グローバル成長に関するCEOの悲観論は過去最高水準:PwC

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グローバル成長に関するCEOの悲観論は過去最高水準:PwC

AsiaNet 82568(0100)

【ダボス(スイス)2020年1月21日PR Newswire=共同通信JBN】

*世界各地のCEOが経済成長の減速予測

*自社収益増に対する確信は2009年以来の最低水準

*3大脅威として、過剰規制、貿易紛争に不確実な経済成長が加わる

新しい10年を迎えて、最高経営責任者(CEO)のグローバル経済悲観論が過去最高水準に達し、53%は2020年の経済成長率が下落すると予測している。これは2019年の29%、2018年のわずか5%から上昇し、設問を開始した2012年以来の最高水準の悲観論である。対照的に、経済成長率の伸びを予測したCEOは2019年の42%から2020年はわずか22%に下落した。これらはPwCが世界83カ国、約1600人のCEOを対象に実施した第23回調査の主要な結果であり、21日にスイスのダボスで開幕した世界経済フォーラムで公表された。

グローバルな経済成長に対するCEOの悲観論は北米、西欧、中東で特に顕著で、これらの地区のそれぞれ63%、59%、57%のCEOが今後1年のグローバル成長鈍化を予測した。

PwC Networkのボブ・モリッツ会長は「貿易摩擦、地政学的問題、気候変動対策の合意欠如をめぐって長引く不確実性を考えると、経済成長の確信下落は気分変化の規模としても驚くことはない。グローバル経済が直面しているこれらの挑戦は新しいものではないが、その規模や一部加速しつつあるスピードは新しく、ダボスに結集した各リーダーの重要課題は、いかに一致協力してそれに取り組むかということである」と語った。

「明るい面は、ビジネスリーダーに記録的悲観論がある一方、そこに真の機会もあるということ。機敏な戦略、利害関係者の期待変化に対するピント合わせ、困難な環境の下で多くが過去10年に培った経験によって、ビジネスリーダーは景気低迷をしのぎ、繁栄し続けることが可能である」

▽CEOの自社収益増に対する確信は下降

CEOは今後1年の自社の見通しについてもさほど楽観しておらず、向こう12カ月に自社の成長を「確信」していると回答したCEOはわずか27%にすぎない。2009年以来の最低水準で、昨年の35%から下落した。

確信水準は世界各国でおおむね下がっているが、国によって幅広いばらつきがある。中国とインドがそれぞれ45% 、40%と主要経済国の中で最高水準を示す一方、米国は36%、カナダ27%、英国26%、ドイツ20%、フランス18%になっており、楽観するCEOが最も少ない日本では、わずか11%しか2020年の収益増を確信していない。

自社の収益成長予測に関する質問で、CEOの感情変化がグローバル経済成長の優れた前兆になっていることが証明されている。2008年以降のCEOの予測を分析すると、12カ月の収益増に対するCEOの確信とグローバル経済が達成した実際の成長の相互関係は極めて近接している(注記のexhibit4参照)。この分析が引き続き成り立つならば、2020年のグローバル成長は2.4%に減速し、IMFによる昨年10月の予測3.4%を含む多くの数字を下回ることになる。

▽中国は成長で米国の先うかがう

今後12カ月に成長を見込む米国の主要企業のCEOは30%と、中国の29%を1パーセントポイント上回り、全体的にはリードを維持した。しかし、現在進行中の貿易紛争と政治的緊張は、中国のCEOから見た米国の魅力を大きく損ねている。2018年に中国CEOの59%が米国を3大成長市場の1つに選んでいたが、2020年にはわずか11%と劇的に下落した。米国の下落はオーストラリアの上昇につながり、現在は中国CEOの45%がオーストラリアを3大成長市場の1つと見なしている。それは2年前には9%にすぎなかった。

5大成長国を構成するほかの国々、ドイツ(13%)、インド(9%)、英国(9%)に変化はない。ブレグジットがもたらした不確実性を考えると、英国の結果は強力である。中国CEOに対する魅力を増大したオーストラリアはわずかの差でトップ5から漏れた。

