中国の上級の人材は経営陣の質が最も重要、ハイドリック&ストラグルズの最新雇用者ブランド戦略調査で判明
中国の上級の人材は経営陣の質が最も重要、ハイドリック&ストラグルズの最新雇用者ブランド戦略調査で判明
AsiaNet 68316 (0611)
【香港2017年4月26日PR Newswire=共同通信JBN】エグゼクティブ・サーチ、リーダーシップ・コンサルティング、カルチャー・シェーピングの各サービスの大手プロバイダーであるハイドリック&ストラグルズ・インターナショナル(Heidrick & Struggles International, Inc.、http://www.heidrick.com/ )(NASDAQ: HSII)は、Getting Employer Branding Right in China (http://www.heidrick.com/Knowledge-Center/Publication/Getting-employer-branding-right-in-China )調査報告を発表、優秀な人材を求める市場競争が激化している中で、上級の人材は何を期待しているかを探った。
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報告の全文は以下のサイトを参照。
http://www.heidrick.com/Knowledge-Center/Publication/Getting-employer-branding-right-in-China
ハイドリック&ストラグルズ中国は最近、雇用者のブランド戦略が企業の成功にどの程度影響を与えているか、また上級エグゼクティブを1つの組織に引き付け、そこにとどまらせる要因は何かを明らかにするため、中国本土でディレクター・レベル以上の上級エグゼクティブ151人を対象に調査を実施した。
ハイドリック&ストラグルズ上海オフィス担当パートナーのリンダ・ジャン氏は「中国における多国籍企業のリーダーは、低経済成長、コスト高、規制強化、eコマースによる破壊的圧力、中国の人口動態の変化によって形作られた“ニューノーマル(新標準)”と呼ばれる今日の経営環境の中で、必要なリーダー人材を引き付け、雇用するのは一段と難しくなっているとみている。熟練労働者の不足と高い離職率により、企業は引き続き人材が最大の懸念だとして挙げている」と述べた。
組織を良い働き場所にする最も重要な要因を3つ挙げよとの問いに対して、回答者らはまず「上級リーダーシップの質の高さ」(57%)や「魅力的な企業文化」(52%)を挙げ、「給与や手当面での優位な雇用条件」(49%)を上回った。しかも、企業のブランド力や名声、個人的な発展・昇進への道が明確であることは、プル要因に関する限りそれほど重要な要因とはみなされていない。
ある企業に引き付けられる要因は何かとの問いに関しては、調査対象のエグゼクティブの90%以上が、カリスマ的で刺激的で信頼できるスポークスマンである上級指導者を保有していることが企業に入社する際の決定に極めて重要であると回答している。これはアリババのジャック・マー氏やBaiduのロビン・リー氏のようなハイプロファイルでカリスマ的な経営幹部が企業イメージと同義語になり、従業員や顧客を鼓舞、触発するという「セレブとしてのCEO」のトレンドに沿ったものだ。
ハイドリック&ストラグルズの中国責任者ジョージ・フアン氏は「われわれの経験では、中国における上級エグゼクティブの離職率は約12-15%。人材獲得競争が激化すると、企業は給与を一級のシニアリーダーを引き付け、つなぎ留める唯一の武器としてあてにできなくなる。中国の上級レベルの従業員の大半は、戦略的ビジョンを持つ、鼓舞するリーダーに付いて行こうとする。そのビジョンがある事業、または財務目標を達成するためのものか、または新たな技術によって業界を破壊するためのものかどうかにかかわらずである。強力な企業文化を育成する鼓舞するリーダーとともに働くことから来る満足感は、上級レベルのエグゼクティブの雇用者の決定にますます影響を与えつつある」と語った。
企業に留まる点に関しては、従業員を企業に留まらせるよう促す最も重要なリーダーシップの資質は、シニアリーダーがそのスタッフを信頼し、高い透明性を維持し、経営者と従業員間の互いのコミュニケーションを育成することである。
調査報告によると、企業の構造やビジネスモデルにとって最も重要な要因を3つ挙げよとの問いに対し、業績優秀者の表彰(99%)、友好的で協力的な職場環境(93%)、多様な思考、新アイデアに対する尊重と奨励(91%)が、説得力のある企業文化を構成する重要な要素とされた。この結果は、以前ハイドリック&ストラグルズが実施したアジア太平洋地域の上級エグゼクティブに対する雇用者ブランド戦略調査であるAsia Pacific Consumer Markets Report 2015(http://www.heidrick.com/Knowledge-Center/Publication/What-Are-Your-Employees-Really-Saying-About-You )の結果と似ている。その調査では、回答者の98%が職場での思考の多様性が最も重要な指標と回答、他方、業績優秀者の表彰は97%で2位だった。
