アート市場とArtprice、2019年上半期のアート市場報告  現代芸術人気の高まりと、作品供給の減少に伴う価格の高騰

Artprice.com

アート市場とArtprice、2019年上半期のアート市場報告  現代芸術人気の高まりと、作品供給の減少に伴う価格の高騰

AsiaNet 79928

パリ、2019年8月1日/PRニュースワイヤー/ --

1、現代芸術の価格が40%増を記録

2、過去13年間平均において、年間平均収益率が4,6%増

3、供給の減少による価格の急上昇

4、ファインアート*の売上量はわずかに増加オークション落札数は0,1%増

5、アメリカ (マイナス20%)、中国** (マイナス12%)、イギリス (マイナス25%)のマイナス成長

6、2019年度上半期のArtprice100(c)は16%の成長を記録

7、近代芸術(21%減)、古典芸術(38%減)におけるすぐれた作品の不在

8、2019年度上半期はClaude Monetが好成績をマークし、23作品をトータル2億5100万ドルで落札

9、現存アーティストの絶対的な記録の樹立:Jeff Koonsの作品Rabbit (1986)が9100万ドルで落札

*ファインアート (絵画、彫刻、素描、写真、版画、インスタレーション)の公開オークション

**Artronアート市場モニター(AMMA)の協力

一般総括

中国国家との提携を結ぶArtronアート市場モニター(AMMA)の協力で行われたArtpriceの調査によれば、 2019年度上半期に開催された全世界の公開オークションにおいて、ファインアートに属する作品は0,1%増となる26万2300作品を売り上げています。取引総額は69億8000万ドルを記録し、2018年上半期比では17,4%の減少となりました。

しかしながら、リピート販売に基づいてArtpriceが割り出した価格指標によれば、5%の伸びが観察されています。銀行利率がゼロとマイナス間にとどまっている現在、芸術作品のみせる高い収益率は、アート市場拡大に貢献することでしょう。

Artprice創立者兼CEOのThierry Ehrmannの説明によれば、「アート市場の需要と供給間には不均衡が生じています。

販売結果によれば、美術館水準の作品に対する需要が高いレベルを維持しているにもかかわらず、オークションホールにおける作品提供がこの高需要を満たすことができなくなっています。1975年から発展し続けてきたアート市場が、その飽和点に達したかのように見うけられます。オークションハウスサイドは取引マージンの維持に苦心し、逸品を所有するコレクターの出品低下に苦戦しています。

オークションハウスは購入者の手数料を上げ続けると同時に、販売者に対するセキュリティ対策を導入しています。担保的な保証によって出品に対する躊躇は回避できるものの、全般的な解決には及びません。アート市場がデジタル化の新時代に移行するべき時が来たといえるでしょう」。

この状況において、サザビーズ社の買収と、Artprice.comのArtmarket.comへの変革(2019年9月に開催される株主臨時総会で社名と規約変更)は、アート市場のインターネット時代への移行における象徴的なニュースだといえるでしょう。

全般的な成績

2019年上半期の6か月間に、世界各国で26万2300点が落札されたファインアートは、0,1%の伸びを記録しました。

3502回にのぼる販売(2018年度は3532回)は、1987年以降アート市場の情報提供における世界的リーダーを担ってきたArtpriceによって詳細/総合分析されています。この上半期報告は、ファインアート (絵画、彫刻、素描、写真、版画、インスタレーション)の公開オークションを対象としています。

Artprice創立者兼プレジデントThierry Ehrmannの説明によれば、「2000年以降19年間にわたる観察によれば、アート市場は完全な成熟市場に達しています。ナスダックの暴落、2001年9月11日のテロ、イラク第二次戦争、2007年のかつてない経済金融危機、米中間にみられる対立構造、ゼロとマイナス間で停滞し預金者を圧迫する利率といった、諸々の逆境もくぐり抜けてきました。アート市場は、過去19年の間に金融危機に屈しないための救済的な改正に成功しています。そして投機バブルを構築することなく、避難価値としての存在をアピールしています。

アート市場は非常に魅力的な収益率によって、複数年にわたって他投資を上回る好調を印象づけ、世界各国で効率的な流動市場としての安定を獲得しました。

Artprice100(c)によれば、2019年上半期のアート市場は16%の伸びを記録しています。

2019年上半期 収益ベースのオークション販売トップ10か国 

国 - 売上高 (市場に占める割合)

