ルノー・日産自動車・三菱自動車、2017年に合計1,060万台を販売 

ルノー・日産自動車・三菱自動車

ルノー・日産自動車・三菱自動車、2017年に合計1,060万台を販売 

AsiaNet 72096

- ルノー、日産、三菱自の2017年 年間合計販売台数は前年比6.5%増の10,608,366台、全世界で販売された乗用車および小型商用車の9台に1台に相当

- 電気自動車は2010年以降累計540,623台を販売、ゼロ・エミッション車で業界を先導

世界をリードする自動車アライアンスであるルノー・日産自動車・三菱自動車は30日、2017年1月~12月の1年間で合計10,608,366台を販売したと発表しました。

2017年は三菱自動車がアライアンスに加わった初めての丸1年間の暦年です。SUVおよび小型商用車(LCV)の需要の伸びやゼロ・エミッションの100%電気自動車(EV)の増加により、合計販売台数は前年比6.5%の増加となりました。

アライアンスの会長兼CEOであるカルロス ゴーンは、「2017年に1,060万台以上の乗用車およびLCVを販売したことで、ルノー・日産自動車・三菱自動車は世界一の自動車グループとなりました。この成長は、アライアンスのモデルラインアップの幅広さ、グローバルな市場プレゼンス、そして魅力的な自動車技術などによるものです。」と述べました。

2017年、アライアンスのメンバー3社は全10ブランド(ルノー、ニッサン、三菱自動車、ダチア、ルノー・サムスン、アルピーヌ、ラーダ、インフィニティ、ヴェヌーシア、ダットサン)の車種を約200ヶ国で販売しました。

ルノーグループは、2017年に前年比8.5%増の合計3,761,634台を販売しました。欧州第2位でフランスを代表するブランドであるルノーに加え、ダチアにとって過去最高の販売記録となりました。ルノーは2018年も「Drive the Future」計画に基づく国際的な取り組みや車種の拡大を通じた継続的な成長を目指しています。

日産自動車は2017年、6カ年の中期計画「Nissan M.O.V.E. to 2022」を開始し、全世界で前年比4.6%増となる5,816,278台を販売しました。このうち米国と中国での販売台数はそれぞれ前年比1.9%増、12.2%増となりました。インフィニティは2017年、前年比7%増の246,492台を販売しました。

三菱自動車は、2017年に前年比10%増の1,030,454台を販売しました。販売台数の増加は三菱自動車の中期経営計画「DRIVE FOR GROWTH」の重要市場である中国が牽引しました。現地生産の「アウトランダー」の強い需要にも支えられて中国での年間販売台数は前年比56%増の129,160台となり、同国が三菱自動車にとって最大の市場となりました。ASEAN地域での販売も、インドネシアで新型MPV「エクスパンダー」を発売したことなどにより、前年比17%増の242,224台と好調でした。日本では軽自動車の販売を再開したことにより、販売台数は前年比で7%増加しました。

EVリーダーとしての地位を維持

2010年に「日産リーフ」が発売されて以降、ルノー、日産自動車、三菱自動車によるアライアンスは世界中で累計540,623台の電気自動車(EV)を複数のブランドで販売しており、100%EVの乗用車・LCVの領域ではグローバルリーダーとしての地位を維持しています。

世界初の量産型100%EVである「日産リーフ」は2010年の発売以来、グローバルに累計30万台以上販売されており、現在世界で最も販売されたEVとなっています。

2017年には、以前よりも長い航続距離を持ち、先進的な技術を搭載し、ダイナミックなデザインを採用した新型「日産リーフ」が発表されました。新型「日産リーフ」は日本では2017年に発売され、2018年にはその他の市場でも発売が予定されています。「日産リーフ」にはグローバルで合計4万台以上の受注があり、そのうち日本では1万3,000台、米国でも1万3,000台、欧州では1万2,000台以上に達しています。

