Strategy Analytics:仮想現実(VR)アプリ分野ではゲームと教育がトップ
Strategy Analytics:仮想現実(VR)アプリ分野ではゲームと教育がトップ
AsiaNet 66867(1618)
【ボストン2016年12月13日PR Newswire=共同通信JBN】
*リポートはまた、Oculus Riftでは開発者サポートのあるアプリは最も少ないと指摘
「ゲーム」はすべてのストア(プラットフォーム)で首位のアプリ分野であり、「教育」がこれに次ぐ。Steamストアでは、開発者サポート付きの仮想現実(VR)アプリは871本と最大だが、Oculus Riftストアには最少の192本しかない。
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Strategy AnalyticsはSamsung GearVRやOculus Rift用のVRアプリ専門ストアやSteamストアで販売されているVRアプリの動向を探った。2016年11月時点でのストア店頭から収集されたデータはリポート「VR Apps Data Nov 2016:Games and Education Top App Categories in VR App Stores (VRアプリ・ストアでのトップのアプリ分野はゲームと教育)」で分析された(https://www.strategyanalytics.com/access-services/media-and-services/virtual-reality-ecosystem/reports/report-detail/vr-apps-data-nov-2016-games-and-education-top-app-categories-in-vr-app-stores )。アプリの分野別で「ゲーム」がすべてのストアで首位だったことは驚くべきことではないが、アプリ全体に占める「ゲーム」の比率は大きく変動した。「ゲーム」を除く分野では全体的に「教育」がトップであり、すべてのストア店頭で上位3分野の1つに入っている。
Strategy Analyticsのアプリ&メディアリサーチ担当エグゼクティブ・ディレクターで、リポートを作成したデービッド・マックイーン氏は「Steamストアでは、利用可能なアプリの総数は871本で、これに次ぐライバルであるSamsung Gear VRストアの445本のほぼ2倍だ。 Steamストアは、HTC ViveとOculus Riftの両方を含め、PCに接続されたVRヘッドセット向けの配信を提供する。VRアプリ専門ストアのOculus Riftストアは、利用可能なアプリが192本と最も少ないが、開発者にとって最も人気のないVRヘッドセットであることを必ずしも意味しない。このデータはまた、開発者が流通のためにOculusストアよりはむしろSteamストアを使用する傾向があることを示している可能性がある」と述べた。
Strategy Analyticsのアナリスト、アダム・ソーワート氏は「ゲーム分野内でアクション・カテゴリはすべてのプラットフォームでトップだが、より興味深いデータはカジュアルゲームについてだ。Gear VRはカジュアルゲームの割合が高く(アプリ全体の10%)、スマートフォン市場がカジュアルゲームに支配されていることを考えると、これはスマートフォンベースのVRヘッドセットにとって驚くべきことではない。しかし、カジュアルゲーム・タイトルの比率が最も高いのはSteamストア(11%)だ。開発者はVRに迅速に参加したいと考えており、Steamは開発者にとって最も人気のあるプラットフォームのため、ゲーム開発者の多くは比較的シンプルでカジュアルなコンテンツで市場に殺到するのだ」と語った。
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ソース:Strategy Analytics
Strategy Analytics: Games and Education Top VR App Categories
PR66867
BOSTON, Dec. 13, 2016 /PRNewswire=KYODO JBN/ --
-- Report also finds Oculus Rift has lowest developer support
Games is the top app category across all stores, followed by the Education
category. Steam has the greatest developer support in terms of availability of
VR apps with 871 available, while the Oculus Rift store has the fewest apps,
with only 192.
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Strategy Analytics tracks the apps available across the dedicated VR app stores
for Samsung GearVR, Oculus Rift, and the VR apps available on Steam. Data
collected from the storefronts at the end of November 2016 was analyzed in the
report VR Apps Data Nov 2016: Games and Education Top App Categories in VR App
Stores (
). Unsurprising, games is the top apps category across all stores, although the
proportion of games available varies considerably. Educational content is the
top non-games category overall, and appears as one of the top 3 content
categories in all storefronts.
David MacQueen, Executive Director of Apps & Media research at Strategy
Analytics and the report author, said "Steam is the runaway winner with 871
total apps available, almost double that of its nearest rival, the Samsung Gear
VR store with 445 apps. The Steam store provides distribution for PC-tethered
VR headsets, including both the HTC Vive and the Oculus Rift. While the
dedicated Oculus Rift store had the fewest apps available (192), this does not
necessarily mean that it is the least popular VR headset for developers. The
data could also be an indicator that developers prefer to use Steam for
distribution rather than Oculus' own store."
Adam Thorwart, Analyst at Strategy Analytics, added, "Within the games
category, while Action is the top category across all platforms, the more
interesting data is around casual gaming. The Gear VR has a high proportion of
casual games (10% of all apps), and given that the smartphone market is
dominated by casual games this is not surprising for a smartphone-based VR
headset. However, it is the Steam store that has the highest proportion of
casual games titles (11%). Developers want to get into VR quickly, and Steam is
the most popular platform with developers, so many games developers are rushing
to market with relatively simple, casual content."
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SOURCE Strategy Analytics
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