Artprice: 彫刻、これからの表現媒体

Artprice

Artprice: 彫刻、これからの表現媒体

AsiaNet 78708

パリ、2019年5月13日/PRニュースワイヤー/ --

Le Messager

カオス邸共同作品 / Thierry Ehrmann - Remy Teulier

[https://imgpublic.artprice.com/img/wp/sites/11/2019/05/le-messager.jpg ]

Thierry Ehrmannによれば、「西洋をはじめとする世界の都市やまちではさまざまな記念像を目にすることができ、大都市の公共スペースには必ずといっていいほど大規模の記念碑的な彫刻が見られます。ニューヨークでは、Robert Indiana、Alexander Calder、Jean Dubuffet、Pablo Picassoらの作品が目にでき、パリでは、Cesar、Daniel Burenらのほかに、Jeff Koonsの作品もまもなく仲間入りします」。

常設と一時展示の別を問わず、世界の主要都市の公共スペースに配された作品を思い返してみると、なかには物議を醸した彫刻もあります。時に、その議論は非常に激しく炎上しました。近年のフランス(とりわけパリ)では、作品設置に際してアート論争が繰り返されてきました。ヴァンドーム広場における Paul McCarthyの作品Tree (2014)や、ヴェルサイユ宮殿におけるAnish KapoorのDirty Corner (2015)、ポンピドゥセンター正面に置かれたJoep Van LieshoutのDomestikator (2017)はこういった議論の一例です。

これらのモニュメントの「ショック効果」は、都市空間や景観に強い存在感を示す作品の規模によって高められています。その好例が、ベイルートの街中に配されたArmanの彫刻作品Espoir de paix (1995)でしょう。32メートルの高みにそびえ立つコンクリートの塔には、本物の戦車が数十台使用されています。

世界各地で、ますます多くの彫刻作品展示スペースが提供されるようになってきました。Gibbs Farm(http://www.gibbsfarm.org.nz/ )ニュージーランドや 直島と手島(http://benesse-artsite.jp/ )では日本では常設サイトが実現され、Frieze Sculpture(https://frieze.com/sculpture-2018 )ロンドンでは毎年秋にイベントが開催されています。

彫刻作品は、特別に配慮された展示スペースを獲得することによって、建築や絵画作品から決定的に一線を画しました。

アート市場における彫刻

アートコレクターは、二次元の作品と比べて展示や保管、輸送が悩みの種となる彫刻作品を長く敬遠してきました。しかしながら2003年から2008年の間に、オークションにおける彫刻作品の販売高は4.5倍増を記録しました。セカンダリーマーケットにおける彫刻作品の全世界販売高が、わずか5年間で2億4500万ドルから11億ドルに跳ね上がった計算になります。

金融危機で停滞していた彫刻作品のセールスが迅速な回復を示し、2014年ならびに2015年には目覚ましい記録を樹立しています。

彫刻作品の全世界オークション販売高

[https://imgpublic.artprice.com/img/wp/sites/11/2019/05/artprice-sculpture-en.png ]

Artpriceの創立者兼CEO Thierry Ehrmannの説明によれば、「彫刻作品の市場は、非物質化が進む世界の動きに逆行しています。ほぼ瞬間的なフローが可能な情報、イメージ、貨幣とは異なり、スティールやブロンズといった実際的なウェイトをもった彫刻により大きな意義が見いだされるようになりました。

素描や絵画は、実用的な事情から、幾世紀にもわたってアート市場の中心的な存在となってきました。今日、彫刻作品がその表舞台に返り咲くにあたっては、至極妥当な状況がありました。まず3次元の作品がより大きな自由を表現するものであること、そしてロジスティクスの発達によって、かつての難題が軽減されたことが考慮されます。

キッチュ作品が現代彫刻の市場をリード

2019年5月15日、Jeff Koonsの彫刻3作品Rabbit (1986)のうち1作が、ニューヨークのクリスティーズに出品されます。作品の落札評価額は5000万から7000万ドルとされています。高さ1メートル、ステンレススティール製のまたとないこの作品(シリーズ3作品とアーティストプルーフ1作品のうちの1作)は、同作家の代表作となるだけではなく、コンテンポラリーアートにおけるもっともアイコニックな作品となるでしょう (「コンテンポラリーアート」を、ポストモダン、コンセプチュアルアート、あるいはインテレクトの流れに与さないキッチュ一派の作品と定義した場合)。