1、アメリカ - 26億7783万4700ドル  (38,4%)

2、中国 - 17億6287万4600ドル (25,3%)

3、イギリス - 14億822万9500ドル (20,2%)

4、フランス - 3億2964万9500ドル (4,7%)

5、ドイツ - 1億3156万6800ドル (1,9%)

6、イタリア- 1億847万2900ドル (1,6%)

7、スイス - 7028万ドル (1,0%)

8、日本 - 5277万2400ドル (0,8%)

9、オーストリア - 4998万2800ドル (0,7%)

10、オーストラリア- 3226万4300ドル (0,5%)

アートプライスによる2019年上半期世界アート市場決算報告書をオンラインで見る:

https://fr.artprice.com/artprice-reports/bilan-du-marche-de-lart-s1-2019-par-artprice-com

英語版:

https://www.artprice.com/artprice-reports/global-art-market-in-h1-2019-by-artprice-com

中国のデータは、Artpriceが11年来の緊密な提携関係を結ぶ中国のグループ(CEO Wan Jie)のArtronならびにAMMA (Artronアート市場モニター)の協力で実現されています。

投資や投機、熱心なコレクター、世界各国の新美術館の所蔵品のための一流作品に対する強い需要、これらの要素間における関係性が世界のアート市場に安定化をもたらし、世界金融に不均衡がみられているにもかかわらず、アート市場は健全な状況を保証しています。

このような市場の抵抗力は、情報へのアクセスが容易になったこと - Artpriceはこの情報提供におけるパイオニアであり世界的リーダーです-、販売の脱物質化が進んだことに帰すことができるでしょう。すべてがインターネットで行えるようになり、オークション参加者はインターネット接続を行っています。さらには、市場の金融化、アート消費者の増加(戦後当時50万人に対し、2019年には1億2000万人)ならびに若年化、そしてアジア、太平洋地域、インド、南アフリカ、中東、南アフリカ各地への市場拡大も考慮されます。

これはまた、ミュージアム インダストリー(毎年700の美術館が誕生)にも帰されます。このセクターは、21世紀の世界経済の一端を担っています。2000年以降だけで、19世紀と20世紀間に設立された総美術館数よりも多くの美術館が誕生しています。

アート作品を果敢に獲得するミュージアムインダストリーが、アート市場にみられる驚くべき成長の重要ファクターを担っています。アート市場は今や流動性のある成熟市場に達し、10万ドル以上の作品は、年間9~14%収益率を記録しています。

各国の中央銀行がゼロに近いもしくはマイナスの利率を適用している一方で、アート市場は実に健全な状態を示しています。この19年間において、現代芸術作品部門だけで1955%増となる成長が記録されています。

この高い収益率は、スターアーティストに限られた特権ではありません。年間収益率は、作品価格が2万ドルを超えた時点で7%増という値を記録しています。

アート市場を分析するツールArtprice100(R)(古典、近代、現代作品のためのグローバル指数)によれば、2000年以降に+457%増の成長が記録されています。Artprice100(R)について: https://www.actusnews.com/fr/ARTPRICE/cp/2019/07/15/artprice100-copy-nbsp-les-blue-chips-du-marche-de-l_art-aussi-performantes-que-les-fleurons-de-l_economie-americaine

マクロ経済とミクロ経済上のデータを踏まえると、アート市場が19年来一貫して、経済金融危機の避難価値として繰り返し収益を上げてきたことが分かります。

50億人超という利用者(ソース:マイクロソフト)に支えられたインターネットは、各国のオークションハウスにとって代わりのない決定的な存在となり、世界5大陸への進出に際したストラテジーの中枢として機能しています。今日、99%にあたる6300を数える各国のオークションハウスがインターネットを利用しています(2005年当時にはわずか3%)。

アメリカや中国、別の尺度からみればカタールやアラブ首長国連邦にとって、アートは重要なソフトパワーの役割を果たしています。

このようなアートの市場は、歴史的かつ全世界規模で機能する効率的な市場だといえるでしょう。

2019年上半期のトップ20アーティスト  (c) Artprice by artmarket.com

アーティスト - 売上高 (アメリカドル)

