中国の自動運転企業のMomenta、新資金調達ラウンドで10億ドル超を獲得

Momenta

中国の自動運転企業のMomenta、新資金調達ラウンドで10億ドル超を獲得

AsiaNet 75800 (1900)

【北京2018年10月18日PR Newswire=共同通信JBN】中国を本拠とする自動運転企業Momentaは18日、新資金調達ラウンドで産業界をリードする戦略投資家と政府系ファンドから10億ドルを超える資金を獲得し、中国初の自動運転ユニコーン企業になったと発表した。

既存投資家のNIO CapitalとPagoda Investmentは投資額を増やした。Tencentや上海および蘇州の政府系ファンド、China Merchants Group、CCB Internationalなどの戦略的投資家が、今回のラウンドに参加した。

Momentaは先に、NIO Capitalを中心とするB-1資金調達ラウンド(4600万ドル)、Cathay Capital主体のB-2ラウンド、Shunwei Capitalが率いたAラウンド、Blue Lake CapitalとSinovation Ventures、Zhen Fundによるエンジェル投資がそれぞれ完了したと発表している。Momentaは創業以来、2億ドルを超える投資を集めてきた。

Momentaのシュートン・カオ最高経営責任者(CEO)は「今回の資金調達ラウンドはわが社にとって戦略的な重要性を持つ。Momentaは今後、自動車、物流、ビッグデータその他の関連分野で戦略的パートナーと密接な協力を続ける」と述べた。

2016年9月に創業したMomentaは、自動運転のインテリジェントシステムを構築し、一流サプライヤーとOEM向けにソリューションの提供を目指している。カオ氏は「過去2年間Momentaは3段階の開発を経てきた。フェーズ1はビッグデータおよびコンピューティング・プラットフォームの確立。フェーズ2はパーセプション(認識技術)と高解度セマンティック・マッピング、プランニング、コントロールの基礎としてのディープラーニング・アルゴリズムの開発。フェーズ3は高速道路と都市を想定した大量生産向けマルチレベル自動運転ソリューションの開発だ」と語った。

Momentaは今年、蘇州市政府と戦略的提携を結んだ。同社は蘇州でレベル4自動運転開発を加速し、地元政府のスマート交通システムの整備を支援するため、大掛かりにテスト車両を展開する。Momentaは国際的なOEMやティア1サプライヤーへの事業も拡大している。

Momentaは、最先端画像認識フレームワーク、Faster R-CNN、ResNetの研究者と、ImageNet 2015、ImageNet 2017、MS COCO Challengeなど多くのコンペティションの受賞者を含む世界クラスのディープラーニング専門家を抱える。過去2年間にそのチームは大幅増員され、Momentaチームの80%は研究者と開発者である。

▽Momentaについて

Momentaは自社をティア2ソフトウエアプロバイダーと位置付け、自動運転車の「頭脳」の構築を目指す。この設定で、車体は「胴体」とみなされ、車載センサーは「目と耳」に当たり、パーセプションから生まれる情報に基づくパス・プランニング(走行経路計画)とコントロールをつかさどるソフトウエアは、頭脳を構成する。その頭脳をMomentaはティア1自動車サプライヤーとOEM顧客に供給する。

自動運転実現の鍵は、極めて高い水準の安全性と信頼性を確保することだ。Momentaはビッグデータと人工頭脳、ソリューションの密接なフィードバック・ループを生み出して活用し、この問題を解決する。Momentaはパーセプションと高解度セマンティック・マッピング、データ主体のパス・プランニングにまたがるディープラーニングに基づく一連のソフトウエアを独自に開発し、そのことが完全自動化の実現を可能する。

Momentaは自社のクラウドソーシング・チャンネルで集めたデータによって、パーセプションと高解度セマンティック・マップ、プランニングのためのディープラーニング・アルゴリズムを開発した。

Momentaはディープラーニング・アルゴリズムに基づき、アフターマーケットとプリインストール(OE)市場向けのマルチレベルの自動運転ソリューションを開発した。

*AutoRing - MomentaのアフターマーケットADAS(先進運転支援システム)製品。AutoRingは運転手向けのカメラと道路に向けた2番目のカメラを装備する。このシステムは能動的な安全機能と車列管理サービスを提供する。

*Mpilot - Momentaの連続生産向けレベル3プリインストール・ソリューション。カメラやレーダーセンサーなど手ごろな低価格センサーを利用し、高解度マップを組み合わせたこのシステムは、幹線道路と都市高速道で究極の「マインドフリー・ハンズフリー」自動運転体験を提供することが目標である。

