ソフトバンク、インドネシアのデジタルインフラストラクチャ成長に向け、Grabを通じて20億米ドルを投資

Grab

ソフトバンク、インドネシアのデジタルインフラストラクチャ成長に向け、Grabを通じて20億米ドルを投資

・インドネシアのジョコ・ウィドド大統領、ソフトバンクグループ創立者兼CEOの孫正義およびGrabのアンソニー・タンCEOと会談

・今回の投資はインドネシアにとって重要なサービスのデジタル化に使用

AsiaNet 79870

インドネシア、ジャカルタ発 - 2019年7月30日/PRニュースワイヤー/ -- Grabは、インドネシアのデジタルインフラストラクチャ開発の加速を目的とし、ソフトバンクから投資された資金を基に5年間にわたって20億米ドルを投資すると発表しました。この投資は都市部での次世代輸送ネットワーク構築に加え、ヘルスケアを始めとするインドネシアにとって重要なサービスの改革への使用を計画しています。

このイニシアティブは、ジャカルタのムルデカ宮殿にて行われた、インドネシアのジョコ・ウィドド大統領、ソフトバンクグループの孫正義会長兼CEO、Grabのアンソニー・タン(Anthony Tan)CEO、およびGrab Indonesiaのプレジデントであるリツキ・クラマディブラタ(Ridzki Kramadibrata)による会談に続いて発表されました。この会談ではテクノロジー分野での投資機会に注力すると共に、インドネシア国内のテクノロジー分野での人材育成を進めることにより、今後数年のうちに東南アジア最大のデジタルエコノミーとなることを目指すインドネシアの野心的計画について議論が交わされました。今年3月にGrabに14億6,000万米ドルを投資したソフトバンクはインドネシアでのプレゼンス拡大を目指しています。

インドネシアによるこの目標達成を支援するため、ソフトバンクは重要なサービスとインフラストラクチャのデジタル化推進を目的とし、Grabを通じて同国に20億米ドルを投資します。Grabとソフトバンクは、より環境に優しくクリーンな輸送網を作り出すため、電気自動車(EV)エコシステムに基づく次世代の輸送ネットワーク構築に投資します。両社はまたインドネシアの発展と将来のテクノロジー導入を促進するため、同国を対象とした地理マッピングソリューションも開発します。

Grabはまた、インドネシアのすべての人々が医師や医療サービスをさらに容易に利用できるよう、手頃な価格のe-ヘルスケアサービスも今後3か月の間に開始します。

Grabはさらにインドネシアへの長期的な取り組みの一環として、2か所目となる地域本社をインドネシアに開設する計画も明らかにしました。ここには急速な成長を遂げているGrabのジャカルタR&Dセンターが置かれ、また東南アジア最大のフードデリバリープロバイダーであるGrabFoodの第2の本社ともなります。

このGrabの2か所目の本社はインドネシアのお客様独自のニーズに応えると共に、Grab-Kudoエージェントが行っているようにマイクロ起業家のためのソリューション開発に注力します。

Grabがインドネシアに置く第2の本社はインドネシア最大のテクノロジーユニコーン企業5社のうちのひとつとして、インドネシアの数多くの人々にキャリア構築の機会を提供し、またインドネシアの主要大学との提携を通じてインドネシア人社員のスキル向上を目指します。これはまた、インドネシアでの配車サービス大手であり、同国最大のデジタルペイメントシステムの一翼を担うなど、Grabの事業におけるインドネシアの重要性を反映したものでもあります。

ソフトバンクグループの孫正義会長兼CEOは次のように述べています。「インドネシアのテクノロジーセクターには巨大な可能性が存在します。Grabを通じてインドネシアの未来に20億米ドルを投資できることを非常に喜ばしく思います。」

インドネシア政府海洋担当調整府のルアット・ビンザール・パンジャイタン(Luhut Binsar Panjaitan)長官は次のように述べています。「インドネシアには経済成長に支えられた優れた投資環境が存在し、今回の投資に関わった各社と政府はともに、インドネシアへの投資をさらに容易にするための取り組みを進めています。今回の投資は特にテクノロジー分野への投資を目指す企業にとって、インドネシアがそのターゲットとなり得ることを立証したものです。インドネシア第5位のユニコーン企業であるGrabおよびソフトバンクと共に、中小企業にさらに力を与え、スマートシティーを構築し、また健康の質を高められるものと期待しています。」

