Artprice (北京) - 中国アートに寄せられる大いなる西洋の関心

Artprice.com

Artprice (北京) -  中国アートに寄せられる大いなる西洋の関心

AsiaNet 77247

北京、2019年1月29日/PRニュースワイヤー/ --

北京や上海のはるかかなた、祖国から何千キロも離れたところで中国アートのマスターピースの数々が残存し、所有主を変えながら、コレクションからコレクションへと渡り歩いています。ニューヨーク、ロンドン、パリ、ブリュッセルの各都市で、西洋のコレクターたちが、中国の作品にみられるまったく異なる描写法や書き方、フォルムやカラーに対するアプローチに魅了され、歴史的な作品‐時には数千年をさかのぼるもの‐を渇望する動きが見られます。

(ロゴ:https://mma.prnewswire.com/media/644091/Artprice_Logo.jpg )

(写真:https://mma.prnewswire.com/media/814342/Artprice.jpg )

Fang Lijun、自身のアトリエにて、右手にWan Jie (Artron グループ社長)、中央に Thierry Ehrmann (Artprice社長)とともに

Thierry Ehrmannによれば、「ヨーロッパとアメリカでは、とりわけ西洋との間に橋を架けようと試みる20世紀の大作への関心も見られます。この一方で、中国の有名な芸術学校を卒業したコンテンポラリーアーティストたちが、アメリカの名だたるギャラリーから支援を受け、西洋においても最も熱心なコレクターを魅惑しています。」

中国国外の中国人アーティストランキング トップ5

2018年度 Auction Turnover

Zao Wou-Ki (1921年-2013年) ザオ・ウーキー - 3125万600ドル

Zhang Daqian (1899年-1983年) 張大千 - 1850万9500ドル

Pan Tianshou (推定)(1897年-1971年) 潘天寿 - 480万4000ドル

Lin Fengmian (1900年-1991年) 林風眠 -311万8500ドル

Yang Feiyun (1954年‐) 楊飛雲 - 279万3300ドル

中国アート市場の躍進は、世界各国における中国作品の取引全般に重大なインパクトを生じさせています。近年、自国の文化遺産を取り戻したいという中国サイドの性急かつ熱心な意思を受け、多くの中国人アーティストの価格レートが急激に上昇しています。

中国人作家の作品は、徐々に祖国に回帰しはじめています。こうして今日、中国人コレクターが中国作品の最も大きな買い手となりました。結果的に、市場に参戦したいと望む西洋人は、この価格上昇に従うか放棄するかの二者択一を迫られることになりました。グローバルアートマーケットの重心が東洋サイドに傾き、かつてない価格の均衡が生まれつつあります。この状況を真っ先に享受しているのが中国のアート作品です。

メイド イン ヨーロッパのアート

20世紀の初期ならびに中期にヨーロッパに移住した中国人アーティストの作品は、とりわけ西洋人バイヤーのあいだで渇望されています。この傾向は、2008年の経済危機後に顕著になっています。2000年に、San Yu (常 玉)のWoman with arms raised (1920年-1930年頃)が、パリのPiasaにおいて1200ドルで獲得されました。同作品は、さきほど開催されたパリのサザビーズにおいては、17万ドルで販売されています。

こういったケースは、まれではありません。Chu Teh Chunの作品にみられる全般的な価格上昇は、San Yuの作品のものに類似しています。Artpriceの価格指標に準じれば、21世紀以降に+2000%の伸びを記録しています。

フランス国籍を持つ中国人Chu Teh Chunのリリカルな抽象作品の価値が目覚ましい上昇を見せる一方で、 Zao Wou-Kiの作品には、前者の水準を上回る価格上昇が観察されています。近年の両作家の死去(前者が2014年、後者が2013年に死去)によって、この動きに拍車がかかっています。長期的な視野でみれば、価格チャートは実に驚くべき上昇を遂げています。