Jeff Koonsは、今から6年前にBalloon Dog(1994-2000)によって、アート市場における存命アーティストの最高販売額を記録しています。2013年11月12日には、ニューヨークのクリスティーズでオレンジバージョンが5840万ドルで落札されています。とはいえ、KoonsがRabbit (1986)によって「存命アーティスト最高落札額」のタイトルを再獲得することは難しいでしょう。そのためにはDavid HockneyのPortrait of an Artist (1972)の落札額である9030万ドルを上回らなくてはなりません。少なくともこの作品によって、「キッチュ界のプリンス」の価格、ひいてはコンテンポラリーアート全般の価値が沸騰することは十分考慮されます。

疑いなきリーダーAlberto Giacometti

オークション落札額トップスリーは、いずれもAlberto Giacomettiの作品によって占められています。3作品とも1億ドルを超える記録を達成したGiacomettiは、史上最高額アーティストに名を連ね、セカンダリーマーケットでもっとも成功を博すアーティストだといえるでしょう。

2015年5月、ニューヨークのクリスティーズに出品されたL'Homme au doigt (1947)の落札額は、同作が5つのバリエーション (加えてアーティストプルーフ1作)を有するにもかかわらず1億4100万ドルに達しました。彫刻作品のもつ複製性は、価格面におけるウィークポイントだと思われがちですが、見方によってはアドバンテージにもなります。すなわち、L'Homme au doigt (1947)のような作品を所有することは、ニューヨーク近代美術館、テートギャラリー、デモイン アートセンターといった世界各国の超一流美術館と同一の作品を共有することを意味します。

2018年をリードしたBrancusi

2018年5月15日、ニューヨークのクリスティーズで、高さ55㎝のConstantin Brancusi作The Sophisticated Girl (Portrait of Nancy Cunard)(1928)が7100万ドルで落札されたことにともない、このル―マニア系フランス人彫刻家がグローバルアート市場の前面に躍り出ました。この販売は、彫刻作品における2018年最高落札額となるとともに、一流アート作品総合では第8位を記録しました。

1927年、「Brancusi vs アメリカ」の様相を見せた審理に際し、アート史が重要なターニングポイントを迎えました。Brancusiの彫刻作品は、アメリカ税関においてはいわゆる芸術作品にカテゴライズされなかったのです。しかし、この裁判を経てアート作品の概念がより広範なものに見直されました。それから90年を経た今日、Brancusiが20世紀を代表する偉大な芸術家であるという事実に疑いの余地はありません。合衆国最高裁判所によって、芸術作品の「コグニティブ バリュー」が定義されました。

Artpriceとカオス邸

Artpriceは、1999年にカオス邸に設けられたOrgane現代美術館内に本拠を設けました。自由な精神に基づいた9000平方メートルの屋外美術館は、無料で見学することができます。このスペースにはトータル5400作品と、720にのぼる記念碑的な彫刻作品が展示されています(5から120トン)。このなかには、Artpriceの誕生20周年を記念したスティール製の作品(235トン、3.33m x 3.33m x 3.33m)も見られます。

サイト内に見られる粗鋼製の彫刻は、いずれもArtpriceの創立者兼CEO Thierry Ehrmannの作品です。1980年より39年間にわたって彫刻家としても活動し続ける同氏は、世界各国から訪れるビジターに向けて、自身のアートに対する情熱を惜しみなくシェアしています。

著作権 (c)2019 thierry Ehrmann – www.artprice.com

弊社のサービスを試す(無料デモ)

https://www.artprice.com/artist/23640/baishi-qi

弊社サービスを購読する

https://www.artprice.com/subscription

Artprice について:

Artprice は、Euronext Paris、SRD long only および Euroclear によって、Eurolistに記載されています。7478 - ブルームバーグ:PRC - ロイター:ARTF

Thierry Ehrmann により設立 (Who's who公認の経歴を見る ) (c) https://imgpublic.artprice.com/img/wp/sites/11/2019/03/2019-bio-whoswho-thierry-ehrmann.pdf )

動画で Artprice を見る https://www.artprice.com/video

Artprice は、美術品の価格および索引データバンクにおけるグローバルリーダーです。3000万件以上のアートインデックスと、70万人以上のアーティストをカバーした競売データを有します。Artprice Images(R) は、世界最大のアート市場リソースへの無制限アクセスを提供しています。ライブラリーは、西暦1700年から今日までの1億2600万点に上る芸術作品の画像ならびに出版物を所蔵し、それぞれにArtpriceの美術史家によるコメントが付記されています。

