類のないフェラーリ・ボートのエンジン修復に着手

ミルトン・ベレット(Milton Verret)

類のないフェラーリ・ボートのエンジン修復に着手

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【マラネロ(イタリア)2019年6月19日PR Newswire=共同通信JBN】

*エンツォ・フェラーリ氏の祝福を受けて建造された世界唯一のフェラーリ駆動ボート

史上唯一のフェラーリ駆動ハイドロプレーンがイタリア・マラネロの本拠地で世界的に注目されている。エンツォ・フェラーリ氏自身がじきじきに手掛けて1952年に建造されたこの歴史的な類のないハイドロプレーンは、名高いフェラーリ・クラシケ技術センターで来たる70周年の記念日に備えている。

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「アルノXI(Arno XI)」と名付けられたボートはスピード世界記録を破るために建造され、かつてない血統があり、1953年にイタリアのイゼオ湖で時速240キロ以上という不倒の記録を打ち立てた。ボートの最初のオーナー、アキレ・カストルディ氏はフェラーリ・グランプリのドライバー、アルベルト・アスカリ、ルイジ・ビロレジ両氏の友人になった。有名な2人のレーサーは、カストルディ氏が唯一の船舶用特製フェラーリエンジンを所有することを助けた。エンツォ・フェラーリ氏はプロジェクトに直接関与することに同意し、モーター建造、テストの各段階を監督した。フェラーリのエンジンデザイン責任者、アウレリオ・ランプレディ氏と技術チームは全員、プロジェクトに直接関わった。

クラシック・フェラーリの原状回復を担当するフェラーリの1部門、フェラーリ・クラシケのルイジーノ・“ジジ”・バルプ所長は「これはフェラーリ史上最も重要なエンジンの1つだ。われわれはこれまで建造された最も貴重で希少なフェラーリを修復したが、その対象は自動車のエンジンやボディーに限られていた。この特異な装置向けに特別に手作りされた1952年フェラーリエンジンの修復は、フェラーリ本社のわれわれ全員にとって生涯忘れられないスリルだ」と語った。

ボートの4代目で現オーナーであるオースティンの実業家ミルトン・ベレット氏は「フェラーリのトップ技師になって、エンツォ・フェラーリ氏自身が建造、設計を助けたものと同じ部分を作業できるなんて想像もできない。ユニークで珍しいフェラーリのコレクターとして、F1レース仕様のフェラーリエンジンが駆動するレーシングボートに比べるものは何もない。エンツォ氏の個人的関与に加えて、大半のモータスポーツファンの垂ぜんの的である動くエンジンを持つ。極めて珍しいことだ」と語った。

今でもアルノXIに搭載されている1952年モーターは、4.5リットル、375型、12気筒のフェラーリエンジン(エンジンブロックに1952の刻印)。これはフェラーリが前年、シルバーストンの英国グランプリで初めてF1チャンピオンになったものと同型である。エンジン圧縮比は12:1で、2枚羽スクリューに1万rpmの力を生む。モーターは通常の点火プラグ12本ではなく、24本の二重磁気点火システムを装着している。モーターは配電器キャップの代わりに磁気を使うことで、水をかぶっても駆動し続ける。

フェラーリエンジンは当初350 bhpで製造された。しかし、1953年初めの初期試走とレースを経て、ボートのスピードは優に時速100マイルを超えたものの、エンツォ・フェラーリ氏は高い圧縮比を可能にするメタノール燃料用にエンジン改良を指示した。彼は2つのルーツコンプレッサー(ツインスーパーチャージャー)と大容量4チョークキャブレターを加えたが、その結果、エンジン出力は最終的に500 bhpを超えた。ボートはこのフェラーリエンジンのおかげで、数多くのスピード世界記録の血統を得た。

バルプ氏は「フェラーリの私のチームがエンジンの仕事を終えたら、カストルディ氏とわれらの創業者、フェラーリ氏が1952年に初めてエンジンキーを回したのと同じ方法でボートを航行させる」と付け加えた。

ベレット氏は「ボートは70周年に間に合わせて、必ず完全な状態にしてもらいたかった。フェラーリの歴史保存が全てだ。この種の希少性はフェラーリの価値を何千万ドルにもする。『ただ1つ』のボート所有は莫大な値打ちがある」と述べた。

アルノXIは2012年以来、イタリアにある2つのフェラーリ博物館にベレット氏から貸し出され、ビジター数十万人に鑑賞されている。ボートは1951年のフェラーリF1レーシングカーの隣に展示され、陸上、水上双方のフェラーリの優位性を示した。

バルプ氏によると、「これはフェラーリ史の進行中の章。われわれのエンジンはまさしく永遠に動くようにできており、70年を間近にして、類のないデザイン、注文手作りのこれが今、フェラーリ・クラシケ部門にあるのは光栄だ。ベレット氏はそれをわれわれに任せた。われわれは世界のフェラーリ・ファンのために同じことをする」。

フェラーリ・クラシケはフェラーリ・ボートの作業を初秋までに完了する見通しで、ベレット氏はその後、各地のフェラーリ・ファンに披露する世界ツアーを計画している。

▽ミルトン・ベレット氏について

ミルトン・ベレット氏はテキサス州オースティンの企業家、慈善家で、米国全土の児童慈善団体に協力している。ベレット氏はクラシックカー、ボート、ロックンロール記念品の熱心なコレクターでもある。米国で大成功を収めている企業数社の創業、経営に責任を負っている。