Zao Wou-Kiの絵画作品23.05.64は、1991年、作品初のオークションとなるパリのBriestにおいて、7万8000ドルで落札されました。続く2000年の12月には、パリのCamelsで、アジア人コレクターによって25万1600ドルで落札されています。そして2018年9月30日、香港のサザビーズにおいて、何と1154万7240ドルという高額で落札されました。

中国作品の故郷回帰

中国アート市場は、香港を通じて世界各国に分散している自国アーティストのマスターピースを回帰させようと務めています。最新の出来事として、去る先月Polyにおいて、11世紀のアーティストSu Shi (蘇 軾)による長さ4,35mの巻物状の絵画が、5920万6800ドルで落札されました。これは、東京Soraikanコレクションで長らく保存された後を引き継いだ、日本の個人コレクションからの出品で、11世紀から17世紀にかけての著名知識人の手による4つの奥付を含みます。

香港の PolyオークションハウスのCEO Alex Changは、2017年のArtpriceアートマーケットリポートにおいて次のように説明しています。「最終的には、東洋と西洋の芸術における交差点が見られるのかもしれない、と考えています。[...]しかしながら、中国の伝統芸術に関していえば、西洋のコレクターの関心は、第一にオブジェと骨とう品に向けられ続け、対するアジア人コレクターは、中国書道と絵画の作品を好む傾向があると思われます。」

アメリカの征服

メジャーなアメリカのギャラリーが、世界における中国のコンテンポラリーアートの普及に決定的な役割を果たしています。すなわち、世界各地の経済的首都に設けられた自社スペースでの展示を催すだけではなく、世界の名だたる現代芸術作品見本市に作品が出品されています。

このような状況において、Pace Gallery (ニューヨーク、ロンドン、北京、香港、パロ アルト、ソウル、ジュネーヴに支部を有する)の貢献によって、おおむね西洋全域において、現代中国人アーティストの全般的な流れが紹介されたといえるでしょう。Pace Galleryにおいて最近展示された12人のアーティストの内、6人が名高い北京の中央美術学院の出身者で、同学院を1980年代後期から200年初頭に卒業しています(Qia Xiaofei)。同院は、中国の芸術的クリエーションにおける驚異的な温床となってきました。しかしながら、あらゆる著名な現代作家がこの学院の卒業生というわけではありません。ともにPace Galleryで展示され、西洋のコレクター間で最も人気のある油絵画家に数えられるZhang XiaogangとYue Minjunは、それぞれ四川美術学院と華北師範大学において芸術を学んでいます。

2019年3月に発表される次回のアートマーケットリポートにおいて、Artprice(代表Thierry Ehrmann)と、特権的提携パートナーであるArtron(代表Wan Jie)は、中国のアート市場のさまざまな様相、ならびに同国のアーティストにみられる上昇人気についての詳細分析を提供する見通しです。

弊社のサービスを試す(無料デモ)

https://www.artprice.com/artist/23640/baishi-qi

弊社サービスを購読する

https://www.artprice.com/subscription

著作権 (c)2019 thierry Ehrmann – www.artprice.com(http://www.artprice.com

Artprice について:

Artprice は、Euronext Paris、SRD long only および Euroclear によって、Eurolistに記載されています。7478 - ブルームバーグ:PRC - ロイター:ARTF

thierry Ehrmann により設立 (Who's who公認の経歴を見る ) (c) https://imgpublic.artprice.com/img/wp/sites/11/2018/10/bio-2019-whos-who-thierry-ehrmann.pdf )

動画で Artprice を見る https://www.artprice.com/video

Artprice は、美術品の価格および索引データバンクにおけるグローバルリーダーです。3000万件以上の索引と、70万人以上のアーティストをカバーした競売データを有します。Artprice Images(R) は、世界最大のアート市場リソースへの無制限アクセスを提供しています。ライブラリーは、西暦1700年から今日までの1億2600万点に上る芸術作品の画像ならびに出版物を所蔵し、それぞれにArtpriceの美術史家によるコメントが付記されています。

