アートプライス:アート市場の「ブルーチップ」アーティスト、不安定な経済的背景のもと、アートプライス100(C)で4,3%プラス

Artprice.com

アートプライス:アート市場の「ブルーチップ」アーティスト、不安定な経済的背景のもと、アートプライス100(C)で4,3%プラス

AsiaNet 76773

パリ、2018年12月13日/PRニュースワイヤー/ --

S&P500指数は2018年初頭より揺れを見せ、安定した成長路線を見出すに至らなかった。米国のベンチマーク指標は、11か月間を通じて2,4%プラスを示したのみで非常に不安定な状況にあり、今後数日間でさらに不安定になる可能性を残す。

     (Logo: https://mma.prnewswire.com/media/644091/Artprice_Logo.jpg )

     (Photo: https://mma.prnewswire.com/media/798137/Artprice100_and_Artprice_Global.jpg )

アートプライスの創立者兼会長のティエリー・エルマンは次のように述べている:「こうしたパフォーマンスと比べて、アート市場はより魅力的な代替投資となっています。アートプライス100(C)インデックスは、2018年1月1日以来4,3%の上昇を実現しています。  長期間的には安全資産でも2018年に1,9%のマイナスを記録したアート市場全体よりも、アートプライス100(C)インデックスの動向の方が良好であるのは明らかです。バイヤーは、これまでにない程、クオリティの高い美術品を求めているようです。彼らは高品質で出所の確かな名品には高値を付け、他の作品には手を出しません。こうした新たな傾向は、オファーが集中するような偉大なアーティスト作品にとって有益です。」

https://imgpublic.artprice.com/img/wp/sites/11/2018/12/2018-artprice100.png

原則

アート市場で最もパフォーマンスの高いアーティストの作品を収集することは、シンプルかつ体系的な投資戦略であり、金融リスクを抑えてハイエンドなアート市場への投資によるリターンを得ようとするものである。この原則に基づき、アートプライス100(C)は、アート市場のブルーチップ(作品が豊富に出回っている有名アーティストたちのポートフォリオ)に特化したポートフォリオとして考案された。このポートフォリオを実現するのは困難ではあるが、理論的な視点から、確かなクオリティを表す。アートプライス100(C)は、S&P500やFTSE100、CAC40、DAX、日経225といった株式ベンチマーク指標に相当するツールであろうとしている。

アートプライス100(C)の構成は、アート市場の進化に対応するよう毎年1月1日に決められ、オークションで最も高パフォーマンスのアーティスト100人からなる。これらのアーティストは、過去5年間に遡って、均質な作品を毎年最低10点売却するという厳密な流動基準を満たす。昨年4億5000万ドルで落札されたレオナルド・ダヴィンチの作品は、個人収集作品としての希少性から、2018年のポートフォリオには入っていない。この流動基準は、アーティストたちの優位性を低めるものではない。アートプライス100(C)を構成する100人のアーティストだけで、2018年オークションにおける世界の売上高の73%も占めている。

アートプライス100(C)は、アートプライスとアートロンの提携により、中国市場における完璧ともいえる強力な後ろ盾を得ている。

構成

2018年は、前年比で2人プラス、6人の変更となった。この割合の多さは(構成の6%)、こんにちのアート市場の対応の早さを表している。アーティストたちの作品の希少性がポートフォリオの出入りを説明しているとはいえ、コレクターたちが長期的見通しを好むようになったことも、こうした変化に関与しているといえる。世界中のコレクター間での藤田嗣治とギュンター・ユッカーの人気が高まっており、アートプライス100(C)の構成にこの2人が持続的に組み入れられることが予測される。

入 - 出

ヨゼフ・アルベール - フランシス・ベーコン

マックス・ベックマン - 陸げん少(りくげんしょう)

ジョルジオ・デ・キリコ - アグネス・マーティン

藤田嗣治 - ピエト・モンドリアン

パウル・クレー - 潘天寿(はんてんじゅ)

ギュンター・ユッカー - 于非闇(うひあん)

中国のアーティスト3人(3人とも20世紀前半に活躍)が今年のポートフォリオより外れる。市場で最もパフォーマンスの高い100人のアーティストに、2018年に17人が残る。また、ザオ・ウーキー(総創作期間を合わせて2018年の仮ランキングで3位)は、国際アート市場で成長を続ける。

構成において最も高い比重を占めるピカソ(7,4%)の後には、ウォーホル(6,7%)、帳大千(4,7%)、斉白石(4,1%)が続く。長期的には、アートプライス100(C)の構成は、生存アーティストの数が増え続けている:2000年の12人に対して今年は17人。ゲルト・リヒターは、その中でもダントツ(3,3%)だ。

