◎BICが世界中の手書き文字の合体目指すUniversal Typefaceの試みを開始
◎BICが世界中の手書き文字の合体目指すUniversal Typefaceの試みを開始
AsiaNet 56980
共同JBN 0637 (2014.6.9)
【アムステルダム、デュッセルドルフ2014年6月7日PRN=共同JBN】BICはデジタル手書き文字とそのデータを1つの書体に統合するために、世界中でクラウドソーシングを開始した。Universal Typefaceの試みは、1950年以来1000億本以上が生産されたBIC Cristalボールペンを祝して行われる。
DDBデュッセルドルフ代理店が発案し、クリエーティブ・デジタルプロダクション企業のMediaMonksがプロデュースしたBICのUniversal Type Experimentは初めて、あらゆる人々が世界中の筆跡入力と統計データを1つの活字書体ないしはフォントに統合するために行われた。
BICのCristalボールペンは史上最も売れたペンで、「世界共通ペン」とも呼ばれた。このキャンペーンが目指すのは、世界中のユーザーの手書き文字をだれでも利用できるようにデジタルフォントに永久保存することであるが、新規の手書き文字入力があれば常に変化していく。ユーザーはデジタルプラットフォーム(http://theuniversaltypeface.com)上でMobile Connect技術を使って手書きの筆跡を提供できる。これによってユーザーはスマートフォンないしはタブレットのスクリーン上に直感的で自然体で書き込むことができ、より大きなデスクトップで自らの手書き入力文字を表示できる。
ウェブサイトには全体を見渡せるセクションもある。ユーザーはこのセクションで、自分の手書き文字と全体平均とを比べることができる。ユーザーは自分の手書き文字と、年齢、性別、職業業種、その他の指標によってグループ化されたさまざまな統計データの平均化された入力文字との統計上の相違や類似を調べることができる。これらすべてを実現するために、ユニークなアルゴリズムが開発され、すべての手書き入力文字を結合させ、その結果を一体化させてUniversal Typefaceを生み出している。
DDBデュッセルドルフのクリエーティブディレクターであるヤン・プロパフ氏は「われわれの手書き文字は最も個人的な財産の1つである。BICは最も普遍的な筆記用具の1つを生産し数十億の人々がその製品を使用しているが、まず疑問に浮かぶのは、それでは世界の普遍的な手書き文字は一体どのような書体であるのかとことである。今回の試みでそれを探索することによって、われわれみんなが知っており、使っているペンを祝福することができる」と語った。
MediaMonksの国際プロジェクト・ディレクターであるヨリス・ポル氏は「入力されたすべての手書き文字を正確に映し出すUniversal Typefaceを決定するため、またその書体が判読しやすくなるために、MediaMonksはデジタル実験に根拠をあたえる精巧なアルゴリズムを開発した。このプロジェクトでクリエーティビティーとテクノロジーを統合し、アナログとデジタルの筆跡の世界を橋渡しする機会をわれわれの設計開発チームに与えられたのは大変光栄である」と語った。
DDBデュッセルドルフのクリエーティブ・マネージングディレクターであるデニス・メイ氏は「DDBは人々としっかりとつながりを持つことを目的とする伝統があり、今後もそれは変わることはない。だからわれわれはこのUniversal Typefaceプロジェクトに全力を注いでいる。われわれは新しいテクノロジーを活用し、この伝統が新しい方法で活気を帯びるようにする」と語った。
8月にはUniversal Typefaceの初版がダウンロード可能となり、他のフォントと同じように利用することができる。
Universal Typeface Experimentに関するリンク:http://theuniversaltypeface.com/
▽DDBについて
DDB Worldwide(www.ddb.com)は世界最大で最も受賞歴が多い広告およびマーケティング・ネットワークである。DDBは2012年、CampaignによるAdvertising Network of the Yearに、さらにStrategy誌によるAgency of the YearとDigital Agency of the Yearに選ばれた。DDBは高名な2013年カンヌ国際クリエイティビティ・フェスティバル(Cannes International Festival of Creativity)で、ネットワークでは史上最多の数となる93のライオンを獲得した。Gunn Reportは過去15年間で12年間にわたり、DDBをTop 3 Global Networkの1つに選んだ。DDBのクライアントにはフォルクスワーゲン、マクドナルド、ユニリーバ、Mars、ジョンソン・エンド・ジョンソン、エクソンモービルなどがある。
DDBは1949年に創設されたOmnicom Group(NYSE)の子会社であり、ニューヨーク州ニューヨーク市にフラグシップオフィスを構え、世界90カ国以上に200以上のオフィスを擁している。
▽Omnicom Group Inc.について
Omnicom Group Inc.(NYSE:OMC)は、世界をリードするマーケティングおよびコーポレート・コミュニケーション企業である。Omnicomのブランドが付いたネットワークと多数のスペシャリティー企業は広告、戦略的メディアプラニング・バイイング、デジタルおよびインタラクティブ・マーケティング、ダイレクトおよびプロモーショナル・マーケティング、パブリックリレーションズ、その他のスペシャリティー・コミュニケーション・サービスを100カ国以上の5000を超えるクライアントに提供している。
Omnicomと同社ブランドに関する詳細はウェブサイトwww.omnicomgroup.comを参照。
▽問い合わせ先
Marta Tomczak, FinchFactor
marta@finchfactor.com
+0031-(0)20-794-4733
Sara Cosgrove, DDB Europe
Sra.cosgrove@ddb-europe.com
+44-(0)-20-7258-4230
ソース:DDB Worldwide
BIC Crowdsources the World's Handwriting into a Single Universal Typeface
PR56980
AMSTERDAM and DUSSELDORF, Germany, June 7, 2014 /PRN=KYODO JBN/ --
BIC has started crowdsourcing digital handwriting contributions and data
from all over the planet in order to combine them into a single typeface. The
Universal Typeface experiment is a celebration of the BIC Cristal ballpoint, of
which more than 100 billion have been produced since 1950.