Artprice は、6300にのぼる競売業者からの情報で自社データバンクをたえずアップデートし、世界の主な通信社や7200近くの国際プレス出版社に向け、アート市場のトレンドを発信しています。

Artpriceは、450万人のメンバーに向けて美術品の売買における世界的リーダー市場へのアクセス権を提供します。Artpriceでは、アート市場に向けたブロックチェーンを準備しています。これは去る2019年3月に出版され、BPI(フランスの国立科学ラベル)の認定を受けたArtpriceによる2018年度国際アート市場の年次報告です。 https://www.artprice.com/artprice-reports/the-art-market-in-2018

Artpriceは、アート市場における中国のリーダーArtronグループをパートナーとし、緊密な提携関係を構築しています。

Artronグループについて

Artron Art Group (Artron)は、1993年にWan jieによって創立された包括的な文化産業グループで、美術的価値の継承、称揚ならびに普及に取り組んでいます。豊かなアートデータをベースとするArtron社は、アート業界ならびにアートファンに向けて、ITアプリケーション、最新のデジタル技術、イノベート技術や機器を駆使し、プロの鑑識によるサービスとクオリティ製品体験を提供しています。

すでに6万冊を超える書籍やオークションカタログを実現したArtronは、世界最大の美術書出版社であり、その年間出版量は3億万冊に上ります。アート部門に300万人を超える専門業者メンバーを擁し、世界的なリーダーとなったウェブサイトには、1日当たり平均1500万人のビジターを集めています。

Artonのウェブサイト: www.Artron.net

Artpriceの現代アート市場に関する2018年度年次報告 - 無料アクセス:

https://www.artprice.com/artprice-reports/the-contemporary-art-market-report-2018

Artprice のプレスリリース:

http://serveur.serveur.com/Press_Release/pressreleaseen.htm

https://twitter.com/artpricedotcom

Artmarket ニュース:

https://twitter.com/artpricedotcom & https://twitter.com/artmarketdotcom

https://www.facebook.com/artpricedotcom フォロアー数400万人

http://artmarketinsight.wordpress.com/

本部を有名なカオス邸現代美術館にある Artprice のアルケミーと世界をご覧ください。 https://issuu.com/demeureduchaos/docs/demeureduchaos-abodeofchaos-opus-ix-1999-2013

https://vimeo.com/124643720

カオス邸 現代美術館

https://www.facebook.com/la.demeure.du.chaos.theabodeofchaos999   フォロアー数360万人

Logo - https://mma.prnewswire.com/media/817151/Artprice_Logo.jpg

Photo - https://mma.prnewswire.com/media/885862/artprice_sculpture_fr_Infographic.jpg

Photo - https://mma.prnewswire.com/media/885863/le_messager.jpg

お問い合わせ先:thierry Ehrmann,  ir@artprice.com

(日本語リリース:クライアント提供)

Artprice: Sculpture, the Medium of Tomorrow

PR78708

PARIS, May 13, 2019 /PRNewswire=KYODO JBN/ --

Le Messager

The Abode of Chaos collective work / thierry Ehrmann - Rémy Teulier

[https://imgpublic.artprice.com/img/wp/sites/11/2019/05/le-messager.jpg]

thierry Ehrmann: "Apart from commemorative statues that can be found in nearly

all the towns and cities in the Western world and elsewhere, big cities have

always been fond of large and monumental sculptures in public spaces. In New

York there are works by Robert Indiana, Alexander Calder, Jean Dubuffet and

Pablo Picasso, while in Paris you can find works by César, Daniel Buren... and

soon, Jeff Koons."

Indeed, considering the number of works that have occupied public places in

major cities, either temporarily or permanently, it is not surprising that some

have elicited controversy... and sometimes, quite heated. In recent years,

France – and Paris in particular – has been the setting for a number of art

controversies such as those surrounding Paul McCarthy's Tree (2014) on the

Place Vendome, Anish Kapoor's Dirty Corner (2015) at Versailles and Joep Van

Lieshout's Domestikator (2017) in front of the Pompidou Center.

The sheer size of these monumental works often adds to their "shock effect" as

they dominate the local urban or landscaped environments. Arman's sculpture in

Beirut, Espoir de paix (1995), a 32-meter-high concrete tower containing dozens

of real tanks, is a good example.

