◎ドイツ、イタリア、日本、アメリカにおけるHMIユーザー・エクスペリエンスの違い
AsiaNet 57215
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ドイツ、イタリア、日本、アメリカにおけるHMIユーザー・エクスペリエンスの違い
【ニュルンベルク(ドイツ)2014年6月27日PRN=共同JBN】
*GfKは自動車ドライバーのヒューマン・マシン・インターフェース(HMI)体験や「インフォテインメント」システムについての調査を実施し、ドイツ、イタリア、日本、アメリカの市場需要に微妙な差異があることを発表しました。
「興味のある場所の入力(POI)」および「電話帳の連絡先検索」は、車載システムにおける難易度の高い機能として、ドイツ、イタリア、日本、米国のいずれのドライバーにも挙げられています。この2項目はドイツとイタリアのドライバーでは難易度のトップとなりましたが、アメリカのドライバーは、「目的地の変更」が「興味のある場所の入力(POI)」と同じくらい困難であるとしており、日本のドライバーは「システム・コマンドの理解」が最も困難であると答えています。
また、どの機能が全体的なユーザー・エクスペリエンス(UX)スコアに大きな影響を及ぼすかも、国によって偏りがありました。当然のことながら、「システム・コマンドの理解」の基本エリアは、調査4カ国中3カ国において全体的なユーザビリティ評価に大きな影響を及ぼしています。日本とイタリアでは1番目、アメリカでは2番目となっています。(アメリカでは「使用されているアイコンの理解」がトップとなっています)。注目すべきは、このインパクトの大きいファクターが日本では”極めて困難”である理由となっており、イタリアと米国では軽微である点です。また、ドイツのドライバーは、「興味のある場所の入力(POI)」が全体的なUXスコアに最も影響を及ぼしており、「電話帳の連絡先検索」がその後に続きます。どちらの機能もドイツでは特に困難であるとされています。
GfKのユーザー・エクスペリエンスのシニア・ディレクターであるヴォルフガング・ワクセンベルガー (Wolfgang Waxenberger) は以下のように述べています。「オート・インフォテインメント・システムを各地域(各市場)でテストし、調整することは必要不可欠です。特に、日本のような市場で、高い評価を獲得したいヨーロッパのプレミアム自動車ブランドにとっては重要です。ドライバーが困難に感じ、全体的なユーザビリティの評価に最も影響する機能を絞り込む際、私たちは各市場の異なるランドスケープに直面します。日本に参入したいOEMは日本のドライバーが瞬時に理解できるシステム・コマンドやアイコンを作る必要があります。一方で、ドイツで販売する際は、POIの入力や電話帳の連絡先検索をドイツ人の思考に沿ってより直観的に作ることにフォーカスする必要があります。」
GfKの調査は4つの市場をカバーする主要なOEMを ベンチマークとし、市場で全体的なユーザー・エクスペリエンスを向上させるために、どの特定分野に焦点を当てるべきかについて明確な方向性を示します。
▽調査について
オンライン・パネルを利用し、ドイツ、イタリア、日本、米国の4カ国で、18歳以上のドライバー3776人にインタビュー調査を実施しました。フィールドワークを2013年12月に実施し、各市場のオンライン人口で1台以上の車を所有する世帯の代表ドライバーの性別や年齢に割り付けを行っています。
詳しい情報は (http://www.GfK.com) を参照、または
Twitter (https://twitter.com/GfK_en) でGfKのフォローをしてください。
▽問い合わせ先
GfK
Wolfgang Waxenberger
シニア・ディレクター、ユーザー・エクスペリエンス
+49-40-696-669-162
Wolfgang.Waxenberger@gfk.com
ソース:GfK
HMI User Experience Differs Across Germany, Italy, Japan, USA
PR57215
NUREMBERG, Germany, June 27 /PRN=KYODO JBN/ --
Drivers in Germany, Italy, Japan and the USA all rank 'entering a place of
interest (POI)' and 'finding a contact in the phone book' as difficult
functions on their in-car system. But while these two come at the top of the
difficulty scale in Germany and Italy, American drivers find that 'changing one
destination to another destination' is just as difficult as 'entering a POI',
and Japanese drivers say that 'understanding system commands' is the most
difficult of all.
When it comes to which functions have greatest impact on the overall user
experience (UX) score, the results also show deviation between countries. The
fundamental area of 'understanding system commands' has - not surprisingly - a
major influence on the overall usability rating across three of the four
countries studied. It comes first in Japan and Italy and second in USA (where
it is beaten to the top slot by 'understanding the icons used'). What is
significant is that this high impact factor causes significant difficulty in
Japan, while it is seen as only slightly difficult in Italy and the USA. By
comparison, German drivers see 'entering a POI' as having by far the most
impact on the overall UX score, followed by 'finding a contact in the phone
book' - both of which functions are also rated as being particularly difficult
in that country.
Wolfgang Waxenberger, Senior Director of User Experience at GfK, comments,
"Testing and adjusting auto infotainment systems to each region, if not to each
local market, is essential, especially for premium European auto brands wanting
to score highly in markets like Japan. When we focus on functions that are not
only proving difficult for drivers, but that are also having most impact on the
overall usability rating, we face a different landscape in each market. OEMs
wanting to sell into Japan need to create system commands and icons that are
instantly intelligible to the local drivers, while those selling into Germany
need to focus on how to make entering a POI and finding a contact in the phone
book much more intuitive for the German way of thinking."
GfK's study benchmarks the leading OEM within each of the four markets
covered, giving clear direction on what specific areas to focus on, to further
improve their overall user experience within that market.
About the survey
GfK used its leading online panels to interview 3,776 drivers aged 18 and
over, across four countries: Germany, Italy, Japan and the USA. The fieldwork
was carried out in December 2013 and the data were weighted to be gender and
age representative for car drivers with one or more cars in the household
within the online population for each market.
For more information, please visit http://www.GfK.com or follow GfK on
Twitter: https://twitter.com/GfK_en
Contact:
GfK
Wolfgang Waxenberger
Senior Director, User Experience
+49-40-696-669-162
Wolfgang.Waxenberger@gfk.com
Source: GfK
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