▽不確実な経済成長の不安上昇

2019年に自社の成長見通しに対する大きな脅威を問われ、不確実な経済成長はCEOが懸念するトップ10を外れて12位にランクされていた。それが今年は3位に急上昇し、CEOのアジェンダとして上昇した別のリスクである貿易紛争、長引く過剰規制のすぐ次にランクされた。過剰規制は再び、CEOの最大の脅威になっている。

各CEOはまた、サイバー脅威、気候変動、環境破壊に対する懸念を増しているが、異常気象件数の増大やこの問題に対する議論の激しさにもかかわらず、ほかの脅威の重大性が気候変動に影を落とし続け、まだCEOがみる成長への脅威のトップ10には入っていない。

▽サイバー空間の警備

世界のCEOは、過剰規制の脅威について明確な懸念を表明する一方で、テクノロジー部門における大幅な規制変更も予測している。世界のCEOの3分の2以上が、政府がインターネットとソーシャルメディアの両方のコンテンツを規制し、独占的ハイテク企業を解体するための新たな立法を導入するとみている。CEOの過半数(51%)は、政府が民間部門に対し、彼らが集積した個人データを個々人に金銭的に補償するよう強いるケースが増えると予測している。

しかしCEOは、政府がプライバシー規制を設計する際に、消費者信頼感向上とビジネス競争力維持との間で適切なバランスをとるかどうかについては決めかねており、「適切なバランスをとる」が41%で「とらない」が43%だった。

▽スキルアップの課題

CEOにとり主要スキルの不足は成長にとって最大の脅威であり、CEOは再トレーニング/スキルアップはスキル・ギャップを埋めるための最良の方法であることに同意しているが、スキルアッププログラム確立で「著しい進展」があったと語るCEOはわずか18%で、この問題での取り組みでそれほど前進していない。労働者側も同様に感じている。PwCによる別の調査(https://www.pwc.com/gx/en/news-room/press-releases/2019/global-skills-survey-2019.html  )では、世界中の2万2000人の労働者の77%が、新スキル習得や再訓練をしたいと考えているが、通常業務以外でデジタルスキルを開発する機会を与えられたと感じているのはわずか33%である。

ボブ・モリッツ氏は「スキルアップは、今週ダボスで議論される重要な問題の1つであり、ビジネスリーダー、教育者、政府、市民社会は、世界中の人々が有意義でやりがいのある仕事に生産的に従事することを保証するために協力しなければならない。リーダーには重要な役割がある。人々は未来を恐れているかもしれないが、彼らは学び、成長したいと考えており、信頼できる道を提供してくれるリーダーを探している」と付言した。

▽気候変動-課題、それとも好機か?

気候変動はCEOの成長見通しに対する上位10の脅威には入っていないが、CEOは二酸化炭素排出量削減の措置を講じることの利点に対する評価が高まっていると表明している。最後にこの質問を聞かれた10年前と比較して、CEOが現在、気候変動イニシアチブへの投資が評価への優位性を高めると「強く同意する」可能性が2倍になっている(2010年の16%に対して2020年は30%)。気候変動イニシアチブが自分たちの組織の新製品とサービスの機会につながるとみるCEOは現在、25%と、2010年の13%から増えている。

気候変動による製品とサービスの機会に関する見解は米国と英国で比較的安定しているが、中国では過去10年間で劇的な変化が見られた。2010年には、気候変動が機会につながると考える中国のCEOはわずか2%だったが、2020年には47%に上昇した。これは調査に含まれる国で最大の伸びである。だが、これらの機会を長期的なサクセスストーリーに変えるには、気候変動の原理を企業のサプライチェーンと顧客体験全体に組み込む必要がある。

▽注

リポートのダウンロードはceosurvey.pwc で。ダボスでのグローバルCEO調査の発表からのビデオ映像およびその他のメディア資料はpress.pwc.com で利用可能である。

PwCは、2019年9月から10月の間、83カ国のCEOに1581件のインタビューを実施した。サンプルはGDPにより加重され、CEOの見解がすべての主要地域で公平に表されるようになっている。インタビューの7%は電話で、88%はオンラインで、5%は郵送または対面で行われた。すべての定量的インタビューは機密ベースに基づいて行われた。46%の企業が10億ドル以上の売上高を上げていた。35%の企業の売上高は1億ドルから10億ドルだった。15%の企業の売上高は最大1億ドルだった。企業の55%は株式非公開会社だった。