1、Claude MONET (1840-1926) - 2億5116万5100ドル

2、Pablo PICASSO (1881-1973) - 2億4308万5600ドル

3、ZAO Wou-Ki (1921-2013) - 1億5582万7800ドル

4、Andy WARHOL (1928-1987) - 1億4897万7700ドル

5、ZHANG Daqian (1899-1983) - 1億1068万6700ドル

6、Jeff KOONS (1955-) - 1億350万1700ドル

7、Paul CEZANNE (1839-1906) - 9841万8200ドル

8、WU Guanzhong (1919-2010) - 9589万5200ドル

9、Francis BACON (1909-1992) - 9362万6300ドル

10、Robert RAUSCHENBERG (1925-2008) - 9096万4400ドル

11、David HOCKNEY (1937-) - 8895万6700ドル

12、Roy LICHTENSTEIN (1923-1997) - 8532万4300ドル

13、Amedeo MODIGLIANI (1884-1920) - 8505万1 900ドル

14、Mark ROTHKO (1903-1970) - 7999万4500ドル

15、Rene MAGRITTE (1898-1967) - 7611万700ドル

16、KAWS (1974-) - 7004万7900ドル

17、Jean-Michel BASQUIAT (1960-1988) - 6579万6 000ドル

18、Gerhard RICHTER (1932-) - 6330万1200ドル

19、Yayoi KUSAMA (1929-) - 6071万4600ドル

20、Marc CHAGALL (1887-1985) - 5607万1000ドル

コピーライト (c)2019 thierry Ehrmann – www.artprice.com – www.artmarket.com

Artpriceについて

アートプライスは、ユーロネクスト・パリ、SRDロングオンリー、ユーロクリアーでユーロリストに上場しています:7478 - ブルームバーグ:PRC - ロイター:ARTF。

アートプライスを動画で見る:https://fr.artprice.com/video

アートプライスは、会長のティエリーエルマンが1997年に創設しました。1987年設立のサーバグループで自動制御されています。Who's who (c)名士録を見る:https://imgpublic.artprice.com/img/wp/sites/11/2019/03/2019-bio-whoswho-thierry-ehrmann.pdf

アートプライスは、美術品価格と美術品索引に関するデータバンクの世界的リーダーです。3000万件以上の索引と70万人を超えるアーティストを対象とした売買データを所有します。アートプライス・イメージズArtprice Images(R)では、1700年から現在に至る美術品の画像と印刷物が1億26万点所蔵されているライブラリーと、アートプライスの美術史家の注釈をアクセス無制限で提供しています。

アートプライスのデータバンクは、世界中の6300の国際的オークションハウスからの情報でデータバンクを随時更新しており、世界の主な通信社と7200の国際的報道機関にアート市場の傾向情報を発信しています。アートプライスは、450万人の会員(ログイン会員)に、美術品売買のための定価またはオークション(フランス商業典の第L324.3条2および3項で規定されたオークション)価格用の標準マーケットプレイス(Place de Marche Normalisee(R))へのアクセスを提供しています。

アートプライスは、2018年11月にフランスの公共投資銀行より今回で2度目となる認定を受けました。アート市場のブロックチェーン計画を展開いたします。

2019年3月発表の2018年世界アート市場のアートプライス年次報告書:https://fr.artprice.com/artprice-reports/le-marche-de-lart-en-2018

アートプライスの2018年現代アート市場報告書:https://fr.artprice.com/artprice-reports/le-marche-de-lart-contemporain-2018

アートプライスのプレスリリース目次:

http://serveur.serveur.com/press_release/pressreleasefr.htm

https://twitter.com/artpricedotcom

フェイスブックとツイッターで、Artpriceによるアート市場の最新情報をリアルタイムでフォロー:

https://www.facebook.com/artpricedotcom 購読者450万人

https://twitter.com/artpricedotcom & https://twitter.com/artmarketdotcom

http://artmarketinsight.wordpress.com/

Artpriceのアルケミーと世界をご覧くださいhttp://web.artprice.com/video。本社はアボードオブ・ケイオス現代美術館に置かれています。ニューヨークタイムズ/ラ・ドゥムール・デュ・カオ:https://issuu.com/demeureduchaos/docs/demeureduchaos-abodeofchaos-opus-ix-1999-2013

https://vimeo.com/124643720

アートプライスの本社、現代美術館:

https://www.facebook.com/la.demeure.du.chaos.theabodeofchaos999

(購読者390万人)

