中国国際航空が2017年通年決算を発表
中国国際航空が2017年通年決算を発表
AsiaNet 72880 (0570)
【香港2018年3月29日PR Newswire=共同通信JBN】
*コア競争力が向上、大幅利益を達成
中国国際航空(以下、「エアチャイナ」ないし「同社」、子会社を含む場合には「グループ」と表記)(HKEX: 00753; LSE: AIRC; SSE: 601111:ADR OTC: AIRYY)は29日、2017年12月31日に終了した12カ月(「同期」)の通年決算を発表した。
▽事業ハイライト
*売上高は前年比7.71%増の1240億2600万人民元
*営業費用は前年比15.02%増の1122億7000万人民元
*税引前利益は前年比12.47%増の114億8600万人民元
*純利益は11.38%増の86億3100万人民元
2017年、中国の旅客航空市場は需要・供給とも引き続き強さを見せ、アウトバウンド旅行需要は増加を続け、国際線輸送は堅調に伸び、貨物輸送事業に回復の兆しが見られた。積極的な輸送力展開を背景に効率性が着実に向上した。グループは、慎重な事業規模の拡大、効率の最適化、収益水準の安定化およびコスト管理強化によって市場機会を利用し、コア事業における競争優位を強化しきた。燃油価格上昇などのマイナス要因にもかかわらず、グループは2017年通年に好業績を上げた。
▽財務ハイライト
グループの2017年の売上高は前年同期比7.71%増の1240億2600万人民元となった。航空輸送収入は前年比7.53%増の1153億8000万人民元だった。航空旅客収入は6.19%増、航空貨物輸送は23.48%増となった。その他の営業収入は86億4600万人民元で前年比10.19%増となった。
営業費用は15.02%増の1122億7000万人民元だった。ジェット燃料費は前年同期比29.24%増の64億2700万人民元だった。2017年、グループの為替差益は29億3800万人民元に上った。
2017年の税引前利益は前年比12.47%増の114億8600万人民元だった。純利益は前年比11.38%増の86億4100万人民元となった。上場企業の株主に帰属する純利益は前年比6.39%増の72億4400万人民元だった。
同社の2017年利益配分計画に基づき、取締役会は、税引後利益の10%を法定利益準備金に充当し、10%を任意利益準備金および2017年の所有株式10株につき1.1497人民元(税込み)の現金配当支払いに充てるよう勧告する。関連する現金配当計画は同社の2017年年次総会に提出され審議される。
▽事業レビュー
同期、有効トンキロ(ATK)で測定した同社の輸送力は前年比5.61%増の356億7300万、有償トンキロ(RTK)で測定した輸送力は同7.12%増の253億8500万となった。
▽旅客
同期、グループは前年比5.15%増の計1億200万人の旅客を輸送した。有効座席キロ(ASK)で測定した旅客運送能力は6.26%増の2478億1500万だった。国内線および国際線の輸送力はそれぞれ5.88%増、7.80%増となった一方、地方路線では1.99%減少した。有償旅客キロ(RPK)で測定した全体的な旅客輸送量は6.87%増の2100億7800万だった。国内線、国際線および地方路線の旅客輸送はそれぞれ前年比6.16%、8.55%および2.79%増加した。旅客ロードファクターは0.46ポイント上昇し81.14%だった。2017年、グループは航空機56機を導入し11機を段階的に退役させた。フリート総数は655機、機齢平均は6.53年である。
▽路線網拡大の継続と空港ハブ建設強化
「一帯一路」構想および北京-天津-河北地域の一体化協同発展を含む国家開発戦略を考慮し、2017年には北京-茅台線を含む国内49路線および北京-アスタナ線を含む国際12路線を新規開設した。グループは北京、成都、上海および深センの拠点で接続される、6大陸に広がるグローバルな路線ネットワーク展開強化を加速する取り組みを行ってきた。フライト・バンク・ストラクチャー(便の発着構成)は継続的に最適化されており、O&D(出発地と到着地)の接続数は5918に達し、乗り継ぎ輸送能力および品質が継続的に向上した。インターライニング(他社への乗り継ぎ・乗り換え等連帯輸送)収益は前年比15.3%増の55億1000万人民元となった。現在、欧州、北米およびオーストラリアから北京経由で国内線に乗り継ぐ全ての便で荷物のスルーチェックインが可能となり、北京のハブ空港としての競争力は強化された。2017年12月31日時点で、同社の旅客運送路線は、国内303路線、国際101路線、地域16路線を含む420路線に達し、40カ国・地域の185都市(中国本土内116都市、海外66都市および地域3都市)への航行が可能である。
▽着実なマーケティング力の向上とビジネスモデル転換の加速
2017年末の時点で、グループはマーケティング力を着実に向上させ、ビジネスモデル転換を加速していた。当決算期末の時点で、マイレージサービス会員数は5000万人を超え、グループの総売上高の43.7%に貢献し前年比3.8%増となった。携帯アプリのプラットフォーム改善に専心する継続的な努力により、売上高は前年比39.4%増の50億2000万人民元となった。グループが行った乗客需要の詳細な調査は、ファーストクラスおよびビジネスクラスのサービスによる売上高を前年比12.7%増の131億1000万人民元に増やすことを可能にした。有料事前座席指定、手荷物事前支払いおよび搭乗ゲートでのアップグレードなどの付帯サービスによる収入は前年比32%増となった。
▽高品質のブランド戦略の推進とサービスの品質向上
