広東が文化商品輸出で中国の主要省に、昨年の貿易黒字は400億米ドル超

Information Office of the People's Government of Guangdong Province

広東が文化商品輸出で中国の主要省に、昨年の貿易黒字は400億米ドル超

AsiaNet 70236 (1476)

【広州(中国)2017年9月25日新華社=共同通信JBN】中国本土で開発されたモバイルインターネットソフトウエアのUC Browserは150以上の国・地域にサービスを提供し、10億を超える海外ユーザーを持つ。インドおよびインドネシアにおける市場占有率はそれぞれ55.4%と47.5%に達した。

一方、Kingsoft Gameは中国では知名度が低いものの、ベトナムやその他の東南アジアの国・地域の若年層に高い人気を得ている。

両社は中国南部の同じ省、中国の経済的原動力である広東の企業である。

広東は製造業でつとに有名である。今日、同省の文化産業と文化商品輸出が追い付き、劇的に加速している。

中国国家統計局の最新の統計によると、2016年、広東省の文化産業および関連産業の付加価値は4256億6000万人民元に達し、前年比16.67%増と過去5年間で最大の伸び率を記録した。この数字は同省のGDPの5.26%、全国の文化産業全体の7分の1に相当し、他省を上回った。この部門は同省の支柱産業になった。

広東の文化産業の急速な成長はまた、文化商品の輸出を押し上げている。2016年、広東省の文化商品の輸出入額は437億9000万米ドルで、輸出額は418億1000万米ドルと他省をしのぎ、398億3000万米ドルの貿易黒字を達成した。

広東のCultural System Reform Office(文化制度改革局)の職員は「一般貿易および加工貿易が低迷する中、広東の文化貿易の急増を目の当たりにすることは素晴らしい」と述べた。いまや同省はアニメーションゲーム、クリエーティブデザインおよび文化関係機器の製造にわたる文化産業においてさまざまな主要輸出企業およびブランドを擁し、その製品は160を超す国・地域に輸出されている。ゲームの輸出額だけで176億人民元に上り、100以上の国・地域で販売されている。

文化的な自信は一種の自信であり、より根本的で幅広く深遠なものである。文化的な自信は中国の他の分野でも注目されている。中国共産党広東省委員会宣伝部の高官は「文化的自信に関する習主席の重要な指示を実行するため、ソフトパワーを確かな収益に転換できるよう、われわれは文化産業の繁栄と文化商品の輸出に重点を置いてきた」と語った。

2016年、広東は文化改革・革新を実行するために努力し、文化産業の変革と改良を推進してきた。広州ならびに深センが文化とテクノロジー統合の国家的模範基地の建設を加速しており、広東省では主要な文化企業が急成長し新たな文化産業が形になりつつある。インターネット文化産業の分野において複数の業界大手企業が目立ってきた。文化と科学技術、文化とインターネット、文化と金融の融合は素晴らしい発展を遂げた。

Wechat、QQおよびKuGouはいずれも広東発のアプリで、絶大な人気を誇るモバイルアプリとして世界中にユーザーを持ち、いずれもダウンロード数は5億を超える。2016年、広東省のデジタルパブリッシング産業の生産高は1800億人民元に達して中国でトップとなり、アニメーション産業は400億人民元で全国の3分の1を上回った。同省のオンラインミュージックの生産高は全国の約50%を占めた。ゲーム産業の売上高は1345億人民元となり、全国の73.4%、アジア太平洋地域全体の37.5%を占めた。ゲーム・エンターテインメント機器の生産高は全国の80%を占めた。

広東省人民政府広報局によると、広東は2016年、中国初のオムニメディアグループであるSouthern Finance Omnimedia Corp.(S.F.C.)を設立した。統合された情報サービスを備えた金融メディアグループへと発展するため、S.F.C.はメディア、データおよび金融取引の3つの主要事業に注力している。同グループはまた、Chinese Free Trade Zone Information WebsiteおよびInstitute of the Great Bay Area Studiesなど一連の革新的なプロジェクトを開発した。

文化産業の発展に対する普遍的な資金のボトルネックを解決するため、広東はニューメディア産業、地元メディアグループのメディア集約およびオムニメディア文化産業にそれぞれ100億元の3つの基金を開設した。同省はまた地元の映画産業に50億元の基金を設定し地元文化産業の変革を強化している。

中山大学コミュニケーション・デザイン学院長のチャン・チアン教授は「政府と市場にそれぞれの役割を果たしてもらうことは非常に賢明な方法だ」と述べた。

チャン氏の説明によれば、広東は一方で主要メディアへの財政投資を増やし、他方では社会資本の文化産業への参入を促し、メカニズム、資本および人的資源などの諸問題を解決し幾何級数的成長に向けて文化産業に弾みを付けた。

統計によると、広東省の文化産業への投資は過去2年間2ケタ成長を続け、2016年上半期には同省の文化的創造性およびデザインサービスへの投資は30.4%増、ラジオ、映画およびテレビへの投資は175.1%の増加となった。

ソース:Information Office of the People's Government of Guangdong Province

Guangdong Becomes China's Major Province of Cultural Export with Trade Surplus Topping USD 40 Billion Last Year

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GUANGZHOU, China, Sept. 25, 2017 /Xinhua=KYODO JBN/--

UC Browser, a mobile internet software developed on the Chinese mainland, has

provided services to over 150 countries and regions with over 1,000 million

overseas users. Its market shares in India and Indonesia have reached 55.4% and

47.5% respectively.

