 and 21. The show will be open to the public
Nov. 22 - Dec. 1. The Connected Car Expo (CCE) will be the first expo to unite
automotive and technology professionals in an effort to increase development
and foster relationship-building in the connected car industry, providing
attendees with access to the key players and top media constructing the future
of the connected car. CCE will debut on Nov. 19, and continue in conjunction
with the 2013 LA Auto Show Press Days. The LA Auto Show is endorsed by the
Greater L.A. New Car Dealer Association and is operated by ANSA Productions. To
receive the latest show news and information, follow LA Auto Show on Twitter at
http://twitter.com/LAAutoShow or via Facebook at
http://facebook.com/LosAngelesAutoShow and sign up for alerts at
http://www.LAAutoShow.com. For more information on CCE please visit
Hashtags: #LAAutoShow
Media Contacts:
Sanaz Marbley/Alexis Linn
JMPR Public Relations, Inc.
+1-818-992-4353
smarbley@jmprpublicrelations.com
alinn@jmprpublicrelations.com
SOURCE Los Angeles Auto Show
本プレスリリースは発表元が入力した原稿をそのまま掲載しております。また、プレスリリースへのお問い合わせは発表元に直接お願いいたします。
このプレスリリースには、報道機関向けの情報があります。
プレス会員登録を行うと、広報担当者の連絡先や、イベント・記者会見の情報など、報道機関だけに公開する情報が閲覧できるようになります。