「インターネット+便利な輸送」のコンセプトを重視し、グループは、すべての路線でセルフ・チェックイン、航空券変更セルフサービス、旅程表印刷セルフサービスおよび手荷物のセルフ・チェックインなどの製品を推進し、全行程において便利な旅行サービス様式を確立した。グループは、サービスの品質を向上させるため、インフラなどのサービス・ハードウェアおよびオペレーション上の規範などのサービス・ソフトウェアを継続的に改善した。中国国際航空はまた、オペレーション関連の情報のタイムリーな中継を実現し、サービス情報チェーン全体を接続するため、ビッグデータの導入と「モバイル・キャビン」の構築を促進するよう努めてきた。2022年北京冬季五輪・パラリンピック競技大会および2019年中国・北京国際園芸博覧会(International Horticultural Exhibition 2019 Beijing China)の唯一の旅客空輸オフィシャル・パートナーとして、グループはそのブランドをより革新的な方法で宣伝し「中国民間航空産業のリーダー」および「国際的なネットワーク展開」に特徴づけられるブランドイメージを構築する好機をとらえた。
▽コスト管理の強化とコスト優位性の維持
グループは、経営を合理化および強化しサービスの質と効率を改善するために多大な労力を注いだ。中国国際航空は、コスト管理システムを改善し、コストプロセス管理を強化し業績を改善するためにワイドボディ機の運航の最適化に集中した。グループは「レバレッジ低減、債務削減、およびリスク管理」の方針を積極的に実施した。その結果、2017年12月31日の時点のグループの負債比率は前年比6.15ポイント減の59.75%となり、これは業界では比較的低水準である。グループは「直接販売の増加と流通コストの削減」「売上債権および在庫の圧縮」および「管理構造の合理化」などの特別計画を推進した。2014年以来、グループの旅客輸送直接販売の比率は26%から50.9%に増加しており、代理業者手数料支出が売上高に占める比率は4.2%から1.5%に低下した。その結果、中国国際航空のコスト競争力は継続的に改善された。
▽貨物事業
2017年、中国国際貨運航空(Air China Cargo)は、新たなビジネスモデルの模索、路線構成および貨物ソース構築の最適化およびコールドチェーン物流などの高付加価値サービスの開発・販売への集中により好業績を上げた。
同期、Air China Cargoの有効貨物トンキロ(AFTK)は前年比4.57%増の133億1900万となり、有償貨物トンキロ(RFTK)は前年比7.97%増の75億5300万となった。貨物と郵便物のロードファクターは1.78ポイント上昇し56.70%となった。
▽中国国際航空(Air China)について
中国国際航空は中国唯一のナショナルフラッグキャリアーであり、中国における旅客、航空貨物および航空関連サービス・製品のリーディングプロバイダーである。運営本部は中国の国内外の主要なハブである北京にある。また、北京、成都などでの航空機保守、地上処理サービスを含む航空関連サービスも提供している。2017年12月31日現在、当グループは機齢平均6.53年の航空機655機を運航し、当社は機齢平均6.57年の航空機396機を運航。旅客路線は、101の国際線、16の地域路線、303の国内線を含む420路線に達している。当社のネットワークは、国際都市66、地域都市3、国内都市116を含む世界40カ国・地域、185都市をカバーしている。中国国際航空は2004年12月15日に香港証券取引所にコード00753で、ロンドン証券取引所にAIRCで、それぞれ上場された。中国国際航空は2006年8月18日、コード601111で上海証券取引所に上場された。詳細は、中国国際航空のウェブサイトwww.airchina.com.cn を参照。
▽投資関係およびメディア問い合わせ先
Air China
Joyce Zhang
Investor Relations
Air China Limited
Tel: (8610) 6146-2560
Email: joycezhang@airchina.com
Cao Yu
Investor Relations
Air China Limited
Tel: (8610) 6146-2788
Email: caoyu@airchina.com
▽投資関係問い合わせ先
Serana Liu
Wonderful Sky Financial Group
Tel: (852) 3970 2198
Email: seranaliu@wsfg.hk
Wendy Lu
Wonderful Sky Financial Group
Tel: (852) 3641 1325
Email: wendyluw@wsfg.hk
Logo - https://photos.prnasia.com/prnh/20180323/2086726-1LOGO
ソース:Air China
Air China Limited Announces 2017 Annual Results
PR72880
HONG KONG, March 29, 2018 /PRNewswire=KYODO JBN/ --
-Improves Core Competitiveness and Achieves a Remarkable Profit-
Air China Limited ("Air China" or "the Company," together with its
subsidiaries, collectively "the Group") (HKEX: 00753; LSE: AIRC; SSE: 601111:
ADR OTC: AIRYY), today announced its full year results for the 12 months ended
December 31, 2017 ("the Period").
