◎供給チェーン対応でAmazonがアップルをしのぐ  SCM World調査

SCM World

◎供給チェーン対応でAmazonがアップルをしのぐ  SCM World調査

AsiaNet 51495

共同JBN1439(2012.11.28)

【ロンドン2012年11月27日PRN=共同JBN】1000人余りの経営者に対して世界的に実施した世論調査は、電子商取引大手Amazon(アマゾン)がイノベーション(innovation)を除きすべての主要な供給チェーン特性でカリフォルニア拠点のライバル社のアップル(Apple)より高く評価されていることが明らかになった。

供給チェーン・プラクティショナーの有力グローバルコミュニティーであるSCM Worldが27日公表した調査研究によると、Amazonは供給チェーンの優秀さでアップルより広く高い評価を受けている。

 Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20121127/579658

1136人の経営者に投票してもらった結果によると、その58%はAmazonの供給チェーンの運用の仕方で全体として最も大きく評価され、アップルと応えたのは37%だった(5%はいずれでもない)。

シアトルを拠点とするリテーラーのAmazon はまた、4項目の供給チェーン特性のうち、調査対象となった参加者がアジリティー(agility)、コラボレーション(collaboration)、エクセキューション(execution)について両社の評価を質問された3項目でトップとなった。

Amazonは消費されるタブレット機器、デジタルコンテンツ(音楽、映画、アプリケーション、書籍)に対する急成長市場で、アップルとのひときわ印象的な戦いを制した。両社の競争製品であるKindle FireやiPadは、今年のクリスマスで最も人気のある購入対象になると予測されている。

同調査結果は、アップルを1位、Amazonを2位としたガートナー社の2012年「Supply Chain Top 25」とは逆転している。ガートナーの格付けは173社の参加者の投票に基づいており、総合得点の半数は企業の財務業績によって決まる。

SCM WorldのHead of Facultyで、新しい報告書「Apple and Amazon: Lessons for the Rest of Us」の共同執筆者であるケビン・オマラー氏は「われわれの調査目的は、これら有力な2社のどちらが、それぞれの供給チェーンの管理法で世界の供給チェーン・コミュニティーで最も高く評価されているかを確立し、両社が他の企業に教えなければならない教訓とは何かを知ることだった」と述べた。

オマラー氏はガートナーの元グループ・バイスプレジデントで2004年のSupply Chain Top 25(当時はAMR Researchと呼称)の年次格付けの共同創作者であり、「今回の結果は、供給チェーン・プロフェッショナルの大多数が、最優秀供給チェーンのマスターはアップルではなくAmazonであると考えていることをはっきり示している」と付言した。

アジリティー(不安定な状況下で業務成績を向上するため、生産の量とタイプを迅速かつ費用対効果のあるやり方で転換する能力)については、SCM Worldの世論調査参加者の62%がAmazonに投票し、アップルを選んだのは33%だった。

コラボレーション(体系的な業務問題を解決し、顧客およびパートナー双方に新しい価値を創造するため、組織の枠組みを超えて働く能力)については、59%がAmazonを選んだのに対してアップルを選んだには31%だった。

そして最後にエクセキューション(コミットメントに対して支出予算内での一貫して信頼できるデリバリー)について、参加者は57%対38%でAmazonを支持した。

しかし、アップルは最優秀供給チェーンの4番目の特質、イノベーション(innovation)ではAmazonが19%だけだったのに対して78%と圧倒的な評価を受けた。

(編集者注)

▽調査研究について

総計1136人の供給チェーン参加者が、2012年10月26日から11月9日の間にSCM World からオンライン調査を受けた。参加者はハイテク、消費財、ロジスティックス&ディストリビューション、リテールを含む広範囲の部門で働いており、EMEAの43%、米州の41%、アジア太平洋の14%など世界の主要地域に広く在住している。

▽SCM Worldについて

SCM World は、シニアレベルの供給チェーン経営者に対する有力コミュニティー、シンクタンクである。多数の産業分野の150社以上が、SCM Worldによるエンドユーザー主体のウェビナー、ライブイベント、研究報告などプログラムを利用して、供給チェーンの知識習得と開発を強化している。これら企業にはナイキ、P&G、ユニリーバ、シスコ、HP、スターバックス、ネスレ、グラクソスミスクライン、AT&T、シェル、デュポン、BASF、フィリップス、インテルなど。詳しい情報はhttp://www.scmworld.comを参照。