Grabのアンソニー・タンCEOは次のように述べています。「Grabにとってインドネシアは224の都市において事業を展開する最大の市場であり、またGrabは同国の長期的な持続可能な発展に取り組んでいます。クリティカルなサービスとインフラストラクチャのデジタル化への投資を通じ、地域最大のデジタルエコノミーとなることを目指すインドネシアの計画がさらに推進され、同国の極めて多数の人々の暮らしが改善するものと期待しており、このたびのソフトバンクからの投資に貢献できたことを非常に喜ばしく思っています。」

Grab Indonesiaのプレジデントであるリツキ・クラマディブラタは次のように述べています。「Grabはインドネシアに焦点を絞った企業です。ジャカルタに2つ目の本社を持つことにより、すべてのインドネシア国民と地域の新興経済国の人々からのニーズに応える能力がさらに高まります。テクノロジーデカコーン企業であるGrabは、この地におけるニーズと課題を十分に承知しています。Grabはまた、インドネシア発のハイテク産業とインフラストラクチャ企業の成長をさらに支えることのできる絶好の位置付けにあります。」

Grabは2017年以来、「Grab 4 Indonesia 2020」マスタープランを通じて10億米ドル以上を投資し、インドネシアのスタートアップ企業への投資に取り組んでいます。今回の新たな、ソフトバンクからGrabに投資された20億米ドルの投資の一環として、Grabはインドネシア国内のマイクロ起業家の数を、すでに存在する500万人から5年以内に2倍に拡大することを目指します。

Grabはこれまでにもインドネシア経済に大きな影響を及ぼしてきました。CSISとTenggara Strategicによる調査レポートによれば、Grabの2018年のインドネシア経済への貢献額は約48.9兆インドネシアルピー(35億米ドル)に達しています。

Grabについて

Grabは東南アジアをリードするスーパーアプリ企業として、消費者にとって最も重要な日々のサービスを提供しています。今日、Grabアプリは1億5,500万台のモバイル機器にダウンロードされており、900万を超えるドライバー、マーチャント、およびエージェントの利用を実現しています。Grabは地域で最も幅広いオンデマンド輸送サービスに加え、料理と小荷物の配送サービスをインドネシアの224都市を含めた8か国の338の都市にて提供しています。

Photo - https://photos.prnasia.com/prnh/20190729/2536700-1-a

Photo - https://photos.prnasia.com/prnh/20190729/2536700-1-b

(日本語リリース:クライアント提供)

SoftBank to Invest US$2 billion through Grab to Grow Indonesia's Digital Infrastructure

PR79870

JAKARTA, Indonesia, July 30, 2019/PRNewswire=KYODO JBN/--

--Indonesia's President Joko Widodo met with Masayoshi Son, Chairman & CEO of

SoftBank Group and Anthony Tan, CEO of Grab

--Investment will be used to digitize critical services for the country

Grab announced today it will invest US$2 billion into Indonesia over a period

of five years with the capital invested by SoftBank, to accelerate the

development of the country's digital infrastructure. The investment will go

towards creating a next-generation transportation network for cities and

transforming how critical services, like healthcare, are delivered.

Photo - https://photos.prnasia.com/prnh/20190729/2536700-1-a

Photo - https://photos.prnasia.com/prnh/20190729/2536700-1-b

The initiatives were announced after a meeting between Indonesia's President Joko Widodo,

Masayoshi Son, Chairman & CEO of SoftBank Group, Anthony Tan, CEO of Grab and Ridzki

Kramadibrata, President of Grab Indonesia, at the Merdeka Palace in Jakarta.

The group discussed Indonesia's ambition of becoming the largest digital economy in

Southeast Asia over the next few years, by focusing on investment opportunities in

the technology sector and developing homegrown technology talent. SoftBank,

which invested US$1.46 billion in Grab earlier this year, will seek to grow its presence in Indonesia.