Dreamt up by DDB's agency in Dusseldorf and produced by creative digital
production company MediaMonks, the Universal Typeface Experiment by BIC is the
first time anyone has attempted to combine penmanship contributions and
demographical data from all over the world into a single typeface or font.
BIC's Cristal ballpoint is the best selling pen in history and has been
dubbed 'the universal pen.' The challenge of the campaign was to immortalize
its users' handwriting from around the world in a digital font that could be
shared by everyone - evolving continuously as new contributions are added. On
the digital platform (http://theuniversaltypeface.com ), users can submit their
handwriting using Mobile Connect technology. This allows them to write in an
intuitive and natural way on their smartphone or tablet touchscreen, whilst
displaying their contributions on their larger desktops.
The website also includes a versatile exploration section, which allows
users to compare their own contribution to the universal average. Users can
explore statistical differences and similarities between their own contribution
and the average contribution of different demographics, grouped according to
age, gender, industry of employment and other characteristics. To make all of
this possible a unique algorithm was invented to merge all the input and
aggregate the result: the Universal Typeface.
Jan Propach, Creative Director, DDB Dusseldorf, says: "Our handwriting is
one of our most personal possessions. With BIC having produced one of the most
universal writing tools and billions of people using their product, the primary
question was: what then, would the world's universal handwriting look like?
This experiment allows us to explore that and celebrate the pen we all know and
use."
Joris Pol, International Project Director, MediaMonks, says: "In order to
determine the Universal Typeface that best represents all submissions, and for
the typeface to be legible, MediaMonks developed an elaborate algorithm that
underpins the digital experiment. The opportunity for our design and
development teams to unify creativity and technology within this project by
bridging the analogue and digital writing worlds has been a true honor."
Dennis May, Creative Managing Director, DDB Dusseldorf, says: "DDB's
heritage has always been and will always be about ideas that truly connect with
the people. That's why we're very excited about the Universal Typeface - as we
use a new technology to make that heritage come to life in a new way."
In August, the first version of the Universal Typeface will be downloadable
and can be used like any other font.
Link to the Universal Typeface Experiment: http://theuniversaltypeface.com/
About DDB
DDB Worldwide (www.ddb.com) is one of the world's largest and most awarded
advertising and marketing networks. In 2012 DDB was named Advertising Network
of the Year by Campaign, as well as Agency of the Year and Digital Agency of
the Year by Strategy magazine. At the prestigious 2013 Cannes International
Festival of Creativity, DDB won 93 Lions, the most ever for the network. In
addition, The Gunn Report has listed DDB as one of the Top 3 Global Networks
for 12 of the last 15 years. The agency's clients include Volkswagen,
McDonald's, Unilever, Mars, Johnson & Johnson, and Exxon Mobil, among others.
Founded in 1949, DDB is part of the Omnicom Group (NYSE) and consists of
more than 200 offices in over 90 countries with its flagship office in New
York, NY.
About Omnicom Group Inc.
Omnicom Group Inc. (NYSE: OMC) is a leading global marketing and corporate
communications company. Omnicom's branded networks and numerous specialty firms
provide advertising, strategic media planning and buying, digital and
interactive marketing, direct and promotional marketing, public relations and
other specialty communications services to over 5,000 clients in more than 100
countries.
For further information on Omnicom and its brands, please visit
www.omnicomgroup.com.
For more information:
Marta Tomczak, FinchFactor
marta@finchfactor.com
+0031-(0)20-794-4733
Sara Cosgrove, DDB Europe
sara.cosgrove@ddb-europe.com
+44-(0)-20-7258-4230
SOURCE: DDB Worldwide
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