Business Highlights
-Turnover rose 7.71% year-on-year to RMB124.026 billion
-Operating expenses increased 15.02% year-on-year to RMB112.270 billion
-Profit before tax increased 12.47% year-on-year to RMB11.486 billion
-Net profit increased 11.38% year-on-year to RMB8.631 billion
In 2017, China passenger aviation market continued to show strength in demand
and supply while outbound travel demand continued to rise, international
traffic grew steadily, and cargo business showed signs of recovery. Efficiency
increased steadily against a background of aggressive capacity deployment. The
Group has capitalized on market opportunities by prudently expanding its
business scale, optimizing efficiency, stabilizing income level and
strengthening cost management to reinforce its competitive advantage in the
core business. In spite of unfavorable factors such as higher jet fuel prices,
the Group has delivered solid results for the Period.
Financial Highlights
The Group recorded a turnover of RMB 124.026 billion in 2017, an increase of
7.71% from the same period last year. Air transport revenue was up 7.53%
year-on year to RMB 115.380 billion. Air passenger revenue was up 6.19% while
air cargo revenue was up by 23.48%. And other operating income was RMB 8.646
billion, representing an increase of 10.19% year-on-year.
Operating expenses increased by 15.02% to RMB 112.270 billion. Jet fuel cost
recorded a year-on-year increase of RMB6.427 billion, up by 29.24% from the
same period last year. During the period, the Group recorded an exchange gain
of RMB2.938 billion.
In 2017, profit before tax was RMB11.486 billion, representing a year-on-year
increase of 12.47%. Net profit was RMB8.641 billion, representing a
year-on-year increase of 11.38%. The net profit attributable to shareholders of
listed companies was RMB7.244 billion, up 6.39% year-on-year.
Based on the 2017 profit distribution plan of the Company, the Board recommends
the appropriation of 10% of the profit after tax as statutory surplus reserve
and 10% as discretionary surplus reserve and the payment of a cash dividend of
RMB1.1497 (including tax) for every ten shares for the year 2017. The relevant
cash dividend plan will be submitted to the Company's 2017 Annual General
Meeting for consideration.
Business Review
During the Period, the Company's capacity measured by Available Tonne
Kilometers (ATK) was 35.673 billion, representing a year-on-year increase of
5.61%. Traffic measured by Revenue Tonne Kilometers (RTK) was 25.385 billion,
representing a year-on-year increase of 7.12%.
Passengers
During the Period, the Group carried a total of 102 million passengers, a
year-on-year increase of 5.15%. Passenger capacity, measured by Available Seat
Kilometers (ASK), increased by 6.26% to 247.815 billion. Capacity for domestic
and international routes rose by 5.88% and 7.80% respectively, while capacity
for regional routes fell by 1.99%. Overall passenger traffic, measured by
Revenue Passenger Kilometers (RPK) increased by 6.87% to 210.078 billion.
Traffic on domestic, international and regional routes increased by 6.16%,
8.55% and 2.79% year-on-year respectively. Passenger load factor rose by 0.46
percentage points to 81.14%. In 2017, the Group introduced 56 aircraft, and
phased out 11 aircraft. The total fleet size was 655 aircraft, with an average
age of 6.53 years.
Continue to expand route network and enhance airport hub construction
In view of the national development strategies including the Belt and Road
Initiative and the coordinated development of the Beijing-Tianjin-Hebei region,
49 domestic routes such as Beijing-Maotai and 12 international and regional
routes such as Beijing-Astana were newly launched in 2017. The Group has also
made efforts to accelerate the consolidation of layout of the global route
network covering six continents, which is connected by the nodes of Beijing,
Chengdu, Shanghai and Shenzhen. The flight bank structure has been under
continuous optimization and the number of O&D connected reached 5,918; the
transfer capacity and quality continuously increased. The interlining service
revenue reached RMB5.51 billion, representing a year-on-year increase of 15.3%.
Luggage checking through service is now provided to all flights from Europe,
North America and Australia transferring to domestic routes via Beijing and the
competitiveness of its hubs were strengthened. As of December 31, 2017,the
Company's operating air passenger routes reached 420, in which 303 are mainland
routes, 101 international routes, 16 regional routes, 40 navigable countries
(regions) and 185 navigable cities, among which 116 are mainland cities, 66
international cities and 3 regional cities.