*Momenta Valet Parking(MVP) - 当社の連続生産向けレベル4・バレットパーキング・ソリューション。MVPは視覚ベースのパーセプションと高解度マップを合わせて、駐車ガレージでレベル4自動運転を実行できる。大量生産の車載センサーを用いて、数センチ単位のマッピングとローカライゼーション(位置特定)の正確さを実現している。

*Momenta L4 Urban Autonomous Driving(M4U) - Momentaのレベル4都市自動運転ソリューション。M4Uはすべての人に自動運転モビリティーを届けるのが目標だ。わが社は都市での自動運転を開発しており、それが将来のロボタクシー・ソリューションを可能にする。

ソース:Momenta

Momenta, China's leading autonomous driving company, receives a new round of funding at a valuation over $1 billion

PR75800

BEIJING, Oct. 18, 2018 /PRNewswire=KYODO JBN/ --

Momenta, a China-based autonomous driving company, today announced that it has

secured a new round of funding from industry-leading strategic investors and

government funds at a valuation north of $1 billion, making Momenta the first

autonomous driving unicorn company in China.

Existing investor NIO Capital and Pagoda Investment increased their

investments. Strategic investors, including Tencent, government funds from

Shanghai and Suzhou, China Merchants Group, and CCB International participated

in this round.

Earlier, Momenta announced the close of a $46 million round of B-1 funding led

by NIO Capital, a B-2 round led by Cathay Capital, an A round led by Shunwei

Capital, as well as angel investment from Blue Lake Capital, Sinovation

Ventures and Zhen Fund. Since its inception, Momenta has attracted investment

totaling more than $200 million.

"This round of funding has strategic importance to the company," Momenta CEO

Xudong Cao said, "Momenta will continue to work closely with its strategic

partners in automotive, logistics, big data and other related areas."

Founded in September 2016, Momenta is building intelligent systems for

autonomous driving, aiming to provide solutions for Tier 1 suppliers and OEMs.

Cao said, "In the past two years, Momenta has undergone three phases of

development: Phase 1 - Establish big data and computing platforms; Phase 2 -

Develop deep-learning algorithms as foundation for Perception, HD Semantic

Mapping, and Planning & Control; and Phase 3 - Develop multi-level autonomous

driving solutions for mass production for highway and urban scenarios."

This year, Momenta also formed strategic partnership with the government of

Suzhou, where the company will deploy a large-scale test fleet to accelerate

its Level 4 autonomous driving development and support the government in

building smart transportation systems. Momenta has expanded its business to

international OEMs and Tier 1 suppliers.

Momenta has world-class deep learning experts, including the authors of the

most advanced image recognition frameworks, Faster R-CNN and ResNet, and

winners of ImageNet 2015, ImageNet 2017, MS COCO Challenge and many other

competitions. The team has grown significantly within the past two years with

80% of the Momenta team being researchers and developers.

About Momenta

Momenta positions itself as a Tier 2 software provider and aims to build the

brains for self-driving cars. In this setup, the vehicle is considered the

"body"; the on-board vehicles sensors represent the "eyes & ears"; and software

which provides path-planning and control based on information produced by

perception constitutes the brain, which Momenta will provide to automotive Tier

1 suppliers for OEM customers.

The key to achieve autonomous driving is ensuring extremely high level of

safety and reliability. Momenta solves this problem by creating and utilizing a

closed feedback loop of big data, AI and solutions. Momenta has independently

developed a whole set of deep-learning based software in perception, HD

semantic mapping, and data-driven path planning, which enables the realization

of full autonomy.

With the data collected from own crowd-sourcing channels, Momenta developed its

deep-learning algorithms for perception, HD Semantic Map and planning.

Based on our deep-learning algorithms, Momenta has developed multi-level

autonomous driving solutions for both aftermarket and pre-installation (OE)

market.

* AutoRing -- Momenta's aftermarket ADAS product: AutoRing is equipped with one

camera facing the driver and a second road-facing camera. The system provides

active safety functions and fleet management services.

* Mpilot -- Momenta's Level 3 pre-installation solution for series production:

Based on affordable low-cost sensors such as camera and radar sensors, and

integration of our HD Map, the system aims to provide the ultimate "mind-free

hands-free" autonomous driving experience on freeways and urban expressways.

* Momenta Valet Parking (MVP) -- our Level 4 valet parking solution for series

production: MVP is able to achieve Level 4 autonomous driving in parking

garages combining our vision-based perception and HD Map technologies. With

mass-production in-vehicle sensors, we are able to achieve centimeter-level

mapping and localization accuracy.

* Momenta L4 Urban Autonomous Driving (M4U) -- Momenta's Level 4 urban

autonomous driving solution: M4U aims at providing autonomous mobility for

everyone. We are developing autonomous driving for urban cities, which will

enable the future robo-taxi solutions.

SOURCE  Momenta

  

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