To play its part in helping Indonesia achieve this ambition, SoftBank will

invest the US$2 billion into the country through Grab, to drive the

digitization of crucial services and infrastructure. Grab and SoftBank will

invest to create a next-generation transport network for Indonesia based around

an electric vehicle (EV) ecosystem that will drive cities toward a greener and

cleaner transportation grid. Both companies will also develop geo-mapping

solutions for Indonesia, in order to drive the country's development and

adoption of future technologies.

Grab will also launch affordable e-healthcare services in Indonesia, within the

next three months, aiming to increase access significantly to doctors and

medical services for all Indonesians.

As part of Grab's long-term commitment to Indonesia, the company also announced

plans for a second headquarters in Indonesia. It will house Grab's rapidly

growing R&D centre in Jakarta and will be the dual headquarters for the

GrabFood business, the largest food delivery provider across Southeast Asia.

Grab's second headquarters will serve the unique needs of customers in Indonesia,

and focus on developing solutions that empower micro-entrepreneurs, like Grab-Kudo agents.

Relevant solutions will be introduced to other Southeast Asian emerging economies.

As one of Indonesia's five tech unicorns, Grab's second HQ in Indonesia will provide career

opportunities for thousands of Indonesians, and upskill more local tech talent in partnership with

leading Indonesian universities. This highlights the importance of Indonesia to Grab's business,

where it is the leading ride-hailing company and part of the largest digital payments ecosystem

in the country.

Masayoshi Son, Chairman & CEO of SoftBank Group said, "Indonesia's technology

sector has huge potential. I'm very happy to be investing US$2 billion into the

future of Indonesia through Grab."

Indonesia Coordinating Minister for Maritime Affairs Luhut Binsar Panjaitan said,

"Supported by the growing economy, Indonesia has a good investment climate

where we are working together to boost the ease of investment in Indonesia.

This investment is evidence that Indonesia has been on the radar of investors,

especially in the technology sector. We look forward to working with Grab,

the fifth unicorn in Indonesia, and SoftBank to empower SMEs, accelerate tourism,

and improving health services."

Anthony Tan, CEO of Grab, said, "With our presence in 224 cities, Indonesia is

our largest market and we are committed to long-term sustainable development of

the country. We are delighted to facilitate this SoftBank investment, as we believe

by investing in digitizing critical services and infrastructure, we hope to accelerate

Indonesia's ambition to become the largest digital economy in the region and improve

the livelihoods of millions in the country."

Ridzki Kramadibrata, President of Grab Indonesia said, "Grab is an Indonesia-focused company.

Having our second headquarters in Jakarta will allow us to better serve the needs of

all Indonesians and those from emerging economies in the region. As a technology decacorn,

Grab very well understands the needs and challenges we have here. We are also well positioned

to support more high tech industries and infrastructure companies originating from Indonesia."

Since 2017, Grab has invested over US$1 billion into Indonesia through its Grab 4 Indonesia

2020 master plan, and its commitment to invest into Indonesian startups. Grab aims to double

the number of micro-entrepreneurs in the country in five years, up from the 5 million created

so far, with this additional US$2 billion commitment to Indonesia.

Grab has had a significant impact on Indonesia's economy. According to a CSIS

and Tenggara Strategic research report, Grab's contribution to Indonesia's

economy in 2018 was approximately IDR 48.9 trillion or US$3.5 billion.

About Grab

Grab is the leading super app in Southeast Asia, providing everyday services

that matter most to consumers. Today, the Grab app has been downloaded onto

over 155 million mobile devices, giving users access to over 9 million drivers,

merchants, and agents. Grab offers the widest range of on-demand transport

services in the region, in addition to food and package delivery services,

across 338 cities in eight countries, including 224 cities in Indonesia.

SOURCE  Grab

本プレスリリースは発表元が入力した原稿をそのまま掲載しております。また、プレスリリースへのお問い合わせは発表元に直接お願いいたします。

このプレスリリースには、報道機関向けの情報があります。

プレス会員登録を行うと、広報担当者の連絡先や、イベント・記者会見の情報など、報道機関だけに公開する情報が閲覧できるようになります。

プレスリリース受信に関するご案内

SNSでも最新のプレスリリース情報をいち早く配信中