日本の需要14.8%アップ、英国の自動車製造は過去17年で最高

SMMT

日本の需要14.8%アップ、英国の自動車製造は過去17年で最高

AsiaNet 67216

・2016年に英国で170万台を生産、8.5%増で過去17年間の最高生産高

・135万台以上を世界に向けて出荷し、輸出は2年連続で記録的水準

・2台に1台以上はヨーロッパ向け輸出、需要7.5%アップで英国最大の貿易相手先

・英国製自動車に対する日本の需要は2016年に14.8%増、2万6千台近くを日本に輸出

ロンドン(英国)、2017年1月26日(木) 自動車製造販売協会(SMMT:Society of Motor Manufacturers and Traders)が本日発表した最新データによれば、2016年の英国の自動車生産は過去17年間で最高を記録しました。15メーカーで1,722,698台が生産され、2015年総生産高の8.5%増、また1999年以来最高の生産高でした。

ロゴ: http://photos.prnewswire.com/prnh/20160118/323200LOGO

現在英国から輸出する自動車の数は過去最高で、これは近年行った世界レベルの製造施設、最先端のデザインと技術、ヨーロッパ有数の熟練した生産性の高い労働力への投資の結果です。昨年英国では10種の最新モデルの生産を開始しましたが、そのうち9種は高級ブランドのもので、このため英国はヨーロッパの高級車生産でドイツを抜いて3位から2位になりました[1]。

生産の伸びは主に海外からの需要に支えられており、英国製自動車に対する世界の要求は10.3%上昇、2年連続で史上最高を記録して1,354,216台となりました。英国で生産する車の10台中およそ8台は現在、世界の160の市場に向けて輸出されています。

日本は依然として英国の主要貿易相手国であり、英国製自動車の需要は2016年に14.8%増の2万6千台近くになりました。成長は他の多くの市場でも堅調であり、特に英国にとってEUに次ぐ最大の輸出先である米国では需要が半分近く(47.2%)も上昇し、今や英国の全自動車輸出の約14.5%になっています。際立った上昇はトルコ、日本、カナダにも見られますが、輸出市場の3位に位置する中国への昨年の自動車輸出は88,610台で、はるかに少ない3.1%の増加です。

ヨーロッパでは景気回復が続いていましたが、それが成長の大部分を占めました。他のEU諸国への輸出は7.5%増の758,680台になり、英国の全自動車輸出の半数以上を占めています。EU諸国は英国の世界の個別市場トップ10のうちちょうど半数となっており、ドイツがトップでイタリア、フランス、ベルギーと続きます。さらに、ヨーロッパは英国製自動車の部品の大部分(65%)を供給しており、将来の英国の自動車生産にとって無関税で垣根のない貿易が非常に重要であることを浮き彫りにしています。

昨年は英国製自動車の国内需要も年間で2.4%の上昇、英国はやはりドイツに次ぐヨーロッパ第2位の自動車市場です。英国の購入者が登録する新車7台のうち今や1台は英国製で、3年前の8台中1台からアップしています。いっぽう日本製モデルも英国のドライバーの間で人気が高まっています。今では新車市場で4.7%を占め、2016年には前年比でほぼ5分の1(19.3%)増の125,713台が登録されました。

SMMT最高責任者のマイク・ホーズ(Mike Hawes)は、次のように述べました。「英国における生産高の驚異的な伸びは、英国の自動車セクターが持つ世界的競争力を証明するものです。一流のエンジニアリング、最新の技術、そして品質を大切にする労働者が業界を変え、ヨーロッパの自動車生産で有数の生産性の高い英国を作り上げたのです。日本と英国の自動車セクターには長い協力の歴史があり、日本が先頃この業界における将来の成長と雇用に導く投資を決定したことをわが社は歓迎しました」

日本における英国ベストセラー トップ5

1 ミニ(MINI)

2 ミニワン(MINI One)

3 ジャガーXE(Jaguar XE)

4 トヨタ・アベンシス(Toyota Avensis)

5 レンジローバー・イヴォーク(Range Rover Evoque)