調査対象のエグゼクティブの約31%が新たな就職の機会を検討中とし、12-18カ月以内に現職を退職したいと回答した。また、ほかに29%がより良い機会があれば今後2年以内に現在の仕事を辞めるだろうと回答している。この調査結果は、中国の従業員がアジアの他の地域の従業員に比べ、仕事が最適でない現状に辛抱強くないことを示唆している。以前のアジア太平洋調査では、ちょうど30%が現在の雇用者の元を去ることを検討していると回答、このうち半分強が18カ月以内に行動を起こしたいとしていた。
この調査の対象には、中国における幅広い産業にわたる多国籍企業の上級エグゼクティブが含まれており、その産業構成は工業(42%)、消費者(19%)、ヘルスケア(16%)、テクノロジー(10%)、金融サービス(5%)、専門的サービス(3%)、マーケティングサービス(2%)、教育・非利益(1%)、コングロマリット(2%)などとなっている。回答者はすべて世界中で5000人以上の従業員を擁する企業に所属しており、79%は中国で1000人以上の従業員を持つ企業の所属である。また過半数は、中国が彼らの企業のグローバルな収益の10%以上を占めている。
▽ハイドリック&ストラグルズ(Heidrick & Struggles)について
ハイドリック&ストラグルズ(Nasdaq: HSII)はリーダーシップ・コンサルティング、カルチャー・シェーピング、上級エグゼクティブサーチ・サービスの大手プロバイダーとして、世界トップ組織のエグゼクティブ人材とリーダーシップのニーズに応えている。ハイドリック&ストラグルズは60年以上前にエグゼクティブ・サーチという専門的職業の先駆者となった。同社は現在、信頼できるアドバイザーとしての役割を果たしており、統合リーダーシップ・ソリューションを提供し、顧客が世界と1つの経営陣を同時に変革するのを手助けしている。http://www.heidrick.com
▽メディア問い合わせ先
Karen Lau
Marketing & Communications Manager, Asia Pacific
+852-2103-9329
klau@heidrick.com
Alex Brown
Public Relations Manager, Americas
+1-312-496-1871
abrown@heidrick.com
ソース:Heidrick & Struggles
Quality of Leadership Matters Most to Senior Talent in China, Finds Heidrick & Struggles' Latest Employer Branding Survey
PR68316
HONG KONG, Apr. 26, 2017 /PRNewswire=KYODO JBN/ --
Heidrick & Struggles International, Inc. (http://www.heidrick.com/) (NASDAQ:
HSII), a premier provider of executive search, leadership consulting and
culture shaping services worldwide, has launched its Getting Employer Branding
Right in China (
http://www.heidrick.com/Knowledge-Center/Publication/Getting-employer-branding-right-in-China
) report to further explore what senior talent is looking for in an
increasingly competitive market for top performers.
Logo: http://mma.prnewswire.com/media/139127/heidrick_struggles_logo.jpg
To read the complete report, please visit
http://www.heidrick.com/Knowledge-Center/Publication/Getting-employer-branding-right-in-China
.
Heidrick & Struggles China recently conducted a survey of 151 senior executives
at director level or above in mainland China to understand how extensively
employer branding affects corporate success, and the factors that attract them
to and retain them at an organization.