日産は「日産リーフ」に加えて商用タイプEV「e-NV200」を2014年以降、主に欧州と日本で販売しているほか、最近では欧州で航続距離を100km延長するアップグレードを行いました。

ルノーは2017年も3年連続で欧州のEV領域のリーダーとなり、市場シェアは23.8%、販売台数も前年比で38%増加しました。ルノーの「ゾエ(ZOE)」は欧州で最も売れたEVで、販売は前年比44%増加しました。2011年以降、ルノーは「ゾエ」、「カングー Z.E.(Kangoo Z.E.)」「フルエンス Z.E.(Fluence Z.E.)」、ルノー・サムスンの「SM3 Z.E.」を含め、累計15万台以上のEVを販売しました。ルノーは2017年に「マスターZ.E.(Master Z.E.)」を初公開し、世界でもユニークな、幅広いゼロ・エミッションLCVのラインナップが揃いました(「トゥイジー・カーゴ(Twizy Cargo)」LCV版「ゾエ」、「カングー Z.E.」「マスターZ.E.」)。

2017年、ルノー・日産自動車・三菱自動車が販売したEVは前年比11%増の合計91,000台でした。

「アライアンス2022」計画

6カ年計画「アライアンス2022」で、ルノー・日産自動車・三菱自動車は2022年末までに年間100億ユーロ以上のシナジーを見込んでいます。同計画では、ゼロ・エミッションEVを12車種発売し、自動運転技術を搭載した車種を40車種発売する予定です。

新車種や新技術の投入などにより、2022年末までにルノー・日産自動車・三菱自動車の年間販売台数は合計1,400万台以上、売上高は合計2,400億ドルに達すると見込んでいます。

アライアンスの主要10市場

国         販売台数       市場シェア

中国       1,719,815         6.2%

米国       1,697,149         9.8%

フランス    759,598         29.8%

日本        689,650         13.2%

ロシア      578,082         36.1%

メキシコ    412,029         27.0%

ドイツ      349,376          9.4%

英国        309,172         10.6%

イタリア    293,362         13.6%

ブラジル    267,835         12.3%

ルノーグループの主要10市場

国            販売台数*

フランス       673,852

ロシア         448,270

ドイツ         228,046

イタリア       215,901

スペイン       185,760

トルコ         178,646

ブラジル       167,147

イラン         162,079

英国           115,262

アルゼンチン   115,243

*「トゥイジー」を除く2017年年間販売台数

日産の主要10市場

国             販売台数

米国          1,593,464

中国*         1,519,714

日本           590,905

メキシコ       366,544

英国           167,379

カナダ         146,677

ロシア**       107,168

フランス        81,293

ブラジル        78,823

ドイツ          76,133

*「ヴェヌーシア」ブランドを含む

**カザフスタンを含む

三菱自動車の主要10市場

国               販売台数

中国             129,160

米国             103,685

日本              91,630

オーストラリア    80,674

インドネシア      79,885

フィリピン        71,097

タイ              69,737

ドイツ            45,197

英国              26,531

アラブ首長国連邦  24,497

ルノー・日産自動車・三菱自動車について

ルノーグループ、日産自動車、三菱自動車は世界最大の自動車パートナーシップを結んでいます。また、多文化にまたがるパートナーシップとして、自動車業界の中で最長の継続期間と最高の生産性を誇ります。2017年には、パートナー各社合計で、世界の200か国近くで1,060万台以上の車両を販売しました。3社は競争力強化のため、協業とシナジー最大化に注力しています。また、3社はドイツのダイムラー、中国の東風汽車などの自動車メーカーと戦略的な協力関係を結んでいます。本戦略的アライアンスは、ゼロ・エミッション車における業界リーダーであり、最新の先進技術を開発しながら、自動運転およびコネクティビティの機能やサービスを、手頃な価格の幅広い車種で提供していく予定です。

www.alliance-2022.com

www.media.renault.com

www.nissan-newsroom.com

http://www.mitsubishi-motors.com/jp/newsrelease/

以上

(日本語リリース:クライアント提供)