Artprice は、6300にのぼる競売業者からの情報で自社データバンクをたえずアップデートし、世界の主な通信社や7200近くの国際プレス出版社に向け、アート市場のトレンドを発信しています。Artpriceは、450万人のメンバーに向けて美術品の売買における世界的リーダー市場へのアクセス権を提供します。Artpriceでは、アート市場に向けたブロックチェーンを準備しています。これは去る2018年3月に出版され、BPI(フランスの国立科学ラベル)の認定を受けたArtpriceによる2017年度国際アート市場の年次報告です。 https://www.artprice.com/artprice-reports/the-art-market-in-2017

Artpriceは、アート市場における中国のリーダーArtronグループをパートナーとし、緊密な提携関係を構築しています。

Artronグループについて

Artron Art Group (Artron)は、1993年にWan jieによって創立された包括的な文化産業グループで、美術的価値の継承、称揚ならびに普及に取り組んでいます。豊かなアートデータをベースとするArtron社は、アート業界ならびにアートファンに向けて、ITアプリケーション、最新のデジタル技術、イノベート技術や機器を駆使し、プロの鑑識によるサービスとクオリティ製品体験を提供しています。すでに6万冊を超える書籍やオークションカタログを実現したArtronは、世界最大の美術書出版社であり、その年間出版量は3億万冊に上ります。アート部門に300万人を超える専門業者メンバーを擁し、世界的なリーダーとなったウェブサイトには、1日当たり平均1500万人のビジターを集めています。

Artonのウェブサイト:www.Artron.net(http://www.Artron.net

Artpriceの現代アート市場に関する2017年度年次報告 - 無料アクセス: https://www.artprice.com/artprice-reports/the-contemporary-art-market-report-2017

Artprice のプレスリリース:

http://serveur.serveur.com/Press_Release/pressreleaseen.htm

https://twitter.com/artpricedotcom

Artmarket ニュース:

https://twitter.com/artpricedotcom & https://twitter.com/artmarketdotcom

https://www.facebook.com/artpricedotcom フォロアー数360万人

http://artmarketinsight.wordpress.com/

本部が有名な現代美術館、the Abode of Chaosにある Artprice のアルケミーと世界をご覧ください http://web.artprice.com/video

http://goo.gl/zJssd

https://vimeo.com/124643720

カカオス邸 現代美術館

https://www.facebook.com/la.demeure.du.chaos.theabodeofchaos999

フォロアー数350万人

お問い合わせ先: ir@artprice.com

(日本語リリース:クライアント提供)

Artprice (Beijing): The West's Immense Interest in Chinese Art

PR77247

BEIJING, January 29, 2019 /PRNewswire=KYODO JBN/ --

     Far from Beijing and Shanghai, thousands of kilometers from the Middle

Kingdom, masterpieces of Chinese art survive, change hands and move from

collection to collection. In New York, London, Paris and Brussels, Western

collectors - fascinated by an entirely different relationship to drawing,

writing, form and colour - are keen to obtain historical works of Chinese art -

sometimes thousands of years old.

(Logo: https://mma.prnewswire.com/media/644091/Artprice_Logo.jpg )

(Photo: https://mma.prnewswire.com/media/814342/Artprice.jpg )

    thierry Ehrmann : "Europeans and Americans are also interested in the great

20th century Chinese masters, especially those who managed to build bridges

with Western culture... while lots of Contemporary Chinese artists (graduates

of major art schools in the country) have managed to garner the support of some

prestigious galleries in the United States and to seduce some of the Western

world's most powerful collectors."

    Top 5 Chinese artists outside China  

    by 2018 Auction Turnover

    Zao Wou-Ki (1921-2013)  - $31,250,600

    Zhang Daqian (1899-1983)  - $18,509,500

    Pan Tianshou (Attrib.) (1897-1971)  - $4,804,000

    Lin Fengmian (1900-1991)  - $3,118,500

    Yang Feiyun (1954)  - $2,793,300

    The awakening and consolidation of the Chinese art market obviously had a

profound impact on exchanges of all Chinese artworks throughout the world. In

recent years, the price ratings of many Chinese artists have grown

exponentially, thanks to a massive, passionate and impatient will to regain

control of their own heritage.

