QNBグループ2018年決算報告

QNB Group

2019/1/16 15:21

QNBグループ2018年決算報告

AsiaNet 77087

ドーハ(カタール)、2019年1月16日/PRニュースワイヤー/ --

中東・アフリカ地域最大の金融機関であるQNBは、2018年12月決算を発表しました。

     (写真: https://mma.prnewswire.com/media/808498/QNB_Group_Head_Office.jpg )

2018年12月末までの純利益は138億カタール・リアル(38億米ドル)を達成、前年同期から5%の増加となりました。総資産は2017年12月から6%増加し同グループ過去最高の8620億カタール・リアル(2370億米ドル)となり、一連の決算結果はQNBグループ史上最高レベルとなりました。

取締役会は、名目株式価値の60%(1株6.0カタール・リアル)を配当金として分配するよう総会で提言しました。2018年決算と利益配分は、カタール中央銀行(QCB:Qatar Central Bank)の承認を必要とします。

総資産増加の主要な推進力となったのは、5%増の6130億カタール・リアル(1680米ドル)にまで達した融資および値上がり株でした。これは主に2017年から5%増加して6170億カタール・リアル(1690億米ドル)となった顧客預金によるものです。QNBの強力な資産負債管理能力により、QNBグループの預貸率は2018年12月31日現在99.3%になりました。

同グループの経営効率推進力は、持続可能な経費財源に加え経費削減を生み出しています。これによりQNBグループは経費率(経費対収入比)を前年の29.1%から25.8%に改善、地域内の大手金融機関でも最高クラスの比率と考えられます。

総融資額に対する不良債権の比率は2018年12月31日現在1.9%で、中東・アフリカ地域の金融機関では最も低いレベルと言えますが、これは同グループの貸出金のクオリティーの高さと効果的な信用リスク管理を反映しています。プロビジョニングに関する同グループの保守的方針が、2018年12月31日現在のカバレッジ比率104%をもたらしました。

純資産は2017年12月から12%増加し、2018年12月31日現在で880億カタール・リアル(240億米ドル)。1株当たりの利益は、2017年12月の13.7カタール・リアル(3.8米ドル)に対し14.4カタール・リアル(3.9米ドル)に達しました。

2018年12月31日現在のグループの自己資本比率(CAR)は19.0%となり、カタール中央銀行とバーゼル委員会(Basel Committee)の最低規制要件を上回っています。QNBグループは、その活動と運営の成長を支えるその他ティア1(Additional Tier 1)キャピタルノートとして追加の100億カタール・リアルを調達しました。

グループ資料

QNBグループでは、2万9000人以上のスタッフが1100か所4400台のATMから2300万を超える顧客ベースにサービスを提供しています。

ソース: QNBグループ

(日本語リリース:クライアント提供)

QNB Group: Financial Results for the Year Ended 31 December 2018

PR77087

DOHA, Qatar, Jan. 16, 2019 /PRNewswire=KYODO JBN/ --

      QNB, the largest financial institution in the Middle East and Africa (MEA)

region, announced its results for the year ended 31 December 2018.

(Photo: https://mma.prnewswire.com/media/808498/QNB_Group_Head_Office.jpg )

    Net Profit for the year ended 31 December 2018 reached QAR13.8 billion

(USD3.8 billion) , up by 5% compared to same period last year. Total assets

increased by 6% from December 2017 to reach QAR862 billion (USD237 billion),

the highest ever achieved by the Group and one of the best set of results in

QNB Group's history.

    The Board of Directors have recommended to the General Assembly for the

distribution of a cash dividend of 60% of the nominal share value (QAR6.0 per

share). The financial results for 2018 along with the profit distribution are

subject to Qatar Central Bank (QCB)  approval.

    The key driver of total assets growth was from loans and advances which

grew by 5% to reach QAR613 billion (USD168 billion). This was mainly funded by

customer deposits which increased by 5% to reach QAR617 billion (USD169

billion) from December 2017. QNB's strong asset liability management

capabilities helped QNB Group to improve its loans to deposits ratio to 99.3%

as at 31 December 2018.

    The Group's drive for operational efficiency is yielding cost-savings in

addition to sustainable revenue generating sources. This helped QNB Group to

improve the efficiency ratio (cost to income ratio) to 25.8%, from 29.1% last

year, which is considered one of the best ratios among large financial

institutions in the region.

    The ratio of non-performing loans to gross loans amounted to 1.9% as at 31

December 2018, a level considered one of the lowest amongst financial

institutions in the MEA region, reflecting the high quality of the Group's loan

book and the effective management of credit risk. The Group's conservative

policy in regard to provisioning resulted in the coverage ratio at 104% as at

31 December 2018.

    Total Equity increased by 12% from December 2017 to reach QAR88 billion

(USD24 billion)  as at 31 December 2018. Earnings per Share reached QAR14.4

(USD3.9), compared to QAR13.7 (USD3.8) in December 2017.

    Group Capital Adequacy Ratio (CAR) as at 31 December 2018 amounted to

19.0%, higher than the regulatory minimum requirements of the Qatar Central

Bank and Basel Committee. QNB Group successfully raised another QAR10 billion

as Additional Tier 1 capital notes to support growth of the Group's activities

and operations.

    Group statistics

    QNB Group serves a customer base of more than 23 million customers with

more than 29,000 staff resources operating from more than 1,100 locations and

4,400 ATMs.

Source:  QNB Group

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