There are more and more spaces devoted to sculpture around the world: permanent

exhibition sites, such as the Gibbs Farm (http://www.gibbsfarm.org.nz/)in New Zealand

or Naoshima and Teshima Islands (http://benesse-artsite.jp/)in Japan,

as well as annual events such as Frieze Sculpture (https://frieze.com/sculpture-2018)

held every autumn in London.

Thanks to these new opportunities in places designed specifically for the

purpose, sculpture is definitively liberating itself from architecture and painting.

Sculpture on the Art Market

Collectors have long been intimidated by a medium that is more complicated to display,

store and transport than two-dimensional works. However, between 2003 and 2008,

the volume of auction turnover generated by sculptures multiplied 4.5 times.

In just five years, worldwide sculpture sales on the secondary market rose from

$245 million to $1.1 billion.

Stalled by the financial crisis, sculpture sales immediately recovered and then

enjoyed two particularly good years in 2014 and 2015.

thierry Ehrmann, Artprice's CEO and founder, explains: "The sculpture market is

moving in the opposite direction to dematerialization: in a world of almost-instant

flows of information, images and money, the massive weight of a steel or bronze sculpture

has greater significance.

"For centuries, drawing and painting dominated the Art Market for practical

reasons; but it is perfectly normal to see sculpture returning to the forefront

today. A 3-dimensional work expresses greater freedom, and, in the 21st century,

logistical considerations are much less challenging."

Global auction turnover from

sculpture[https://imgpublic.artprice.com/img/wp/sites/11/2019/05/artprice-sculpt

ure-en.png]

Kitsch leads Contemporary sculpture market

On 15 May 2019, one of Jeff Koons' three 1986 Rabbit sculptures will be offered

for sale at Christie's in New York with an estimated price range of $50 – $70

million. This exceptional 1-meter high stainless steel work (from an edition of

3, plus 1 artist's proof), is arguably Jeff Koons' most iconic work, and

perhaps Contemporary art's most iconic work as well (at least insofar as

Contemporary means post-modern, conceptual or its less intellectual

brother-in-arms, kitsch...).

Six years ago, Jeff Koons became the most expensive living artist on the Art

Market with his Balloon Dog (1994-2000). The orange version sold for $58.4

million on 12 November 2013 at Christie's in New York. It is unlikely that

Koons will recover his "most valued living artist" title; to do so, his Rabbit

(1986) would have to fetch over $90.3 million, the amount paid for David

Hockney's Portrait of an Artist (1972). However the piece may well revive the

Prince of Kitsch's market, as well as all the Contemporary Art as a whole.

Alberto Giacometti, the undisputed leader

The top three prices ever recorded at auction for sculptures were all hammered

for works by Alberto Giacometti. With three results above the $100 million

threshold, Giacometti is one of the most expensive artists in history and,

without a doubt, the most successful sculptor on the secondary market.

But how did his L'Homme au doigt (1947) reach $141 million at Christie's New

York in May 2015 when there are five other versions of the same work (plus an

artist's proof)? In price terms, sculpture's reproducibility is often seen as a

weak point, but the same characteristic can also be its strength. Because owning

a work like L'Homme au doigt (1947) is to share a work with the greatest museums

in the world, including the MoMA, the Tate Modern and the Des Moines Art Center.

Brancusi dominates 2018

Measuring just 55 cm high, Constantin Brancusi's The Sophisticated Girl

(Portrait of Nancy Cunard) (1928) was acquired for $71 million on 15 May 2018

at Christie's in New York, propelling the Franco-Romanian sculptor to the

forefront of the global Art Market. It was the year's best sculpture result and

the 8th best Fine Art result in all categories.

In 1927, the "Brancusi versus the United States" trial marked a major turning

point in Art History. For the former US Customs Service, Brancusi's sculptures

were not, strictly speaking, artworks... but the trial forced the authorities

to broaden the notion of an artwork. Ninety years later, not a shred of doubt

remains: Brancusi is celebrated as one of the most important artists of the

20th century. The American Supreme Court had just defined the 'cognitive value'

of a work of art.