▽問い合わせ先

Dean Leipsner

dean@fullthrottlemarketing.com

Austin, Texas, USA

+1 (512) 387-0049

ソース:Milton Verret

Engine Restoration Begins on One-of-a-Kind Ferrari Boat

PR79298

MARANELLO, Italy, June 19, 2019 /PRNewswire=KYODO JBN/ --

   - Only Ferrari-Powered Boat in the World built with Enzo Ferrari's Blessing

The only Ferrari-powered hydroplane in history is garnering worldwide attention

at its original home in Maranello, Italy. Built in 1952, with the personal

involvement of Enzo Ferrari himself, this historical one-of-a-kind hydroplane

is being prepared for its upcoming 70th anniversary with an engine restoration

at the famed Ferrari Classiche technical center.

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The boat, named Arno XI, was built to break world speed records and has an

unprecedented pedigree, setting an unbroken record of over 240 kph in 1953 on

the Lago d'Iseo, Italy. In 1951, the boat's first owner, Achille Castoldi, befriended

Ferrari Grand Prix drivers Alberto Ascari and Luigi Villoresi. The two famous racers

helped Castoldi secure what would become the only Ferrari engine ever built

specifically for a watercraft. Enzo Ferrari agreed to be personally involved in the project,

overseeing every step of the motor build and testing. Ferrari's Head of Engine Design,

Aurelio Lampredi and the engineering team were all directly involved in the project.  

"This is one of the most important engines in the history of Ferrari," said

Luigino "Gigi" Barp, head of Ferrari Classiche, the Ferrari division responsible for

restoring classic Ferraris to original condition. "We have restored the rarest and

most valuable Ferraris ever made, but obviously we have only ever worked on

car engines and bodies. Restoring this 1952 Ferrari engine, specifically hand built for

this unique installation, is the thrill of lifetime for all of us at Ferrari headquarters."

"Imagine being a top technician at Ferrari and being able to work on the very

same parts that Enzo Ferrari himself helped craft and design," said the boat's

fourth and current owner, Austin businessman Milton Verret. "As a collector of

unique and rare Ferraris, there is nothing that compares to a racing boat

powered by an F1 race-prepared Ferrari engine. Add to that Enzo's personal

involvement, and you have a working engine that most motorsport enthusiasts

would die for. It's just that unique."

The 1952 motor that still sits atop the Arno XI today is a 4.5-liter Type 375

12-cylinder Ferrari engine (1952 is stamped on the engine block.) This is the

same type engine that powered Ferrari to its first ever Formula One World

Championship win at the British Grand Prix held at Silverstone the previous

year. The engine features 12:1 compression with enough power to drive the twin

blade propeller to 10,000 rpms. The motor is fitted with a dual-magneto ignition system

with 24 spark plugs instead of the usual 12. Using magnetos instead of distributor caps

ensures the motor will keep running, even if covered in water.

The Ferrari engine originally produced 350 bhp.  But after some initial test

runs and races in early 1953, even though the boat did speeds well over 100mph,

Enzo Ferrari ordered the engine modified for methanol fuel to allow higher

compression ratios. He added two Roots compressors (or twin superchargers) and

a pair of massive four-choke carburetors, with the result that the engine

ultimately delivered more than 500 bhp! The boat has a pedigree filled with

world speed records all due to this Ferrari engine.

"When my team at Ferrari finishes their work on the engine, it will run the

same way it did when Castoldi and our founder, Mr. Ferrari, first turned the

key in 1952," added Barp.

"I wanted to make sure that the boat was in perfect condition in time for its

70th anniversary," said Verret. "Preserving the history of Ferrari is what

it's all about. This kind of rarity makes some Ferraris worth tens of millions

of dollars. Having the 'one of one' boat is priceless."

Since 2012, the Arno XI has been on loan from Verret to both world-famous

Ferrari museums in Italy. The vessel has been seen by hundreds of thousands of

visitors.  The boat was on display side by side with the 1951 Ferrari F1 winner,

showing the Ferrari dominance on both land and water.

According to Barp, "This is an on-going chapter in history for Ferrari.

Our engines are really made to run forever and after close to 70 years,

it's an honor to have this one-of-a-kind design, custom built by hand, now in

the Ferrari Classiche shop. Mr. Verret has entrusted it to us, and we are doing

the same for Ferrari enthusiasts worldwide."

Ferrari Classiche expects to have the work on the Ferrari boat completed by

early fall, at which time Mr. Verret has plans for a world tour showing it to

Ferrari fans everywhere.

About Milton Verret

Milton Verret is an Austin, Texas entrepreneur and philanthropist who works

with children's charities all over the United States. Mr. Verret is an avid

collector of classic cars, boats and rock and roll memorabilia. He is responsible for

founding and operating several highly successful national businesses and enterprises.

For Milton Verret

Dean Leipsner

dean@fullthrottlemarketing.com

Austin, Texas, USA

+1 (512) 387-0049

SOURCE  Milton Verret

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