英国は世界160か国以上へ輸出

英国の自動車生産  15年12月  16年12月    変化%  15年度累計   16年度累計   変化%

合計               114,842    113,976    -0.8%    1,587,677    1,722,698    8.5%

国内                19,656     18,669    -5.0%      359,796      368,482    2.4%

輸出                95,186     95,307     0.1%    1,227,881    1,354,216   10.3%

輸出%               82.9%      83.6%                77.3%        78.4%

英国車上位輸出先

               2016年比率

EU                  56%

米国               14.5%

中国                6.5%

トルコ              3.1%

オーストラリア      2.5%

日本                1.9%

カナダ              1.8%

韓国                1.7%

イスラエル          1.1%

ロシア               1%

編集者への注

1.アストンマーティンDB11(Aston Martin DB11)、ベントレー・ベンテイガ(Bentley Bengtayga)、ジャガーFペイス(Jaguar F-Pace)、インフィニティQ30(Infiniti Q30)、インフィニティQX30(Infiniti QX30)、ランドローバー・レンジローバー・イヴォーク・コンバーティブル(Land Rover Range Rover Evoque Convertible)、マクラーレン540(McLaren 540)、マクラーレン570(McLaren 570)、ロールス・ロイス・ドーン(Rolls Royce Dawn)、ヴォクソール・アストラ・スポーツ・ツアラー(Vauxhall Astra Sports Tourer)

SMMTと英国自動車業界について

SMMTは英国自動車の利益をサポートし、政府、ステイクホルダー、メディアの連帯を促す英国有数の規模で最も影響力のある事業者団体です。

自動車業界は、売上高で716億ポンドと付加価値で189億ポンドを占め、英国経済の極めて重要な部分となっています。16万9千人が製造、81万4千人が関連産業で雇用されており、英国の商品輸出総額の12.0%を占め、研究開発に毎年25億ポンドを投資しています。およそ30のメーカーが、部品供給業者2千社と世界有数の熟練したエンジニアに支えられて70以上の車両モデルを作りました。詳細はwww.smmt.co.uk/facts16 でご覧ください。

問い合わせ先:

Keely Scanlan 020 7344 9222 kscanlan@smmt.co.uk

Lucy Bielby 020 7344 1610 lbielby@smmt.co.uk

(日本語リリース:クライアント提供)

17 Year High for British Car Manufacturing With Japanese Demand Up By 14.8%

PR67216

LONDON, Jan. 26, 2017 /PRNewswire=KYODO JBN/ --

   - 1.7 million cars built in the UK in 2016, an increase of 8.5% and

     the highest output for 17 years.

   - Exports at record levels for the second consecutive year as more than

     1.35 million cars shipped worldwide.

   - More than one in two cars exported to Europe, our single biggest trading

     partner, with demand up 7.5%

   - Japanese demand for British built cars increased by 14.8% in 2016, with

     nearly 26,000 cars exported to the country.

   UK car production achieved a 17-year high in 2016, according to the latest

figures published today by the Society of Motor Manufacturers and Traders

(SMMT). 1,722,698 vehicles rolled off production lines last year from some 15

manufacturers, an 8.5% uplift on total production 2015 - and the highest output

since 1999.

   (Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20160118/323200LOGO )

   More cars are now being exported from Britain than ever before, the result

of investment made over recent years in world-class production facilities,

cutting-edge design and technology and one of Europe's most highly skilled and

productive workforces. Ten brand new car models began production in the UK last

year, nine of them from premium brands which has helped make the UK the second

biggest producer of premium cars in Europe, after Germany and the third biggest

car producer.[1]

   Production growth was predominantly driven by overseas demand, with global

appetite for British-built cars rising by 10.3% to an all-time high of

1,354,216 - a second consecutive annual record. Around eight out of every 10

cars manufactured in the UK is now exported, bound for one of 160 markets

worldwide.

   Japan remains a key trading partner with the UK, with demand for

British-built cars increasing by 14.8% in 2016 to nearly 26,000. Growth was

also strong across a number of other markets, notably the US - the UK's biggest

export destination after the EU - where demand rose by almost half (47.2%)

meaning it now accounts for around 14.5% of all UK car exports. Notable uplifts

were also seen in Turkey, Japan and Canada, while China, third on the list of

export markets, grew by a more modest 3.1% with 88,610 vehicles exported last

year.