Artprice and the Demeure du Chaos/Abode of Chaos

In 1999, Artprice set up its headquarters within the Organe Contemporary Art Museum,

which manages the Demeure du Chaos/Abode of Chaos. This open-air museum

of 9,000 square meters, both free in spirit and free for visitors, is home to

5,400 artworks, 720 monumental sculptures (from 5 to 120 tons) with one

currently being prepared to celebrate its 20th anniversary: a steel sculpture

weighing 235 tons (measuring 3.33m x 3.33m x 3.33m).

All the raw steel sculptures on the site have been created by thierry Ehrmann,

CEO and founderof Artprice, but also a sculptor since 1980, which means

thirty-nine years of a passion for art that he gladly shares with visitors from

all over the world.

Copyright (c)2019 thierry Ehrmann – www.artprice.com

Try our services (free demo):

https://www.artprice.com/artist/23640/baishi-qi

Subscribe to our services:

https://www.artprice.com/subscription

About Artprice:

Artprice is listed on the Eurolist by Euronext Paris, SRD long only and

Euroclear: 7478 - Bloomberg: PRC - Reuters: ARTF.

Founded by thierry Ehrmann (see Who's who certified Biography ) (c)

https://imgpublic.artprice.com/img/wp/sites/11/2019/03/2019-bio-whoswho-thierry-ehrmann.pdf.

Dicover Artprice in video: https://www.artprice.com/video

Artprice is the global leader in art price and art index databanks. It has over

30 million indices and auction results covering more than 700,000 artists.

Artprice Images(R) gives unlimited access to the largest Art Market resource in

the world: a library of 126 million images or prints of artworks from the year

1700 to the present day, along with comments by Artprice's art historians.

Artprice permanently enriches its databanks with information from 6,300

auctioneers and it publishes a constant flow of art market trends for the

world's principal news agencies and approximately 7,200 international press publications.

For its 4,500,000 members, Artprice gives access to the world's leading

Standardised Marketplace for buying and selling art. Artprice is preparing its

blockchain for the Art Market. It is BPI-labelled (scientific national French

label) Artprice's Global Art Market Annual Report for 2018 published last March

2019: https://www.artprice.com/artprice-reports/the-art-market-in-2018

Artprice is associated with Artron Group the Chinese leader in the Art Market,

its solid institutional partner.

About the Artron Group:

"Artron Art Group (Artron), a comprehensive cultural industrial group founded

in 1993 by Wan jie, is committed to inheriting, enhancing and spreading art

value. Based on abundant art data, Artron provides art industry and art fans

with professional service and experience of quality products by integrated

application of IT, advanced digital science and innovative crafts and materials.

Having produced more than 60,000 books and auction catalogues, Artron is the

world's largest art book printer with a total print volume of 300 million a year.

It has more than 3 million professional members in the arts sector and an

average of 15 million daily visits, making it the world's leading art website."

Artron's Web: www.Artron.net

Artprice's Contemporary Art Market Annual Report for 2018 - free access at:

https://www.artprice.com/artprice-reports/the-contemporary-art-market-report-2018

Artprice's press releases:

http://serveur.serveur.com/Press_Release/pressreleaseen.htm

https://twitter.com/artpricedotcom

Artmarket News:

https://twitter.com/artpricedotcom & https://twitter.com/artmarketdotcom

https://www.facebook.com/artpricedotcom 4 million subscribers

http://artmarketinsight.wordpress.com/

Discover the Alchemy and the universe of Artprice

http://web.artprice.com/video, which headquarters are the famous Museum of

Contemporary Art, the Abode of Chaos:

https://issuu.com/demeureduchaos/docs/demeureduchaos-abodeofchaos-opus-ix-1999-2013

https://vimeo.com/124643720

The Contemporary Art Museum The Abode of Chaos

https://www.facebook.com/la.demeure.du.chaos.theabodeofchaos999  3.6 million

subscribers

Infographic:

https://mma.prnewswire.com/media/885862/artprice_sculpture_fr_Infographic.jpg

Photo: https://mma.prnewswire.com/media/885863/le_messager.jpg

Contact: thierry Ehrmann, ir@artprice.com

Source: Artprice

本プレスリリースは発表元が入力した原稿をそのまま掲載しております。また、プレスリリースへのお問い合わせは発表元に直接お願いいたします。

このプレスリリースには、報道機関向けの情報があります。

プレス会員登録を行うと、広報担当者の連絡先や、イベント・記者会見の情報など、報道機関だけに公開する情報が閲覧できるようになります。

プレスリリース受信に関するご案内

SNSでも最新のプレスリリース情報をいち早く配信中