コンタクト:ir@artprice.com

(日本語リリース:クライアント提供)

Artprice by Art Market, H1 2019 Art Market Report: Demand Intensifies for Contemporary Art as Supply Contracts and Prices Rise

PR79928

PARIS, Aug. 1, 2019 /PRNewswire=KYODO JBN/ --

1. Prices of Contemporary Art were up 40%

2. Average annual ROI worked out at +4.6% for an average holding of 13 years

3. Tighter supply pushed prices up

4. The volume des Fine Art* transactions was up very slightly: +0.1%

5. The USA (-20%), China** (-12%) and the UK (-25%) all posted lower turnover

6. The Artprice100(c) index posted a 16% growth in H1 2019

7. Top quality Modern (-21%) and Old Master (-38%) works in short supply

8. Claude Monet dominated H1 2019 with 23 works sold generating EUR251 million

9. New record for a living artist: Jeff Koons' Rabbit (1986) fetched $91 million

*Public sales of Fine Art (paintings, sculptures, drawings, photographs,

prints, installations).

**In collaboration with Art Market Monitor of Artron (AMMA).

General conclusion...

With the collaboration of its Chinese State partner AMMA (Art Market Monitor of

Artron), Artprice identified 262,300 Fine Art lots sold via public sales around

the world in the first half of 2019. Together, these transactions generated a

total of $6.98 billion, down 17.4% versus H1 2018

However, Artprice's price index calculation, based on our 'repeat sales

method', shows a 5% increase in art prices. With the banking sector operating

in a negative or near-zero interest rate environment, the ROI in art is bound

to add momentum to the market's expansion.

"We are seeing a tightening of the balance between supply and demand in the Art

Market," explains thierry Ehrmann, Artprice's Founder/CEO

"The results show persistent demand for museum-quality artworks, but the

secondary market's supply has tightened somewhat. The Art Market - as it has

developed since 1975 - appears to be reaching its structural limits: auction

houses are struggling to maintain their operating margins and also to convince

collectors to sell their best pieces.

They are constantly increasing their buyer fees while simultaneously inventing

new ways of reassuring sellers. Guarantees can encourage some sales, but this

mechanism doesn't represent a global solution. It's time for the Art Market to

start a new era".

The recent acquisition of Sotheby's and Artprice.com's metamorphosis into

Artmarket.com (new name and corresponding AoA amendments submitted to an EGM in

September 2019) are two changes that clearly reflect the Art Market's entry

into the digital age.

Global figures

At a global level, more than 262,300 Fine Art lots were auctioned in the first

six months of 2019, up 0.1% on H1 2018.

Artprice, world leader in Art Market information since 1987, has systematically

analysed the results of more than 3,502  auction sales (3,532 in H1 2018)

around the world. This half-year report covers public sales of Fine Art

(painting, sculpture, drawing, photography, prints and installations).

According to thierry Ehrmann, Artprice's founder/CEO, "Since 2000, the Art

Market has shown an exceptionally high level of maturity resisting the NASDAQ

crisis, the consequences of 9/11, the second Iraq war, and an unprecedented

financial and economic crisis that has plunged the developed world into a

long-term low interest rates environment undermining the value of savings.

It is now resisting a global context of heightening geopolitical tensions between

China and the USA. During these past 19 years, the Art Market has managed to

adapt to reality, not only avoiding its own collapse, but actually creating a

genuine investment safe-haven... without forming a speculative bubble."

The attractive returns on art over the last few years have outperformed many

other investments, and the Art Market has become an independent, liquid and

efficient market on all continents.

As mentioned, our Artprice100(c) index is showing 16% growth for H1 2019.    