   It was continuing economic recovery across Europe, however, that accounted

for the bulk of the growth. Exports to the rest of the EU grew 7.5% to 758,680

and accounted for more than half of all UK car exports. EU countries make up

exactly half of the UK's top 10 individual global markets, with Germany

leading, followed by Italy, France and Belgium. Furthermore, Europe supplies

the majority of components (65%) within UK-built vehicles, underlining the

critical importance of tariff and barrier-free trade to future UK automotive

production.

   Domestic demand for UK built cars also grew last year, up 2.4% in the year,

and the UK remains the second largest car market in Europe, again after

Germany. One in seven new cars registered by UK buyers is now made in Britain,

up from one in eight three years ago. Meanwhile, Japanese-built models are

increasingly popular among UK motorists. They now account for 4.7% of the new

car market, with 125,713 registered in 2016, an increase of almost a fifth

(19.3%) on the previous year.

   Mike Hawes, SMMT Chief Executive, said, "The tremendous growth in UK

production is testament to the global competitiveness of the UK automotive

sector. High class engineering, advanced technology and a workforce committed

to quality have helped turn around the industry, making the UK among the most

productive places in Europe to make cars. The Japanese and UK automotive

sectors have a long history of cooperation and we have welcomed recent Japanese

investment decisions in the UK which will lead to future growth and jobs for

this industry."

   Top 5 British Bestsellers in Japan

    

   1) MINI

   2) MINI One

   3) Jaguar XE

   4) Toyota Avensis

   5) Range Rover Evoque

   THE UK EXPORTS TO MORE THAN 160 COUNTRIES WORLDWIDE

    

    UK Car manufacturing Dec-15  Dec-16  % Change   YTD-15    YTD-16   % Change

           Total         114,842 113,976     -0.8% 1,587,677 1,722,698     8.5%

            Home          19,656  18,669     -5.0%   359,796   368,482     2.4%

           Export         95,186  95,307      0.1% 1,227,881 1,354,216    10.3%

          % export         82.9%   83.6%               77.3%     78.4%

    TOP EXPORT DESTINATIONS FOR UK CARS

    

                2016 share

    EU                  56%

    USA               14.5%

    China              6.5%

    Turkey             3.1%

    Australia          2.5%

    Japan              1.9%

    Canada             1.8%

    South Korea        1.7%

    Israel             1.1%

    Russia               1%

   Notes to editors

(1)Aston Martin DB11; Bentley Bentayga; Jaguar F-Pace; Infiniti Q30; Infiniti

QX30; Land Rover Range Rover Evoque Convertible; McLaren 540; McLaren 570;

Rolls Royce Dawn; Vauxhall Astra Sports Tourer

   About SMMT and the UK automotive industry

   SMMT is one of the  UK's largest and most influential trade associations,

supporting the interests of UK Automotive, and promoting a united position to

government, stakeholders and media.

   The automotive industry is a vital part of the UK economy accounting for

GBP71.6bn turnover and GBP18.9bn value added. With 169,000 people employed in

manufacturing and 814,000 across the wider industry, it accounts for 12.0% of

total UK export of goods and invests GBP2.5bn each year in R&D. Some 30

manufacturers build more than 70 vehicle models  supported by 2,000 component

providers and some of the world's most skilled engineers. More

at http://www.smmt.co.uk/facts16.

     

   Contacts:

   Keely Scanlan     

   +44-020 7344 9222     

   kscanlan@smmt.co.uk;  

      

    Lucy Bielby     

    +44-020 7344 1610     

    lbielby@smmt.co.uk

     

   SOURCE: SMMT

本プレスリリースは発表元が入力した原稿をそのまま掲載しております。また、プレスリリースへのお問い合わせは発表元に直接お願いいたします。

このプレスリリースには、報道機関向けの情報があります。

プレス会員登録を行うと、広報担当者の連絡先や、イベント・記者会見の情報など、報道機関だけに公開する情報が閲覧できるようになります。

プレスリリース受信に関するご案内

SNSでも最新のプレスリリース情報をいち早く配信中