"Leaders of multinational corporations in China are finding it even more
challenging to attract the leaders they need to thrive in today's operating
environment - the 'new normal' which has been shaped by slower economic growth,
higher costs, stricter regulations, the disruptive pressures of e-commerce and
China's changing demographics," said Linda Zhang, Partner-in-charge of Heidrick
& Struggles' Shanghai office. "Due to the shortage of skilled workers and high
attrition rates, companies continue to cite talent as a top concern."
When asked to pick the three most crucial factors that make an organization a
good place to work, respondents name 'high quality of senior leadership' (57%)
and 'attractive corporate culture' (52%) higher than 'a competitive employment
offer in terms of salary and benefits' (49%). Yet, good company brand and
reputation, clear personal development and promotion path are seen as less
important factors when it comes to the pull factors.
When asked what attracts them to a company, over 90% of the executives in the
survey say that having senior leaders who are charismatic, inspiring, credible
spokespeople is very important to their decision in joining a company. This
aligns with the trend of 'CEOs as celebrities', with high-profile, charismatic
executives such as Alibaba's Jack Ma and Baidu's Robin Li becoming synonymous
with their company's image, and inspiring employees and customers alike.
"Our experience shows that the turnover rate of senior executives in China is
roughly 12-15%. As the competition for talent heats up, companies cannot rely
on remuneration as the only weapon for attracting and retaining best-in-class
senior leaders," said George Huang, Head of China at Heidrick & Struggles.
"Most senior level employees in China would like to follow an inspiring leader
with a strategic vision, whether it is to achieve certain business or financial
goals, or to disrupt an industry with an emerging technology. The satisfaction
that comes from working with inspirational leaders that cultivate a strong
company culture is increasingly influencing senior-level executives' employer
decision."
When it comes to retention, the most important leadership qualities that
encourage employees to stay are that senior leaders trust their staff, have a
high level of transparency, and foster two-way communication between management
and employees.
According to the study, when asked to pick the three most important factors for
a company's structure and business model, recognition of high achievers (99%),
a friendly and collaborative working environment (93%), and respect and
encouragement for diverse thinking and new ideas (91%) are the key building
blocks constituting a compelling corporate culture. These results are similar
to those in the Asia Pacific Consumer Markets Report 2015 (
http://www.heidrick.com/Knowledge-Center/Publication/What-Are-Your-Employees-Really-Saying-About-You
) - a previous Heidrick & Struggles employer branding survey of senior
executives across the Asia Pacific region - where 98% of respondents said that
diversity of thinking in the workplace is the most important characteristic,
while recognition of high achievers was in second place at 97%.
Roughly 31% of executives surveyed say they are currently looking for new job
opportunities and hope to leave within 12 to 18 months; an additional 29% say
they may leave within the next two years if better opportunities are available.
This finding suggests that employees in China may have less patience with a
suboptimal status quo at work than employees elsewhere in Asia. In the previous
Asia Pacific survey, just 30% said they were considering leaving their
employers, and only just over half of this group hoped to make a move within 18
months.
The survey included senior executives from a wide range of industries at
multinational companies in China, including industrial (42%), consumer (19%),
healthcare (16%), technology (10%), financial services (5%), professional
services (3%), marketing services (2%), education/not-for-profit (1%), and
conglomerate (2%). All respondents came from companies with more than 5,000
employees globally, and 79% have more than 1,000 employees in China. For a
majority, China accounts for more than 10% of their company's global revenue.
About Heidrick & Struggles
Heidrick & Struggles (NASDAQ: HSII) serves the executive talent and leadership
needs of the world's top organizations as a premier provider of leadership
consulting, culture-shaping and senior-level executive search services.
Heidrick & Struggles pioneered the profession of executive search more than 60
years ago. Today, the firm serves as a trusted advisor, providing integrated
leadership solutions and helping its clients change the world, one leadership
team at a time. www.heidrick.com
Media Contacts:
Karen Lau - Marketing & Communications Manager, Asia Pacific
+852-2103-9329, klau@heidrick.com
Alex Brown - Public Relations Manager, Americas
+1-312-496-1871, abrown@heidrick.com
SOURCE: Heidrick & Struggles
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