ゲオリク・バーゼリッツの作品価格は、今年のロンドンとニューヨークでの素晴らしい売りを見せたデッサンをはじめ、見事な上昇を記録している。例として、フィリップスがロンドンで2018年3月9日に11万2500ドルで売却した無題(ラヴァーズ)(2001年)が挙げられる。同作品の2016年11月のリスボンにおけるヴェリタスでの売却額は、3万2500ドルにすぎなかった。このデッサンの価値は、2年以内に3倍以上に跳ね上がり、最良の先見性を享受した。

2018年のアートプライス100(C)の構成

(C) Artprice.com

ランキング-アーティスト-割合

1 - パブロ・ピカソ - 7,4%

2 - アンディ・ウォーホル - 6,7%

3 - 帳大千(ちょうたいせん) - 4,7%

4 - 斉白石(せいはくせき) - 4,1%

5 - クロード・モネ - 3,7%

6 - ジャン=ミシェル・バスキア - 3,6%

7 - ゲルハルト・リヒター - 3,3%

8 - アルベルト・ジャコメッティ - 2,4%

9 - 傅抱石(ふほうせき) - 2,3%

10 - サイ・トゥオンブリー - 2,3%

11 - ロイ・リキテンスタイン - 2,2%

12 - ザオ・ウーキー - 2,1%

13 - アメデオ・モディリアーニ - 2,0%

14 - 呉冠中(ごかんちゅう) - 1,9%

15 - ルーチョ・フォンタナ - 1,7%

16 - 李可染(りかせん) - 1,7%

17 - マルク・シャガール - 1,6%

18 - 黄賓虹(こうひんこう) - 1,6%

19 - 徐悲鴻(じょひこう) - 1,6%

20 - アレクサンダー・カルダー - 1,6%

サイト上で2018年アート市場の「ブルーチップ」アーティスト100人の全てご覧くださいwww.artprice.com (http://www.artprice.com )

アートプライスについて:

アートプライスは、ユーロネクスト・パリ、SRDロングオンリー、ユーロクリアーでユーロリストに上場しています:7478 - ブルームバーグ:PRC - ロイター:ARTF。

アートプライスを動画で見る:https://fr.artprice.com/video

アートプライスは、会長のティエリーエルマンが1997年に創設しました。1987年設立のサーバグループで自動制御されています。Who's who (C)名士録を見る:

https://imgpublic.artprice.com/img/wp/sites/11/2018/10/bio-2019-whos-who-thierry-ehrmann.pdf

アートプライスは、美術品価格と美術品索引に関するデータバンクの世界的リーダーです。3000万件以上の索引と70万人を超えるアーティストを対象とした売買データを所有します。アートプライス・イメージズArtprice Images(R)では、1700年から現在に至る美術品の画像と印刷物が1億26万点所蔵されているライブラリーと、アートプライスの美術史家の注釈をアクセス無制限で提供しています。

アートプライスのデータバンクは、世界中の6300の国際的オークションハウスからの情報でデータバンクを随時更新しており、世界の主な通信社と7200の国際的報道機関にアート市場の傾向情報を発信しています。アートプライスは、450万人の会員(ログイン会員)に、美術品売買のための定価またはオークション(フランス商業典の第L324.3条2および3項で規定されたオークション)価格用の標準マーケットプレイス(Place de Marche Normalisee(R))へのアクセスを提供しています。

アートプライスは、2018年11月にフランスの公共投資銀行より今回で2度目となる認定を受けました。アート市場のブロックチェーン計画を展開いたします。

アートプライスによる2018年上半期世界アート市場決算報告書を見る:

https://fr.artprice.com/artprice-reports/bilan-du-marche-de-lart-s1-2018-par-artprice-com

2018年3月発表の2017年世界アート市場のアートプライス年次報告書:

https://fr.artprice.com/artprice-reports/le-marche-de-lart-en-2017

アートプライスの2018年現代アート市場報告書:

https://fr.artprice.com/artprice-reports/le-marche-de-lart-contemporain-2018

アートプライスのプレスリリース目次:

http://serveur.serveur.com/press_release/pressreleasefr.htm

https://twitter.com/artpricedotcom

フェイスブック、グーグル+ツイッターでアートプライスのアート市場の最新情報をリアルタイムでフォロー:

https://www.facebook.com/artpricedotcom 購読者340万人

https://twitter.com/artpricedotcom & https://twitter.com/artmarketdotcom

https://plus.google.com/+Artpricedotcom/posts

http://artmarketinsight.wordpress.com/

アートプライスのアルケミーの世界を見るhttp://web.artprice.com/video 。本社現代美術館アボードオブ・ケイオス。ニューヨークタイムズ/ラ・ドゥムール・デュ・カオ:https://issuu.com/demeureduchaos/docs/demeureduchaos-abodeofchaos-opus-ix-1999-2013

https://vimeo.com/124643720

アートプライスの本社、現代美術館:

https://www.facebook.com/la.demeure.du.chaos.theabodeofchaos999

(購読者350万人)