▽PwCについて

PwCは、社会における信頼を築き、重要な課題を解決することを存在意義としている。われわれは、世界157カ国に及ぶグローバルネットワークに27万6000人以上のスタッフを擁し、高品質な監査、助言、税務の提供にコミットしている。詳細およびPwCへの要望については、ウェブサイトwww.pwc.com  を参照。

PwCは、PwCネットワークおよび/ないしは独立法人である1社あるいはそれ以上のメンバーファームを意味している。詳細はウェブサイトwww.pwc.com/structure  を参照。

Photo - https://mma.prnewswire.com/media/1078672/PwC_CEO_Infographic.jpg  

ソース:PwC

CEO Pessimism Over Global Growth Reaches Record High - PwC

PR82568

DAVOS, Switzerland, Jan. 21, 2020 /PRNewswire=KYODO JBN/--

- In every region across the world, CEOs predict slower economic growth

- Confidence in companies' own revenue growth lowest since 2009

- Uncertain economic growth joins over-regulation and trade conflicts as a top

  three threat

As we enter a new decade, CEOs are showing record levels of pessimism in the

global economy, with 53% predicting a decline in the rate of economic growth in

2020. This is up from 29% in 2019 and just 5% in 2018 – the highest level of

pessimism since we started asking this question in 2012. By contrast, the

number of CEOs projecting a rise in the rate of economic growth dropped from

42% in 2019 to only 22% in 2020.  These are some of the key findings of PwC's

23rd survey of almost 1,600 CEOs from 83 countries across the world, launched

today at the World Economic Forum Annual Meeting in Davos, Switzerland.

CEO pessimism over global economic growth is particularly significant in North

America, Western Europe and the Middle East, with 63%, 59% and 57% of CEOs from

those regions predicting lower global growth in the year ahead.

"Given the lingering uncertainty over trade tensions, geopolitical issues and

the lack of agreement on how to deal with climate change, the drop in

confidence in economic growth is not surprising – even if the scale of the

change in mood is," said Bob Moritz, Chairman, of the PwC Network. "These

challenges facing the global economy are not new – however the scale of them

and the speed at which some of them are escalating is new, the key issue for

leaders gathering in Davos is: how are we going to come together to tackle

them."

"On a brighter note, while there is record pessimism amongst business leaders,

there are still real opportunities out there. With an agile strategy, a sharp

focus on the changing expectations of stakeholders, and the experience many

have built up over the last ten years in a challenging environment, business

leaders can weather an economic downturn and continue to thrive."

CEO confidence in own revenue growth declines

CEOs are also not so positive about their own companies' prospects for the year

ahead, with only 27% of CEOs saying they are  "very confident" in their own

organisation's growth over the next 12 months – the lowest level we have seen

since 2009 and down from 35% last year.  

While confidence levels are generally down across the world, there is a wide

variation from country to country, with China and India showing the highest

levels of confidence among major economies at 45% and 40% respectively, the US

at 36%, Canada at 27%, the UK at 26%, Germany at 20%, France 18%, and Japan

having the least optimistic CEOs with only 11% of  CEOs very confident of

growing revenues in 2020.

When asked about their own revenue growth prospects, the change in CEO

sentiment has proven to be an excellent predictor of global economic growth.

Analysing CEO forecasts since 2008, the correlation between CEO confidence in

their 12-month revenue growth and the actual growth achieved by the global

economy has been very close (see exhibit4 in notes). If the analysis continues

to hold, global growth could slow to 2.4% in 2020 below many estimates

including the 3.4% October growth prediction from the IMF.

China looks beyond the US for growth

Overall the US just retains its lead as the top market CEOs look to for growth

over the next 12 months at 30%, one percentage point ahead of China at 29%.  

However, ongoing trade conflicts and political tensions have seriously dented

the attractiveness of the US for China CEOs.  In 2018, 59% of China CEOs

selected the US as one of their top three growth markets, in 2020 this has

dropped dramatically to just 11%. The US loss has been Australia's gain, with

45% of China CEOs now looking to Australia as a top three key growth market

compared with only 9% two years ago.

The other countries making the top five for growth are unchanged from last year

– Germany (13%), India (9%) and the UK (9%). A strong result for the UK given

the uncertainty created by Brexit. Australia is just outside the top five

boosted by its increased attractiveness for China CEOs.