Top 10 Countries by Auction Turnover - H1 2019

Country --- Turnover --- (Market Share)

1. United States - $2,677,834,700   (38.4%)

2. China - $1,762,874,600  (25.3%)

3. UK - $1,408,229,500  (20.2%)

4. France - $329,649,500  (4.7%)

5. Germany - $131,566,800  (1.9%)

6. Italy - $108,472,900  (1.6%)

7. Switzerland - $70,280,000  (1.0%)

8. Japan - $52,772,400  (0.8%)

9. Austria - $49,982,800  (0.7%)

10. Australia - $32,264,300  (0.5%)

Read Artprice.com's H1 2019 Global Art Market Report online at:

https://fr.artprice.com/artprice-reports/bilan-du-marche-de-lart-s1-2019-par-artprice-com

In English :

https://www.artprice.com/artprice-reports/global-art-market-in-h1-2019-by-artprice-com

The data for the Chinese art market is the fruit of Artprice's 11-year

collaboration with its Chinese institutional partner, Artron Group and AMMA

(Art Market Monitor by Artron), directed by Wan Jie.

Despite economic disparities and uncertainties, the global art market has shown

signs of buoyancy, driven by a powerful combination of investment logic,

speculative buying, passion collecting and insatiable demand for major

signatures from new museums around the world.

These growth drivers rely heavily on easy access to reliable Art Market

information such as that provided by Artprice - a pioneer and global leader

in the field - and have been boosted by a whole series of underlying

phenomena. These include a rapidly spreading awareness that every aspect of

participation in the art market, including online sales, can be conducted via

the Internet (97% of participants are connected to the Internet); the

financialisation of the art market's high-end fostered by its stability and

transparency; a rapid increase in the art-buying population from roughly

500,000 after 1945 to approximately 70 million in 2016; a significant reduction

in the average age of market participants and a geographical expansion of the

market to nearly all of Asia, the Pacific Rim, India, South Africa, the

Middle-East and South America.

Another important driver of the global Art Market is the new-era museum

industry (700 new museums per year) that has become a significant economic

reality in the 21st century. More museums have opened since 2000 than in the

previous two centuries.

Hungry for 'museum quality' works, this sector is one of the primary drivers of

the Art Market's spectacular growth. The Art Market is now both mature and

liquid, offering yields of 9% to 14% p.a. on works valued over $100,000.

With central banks effectively working in a negative or near-zero interest rate

environment, the Art Market looks very healthy by comparison, having posted a

1,955% growth in the annual auction turnover of its Contemporary segment over

the past 19 years.

These returns are not just reserved for 'star' artists. Our research finds a

substantial average annual yield of approximately 7% on works sold above the

EUR20,000 threshold.

The global Art Market may also be apprehended via our Artprice100(R) (a global

index for the best selling artists in the Old Masters, Modern and Contemporary

art segments) which shows a progression of +457% since 2000. About the

Artprice100(R) :

https://www.actusnews.com/fr/ARTPRICE/cp/2019/07/15/artprice100-copy-nbsp-les-blue-chips-du-marche-de-l_art-aussi-performantes-que-les-fleurons-de-l_economie-americaine

Considering these macro- and micro-economic data, the past 19 years have

confirmed the Art Market's potential as a safe haven against economic and

financial turbulence, generating substantial and recurring yields.

The Internet with its galloping geographical ubiquity and its access by more

than 5 billion people around the world (Microsoft data) is now the single most

important marketplace for auction operators all over the world and is at the

very core of their commercial strategies on all of the world's major

continents. Almost 99% of the 6,300 auction firms in the world today have an

Internet presence (compared with just 3% in 2005).

Art represents a potent form of Soft Power that is vital for the United States,

China and, at a different level, countries like Qatar and the United Arab Emirates.

In short, the Art Market has all the characteristics of a historic, efficient

and global market.  

TOP 20 artists - H1 2019 (c) Artprice by artmarket.com

Artist - Turnover (USD)  

1. Claude MONET (1840-1926) $251,165,100

2. Pablo PICASSO (1881-1973) $243,085,600

3. ZAO Wou-Ki (1921-2013) $155,827,800

4. Andy WARHOL (1928-1987) $148,977,700

5. ZHANG Daqian (1899-1983) $110,686,700

6. Jeff KOONS (1955-) $103,501,700

7. Paul CEZANNE (1839-1906) $98,418,200

8. WU Guanzhong (1919-2010) $95,895,200

9. Francis BACON (1909-1992) $93,626,300

10. Robert RAUSCHENBERG (1925-2008) $90,964,400

11. David HOCKNEY (1937-) $88,956,700

12. Roy LICHTENSTEIN (1923-1997) $85,324,300

13. Amedeo MODIGLIANI (1884-1920) $85,051,900

14. Mark ROTHKO (1903-1970) $79,994,500

15. Rene MAGRITTE (1898-1967) $76,110,700

16. KAWS (1974-) $70,047,900

17. Jean-Michel BASQUIAT (1960-1988) $65,796,000

18. Gerhard RICHTER (1932-) $63,301,200

19. Yayoi KUSAMA (1929-) $60,714,600

20. Marc CHAGALL (1887-1985) $56,071,000

Copyright (c)2019 thierry Ehrmann - www.artprice.com- www.artmarket.com

About Artprice:

Artprice is listed on the Eurolist by Euronext Paris, SRD long only and

Euroclear: 7478 - Bloomberg: PRC - Reuters: ARTF.

Founded by thierry Ehrmann (see Who's who certified Biography ) (c)

https://imgpublic.artprice.com/img/wp/sites/11/2019/03/2019-bio-whoswho-thierry-ehrmann.pdf).

Dicover Artprice in video: https://www.artprice.com/video

Artprice is the global leader in art price and art index databanks. It has over

30 million indices and auction results covering more than 700,000 artists.

Artprice Images(R) gives unlimited access to the largest Art Market resource in

the world: a library of 126 million images or prints of artworks from the year

1700 to the present day, along with comments by Artprice's art historians.

Artprice permanently enriches its databanks with information from 6,300

auctioneers and it publishes a constant flow of art market trends for the

world's principal news agencies and approximately 7,200 international press

publications.

For its 4,500,000 members, Artprice gives access to the world's leading

Standardised Marketplace for buying and selling art. Artprice is preparing its

blockchain for the Art Market. It is BPI-labelled (scientific national French

label) Artprice's Global Art Market Annual Report for 2018 published last March

2019: https://www.artprice.com/artprice-reports/the-art-market-in-2018

Artprice is associated with Artron Group the Chinese leader in the Art Market,

its solid institutional partner.

About the Artron Group:

Partners since 2009, in 2018, Artron and Artprice signed a historic agreement

to create a "New Silk Road for Art". This initiative is perfectly coherent with

China's "One Belt, One Road" (OBOR) or "Belt and Road Initiative" (BRI)

launched in 2013 and known in Europe as the "New Silk Road".

"Artron Art Group (Artron), a comprehensive cultural industrial group founded

in 1993 by Wan jie, is committed to inheriting, enhancing and spreading art

value. Based on abundant art data, Artron provides art industry and art fans

with professional service and experience of quality products by integrated

application of IT, advanced digital science and innovative crafts and materials.

Having produced more than 60,000 books and auction catalogues, Artron is the

world's largest art book printer with a total print volume of 300 million a year.

It has more than 3 million professional members in the arts sector and an

average of 15 million daily visits, making it the world's leading art website."

Artron's Web: www.Artron.net

Artprice's Contemporary Art Market Annual Report for 2018 - free access at:

https://www.artprice.com/artprice-reports/the-contemporary-art-market-report-2018

Artprice's press releases:

http://serveur.serveur.com/Press_Release/pressreleaseen.htm

https://twitter.com/artpricedotcom

Artmarket News:

https://twitter.com/artpricedotcom & https://twitter.com/artmarketdotcom

https://www.facebook.com/artpricedotcom 4,4 million subscribers

http://artmarketinsight.wordpress.com/

Discover the Alchemy and the universe of Artprice

http://web.artprice.com/video, which headquarters are the famous Museum of

Contemporary Art, the Abode of Chaos:

https://issuu.com/demeureduchaos/docs/demeureduchaos-abodeofchaos-opus-ix-1999-2013

https://vimeo.com/124643720

The Contemporary Art Museum The Abode of Chaos

https://www.facebook.com/la.demeure.du.chaos.theabodeofchaos999 3.9 million

subscribers

Contact: Thierry Ehrmann, ir@artprice.com

Source: Artprice.com   

本プレスリリースは発表元が入力した原稿をそのまま掲載しております。また、プレスリリースへのお問い合わせは発表元に直接お願いいたします。

このプレスリリースには、報道機関向けの情報があります。

プレス会員登録を行うと、広報担当者の連絡先や、イベント・記者会見の情報など、報道機関だけに公開する情報が閲覧できるようになります。

プレスリリース受信に関するご案内

SNSでも最新のプレスリリース情報をいち早く配信中