Artprice:Thierry Ehrmannは、フランスの文化政策がフランスにとって最善ではないとみなします

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Artprice:Thierry Ehrmannは、フランスの文化政策がフランスにとって最善ではないとみなします

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パリ、2019年6月21日/PRニュースワイヤー/ --

フランスの雑誌レクスプレスのトップ記事に、「フランス国家の文化支出がパリ圏において一人当たり139ユーロである一方で、その他の地域では15ユーロにとどまっている」という見出しが見られました。

フランス国家は、パリの文化政策を首都に集中させ続けることによって、より力を有した関与者の参入を許すリスクを冒すことになります。このような現状によって、フランス人アーティスト、ギャラリスト、オークションハウスは、フランス国内外において、アングロサクソン系の強力な競合者の陰から逃れることがますます難しくなっていると考えています。

この記事に対し、Artpriceの創立者兼CEOのThierry Ehrmannは、「このニュースに驚く者はないでしょう。パリは、文化面における優遇政策を享受しています。一方で、不均衡があまりにも明確で大きくなりすぎています。フランスの首都は、アーティストにとっても、そしてアート市場にとってももはや黄金郷ではありません。

1964年にサザビーズが、当時のアメリカのオークショナー最大手でニューヨークを拠点とするパーク・バーネットを買収しました。同企業はもともとフランスのオークションハウスに提示されましたが、フランスサイドはこれを退けました。すでに私が9人の文化省大臣に向けて定義してきたように、フランスはいまだにこの『パーク・バーネットシンドローム』から逃れることができません。これを口にするたびに相手の動揺が感じられました。」

パーク・バーネット ギャラリー販売カタログ、Artprice アーカイブ

[https://imgpublic.artprice.com/img/wp/sites/11/2019/06/parke-bernet.png ]

グローバルアート市場の4%

1960年以降、状況は非常に大きく変化しています。パリは、いまも変わらずフランスにおけるオークション販売の砦となっています。このパリで、フランス全土の売上の90%が実現されています。50年前のフランスは、グローバル市場の中枢となっていました。しかし2018年時点のフランスにおける売上高は、グローバル一流アートオークション全体のわずか4%にしか達しません。

しかし縮小されながらも、市場はフランスにとどまろうと奮闘しています。アングロサクソン系のオークションハウスの存在が支配的となっているフランスで、サザビーズとクリスティーズの二社が、2018年度一流アートオークションのフランス売上高の51%を占めています(3億5350万ドル)。しかしこの数値は、同二社のグローバル一流アート事業においては微々たるものにすぎません。両社混合でグローバル販売高の4%に満たないことから、パリのオークションハウスは、クリスティーズとサザビーズにとってほぼ二次的な存在となっています。ニューヨーク市場はパリの15倍、ロンドンは6倍の売上高を記録しています。香港でさえもパリのほぼ3倍の販売額を記録しています。

販売高において世界第3位のオークションハウス フィリップスは、パリでのセールスを取りやめる決定を行っています。

ブレクジットならぬフレキシット

フランスはアート市場で活躍するアメリカとイギリスのアーティストを招きいれる一方で、フランスを離れることを欲する自国のアーティストを引き留めることに苦戦しています。6月7日付けのニューヨークタイムズは、2019年度ヴェネチア ビエンナーレにおけるフランスパビリオンの特異性を報じて読者の興味を引きました。記事は、「ローラ・プロヴォストはフランスを代表するアーティストでありながら、自らを強くフランス人だとは意識していない」というタイトルでした。実際に、フランスに生まれた現在41歳のこのアーティストは、ベルギーのアントワープを拠点としています。2013年には、イギリスのもっとも栄えある賞ターナー賞を受賞しています。

フランスの経済誌レ・ゼコーのインタビューに応え、ギャラリーオーナーのダニエル・タンポランは、「アートフェアFIACには16の非常に大きなスタンドが設置されていますが、フランスのギャラリーはこのうちのわずか1スタンドを占めるにとどまりました。この現代アートフェアにとって、フランスの展示者は二義的な存在であるかのように見え、同様にフランス人アーティストも二義的な扱いを受けているように見受けられました(…)」と語っています。新星アーティストが価格序列における上昇を望むのであれば、フランス国外のドイツやベルギー、ロサンゼルス、ニューヨークといった地に拠点を移さねばなりません。