お問い合わせir@artprice.com

(日本語リリース:クライアント提供)

Artprice: Artprice100(C)'s "Blue-chip Artists" Index Shows a 4.3% Increase in a Fragile Economic Context

PR76773

PARIS, December 13, 2018, /PRNewswire=KYODO JBN/--

     Since the beginning of 2018, the S&P 500 index has been oscillating

without really finding a stable growth path. Over the first 11 months of the

year, the American benchmark index has posted an increase of just +2.4%, a gain

that could well diminish over the next few days.

(Logo: https://mma.prnewswire.com/media/644091/Artprice_Logo.jpg )

(Photo:     

https://mma.prnewswire.com/media/798137/Artprice100_and_Artprice_Global.jpg )

    According to thierry Ehrmann, founder and chairman of Artprice: "Compared

with this performance, the Art Market is continuing its momentum as an

increasingly attractive alternative investment. The Artprice100(c) index has

posted +4.3% since 1 January 2018. Unsurprisingly, its progression is better

than the Art Market as a whole, which remains a safe asset in the long term but

shows a -1.9% decline for the year 2018. Buyers appear to be more demanding -

in terms of quality - than ever before. While happy to pay big money for rare

and high-quality works with irreproachable provenance, they often 'pass' on

other works. This new and highly selective behavior is generally profitable for

the market's major signatures where the supply is now clearly focused".

    https://imgpublic.artprice.com/img/wp/sites/11/2018/12/2018-artprice100.png

    Principle

    Collecting works by the Art Market's most successful artists is a simple

and systematic investment strategy that aims to capture the returns from

investing in the high-end Art Market while limiting the financial risk. Based

on this principle, the Artprice100(c) has been conceived as a portfolio

dedicated to the Art Market's 'blue chip' artists; in other words, a portfolio

representing major artists whose works are widely circulated. Although such a

portfolio may be difficult to achieve in practice, it has obvious theoretical

qualities. The Artprice100(c) is therefore a tool that compares well with other

benchmark indices: the S&P 500, the FTSE 100, the CAC 40, the DAX and the

NIKKEI 225, etc.

    The composition of Artprice100(c) is set on 1 January of each year and

reflects the gradual evolution of the Art Market's high end. It brings together

the art auction market's top one hundred financial performers over the past

five years, artists who must also satisfy a strict liquidity criterion of at

least ten 'homogeneous' works sold each year. So, despite an auction turnover

of $450 million last year, Leonardo da Vinci cannot be included in this index

in 2018 because his works are too rare in private hands. However,  this

liquidity criterion does not in any way 'diminish' the domination of the

artists counted in our index. On their own, the top 100 artists in our

Artprice100(c) index account for no less than 73% of global Fine Art auction

turnover so far this year.

    The Artprice100(c) index benefits from the alliance between Artprice and

Artron, its strong Chinese partner which allows it the best possible coverage

of China.

    Composition

    Six changes were made versus 2018, two more than a year earlier. This

relatively large turnover (6% of the composition) reflects rapid adjustments in

today's Art Market. The rarity of certain artists' works (or lack of liquidity)

may explain some of the entries and exits, but there can be no doubt that

underlying changes in collector preferences also contribute to these changes.

The growing popularity of Tsuguharu Foujita and Guenther Uecher with collectors

around the world suggests a lasting place for these two signatures in the

composition of the Artprice100(c).

Entries   -  Exits

Joseph Albers -  Francis Bacon

Max Beckmann    -   Lu Yanshao

Giorgio De Chirico -  Agnes Martin

Tsuguharu Foujita  -  Piet Mondrian

Paul Klee  -   Pan Tianshou

Gunther Uecker  -  Yu Fei'an

    Three Chinese artists (all three active during the first half of the 20th

century) have left the portfolio this year. However, there are still 17 in 2018

among the one hundred most successful artists on the market. In addition, Zao

Wou-Ki's importance (3rd in the provisional ranking of artists by turnover for

2018 - all periods combined) is continuing to grow on the international art

market.

    Picasso remains the heaviest weight in the composition (7.4%), followed by

Andy Warhol (6.7%), Zhang Daqian (4.7%), Qi Baishi (4.1%). In the long term,

the composition of the Artprice100(c) also reveals a constantly growing number

of living artists: 17 this year, versus 12 in 2000. Of these, Gerhard Richter

has the heaviest weight in the portfolio (3.3%).