    Little by little, Chinese artworks are ending up back in their country of

origin: Chinese collectors are today - logically - the largest purchasers of

Chinese art. As a result, Westerners wishing to participate in this market are

forced to follow the prices movements or step out of the ring. As the centre of

gravity of the global Art Market shifts towards the East, a new price

equilibrium is emerging. And Chinese artworks are the first to benefit.

    The artist Fang Lijun in his studio, welcoming Wan Jie (Chairman of the

Artron Group),on the right, and thierry Ehrmann (Artprice Chairman), in the

center.

    Art made in Europe  

    The paintings of several Chinese artists who settled in Europe during the

first two thirds of the 20th century are particularly sought-after by Western

buyers, especially since the 2008 financial crisis. In 2000, San Yu's

Woman with arms raised (c. 1920-1930) was acquired for $1,200 at

Piasa in Paris; it has just been sold for $170,000 at Sotheby's in the French

capital.

    And this result is far from being an isolated case. The prices of works by

Chu Teh Chun show overall growth comparable to that of San Yu's works: +2,000%

since the beginning of the 21st century according to Artprice's price index

calculations.

    There can be no doubt that the extraordinary value accretions of the

Franco-Chinese lyrical abstractions created by Chu Teh Chun and, to an even

higher level, of those created by Zao Wou-Ki, have been substantially boosted

by the recent deaths of these artists (2014 and 2013 respectively). In the long

run, their price charts show a stunning evolution.

    Zao Wou-Ki's painting 23.05.64 was auctioned for the first time in 1991 by

the auction house Briest in Paris for $78,000. In December 2000, an Asian

collector acquired it at Camels (in Paris again) for $251,600. On 30 September

2018, the same piece fetched $11,547,240 at Sotheby's in Hong Kong!

    The return of Chinese works

    Via Hong Kong, the Chinese Art Market is managing to recover lots of

masterpieces dispersed all over the world. Among the most recent, an imposing

4.35 metre long scroll featuring a painting by Su Shi, active in the 11th century,

was sold for $59,206,800 at Poly last month. The scroll,

which also contains four colophons by major Chinese intellectuals between the

11th and 17th centuries, was kept in a private Japanese collection after

spending many years in Tokyo's Soraikan Collection.

    As Alex Chang, CEO of Hong Kong's Poly auction house, explained in

Artprice's 2017 Contemporary Art Market Report: "I think there will eventually

be a junction point between Oriental art and Western art. [...] However, I

believe that as far as traditional Chinese art is concerned, Western collectors

will probably continue to focus their interest primarily on objects and

antiques, while Asian collectors will prefer Chinese calligraphy

and painting."

    The conquest of America...

    The major American galleries play a vital role in the dissemination of

Contemporary Chinese art in the world. Not only by offering them exposure in

their exhibition spaces located in the world's principal economic capitals, but

also by their participation in the world's most prestigious Contemporary art

fairs.

    In this context, the contribution of the Pace Gallery (which has branches

in New York, London, Beijing, Hong Kong, Palo Alto, Seoul and Geneva) has

allowed more or less the entire Western world to discover a whole wave of

Contemporary artists Chinese. Of the 12 currently represented by the Pace

Gallery, six were graduates from the famous Capital Academy of Fine Art in

Beijing between the late 1980s and early 2000s (Qia Xiaofei). This school has

been an incredible breeding ground for new Chinese artistic creation. But the

country's most famous Contemporary painters were not all graduates from this

Academy. Zhang Xiaogang and Yue Minjun - both represented by the Pace Gallery

and among the most popular Chinese oil painters for Western collectors -

received artistic training at the

Sichuan Fine Arts Institute and the Hebei Normal University respectively.

