ルノー・日産自動車・三菱自動車、2017年に合計1,060万台を販売
ルノー・日産自動車・三菱自動車、2017年に合計1,060万台を販売
AsiaNet 72096
- ルノー、日産、三菱自の2017年 年間合計販売台数は前年比6.5%増の10,608,366台、全世界で販売された乗用車および小型商用車の9台に1台に相当
- 電気自動車は2010年以降累計540,623台を販売、ゼロ・エミッション車で業界を先導
世界をリードする自動車アライアンスであるルノー・日産自動車・三菱自動車は30日、2017年1月~12月の1年間で合計10,608,366台を販売したと発表しました。
2017年は三菱自動車がアライアンスに加わった初めての丸1年間の暦年です。SUVおよび小型商用車(LCV)の需要の伸びやゼロ・エミッションの100%電気自動車(EV)の増加により、合計販売台数は前年比6.5%の増加となりました。
アライアンスの会長兼CEOであるカルロス ゴーンは、「2017年に1,060万台以上の乗用車およびLCVを販売したことで、ルノー・日産自動車・三菱自動車は世界一の自動車グループとなりました。この成長は、アライアンスのモデルラインアップの幅広さ、グローバルな市場プレゼンス、そして魅力的な自動車技術などによるものです。」と述べました。
2017年、アライアンスのメンバー3社は全10ブランド(ルノー、ニッサン、三菱自動車、ダチア、ルノー・サムスン、アルピーヌ、ラーダ、インフィニティ、ヴェヌーシア、ダットサン)の車種を約200ヶ国で販売しました。
ルノーグループは、2017年に前年比8.5%増の合計3,761,634台を販売しました。欧州第2位でフランスを代表するブランドであるルノーに加え、ダチアにとって過去最高の販売記録となりました。ルノーは2018年も「Drive the Future」計画に基づく国際的な取り組みや車種の拡大を通じた継続的な成長を目指しています。
日産自動車は2017年、6カ年の中期計画「Nissan M.O.V.E. to 2022」を開始し、全世界で前年比4.6%増となる5,816,278台を販売しました。このうち米国と中国での販売台数はそれぞれ前年比1.9%増、12.2%増となりました。インフィニティは2017年、前年比7%増の246,492台を販売しました。
三菱自動車は、2017年に前年比10%増の1,030,454台を販売しました。販売台数の増加は三菱自動車の中期経営計画「DRIVE FOR GROWTH」の重要市場である中国が牽引しました。現地生産の「アウトランダー」の強い需要にも支えられて中国での年間販売台数は前年比56%増の129,160台となり、同国が三菱自動車にとって最大の市場となりました。ASEAN地域での販売も、インドネシアで新型MPV「エクスパンダー」を発売したことなどにより、前年比17%増の242,224台と好調でした。日本では軽自動車の販売を再開したことにより、販売台数は前年比で7%増加しました。
EVリーダーとしての地位を維持
2010年に「日産リーフ」が発売されて以降、ルノー、日産自動車、三菱自動車によるアライアンスは世界中で累計540,623台の電気自動車(EV)を複数のブランドで販売しており、100%EVの乗用車・LCVの領域ではグローバルリーダーとしての地位を維持しています。
世界初の量産型100%EVである「日産リーフ」は2010年の発売以来、グローバルに累計30万台以上販売されており、現在世界で最も販売されたEVとなっています。
2017年には、以前よりも長い航続距離を持ち、先進的な技術を搭載し、ダイナミックなデザインを採用した新型「日産リーフ」が発表されました。新型「日産リーフ」は日本では2017年に発売され、2018年にはその他の市場でも発売が予定されています。「日産リーフ」にはグローバルで合計4万台以上の受注があり、そのうち日本では1万3,000台、米国でも1万3,000台、欧州では1万2,000台以上に達しています。
日産は「日産リーフ」に加えて商用タイプEV「e-NV200」を2014年以降、主に欧州と日本で販売しているほか、最近では欧州で航続距離を100km延長するアップグレードを行いました。
ルノーは2017年も3年連続で欧州のEV領域のリーダーとなり、市場シェアは23.8%、販売台数も前年比で38%増加しました。ルノーの「ゾエ(ZOE)」は欧州で最も売れたEVで、販売は前年比44%増加しました。2011年以降、ルノーは「ゾエ」、「カングー Z.E.(Kangoo Z.E.)」「フルエンス Z.E.(Fluence Z.E.)」、ルノー・サムスンの「SM3 Z.E.」を含め、累計15万台以上のEVを販売しました。ルノーは2017年に「マスターZ.E.(Master Z.E.)」を初公開し、世界でもユニークな、幅広いゼロ・エミッションLCVのラインナップが揃いました(「トゥイジー・カーゴ(Twizy Cargo)」LCV版「ゾエ」、「カングー Z.E.」「マスターZ.E.」)。
2017年、ルノー・日産自動車・三菱自動車が販売したEVは前年比11%増の合計91,000台でした。
「アライアンス2022」計画
6カ年計画「アライアンス2022」で、ルノー・日産自動車・三菱自動車は2022年末までに年間100億ユーロ以上のシナジーを見込んでいます。同計画では、ゼロ・エミッションEVを12車種発売し、自動運転技術を搭載した車種を40車種発売する予定です。
新車種や新技術の投入などにより、2022年末までにルノー・日産自動車・三菱自動車の年間販売台数は合計1,400万台以上、売上高は合計2,400億ドルに達すると見込んでいます。
アライアンスの主要10市場
国 販売台数 市場シェア
中国 1,719,815 6.2%
米国 1,697,149 9.8%
フランス 759,598 29.8%
日本 689,650 13.2%
ロシア 578,082 36.1%
メキシコ 412,029 27.0%
ドイツ 349,376 9.4%
英国 309,172 10.6%
イタリア 293,362 13.6%
ブラジル 267,835 12.3%
ルノーグループの主要10市場
国 販売台数*
フランス 673,852
ロシア 448,270
ドイツ 228,046
イタリア 215,901
スペイン 185,760
トルコ 178,646
ブラジル 167,147
イラン 162,079
英国 115,262
アルゼンチン 115,243
*「トゥイジー」を除く2017年年間販売台数
日産の主要10市場
国 販売台数
米国 1,593,464
中国* 1,519,714
日本 590,905
メキシコ 366,544
英国 167,379
カナダ 146,677
ロシア** 107,168