Worries about uncertain economic growth on the rise

In 2019 when asked about the top threats to their organisation's growth

prospects, uncertain economic growth ranked outside the top ten concerns for

CEOs at number twelve. This year it has leapt to third place, just behind trade

conflicts – another risk that has risen up the CEOs agenda – and the perennial

over-regulation, which has again topped the table as the number one threat for

CEOs.  

CEOs are also increasingly concerned about cyber threats and climate change and

environmental damage, however despite the increasing number of extreme weather

events and the intensity of debate on the issue, the magnitude of other threats

continues to overshadow climate change which still does not make it into the

CEOs' top ten threats to growth.

Policing cyberspace

While CEOs around the world express clear concerns about the threat of

over-regulation, they are also predicting significant regulatory changes in the

technology sector. Globally over two-thirds of CEOs believe that governments

will introduce new legislation to regulate the content on both the internet and

social media and to break up dominant tech companies. A majority of CEOs (51%)

also predict that governments will increasingly compel the private sector to

financially compensate individuals for the personal data that they collect.  

However, CEOs are in two minds as to whether governments are striking the right

balance in designing privacy regulation between increasing consumer trust and

maintaining business competitiveness, with 41% saying it does strike the right

balance and 43% saying it doesn't.

The upskilling challenge

While the shortage of key skills remains a top threat to growth for CEOs and

they agree that retraining/upskilling is the best way to close the skills gap,

they are not making much headway in tackling the problem with only 18% of CEOs

saying they have made "significant progress" in establishing an upskilling

programme.  This sentiment is echoed by workers. In a separate survey by

PwC[https://www.pwc.com/gx/en/news-room/press-releases/2019/global-skills-survey

-2019.html], 77% of 22,000 workers around the world say they would like to

learn new skills or retrain but only 33% feel they have been given the

opportunity to develop digital skills outside their normal duties.

"Upskilling will be one of the key issues discussed this week at Davos and

business leaders, educators, government and civil society must work together to

ensure that people around the world stay productively engaged in meaningful and

rewarding work. Leaders have a key role to play; although people may have fears

about the future, they want to learn and develop and they are looking to

leaders to provide a trusted path forward," added Bob Moritz.

Climate change – challenge or chance?

Although climate change does not appear in the top ten threats to CEOs' growth

prospects, CEOs are expressing a growing appreciation of the upside of taking

action to reduce their carbon footprint. Compared to a decade ago, when we last

asked this question, CEOs are now twice as likely to "strongly agree" that

investing in climate change initiatives will boost reputational advantage (30%

in 2020 compared with 16% in 2010) and 25% of CEOs today compared with 13% in

2010 see climate change initiatives leading to new product and service

opportunities for their organisation.  

While views of climate change driven product and service opportunities have

remained relatively stable in the US and the UK, there has been a dramatic

shift in views in China over the last ten years. In 2010, only 2% of China CEOs

saw climate change leading to opportunities whereas in 2020 this has risen to

47%, by far the largest increase of CEOs in any country included in the

survey.  However, for these opportunities to turn into long term success

stories the principles of climate change need to be embedded right across a

businesses' supply chain and customer experience.

Notes:

Download the report at ceosurvey.pwc. Video footage from the launch of the

Global CEO Survey in Davos and other media materials are available at:

press.pwc.com

PwC conducted 1,581 interviews with CEOs in 83 countries between September and

October 2019. Our sample is weighted by national GDP to ensure that CEOs' views

are fairly represented across all major regions. 7% of the interviews were

conducted by telephone, 88% online, and 5% by post or face-to-face. All

quantitative interviews were conducted on a confidential basis. 46% of

companies had revenues of $1 billion or more; 35% of companies had revenues

between $100 million and $1 billion; 15% of companies had revenues of up to

$100 million; 55% of companies were privately owned.

About PwC

At PwC, our purpose is to build trust in society and solve important problems.  

We're a network of firms in 157 countries with over 276,000 people who are

committed to delivering quality in assurance, advisory and tax services. Find

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PwC refers to the PwC network and/or one or more of its member firms, each of

which is a separate legal entity. Please see: www.pwc.com/structure for further

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Source: PwC

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