パリでギャラリーを営むダニエル・タンポランは、正当にフランスの美術館を非難し、次のように述べてます。「フランスの美術館責任者たちは、外国人アーティストの作品を展示する方が好ましく、フランス人アーティストでは同等のビジター数が獲得できないと考えています。[...]フランス人アーティストを国外へ逃してしまう前に、少なくともフランス国内における市場を彼らに提供するべきでしょう[...]」。

結論として、「公共機関による支援が得られなければ、フランス国内に有力なギャラリーが存続することは不可能です」。

さまざまな文化政策に向けて

しかしながらパリには、フランスだけではなく世界中でもっとも優れた文化機関があります。パリは、プリミティブアートから、古代、中世を経て現代アートにいたるまで、あらゆる時代をカバーしています。

このシステムの表看板であるルーヴル美術館は、世界でもっとも多くの訪問客を集める美術館となっています。レクスプレス誌が言及しているように、ルーヴルは巨額の資金調達を受けています。「1980年代にフランソワ・ミッテランがルーヴルをリニューアルすることを決定し、拡張、改修、かのピラミッドの建設を含めた数々の工事が着手されました。フランス国家があらゆる必要資金を調達し、このことは自明の理だと見なされました。しかしながら、2012年にランスに同美術館の別館が設けられた際に(…)、国家による資金調達はわずか1%に設定されました」。

さらに地理的な観点に立ってみると、フランスの文化政策は、まるでラボラトリーのような様相を呈しています。すなわち、若手のキュレーターや美術館長が腕試しに送られる試験場として地方が用いられています。たとえば、今年のリヨン ビエンナーレの組織はパレ・ド・トーキョーの若手キュレーターチームに任され、同館館長の任務がこの時期に終了したジャン・ド・ロワジーは、パリのエコール・デ・ボザール美術学校の管理経営と、自身のフランスカルチャー局のラジオ番組「アート イズ マター」に専心し、ビエンナーレには関与していません。  

Artpriceは、先にグーグルレビューに基づいたフランスの現代美術館のランキングを発表しましたが、この結果においても地方の美術館に対する在パリ美術館の圧倒的な成功が明らかになっています。

https://www.prnewswire.com/news-releases/artprice-presents-a-ranking-of-contemporary-art-museums-in-france-based-on-google-opinions---methodology-and-facts-which-have-been-legally-verified-300867332.html

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Artprice について:

Artprice は、Euronext Paris、SRD long only および Euroclear によって、Eurolistに記載されています。7478 - ブルームバーグ:PRC - ロイター:ARTF

Thierry Ehrmann により設立 (Who's who公認の経歴を見る ) (c) https://imgpublic.artprice.com/img/wp/sites/11/2019/03/2019-bio-whoswho-thierry-ehrmann.pdf )

動画で Artprice を見る https://www.artprice.com/video

Artprice は、美術品の価格および索引データバンクにおけるグローバルリーダーです。3000万件以上のアートインデックスと、70万人以上のアーティストをカバーした競売データを有します。Artprice Images(R) は、世界最大のアート市場リソースへの無制限アクセスを提供しています。ライブラリーは、西暦1700年から今日までの1億2600万点に上る芸術作品の画像ならびに出版物を所蔵し、それぞれにArtpriceの美術史家によるコメントが付記されています。

Artprice は、6300にのぼる競売業者からの情報で自社データバンクをたえずアップデートし、世界の主な通信社や7200近くの国際プレス出版社に向け、アート市場のトレンドを発信しています。

Artpriceは、450万人のメンバーに向けて美術品の売買における世界的リーダー市場へのアクセス権を提供します。Artpriceでは、アート市場に向けたブロックチェーンを準備しています。これは去る2019年3月に出版され、BPI(フランスの国立科学ラベル)の認定を受けたArtpriceによる2018年度国際アート市場の年次報告です: https://www.artprice.com/artprice-reports/the-art-market-in-2018

Artpriceは、アート市場における中国のリーダーArtronグループをパートナーとし、緊密な提携関係を構築しています。

Artronグループについて

2009年から提携を結ぶArtronとArtpriceが、2018年に歴史的な意義を持つことになる「アートのための新シルクロード」協定を創出しました。このイニシアティブは、中国が2013年に始動させ、ヨーロッパでは「新シルクロード」として知られた「一帯一路(BRIもしくはOBOR)」の指針に即しています。