Steadily improve marketing capability and accelerate business model
transformation
As of the end of 2017, the Group has steadily improved its marketing capability
and accelerated its business model transformation. As at the end of the
reporting period, the number of frequent flyer members exceeded 50 million,
contributing 43.7% of the Group's total revenue, representing a year-on-year
increase of 3.8%. Due to the continuous efforts devoted to improving mobile
application platform, a turnover of RMB5.02 billion was recorded, representing
a year-on-year increase of 39.4%. In-depth studies conducted by the Group on
passenger demands has allowed Air China to increase its revenue contributed by
first class and business class service to RMB13.11 billion, representing a
year-on-year increase of 12.7%. The revenue generated from ancillary services
such as paid seat selection, prepaid luggage and boarding gate upgrade recorded
a year-on-year increase of 32%.
Promote high-quality brand strategy and improve service quality.
Focusing on the concept of "Internet plus convenient transportation", the Group
promoted products as self-service check-in, self-service ticket endorsement,
self-print itinerary and self-service luggage check-in on all routes and
established the whole-process convenient travel service mode. The Group
continuously improved service hardware as infrastructure and service software
such as operating codes to improve service quality. Air China has also made
efforts to promote the application of big data and the construction of "mobile
cabin" to realize the timely transmission of operation related information and
connect the whole service information chain. As the exclusive official partner
of air passenger transport for the Beijing 2022 Winter Olympic and Paralympic
Winter Games and the International Horticultural Exhibition 2019 Beijing China,
the Group took such opportunity to promote its brand in a more innovative way
and to build its brand image characterized by "the leader of civil aviation
industry in China" and "international network coverage".
Enhance cost control and maintain cost advantage
The Group devoted great energy to streamline and strengthen management, and to
improve the quality and efficiency of services. Air China focused on the
optimization of the operation of wide-body aircraft to improve cost management
system, strengthen cost process management and improve performance. The Group
actively carried out the policy of "Lower Leverage, Reduce Liability and
Control Risk". As a result, as at 31 December 2017, the gearing ratio of the
Group decreased by 6.15 percentage points to 59.75% compared with last year,
which is at a relatively low level in the industry. The Group promoted special
projects such as "increase direct sales and reduce distribution costs", "reduce
trade receivables and inventories" and "streamline management structure". Since
2014, the percentage of the Group's passenger transport direct sales has
increased from 26% to 50.9%, and the percentage of agency commission expense of
the marketing revenue has decreased from 4.2% to 1.5%. Therefore, the cost
competitiveness of Air China was continuously improved.
Cargo Business
In 2017, Air China Cargo has achieved positive operating results through
exploring new business model, optimizing the arrangement of its routes and the
structure of cargo sources, as well as focusing on the development and sale of
high value-added services such as cold-chain logistics.
During the Period, the Available Freight Tonne Kilometers (AFTK) of Air China
Cargo increased 4.57% year-on-year to 13.319 billion, while the Revenue Freight
Tonne Kilometers (RFTK) increased by 7.97% year-on-year to 7.553 billion. The
cargo and mail load factor increased by 1.78 percentage points to 56.70%.
About Air China
Air China Limited (Air China) is the national flag carrier of China and a
leading provider of passenger, air cargo and airline-related services and
products in China. Its operational headquarters is in Beijing, a major domestic
and international hub in China. It also provides airline-related services,
including aircraft maintenance, ground handling services in Beijing, Chengdu,
and other locations. As of 31 December, 2017, the Group operated a fleet of 655
aircraft with an average age of 6.53 years, while the Company operated a fleet
of 396 aircraft with an average age of 6.57 years. Passenger traffic routes
have reached 420, including 101 international, 16 regional and 303 domestic
routes. The Company's network covered 40 countries and regions globally and 185
cities, including 66 international, 3 regional and 116 domestic cities. Air
China was listed on Hong Kong Stock Exchange and London Stock Exchange on 15
December, 2004 under codes 00753 and AIRC respectively. On August 18, 2006, Air
China was listed on Shanghai Stock Exchange under code 601111. For further
details, please visit Air China's website: www.airchina.com.cn.
Safe Harbor Statement
This press release contains projections and forward-looking statements that
reflect the company's current views with respect to future events and financial
performance. These views are based on current assumptions which are subject to
various risks and which may change over time. No assurance can be given that
future events will occur that projections will be achieved, or that the
company's assumptions are correct. Actual results may differ materially from
those projected.
Investor Relations and Media Enquiry:
Air China
Joyce Zhang
Investor Relations
Air China Limited
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Email: joycezhang@airchina.com
Cao Yu
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Tel: (8610) 6146-2788
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Wendy Lu
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SOURCE: Air China
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