    In their next Art Market Report (March 2019), Artprice and their exclusive

partner Artron (chaired by thierry Ehrmann and Wan Jie respectively), will

offer a detailed analysis of the different facets of the Chinese Art Market and

of the growing success of the country's artists.

    Try our services (free demo):

    https://www.artprice.com/artist/23640/baishi-qi

    Subscribe to our services:

    https://www.artprice.com/subscription

    Copyright (c)2019 thierry Ehrmann - www.artprice.com

[http://www.artprice.com ]

    About Artprice:

    Artprice is listed on the Eurolist by Euronext Paris, SRD long only and

Euroclear: 7478 - Bloomberg: PRC - Reuters: ARTF.

    Founded by thierry Ehrmann (see Who's who certified Biography ) (c)

https://imgpublic.artprice.com/img/wp/sites/11/2018/10/bio-2019-whos-who-thierry-ehrmann.pdf ).

    Dicover Artprice in video: https://www.artprice.com/video

    Artprice is the global leader in art price and art index databanks. It has

over 30 million indices and auction results covering more than 700,000 artists.

Artprice Images(R)gives unlimited access to the largest Art Market resource in

the world: a library of 126 million images or prints of artworks from the year

1700 to the present day, along with comments by Artprice's art historians.

    Artprice permanently enriches its databanks with information from 6,300

auctioneers and it publishes a constant flow of art market trends for the

world's principal news agencies and approximately 7,200 international press

publications. For its 4,500,000 members, Artprice gives access to the world's

leading Standardised Marketplace for buying and selling art. Artprice is

preparing its blockchain for the Art Market. It is BPI-labelled (scientific

national French label) Artprice's Global Art Market Annual Report for 2017

published last March 2018:

https://www.artprice.com/artprice-reports/the-art-market-in-2017

    Artprice is associated with Artron Group the Chinese leader in the Art

Market, its solid institutional partner.

    About the Artron Group:

    "Artron Art Group (Artron), a comprehensive cultural industrial group

founded in 1993 by Wan jie, is committed to inheriting, enhancing and spreading

art value. Based on abundant art data, Artron provides art industry and art

fans with professional service and experience of quality products by integrated

application of IT, advanced digital science and innovative crafts and

materials. Having produced more than 60,000 books and auction catalogues,

Artron is the world's largest art book printer with a total print volume of 300

million a year. It has more than 3 million professional members in the arts

sector andan average of 15 million daily visits, making it the world's leading art website."

    Artron's Web: www.Artron.net [http://www.Artron.net ]

    Artprice's Contemporary Art Market Annual Report for 2017 - free access at:

https://www.artprice.com/artprice-reports/the-contemporary-art-market-report-2017

    Artprice's press releases:

    http://serveur.serveur.com/Press_Release/pressreleaseen.htm

    https://twitter.com/artpricedotcom

    Artmarket News:

    https://twitter.com/artpricedotcom & https://twitter.com/artmarketdotcom

    https://www.facebook.com/artpricedotcom 3.6 million subscribers

    http://artmarketinsight.wordpress.com

    Discover the Alchemy and the universe of Artprice

http://web.artprice.com/video, which headquarters are the famous Museum of

Contemporary Art, the Abode of Chaos:

    http://goo.gl/zJssd

    https://vimeo.com/124643720

    The Contemporary Art Museum The Abode of Chaos

    https://www.facebook.com/la.demeure.du.chaos.theabodeofchaos999

    3.5 million subscribers

    Contact: ir@artprice.com

    thierry Ehrmann - ir@artprice.com

SOURCE: Artprice.com

本プレスリリースは発表元が入力した原稿をそのまま掲載しております。また、プレスリリースへのお問い合わせは発表元に直接お願いいたします。

このプレスリリースには、報道機関向けの情報があります。

プレス会員登録を行うと、広報担当者の連絡先や、イベント・記者会見の情報など、報道機関だけに公開する情報が閲覧できるようになります。

プレスリリース受信に関するご案内

SNSでも最新のプレスリリース情報をいち早く配信中