フランス 81,293
ブラジル 78,823
ドイツ 76,133
*「ヴェヌーシア」ブランドを含む
**カザフスタンを含む
三菱自動車の主要10市場
国 販売台数
中国 129,160
米国 103,685
日本 91,630
オーストラリア 80,674
インドネシア 79,885
フィリピン 71,097
タイ 69,737
ドイツ 45,197
英国 26,531
アラブ首長国連邦 24,497
ルノー・日産自動車・三菱自動車について
ルノーグループ、日産自動車、三菱自動車は世界最大の自動車パートナーシップを結んでいます。また、多文化にまたがるパートナーシップとして、自動車業界の中で最長の継続期間と最高の生産性を誇ります。2017年には、パートナー各社合計で、世界の200か国近くで1,060万台以上の車両を販売しました。3社は競争力強化のため、協業とシナジー最大化に注力しています。また、3社はドイツのダイムラー、中国の東風汽車などの自動車メーカーと戦略的な協力関係を結んでいます。本戦略的アライアンスは、ゼロ・エミッション車における業界リーダーであり、最新の先進技術を開発しながら、自動運転およびコネクティビティの機能やサービスを、手頃な価格の幅広い車種で提供していく予定です。
www.alliance-2022.com
www.media.renault.com
www.nissan-newsroom.com
http://www.mitsubishi-motors.com/jp/newsrelease/
以上
(日本語リリース:クライアント提供)
Renault-Nissan-Mitsubishi Sells 10.6 Million Vehicles In 2017
PR72096
PARIS, YOKOHAMA and TOKYO, Japan, Jan. 30, 2018 /PRNewswire=KYODO JBN/ --
- Combined sales by Renault, Nissan and Mitsubishi Motors rise 6.5% to
10,608,366 units in 2017 - one in nine passenger cars and light commercial
vehicles sold worldwide
- Zero-emission leadership maintained with cumulative sales of 540,623
electric vehicles since 2010
Renault-Nissan-Mitsubishi, the world's leading automotive Alliance, today
announced that its member companies sold a combined total of 10,608,366 units
in the 12 months to December 31, 2017.
(Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20140130/666713-a )
Growing demand for SUVs, light commercial vehicles and a rising number of
zero-emission pure electric vehicles helped lift unit sales by 6.5 percent in
2017, the first full-year of Mitsubishi Motors' membership of the Alliance.
Carlos Ghosn, chairman and chief executive officer of
Renault-Nissan-Mitsubishi, said:
"With more than 10.6 million passenger cars and light commercial vehicles
sold in 2017, Renault-Nissan-Mitsubishi has become the number-one automotive
group worldwide. This evolution reflects the breadth and depth of our model
range, our global market presence and the customer appeal of our vehicle
technologies."
In 2017, the Alliance member companies sold vehicles in nearly 200
countries under ten brands (Renault, Nissan, Mitsubishi Motors, Dacia, Renault
Samsung Motors, Alpine, Lada, Infiniti, Venucia and Datsun).
Groupe Renault's sales were up 8.5 percent to 3,761,634 units in 2017. It
was a record year for Renault, the world's leading French brand and number-two
brand in Europe, and also for Dacia. Renault is seeking continued growth in
2018, buoyed by the development of its international activities and its renewed
range, in line with its Drive The Future plan.
Nissan Motor Co. Ltd. sold 5,816,278 vehicles worldwide, up 4.6 percent,
and shared details of Nissan M.O.V.E. to 2022, the company's six-year strategic
plan.
In the USA and China in 2017, the company achieved sales growth of 1.9
percent and 12.2 percent respectively. Infiniti sold 246,492 vehicles in 2017,
an increase of 7 percent from the previous year.
