DNV GL: 海事産業における温室効果ガス排出削減を目指すには、柔軟性が鍵

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DNV GL: 海事産業における温室効果ガス排出削減を目指すには、柔軟性が鍵

AsiaNet 80466

【ロンドン、2019年9月11日、PRNewswire】  2019年ロンドン国際輸送週間(LISW)において、DNV GLの船級サービス部門が『2050年までの海事展望第三版』を発表しました。この海事展望はグローバルエネルギーを取り巻く環境が目まぐるしく変化する中で、輸出産業の未来について検討する報告書です。今年の海事展望では、国際輸送において温室効果ガス排出量をどのように削減し、IMOの温室効果ガス(GHG)削減戦略で設定された高い目標を達成することができるかに焦点が当てられました。

DNV GLグループ代表兼CEOであるレミ・エリクセン氏は、「既存の技術を活用すれば、我々の思い描く未来は達成可能です。パリ協定で述べられたセ氏1.5度という目標についても同じことです。従来のエネルギー移行への方策は、散発的で全く統合性がありませんでした。幅広く総合的な方針を打ち立てると共に、次々と開発される最新技術を取り入れ、導入段階を通してその姿勢を維持していくべきです。」と述べています。

外部市場からの圧力とIMOの野心的な方針を受け、温室効果ガス排出量削減という命題は海事産業の肩に重くのしかかってきています。今年の海事展望ではこの課題に海事産業がどう立ち向かっていくのかをテーマとして、排出量削減の面で世界の海運が今どのような位置づけにあるのか、そして今後の施策や方針としてはどのような可能性が考えられるのかが検討されました。

2050年までの海事展望では、規制面での3つの可能性(現在の施策を継続、規制の厳格化、2050年の目標達成期限に向けて規制がさらに厳格化)と、それらが低炭素燃料や炭素中立燃料への移行にどう関わってくるのかを考察しています。輸送航海中に使用するエネルギー効率の全体的改善を図ることも、排出量削減と切り離せない課題として含まれています。

DNV GLの船級サービス部門CEOクヌット・オルベック・ニルセン氏(Knut Orbeck-Nilssen)は、 「排出量削減を達成するための鍵となる要素の一つは、燃料への柔軟性です。現在利用されている燃料は、将来利用されなくなるかも知れません。従って、燃料エコシステムの全体像を把握しておくことが肝要です。もし燃料の選択肢が一つしかないとなれば、低排出量を求められる未来に船主、オペレーター、そして海事産業全体が適応していくのは大変困難になります。」とコメントしています。

燃料の選択肢の幅を確保し、常に変化する燃料使用量を管理するための先端技術は、展望報告書の中でそれぞれの船主と海事産業双方がエネルギーの進化に適応し低炭素社会に備える上で欠かせないものと捉えられています。特に遠距離輸送では、二元燃料システムの導入や、将来の新燃料に適応可能なソリューションを取り入れることは、燃料の円滑な移行に繋がります。各種新燃料に対応できる燃料タンクと本船の燃料システム、陸上での燃料供給インフラといった燃料移行を支える技術を総合的に取り入れることで、海運会社は新燃料や先端技術の恩恵を享受し、より多様な燃料を活用することができるようになります。

クヌット・オルベック・ニルセン氏は、「現在建造されている船は、5年後、10年後、15年後に市場に出てくる船と競争しなければなりません。今後開発される船がどのような基準に従っているかを考慮することで、将来の競争に耐えられるようにしなければならないのです。先の見通しが立たない中にありながら、船を建造する際には将来の規制や基準を十分に考慮していかなければ、その船は数年と経たない内に運航停止になってしまうことも考えられます。さらに、CO2排出量は用船料を決める重要な要素となる可能性があり、すでに先進的な用船社の間ではそういった動きが見られています。」と述べています。

今回の展望報告書では、低炭素また炭素中立燃料を取り入れることはIMOのGHG削減目標達成に向けて不可欠であるとしています。炭素中立燃料が2050年までに海運全体の燃料総量の約30–40%までを占める必要があります。しかし規制方針が転換された場合、様々な種類の燃料使用が注目されるだろうと今回の報告書は予測しています。規制がどのようになるかに関わらず、液化メタン (化石・非化石燃料由来)が2050年には燃料の大半 (40–80%)を占めることになります。報告書はさらに、遠距離輸送において、アンモニア、バイオ燃料、液化バイオガス、そして電気から製造された燃料(エレクトロフューエル)が炭素中立燃料として有望な選択肢であり、近距離輸送ではバッテリー、ハイブリッド、そして水素を利用したソリューションに可能性があると述べています。

エネルギー転換を受けて現在海事産業が再編成されつつあり、2050年までの明確な見通しはまだ立っていません。DNV GLが発行した2050年までの海事展望では、海事産業において将来どのような変化が見込まれるのかを示し、その傾向と対策を検討することで、海運のステークホルダーに対して有益な情報を提供しようとするものです。2050年までの海事展望は、DNV GLがこれまでに発行してきた一連の『エネルギー転換の展望(ETO)』報告書の一部です。ETOはこれまでに、世界的なエネルギーの需要と供給、そして世界十地域の地域間・地域内のエネルギー使用量と交換量を総合的に分析することで、世界のエネルギーシステムのモデルを構築、拡張、改良してきました。

『2050年までの海運予報』完全版ダウンロードはこちらから: eto.dnvgl.com/2019/download.