    The prices of works by Georg Baselitz have posted a particularly impressive

increase, starting with his drawings, which this year were included in prestige

day sales in London and New York. For example, his Untitled (Lovers) (2001)

sold at Phillips in London on 9 March 2018 for $112,500. In November 2016, the

same work was acquired for just $32,500 at Veritas in Lisbon. The value of this

drawing has more than tripled in less than two years after enjoying

substantially improved visibility.

    Composition of the Artprice100(c) in 2018 (c) Artprice.com

Ranking - Artist - Weighting

1 - Pablo PICASSO - 7.4%

2 - Andy WARHOL - 6.7%

3 - ZHANG Daqian - 4.7%

4 - QI Baishi - 4.1%

5 - Claude MONET - 3.7%

6 - Jean-Michel BASQUIAT - 3.6%

7 - Gerhard RICHTER - 3.3%

8 - Alberto GIACOMETTI - 2.4%

9 - FU Baoshi - 2.3%

10 - Cy TWOMBLY - 2.3%

11 - Roy LICHTENSTEIN - 2.2%

12 - ZAO Wou-Ki - 2.1%

13 - Amedeo MODIGLIANI - 2.0%

14 - WU Guanzhong - 1.9%

15 - Lucio FONTANA - 1.7%

16 - LI Keran - 1.7%

17 - Marc CHAGALL - 1.6%

18 - HUANG Binhong - 1.6%

19 - XU Beihong - 1.6%

20 - Alexander CALDER - 1.6%

     Discover all of the Art Market's 100 "blue-chip" artists for the year 2018

on www.artprice.com [http://www.artprice.com ]

    About Artprice:

    Founded by thierry Ehrmann (see Who's who certified Biography ) (c)

https://imgpublic.artprice.com/img/wp/sites/11/2018/10/bio-2019-whos-who-thierry-ehrmann.pdf

).

    Artprice is listed on the Eurolist by Euronext Paris, SRD long only and

Euroclear: 7478 - Bloomberg: PRC - Reuters: ARTF.

    Dicover Artprice in video: https://www.artprice.com/video

    Artprice is the global leader in art price and art index databanks. It has

over 30 million indices and auction results covering more than 700,000 artists.

Artprice Images(R) gives unlimited access to the largest Art Market resource in

the world: a library of 126 million images or prints of artworks from the year

1700 to the present day, along with comments by Artprice's art historians.

    12 Oct. 2018: Artprice and Artron have just created an "Art Media Mogul":

    Video: https://vimeo.com/296010836

    Artprice permanently enriches its databanks with information from 6,300

auctioneers and it publishes a constant flow of art market trends for the

world's principal news agencies and approximately 7,200 international press

publications. For its 4,500,000 members, Artprice gives access to the world's

leading Standardised Marketplace for buying and selling art. Artprice is

preparing its blockchain for the Art Market. It is BPI-labelled (scientific

national French label)Artprice's Global Art Market Annual Report for 2017

published last March 2018:

https://www.artprice.com/artprice-reports/the-art-market-in-2017

    Artprice's Contemporary Art Market Annual Report for 2017 - free access at:

https://www.artprice.com/artprice-reports/the-contemporary-art-market-report-2017

    Artprice's press releases:

    http://serveur.serveur.com/Press_Release/pressreleaseen.htm

[http://serveur.serveur.com/Press_Release/pressreleaseen.htm#_blank ]

    https://twitter.com/artpricedotcom

    Artmarket News:

    https://twitter.com/artpricedotcom & https://twitter.com/artmarketdotcom

    https://www.facebook.com/artpricedotcom (3.4 million subscribers)

    & https://plus.google.com/+artpricedotcom/posts

    http://artmarketinsight.wordpress.com/

[http://artmarketinsight.wordpress.com/#_blank ]

    Discover the Alchemy and the universe of Artprice

http://web.artprice.com/video [http://web.artprice.com/video#_blank ], which

headquarters are the famous Museum of Contemporary Art, the Abode of Chaos:

    http://goo.gl/zJssd [http://goo.gl/zJssd#_blank ]

    https://vimeo.com/124643720

    The Contemporary Art Museum The Abode of Chaos on Facebook:

https://www.facebook.com/la.demeure.du.chaos.theabodeofchaos999 (3.5 million

subscribers)

    Contact: thierry Ehrmann, ir@artprice.com

SOURCE: Artprice.com

  

本プレスリリースは発表元が入力した原稿をそのまま掲載しております。また、プレスリリースへのお問い合わせは発表元に直接お願いいたします。

このプレスリリースには、報道機関向けの情報があります。

プレス会員登録を行うと、広報担当者の連絡先や、イベント・記者会見の情報など、報道機関だけに公開する情報が閲覧できるようになります。

プレスリリース受信に関するご案内

SNSでも最新のプレスリリース情報をいち早く配信中