▽その他詳しい情報

報告書「Apple and Amazon: Lessons for the Rest of Us」のコピーを求めるか、報告書執筆者Kevin O'Marah氏とのインタビュー調整は以下を参照。

Lisa Stone

Senior Marketing Executive

SCM World

lisa.stone@scmworld.com

+44(0)20-3465-9055

ソース:SCM World

Amazon Beats Apple in Battle for Supply Chain Leadership

PR51495

LONDON, Nov. 27, 2012 /PRN=KYODO JBN/ --

    

    Global poll of over 1,000 executives reveals that the e-commerce giant is

more admired than its Californian rival on all major supply chain attributes

except innovation.

    Amazon is more widely admired than Apple for supply chain excellence,

according to research published today by SCM World, the leading global

community of supply chain practitioners.

    (Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20121127/579658 )

    In a poll of 1,136 executives, 58% said they admired Amazon most overall

for the way it operates its supply chain, compared with 37% who picked Apple

(5% said neither).

    The Seattle-based retailer also came out top on three of the four supply

chain attributes that survey participants were asked to rate the two companies

on: agility, collaboration and execution.

    Amazon is locked in a high-profile battle with Apple in the fast-growing

market for tablet devices and the digital content - music, movies, apps and

books - consumed on them. The companies' rival products, the Kindle Fire and

iPad, are expected to be among the hottest purchases this Christmas.

    The survey results are a reversal of Gartner's Supply Chain Top 25 for

2012, which placed Apple first and Amazon second. Its ranking was based on the

votes of 173 practitioners and with half of the total score determined by

companies' financial performance.

    Kevin O'Marah, Head of Faculty at SCM World and co-author of a new report,

Apple and Amazon: Lessons for the Rest of Us, said: "The purpose of our

research was to establish which of these two leading companies is most admired

by the global supply chain community for the way it manages its supply chain,

and to understand what lessons they have to teach other companies.

    "The results show clearly that the majority of supply chain professionals

believe that Amazon - and not Apple - is the master of supply chain

excellence," added O'Marah, a former Group Vice President for Supply Chain at

Gartner and co-creator, in 2004, of the (then AMR Research) Supply Chain Top 25

annual ranking.

    On agility (defined as the ability to quickly and cost-effectively shift

amounts and/or types of production and delivery to improve operational

performance in volatile conditions), 62% of practitioners in SCM World's poll

voted for Amazon, compared with 33% who picked Apple.

    On collaboration (the ability to work across organisational boundaries to

solve systemic operational problems and create new value for both customers and

partners), 59% chose Amazon, versus 31% for Apple.

    And on execution (the consistent and reliable delivery against commitments

and within budgeted expenses), practitioners backed Amazon by 57% to 38%.

    However, Apple won hands down on the fourth key characteristic of supply

chain excellence - innovation - taking a massive 78% of the vote, compared with

just 19% for Amazon.

    NOTES TO EDITORS:

    About the research

    A total of 1,136 supply chain practitioners completed an SCM World online

survey between 26 October and 9 November 2012. They work in a wide variety of

sectors - including hi tech, consumer goods, logistics & distribution and

retail - and are based across the major regions of the world: 43% in EMEA, 41%

in the Americas and 14% in Asia-Pacific.

    About SCM World

    SCM World is the leading global community and think-tank for senior-level

supply chain executives. More than 150 companies from across multiple industry

sectors use SCM World's programme of end-user-led webinars, live events and

research reports to enhance supply chain learning and development. They include

Nike, P&G, Unilever, Cisco, HP, Starbucks, Nestle, GlaxoSmithKline, AT&T,

Shell, DuPont, BASF, Philips and Intel. For more

information, visit http://www.scmworld.com.

    Further information

    To request a copy of the report, Apple and Amazon: Lessons for the Rest of

Us, or to arrange an interview with its author, Kevin O'Marah, please contact:

    

    Lisa Stone

    Senior Marketing Executive

    SCM World

    lisa.stone@scmworld.com

    +44(0)20-3465-9055

SOURCE: SCM World

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