Meanwhile, Kingsoft Game, though scarcely known in China, has become very

popular among the youths in Vietnam and other countries and regions in

Southeast Asia.

Both companies are from the same Southern Chinese province -- Guangdong,

China's economic powerhouse.

Guangdong has been renowned for its manufacturing industry. Now its cultural

industry and cultural export have caught up and gained astonishing speed.

According to the latest statistics from the National Bureau of Statistics of

China, in 2016, the added value of cultural industry and related industries in

Guangdong hit RMB 425.66 billion, a year-on-year growth of 16.67%, the highest

growth rate in the past five years. The figure accounted for 5.26% of the

province's GDP and 1/7 of the total amount of the nation's cultural industry,

topping any other province in China. The sector has become a pillar industry in

the province.

The rapid growth of Guangdong's culture industry has also boosted the export of

cultural products. In 2016, the import and export volume of Guangdong's

cultural products reached US$43.79 billion with the export volume amounting to

US$41.81 billion and, topping any other province and realizing a trade surplus

of US$39.83 billion.

"It is great to see such a rapid increase of Guangdong's cultural trade against

the doldrums of general trade and processing trade," said an official of the

Cultural System Reform Office of Guangdong. Now the province has a variety of

leading export enterprises and brands in cultural industry ranging over

animation game, creative design and cultural equipment manufacturing; and their

products have been exported to over 160 countries and regions. The games alone

realized an export volume of RMB 17.6 billion and they have found market in

over 100 countries and regions.

Cultural confidence is a kind of self-confidence, more fundamental, broader and

deeper. Cultural confidence is under the attention of different fields in

China. "To implement President Xi's important instruction on cultural

confidence, we have focused on the prosperity of culture industry and export of

cultural products so as to turn soft power into hard profits," said a top

official of the Publicity Department of CPC Guangdong Committee.

In 2016, Guangdong made efforts to carry out cultural reform and innovation

while promoting cultural industrial transformation and upgrade. As Guangzhou

and Shenzhen accelerated the construction of the national demonstration bases

for culture and technology integration, the province saw leading cultural

enterprises mushroom and new cultural industries take shape. Several industrial

giants in the field of Internet cultural industry came to the fore. The

integration of culture and science & technology, culture and Internet and

culture and finance saw amazing development.

The apps of Wechat, QQ and KuGou, all from Guangdong, are among the most

popular mobile apps for users all over the world with downloads all surpassing

500 million. In 2016, the output value of Guangdong's digital publishing

industry reached RMB 180 billion, ranking first in China; the animation

industry, RMB 40 billion, accounting for over one third of the national total.

The province's industrial output value of online music accounted for almost 50%

of the national total; and its revenue of the game industry amounted to RMB

134.5 billion, making up for 73.4% of the nation's total and 37.5% of the

Asia-Pacific's total; the output value of game and entertainment equipment

accounted for 80% of the nation's total.

According to the Information Office of the People's Government of Guangdong

Province, Guangdong also founded the first omnimedia group in China, the

Southern Finance Omnimedia Corp. (S.F.C.) in 2016. To develop into a financial

media group with integrated information services, the S.F.C is dedicated to

three major types of business: media, data and financial transaction. The group

also developed a batch of innovative projects such as the Chinese Free Trade

Zone Information Website and the Institute of the Great Bay Area Studies.

To solve the universal financial bottleneck for cultural industry development,

Guangdong launched three 10-billion-yuan funds respectively for the new media

industry, the media convergence of local media group and the omnimedia cultural

industry. The province also launched a 5-billion-yuan fund for the local film

industry, boosting the transformation of the local cultural industry.

"Letting the government and market perform their own functions is a very wise

step," said Prof. Zhang Zhian, head of the school of communication and design

of Sun Yat-Sen University.

On the one hand, Guangdong increased its financial investment on mainstream

media; on the other hand, the province encouraged social capital to enter the

field of the cultural industry, and solved such problems as mechanism, capital

and human resources, providing impetus to cultural industry for its geometric

growth, Zhang explained.

Statistics say Guangdong's investment in the cultural industry has grown at a

double-digit rate in the past two years and in the first half of 2016, the

province's investment in cultural creativity and design services increased

30.4%, and in radio, film and TV, 175.1%.

SOURCE: Information Office of the People's Government of Guangdong Province

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