Image: http://www.apimages.com

Nikos Spath、メディアと広報責任者

DNV GL 海運コミュニケーションズ

電話: +49-40-36149-4856

電子メール: nikos.spaeth@dnvgl.com

(日本語リリース:クライアント提供)

DNV GL: Flexibility Is the Key as Shipping Transitions to a Lower Carbon Future

PR80466

LONDON, Sept. 11, 2019 /PRNewswire=KYODO JBN/ --

DNV GL – Maritime has released the third edition of its Maritime Forecast to

2050 at London International Shipping Week 2019 (LISW). The Maritime Forecast

examines the future of the shipping industry in a rapidly changing global energy

landscape. This year's report focusses on the challenge of reducing the carbon

intensity of the global fleet to meet the ambitious targets set by the IMO's greenhouse

gas reduction (GHG) strategy.

"Existing technology can deliver the future we desire – including meeting the

1.5°C target set out in the Paris Agreement," said Remi Eriksen, Group President

and CEO of DNV GL. "So far, support for the energy transition has been too sporadic.

We need a broad and coordinated policy agenda that supports new technologies

as they emerge and sustains that support through the build-out phase."

A combination of external market pressure and the ambitious direction set by

IMO means that the challenge of decarbonization has been laid squarely on

shipping's doorstep. To answer the question of how shipping will rise to meet

the challenge, this year's Maritime Forecast examines how the world fleet

measures up in terms of decarbonization and looks at different strategies and

pathways the industry can take to reach this goal.

The Maritime Forecast to 2050 analyses three regulatory scenarios (continuing

under current policies, regulations becoming gradually stricter, or very strict

regulations introduced towards the end of the 2050 deadline) and how these

could affect the transition to low and carbon neutral fuels. Improvements in

general energy efficiency in on-board operations is also included as an

essential part of reducing emissions.

"One of the key components to meet the decarbonization challenge is fuel

flexibility, as the fuels of today may not be the fuels of tomorrow," said Knut

Ørbeck-Nilssen, CEO of DNV GL – Maritime. "This means having a picture of the

entire fuel ecosystem is vital, as owners, operators, and the industry itself

will have a much tougher time adapting to a low-carbon future if they are

locked into a single choice."

Fuel flexibility and technologies to bridge changing fuel usage have been

identified in the Forecast as essential strategies for both individual owners

and the shipping industry to adapt to the energy transition and prepare for a

low carbon future. In the deep-sea segment especially, dual-fuel solutions and

alternative fuel "ready" solutions could smooth this transition, by laying the

groundwork for a future retrofit. Combined with bridging technologies such as

adaptable storage tanks, onboard systems and shore-side fuel infrastructure,

this could give the industry more options as new fuels and technologies emerge.

"Ships built today will have to compete with vessels coming onto the market in

five, ten or 15 years' time, and must consider future standards to remain

competitive," said Knut Ørbeck-Nilssen. "Considering the uncertain future that

lies ahead, failing to be future-proof in the newbuilding phase could lead to

that asset being stranded in the not so distant future. In addition, CO2 emissions

could become an important rate differentiator and we have already

seen forward-looking charterers start down this road."

The Forecast shows that the uptake of low-carbon and carbon-neutral fuels is

essential to meeting IMO GHG goals, with carbon-neutral fuels having to supply

30–40% of the global fleet's total energy by 2050. Under different regulatory

pathways, however, the model predicts that a variety of fuels could come to the

fore. In all of the pathways, liquefied methane (from both fossil and non-fossil sources)

provides a large part (40–80%) of the fuel mix at 2050. The Forecast also suggests

that in the deep-sea sector, ammonia, biodiesel, liquid biogas and electrofuels are promising

carbon neutral options, with battery, hybrid, and hydrogen solutions being potential options

for the short-sea segment.

The ongoing energy transition is starting to reshape the shipping industry,

with much uncertainty on the way to 2050. DNV GL's Maritime Forecast to 2050

hopes to offer the industry a vision of the changes ahead, offering guidance,

highlighting trends, and providing valuable insights for maritime stakeholders.

The Maritime Forecast to 2050 is part of a suite of Energy Transition Outlook

(ETO) reports produced by DNV GL. The ETO has designed, expanded and refined a

model of the world's energy system encompassing demand and supply of energy

globally, and the use and exchange of energy between and within ten world regions.

You can download the full Maritime Forecast to 2050 here:

eto.dnvgl.com/2019/download.

Nikos Späth, Head of Media and Public Relations

DNV GL Maritime Communications

Phone: +49-40-36149-4856

Email: nikos.spaeth@dnvgl.com

SOURCE: DNV GL

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