Artron Art Group (Artron)は、1993年にWan jieによって創立された包括的な文化産業グループで、美術的価値の継承、称揚ならびに普及に取り組んでいます。豊かなアートデータをベースとするArtron社は、アート業界ならびにアートファンに向けて、ITアプリケーション、最新のデジタル技術、イノベート技術や機器を駆使し、プロの鑑識によるサービスとクオリティ製品体験を提供しています。

すでに6万冊を超える書籍やオークションカタログを実現したArtronは、世界最大の美術書出版社であり、その年間出版量は3億万冊に上ります。アート部門に300万人を超える専門業者メンバーを擁し、世界的なリーダーとなったウェブサイトには、1日当たり平均1500万人のビジターを集めています。

Artonのウェブサイト:www.Artron.net

Artpriceの現代アート市場に関する2018年度年次報告 - 無料アクセス:

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Artprice のプレスリリース:

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Artmarket ニュース:

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現代美術館で有名なhttp://web.artprice.com/videoカオス邸に本部を置くArtpriceの世界とアルケミーをご覧下さいhttps://issuu.com/demeureduchaos/docs/demeureduchaos-abodeofchaos-opus-ix-1999-2013

https://vimeo.com/124643720

カオス邸 現代美術館

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コンタクト:

thierry Ehrmann

ir@artprice.com

(日本語リリース:クライアント提供)

Artprice: France's Cultural Policy is Not in the Country's Best Interests According to thierry Ehrmann

PR79313

PARIS, June 21, 2019 /PRNewswire=KYODO JBN/ --

By pursuing a strategy of concentrating the country's cultural offer on its

capital, France is leaving itself dangerously exposed to stronger players.

French artists, galleries and auction houses are finding it increasingly

difficult to emerge from the shadow of their powerful Anglo-Saxon rivals,

both in France and on the international scene.

In reaction to this article, thierry Ehrmann, Artprice's founder CEO says:

"This is no surprise to anyone: Paris enjoys a favorable regime at the cultural

level. But the imbalance has become too great, too obvious. The French capital

is no longer an El Dorado, neither for its artists nor for the Art Market."

"In 1964, Sotheby's acquired America's leading auctioneer at the time, the New York

operator Parke-Bernet. The firm was initially offered to French auctioneers, but they refused.

France is still suffering from the "Parke-Bernet Syndrome", as I defined and explained it

to 9 Ministers of Culture. Each time they were shaken."

4% of the global Art Market

The situation has changed significantly since the 1960s. Paris is still clearly

the bastion of French auction sales, accounting for 90% of the country's total

turnover. But half a century ago, France was at the epicentre of the global

market. In 2018, France generated just 4% of global fine art auction turnover.

But even this diminished market is struggling to remain French. Dominated by

the Anglo-Saxon auction houses, Sotheby's and Christie's generated 51% ($353.5

million) of France's total fine art auction turnover in 2018... and that total

is a very small percentage of their global Fine Art business. Representing just

4% of their combined global sales, the Parisian auction houses have become

almost secondary for Christie's and Sotheby's. The New York marketplace

generates 15 times more turnover than Paris, London 6 times more and even Hong

Kong generates nearly 3 times more than the French capital.

Meanwhile, Phillips, the world's third largest auction house by turnover, has

simply decided not to organise sales in Paris...

Frexit

France woos the major British and American players in the Art Market, but it

struggles to keep its own artists who prefer to go and live elsewhere. On 7 June,

the New York Times drew its readers' attention to the singularity of the French pavilion

at the 2019 Venice Biennale in an article entitled "Laure Prouvost represents France.

But she doesn't feel very French". Indeed... the 41-year-old artist, born in France,

works in Antwerp, Belgium, and was revealed in 2013 by the Turner Prize, Britain's

most prestigious art award.

In an interview with the French business newspaper Les Echos, gallery owner

Daniel Templon explains: "At the FIAC, there are sixteen ultra-big stands

available, but only one was occupied by a French gallery. Our leading

Contemporary Art Fair sees us as secondary and, by the same token, our artists

too [...]. If emerging artists want to succeed and move up the price ladder,

they have to move abroad, to Germany, Belgium, Los Angeles or New York."