Renault-Nissan-Mitsubishi Sells 10.6 Million Vehicles In 2017

PR72096

PARIS, YOKOHAMA and TOKYO, Japan, Jan. 30, 2018 /PRNewswire=KYODO JBN/ --

    - Combined sales by Renault, Nissan and Mitsubishi Motors rise 6.5% to

10,608,366 units in 2017 - one in nine passenger cars and light commercial

vehicles sold worldwide

    - Zero-emission leadership maintained with cumulative sales of 540,623

electric vehicles since 2010  

    Renault-Nissan-Mitsubishi, the world's leading automotive Alliance, today

announced that its member companies sold a combined total of 10,608,366 units

in the 12 months to December 31, 2017.

    (Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20140130/666713-a )

    Growing demand for SUVs, light commercial vehicles and a rising number of

zero-emission pure electric vehicles helped lift unit sales by 6.5 percent in

2017, the first full-year of Mitsubishi Motors' membership of the Alliance.  

    Carlos Ghosn, chairman and chief executive officer of

Renault-Nissan-Mitsubishi, said:

    "With more than 10.6 million passenger cars and light commercial vehicles

sold in 2017, Renault-Nissan-Mitsubishi has become the number-one automotive

group worldwide. This evolution reflects the breadth and depth of our model

range, our global market presence and the customer appeal of our vehicle

technologies."

    In 2017, the Alliance member companies sold vehicles in nearly 200

countries under ten brands (Renault, Nissan, Mitsubishi Motors, Dacia, Renault

Samsung Motors, Alpine, Lada, Infiniti, Venucia and Datsun).

    Groupe Renault's sales were up 8.5 percent to 3,761,634 units in 2017. It

was a record year for Renault, the world's leading French brand and number-two

brand in Europe, and also for Dacia. Renault is seeking continued growth in

2018, buoyed by the development of its international activities and its renewed

range, in line with its Drive The Future plan.

    Nissan Motor Co. Ltd. sold 5,816,278 vehicles worldwide, up 4.6 percent,

and shared details of Nissan M.O.V.E. to 2022, the company's six-year strategic

plan.

    In the USA and China in 2017, the company achieved sales growth of 1.9

percent and 12.2 percent respectively. Infiniti sold 246,492 vehicles in 2017,

an increase of 7 percent from the previous year.

    Mitsubishi Motors Corporation sold 1,030,454 vehicles in 2017, up 10

percent from 2016.

    The increase in volume was led by China, a key market for Mitsubishi

Motors' Drive For Growth plan. Annual sales rose by 56 percent, to 129,160

units. China became Mitsubishi Motors' largest market thanks to strong demand

for the locally produced Outlander.

    Performance in the ASEAN region was also strong with an increase of 17

percent to 242,224 units, thanks to the launch of XPANDER - a compact

multi-purpose vehicle - in Indonesia. In Japan, sales increased by 7 percent as

the marketing of kei-cars resumed.

    Sustained leadership in electric vehicles

    Since 2010, when the Nissan LEAF was first introduced,

Renault-Nissan-Mitsubishi has sold 540,623 electric vehicles worldwide through

its different brands. Cumulatively, the Alliance continues as the global leader

for 100% electric passenger cars and light commercial electric vehicles.

    The Nissan LEAF, the first mainstream, mass-marketed electric vehicle,

remains the world's best-selling EV with more than 300,000 vehicles sold since

its launch in December 2010.

    During 2017, the new Nissan LEAF was unveiled and offers customers greater

range, advanced technologies and a dynamic new design. It went on sale in Japan

last year, and will be rolled out in other major markets during 2018. The new

Nissan LEAF received over 40,000 orders globally including 13,000 orders in

Japan; 13,000 reservations in the United States; and over 12,000 orders in

Europe.