Mitsubishi Motors Corporation sold 1,030,454 vehicles in 2017, up 10
percent from 2016.
The increase in volume was led by China, a key market for Mitsubishi
Motors' Drive For Growth plan. Annual sales rose by 56 percent, to 129,160
units. China became Mitsubishi Motors' largest market thanks to strong demand
for the locally produced Outlander.
Performance in the ASEAN region was also strong with an increase of 17
percent to 242,224 units, thanks to the launch of XPANDER - a compact
multi-purpose vehicle - in Indonesia. In Japan, sales increased by 7 percent as
the marketing of kei-cars resumed.
Sustained leadership in electric vehicles
Since 2010, when the Nissan LEAF was first introduced,
Renault-Nissan-Mitsubishi has sold 540,623 electric vehicles worldwide through
its different brands. Cumulatively, the Alliance continues as the global leader
for 100% electric passenger cars and light commercial electric vehicles.
The Nissan LEAF, the first mainstream, mass-marketed electric vehicle,
remains the world's best-selling EV with more than 300,000 vehicles sold since
its launch in December 2010.
During 2017, the new Nissan LEAF was unveiled and offers customers greater
range, advanced technologies and a dynamic new design. It went on sale in Japan
last year, and will be rolled out in other major markets during 2018. The new
Nissan LEAF received over 40,000 orders globally including 13,000 orders in
Japan; 13,000 reservations in the United States; and over 12,000 orders in
Europe.
In addition to the LEAF, Nissan's e-NV200, a light commercial vehicle sold
mainly in Europe and Japan, has also recently been upgraded with an additional
100km of driving range in Europe.
In 2017 Renault remained, for the third consecutive year, the leader in
Europe's electric-vehicle segment with a market share of 23.8 percent and sales
volumes increased by 38 percent. Renault ZOE was the best-selling EV in Europe,
with sales increase by 44 percent.
Since 2011, Renault has sold more than 150,000 electric vehicles worldwide,
including Renault ZOE, Renault Kangoo Z.E., Fluence Z.E. and Renault Samsung
Motors SM3 Z.E..
In 2017, Renault unveiled Master Z.E. thus announcing a range of
zero-emission light commercial vehicles unique in the world (Twizy Cargo,
company-car version of ZOE, Kangoo Z.E. and Master Z.E.).
In 2017, Renault-Nissan-Mitsubishi sold 91,000 EVs, up more than 11 percent
from 2016.
Alliance 2022 strategic plan
As part of Alliance 2022 strategic plan, Renault-Nissan-Mitsubishi is
forecasting that annual synergies will exceed EUR10 billion by the end of 2022.
In addition, 12 new zero-emission electric vehicles and 40 vehicles with
autonomous drive technology will be launched.
The introduction of new models and new technologies should lift the
combined annual sales of Renault-Nissan-Mitsubishi to more than 14 million
units, generating revenues expected at $240 billion by the end of 2022.
Top 10 Alliance Markets
Country Total Sales Market Shares
China 1,719,815 6.2%
U.S.A. 1,697,149 9.8%
France 759,598 29.8%
Japan 689,650 13.2%
Russia 578,082 36.1%
Mexico 412,029 27.0%
Germany 349,376 9.4%
United Kingdom 309,172 10.6%
Italy 293,362 13.6%
Brazil 267,835 12.3%
Top 10 Groupe Renault Markets
Country Total Sales*
France 673,852
Russia 448,270
Germany 228,046
Italy 215,901
Spain 185,760
Turkey 178,646
Brazil 167,147
Iran 162,079
United Kingdom 115,262
Argentina 115,243
* 2017 full year (sales) excl Twizy
Top 10 Nissan Markets
Country Total Sales
U.S.A. 1,593,464
China* 1,519,714
Japan 590,905
Mexico 366,544
U.K. 167,379
Canada 146,677
Russia** 107,168
France 81,293
Brazil 78,823
Germany 76,133
*Including Venucia brand ** Including Kazakhstan
Top 10 Mitsubishi Motors Markets
Country Total Sales
China 129,160
U.S.A 103,685
Japan 91,630
Australia 80,674
Indonesia 79,885
Philippines 71,097
Thailand 69,737
Germany 45,197
U.K 26,531
U.A.E 24,497
- ABOUT RENAULT-NISSAN-MITSUBISHI:
Groupe Renault, Nissan Motor Company and Mitsubishi Motors represent the
world's largest automotive alliance. It is the longest-lasting and most
productive cross-cultural partnership in the auto industry. Together, the
partners sold more than 10.6 million vehicles in nearly 200 countries in 2017.
The member companies are focused on collaboration and maximizing synergies to
boost competitiveness. They have strategic collaborations with other automotive
groups, including Germany's Daimler and China's Dongfeng. This strategic
alliance is the industry leader in zero-emission vehicles and is developing the
latest advanced technologies, with plans to offer autonomous drive,
connectivity features and services on a wide range of affordable vehicles.
http://www.nissan-newsroom.com
http://www.mitsubishi-motors.com/en/newsrelease
Source: Renault-Nissan-Mitsubishi
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