Daniel Templon justifiably blames French museums: "French museum directors

believe it is better to exhibit foreign artists and say they would attract

fewer visitors with French artists. [...] Before exporting our artists, we should

at least try to generate a domestic market for them here in France. [...]."

The Parisian gallerist concludes: "If institutions don't accompany us, there

won't be any powerful galleries left in France."

Towards a different cultural policy

Paris possesses some of the best cultural institutions in France and in the

world for that matter. From the Primitive arts to the Contemporary scene, from

Antiquity to the Medieval period… Paris has it all.

The Louvre – figurehead of the entire system – is the most visited museum in

the world. But, as the Express article explains, it has received massive

financing: "In the 1980s, François Mitterrand decided to renovate the Louvre,

launching much needed work including extension, restoration and construction of

the famous pyramid. The State paid everything, which seems logical. However, in

2012, when the French State inaugurated the museum's satellite in Lens [...],

the State's contribution to its funding was fixed at a tiny 1%".

Moreover, in geographical terms, France's cultural policy resembles a laboratory;

the provinces are used as testing grounds where young curators and young museum

directors are sent to prove themselves. This year, for example, the organisation of

the Lyon Biennale has been entrusted to the young curatorial team of the Palais de Tokyo,

and Jean de Loisy, whose presidency of the museum has just ended, has withdrawn...

to devote himself to the management of the Ecole des Beaux-Arts in Paris and

his excellent radio program "Art is Matter" on France Culture.  

Artprice's recently published ranking of France's Contemporary Art museums

based on Google reviews confirms the extraordinary success of Parisian museums

compared to those of France's regions.

https://www.prnewswire.com/news-releases/artprice-presents-a-ranking-of-contemporary-art-museums-in-france-based-on-google-opinions---methodology-and-facts-which-have-been-legally-verified-300867332.html

Copyright (C)2019 thierry Ehrmann – www.artprice.com

About Artprice:

Artprice is listed on the Eurolist by Euronext Paris, SRD long only and

Euroclear: 7478 - Bloomberg: PRC - Reuters: ARTF.

Founded by thierry Ehrmann (see Who's who certified Biography ) (c)

https://imgpublic.artprice.com/img/wp/sites/11/2019/03/2019-bio-whoswho-thierry-ehrmann.pdf).

Dicover Artprice in video: https://www.artprice.com/video

Artprice is the global leader in art price and art index databanks. It has over

30 million indices and auction results covering more than 700,000 artists.

Artprice Images(R) gives unlimited access to the largest Art Market resource in

the world: a library of 126 million images or prints of artworks from the year

1700 to the present day, along with comments by Artprice's art historians.

Artprice permanently enriches its databanks with information from 6,300 auctioneers

and it publishes a constant flow of art market trends for the world's principal news

agencies and approximately 7,200 international press publications.

For its 4,500,000 members, Artprice gives access to the world's leading

Standardised Marketplace for buying and selling art. Artprice is preparing its

blockchain for the Art Market. It is BPI-labelled (scientific national French

label) Artprice's Global Art Market Annual Report for 2018 published last March

2019: https://www.artprice.com/artprice-reports/the-art-market-in-2018

Artprice is associated with Artron Group the Chinese leader in the Art Market,

its solid institutional partner.

About the Artron Group:

Partners since 2009, in 2018, Artron and Artprice signed a historic agreement

to create a "New Silk Road for Art". This initiative is perfectly coherent with

China's "One Belt, One Road" (OBOR) or "Belt and Road Initiative" (BRI)

launched in 2013 and known in Europe as the "New Silk Road".

"Artron Art Group (Artron), a comprehensive cultural industrial group founded

in 1993 by Wan jie, is committed to inheriting, enhancing and spreading art value.

Based on abundant art data, Artron provides art industry and art fans with professional

service and experience of quality products by integrated application of IT, advanced digital

science and innovative crafts and materials.

Having produced more than 60,000 books and auction catalogues, Artron is the

world's largest art book printer with a total print volume of 300 million a year.

It has more than 3 million professional members in the arts sector and an

average of 15 million daily visits, making it the world's leading art website."

Artron's Web: www.Artron.net

Artprice's Contemporary Art Market Annual Report for 2018 - free access at:

https://www.artprice.com/artprice-reports/the-contemporary-art-market-report-2018

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Contemporary Art, the Abode of Chaos:

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The Contemporary Art Museum The Abode of Chaos

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SOURCE: Artprice.com

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