◎多感覚環境がウイスキーの味に影響すると英教授が発表

Story PR

2013/3/29 13:25

◎多感覚環境がウイスキーの味に影響すると英教授が発表

AsiaNet 52589

共同JBN 0352 (2013.3.29)

【ロンドン、オックスフォード(英国)2013年3月28日PRN=共同JBN】感覚とウイスキーの味との関係を調べた世界初の科学的な実験によれば、環境を変えればウイスキーの味は最高20%も良くなると言う。オックスフォード大学のチャールズ・スペンス教授とSensory Architects(感覚デザイナー)のCondiment Junkieが400人以上の一般の参加者を使って世界最初の多感覚バーThe Singleton Sensoriumで行った、環境がウイスキーの味に与える影響を調べるための試飲会の初期成果だ。

(写真:http://photos.prnewswire.com/prnh/20130328/606841-a

(写真:http://photos.prnewswire.com/prnh/20130328/606841-b

(写真:http://photos.prnewswire.com/prnh/20130328/606841-c

オックスフォード大学実験心理学科でクロスモーダル研究の長であるスペンス教授は「この結果は参加者は実験を通して飲んでいる飲み物はまったく同じものだと知っているにも関わらず、多感覚環境が彼らの鼻孔、味覚・香り、あと口に影響を与えることの証拠となるものだ。さらに、この結果は、たまたまわれわれがウイスキーを試飲したり、飲んだりしている環境をどう感じるかが飲み物そのものに対する感じに影響を与えることを示している」。

「これらの結果が示すことは騒がしい現実の条件下でも、環境を変化させれば、ウイスキー経験を実際に10から20%も向上させることができるということだ。したがって、素晴らしい味の製品を引き立たせる多感覚環境を作れば、ウイスキーを飲む人の経験や飲む楽しみを高められる可能性が生まれてきた」

ロンドンのソーホーで3月19日(火)、3月20日(水)、3月21日(木)の3晩にわたり、参加者たちはCondiment Junkieが設計した3つの部屋に入り、部屋それぞれで異なる音や香り、視覚効果がThe Singletonで飲むダフタウン・シングル・モルト・ウイスキーの香りにどう影響したかノートに書きとめた。

それぞれの部屋はそれぞれ異なる方法で感覚を刺激した。最初の部屋は緑、The Singletonの草の香りを協調するように設計されており、実際本物の芝生や、芝刈り機の音、小鳥のさえずりまであった。2番目の部屋、赤い部屋の狙いは甘い暗色のベリーやウイスキーのドライ・フルーツの香りを引きだすもので、そのためにカーブした形やベルの鳴る音も使われた。最後の部屋はこのウイスキー独特のアフターテイストを表現するように作られた。そこで聞こえる音の中にはコントラバスの音色、木のきしる音、ぱちぱちと燃えるたき火の音などが含まれていた。漂うシーダーの香り、部屋に置かれた1本の木がThe Singletonにいつまでも漂うウイスキーの年を経た木の香りを引き立てた。

The Singleton Sensoriumは幅広い学術研究の一部である。「試飲ノート:多感覚の雰囲気やアンビアンスがウイスキーに対する人の知覚に与える影響についての評価(Tasting

Notes: Assessing the effect of the multi-sensory atmosphere and ambiance on people's perception of whisky)」は2013年9月に出版予定。

スペンス教授およびThe Fat Duck のヘストン・ブルメンソール氏が「Sound of the Sea」料理を作る手助けをしたCondiment Junkieは、この結果は今後、パブ、バー、レストランなどを設計する際に大きな影響を与えるものになると考えている。

別撮り映像の視聴、ダウンロードはウェブサイト(http://video360.worldtelevision.com/TheSingletonSensorium/MNRView.aspx?SiteId=48r%2b%2fETVhXA%3d&locale=en-GB&storyid=r3iPemx5qlI%3d)を参照。

関連する商品の説明はウェブサイト(http://www.condimentjunkie.co.uk/singleton-)を参照。

ソース:Story PR

The Singleton Sensorium: Initial Results from University of Oxford Professor Prove Environment Affects the Taste of Whisky

PR52589

LONDON and OXFORD, England, Mar. 28 /PRN=KYODO JBN/ --

     A change of environment can enhance the experience of whisky by up to 20%,

according to the world's first science experiment exploring the senses and the

taste of whisky. These initial results follow testing of the world's first

multi-sensory bar, The Singleton Sensorium, by Professor Charles Spence of

Oxford University and Sensory Architects, Condiment Junkie, with over 440

members of the public to prove the effects of the environment on the taste of

whisky.

     (Photo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20130328/606841-a )

     (Photo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20130328/606841-b )

     (Photo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20130328/606841-c )

     Professor Charles Spence, Head of Crossmodal Research in the Department of

Experimental Psychology at the University of Oxford, comments:

"The results signal that multi-sensory environments affect the nose,

taste/flavour and after taste of whisky, despite the fact that participants

were aware they were drinking exactly the same drink throughout the experiment.

Furthermore, results indicate that our feelings about the environment in which

we happen to be tasting/drinking whisky impact on our feelings about the drink

itself.

     "What these results show is that even under realistic and noisy

conditions, a change of environment can give rise to a very real 10-20% change

in the experience of the whisky. Therefore, there is an opportunity here to

create a multi-sensory environment around a great tasting product to enhance

the drinker's experience and enjoyment of drinking whisky."

     In Soho, London, over the course of three evenings (Tuesday 19th March,

Wednesday 20th March and Thursday 21st March), participants entered three

different worlds - designed by Condiment Junkie - and noted down how the

different sounds, smells and visuals in the spaces enhanced flavours in The

Singleton of Dufftown single malt whisky.

     Each room challenged the senses in different ways; the first room was

designed to accentuate the green, grassy nose of The Singleton, and included a

real turf floor, sounds of lawnmowers and birds tweeting. The second room, the

red room, aimed to bring out the taste of the sweet dark berries and dried

fruit flavour notes in the whisky, using curved shapes and the sounds of bells

ringing. The final room was created to represent the unique finish of the

whisky. Sounds included double-bass notes, creaking wood and a wood crackling

fire. The scent of cedar wood in the air, and a tree growing in the room,

highlighted the lingering taste of age and wood in The Singleton whisky.

     The Singleton Sensorium is part of a wider scientific study 'Tasting

Notes: Assessing the effect of the multi-sensory atmosphere and ambiance on

people's perception of whisky', which will be published in September 2013.

     Professor Charles Spence and Condiment Junkie, who helped to create the

'Sound of the Sea' dish with Heston

     Blumenthal for The Fat Duck, believe that the results will have lasting

implications on the way pubs, bars and restaurants will be designed in the

future.

     To view and download B-roll footage, please visit:

http://video360.worldtelevision.com/TheSingletonSensorium/MNRView.aspx?SiteId=48r%2b%2fETVhXA%3d&locale=en-GB&storyid=r3iPemx5qlI%3d.

     Please follow the link for associated product footnotes-

http://www.condimentjunkie.co.uk/singleton-

     SOURCE: Story PR

本プレスリリースは発表元が入力した原稿をそのまま掲載しております。また、プレスリリースへのお問い合わせは発表元に直接お願いいたします。

このプレスリリースには、報道機関向けの情報があります。

プレス会員登録を行うと、広報担当者の連絡先や、イベント・記者会見の情報など、報道機関だけに公開する情報が閲覧できるようになります。

プレスリリース受信に関するご案内

ソーシャルメディアでも最新のリリース情報をいち早く配信中