    In addition to the LEAF, Nissan's e-NV200, a light commercial vehicle sold

mainly in Europe and Japan, has also recently been upgraded with an additional

100km of driving range in Europe.

    In 2017 Renault remained, for the third consecutive year, the leader in

Europe's electric-vehicle segment with a market share of 23.8 percent and sales

volumes increased by 38 percent. Renault ZOE was the best-selling EV in Europe,

with sales increase by 44 percent.

    Since 2011, Renault has sold more than 150,000 electric vehicles worldwide,

including Renault ZOE, Renault Kangoo Z.E., Fluence Z.E. and Renault Samsung

Motors SM3 Z.E..

    In 2017, Renault unveiled Master Z.E. thus announcing a range of

zero-emission light commercial vehicles unique in the world (Twizy Cargo,

company-car version of ZOE, Kangoo Z.E. and Master Z.E.).

    In 2017, Renault-Nissan-Mitsubishi sold 91,000 EVs, up more than 11 percent

from 2016.

    Alliance 2022 strategic plan  

    As part of Alliance 2022 strategic plan, Renault-Nissan-Mitsubishi is

forecasting that annual synergies will exceed EUR10 billion by the end of 2022.

In addition, 12 new zero-emission electric vehicles and 40 vehicles with

autonomous drive technology will be launched.

    The introduction of new models and new technologies should lift the

combined annual sales of Renault-Nissan-Mitsubishi to more than 14 million

units, generating revenues expected at $240 billion by the end of 2022.

    Top 10 Alliance Markets

    

          Country            Total Sales         Market Shares

           China              1,719,815               6.2%

           U.S.A.             1,697,149               9.8%

           France              759,598               29.8%

           Japan               689,650               13.2%

           Russia              578,082               36.1%

           Mexico              412,029               27.0%

          Germany              349,376                9.4%

       United Kingdom          309,172               10.6%

           Italy               293,362               13.6%

           Brazil              267,835               12.3%

    Top 10 Groupe Renault Markets

    

               Country                      Total Sales*

                France                        673,852

                Russia                        448,270

               Germany                        228,046

                Italy                         215,901

                Spain                         185,760

                Turkey                        178,646

                Brazil                        167,147

                 Iran                         162,079

            United Kingdom                    115,262

              Argentina                       115,243

    * 2017 full year (sales) excl Twizy

    Top 10 Nissan Markets

    

               Country                      Total Sales

                U.S.A.                       1,593,464

                China*                       1,519,714

                Japan                          590,905

                Mexico                         366,544

                 U.K.                          167,379

                Canada                         146,677

               Russia**                        107,168

                France                          81,293

                Brazil                          78,823

               Germany                          76,133

     *Including Venucia brand ** Including Kazakhstan  

    Top 10 Mitsubishi Motors Markets

    

               Country                      Total Sales

                China                         129,160

                U.S.A                         103,685

                Japan                          91,630

              Australia                        80,674

              Indonesia                        79,885

             Philippines                       71,097

               Thailand                        69,737

               Germany                         45,197

                 U.K                           26,531

                U.A.E                          24,497

    

    - ABOUT RENAULT-NISSAN-MITSUBISHI:

    Groupe Renault, Nissan Motor Company and Mitsubishi Motors represent the

world's largest automotive alliance. It is the longest-lasting and most

productive cross-cultural partnership in the auto industry. Together, the

partners sold more than 10.6 million vehicles in nearly 200 countries in 2017.

The member companies are focused on collaboration and maximizing synergies to

boost competitiveness. They have strategic collaborations with other automotive

groups, including Germany's Daimler and China's Dongfeng. This strategic

alliance is the industry leader in zero-emission vehicles and is developing the

latest advanced technologies, with plans to offer autonomous drive,

connectivity features and services on a wide range of affordable vehicles.

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Source: Renault-Nissan-Mitsubishi

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