◎フィンエアーとMarimekkoがデザインのコラボレーション

フィンエアー

◎フィンエアーとMarimekkoがデザインのコラボレーション

AsiaNet 51146

共同JBN 1373 (2012.10.29)

◎フィンエアーとMarimekkoがデザインのコラボレーション

【ヘルシンキ、バンター(フィンランド)2012年10月27日PRN=共同JBN】フィンエアー(Finnair、フィンランド航空)とフィンランドのデザインハウス、Marimekko(マリメッコ)は新たなデザイン・パートナーシップを結び、空の旅の体験をすばらしいものにするためチームを組んだ。2013年春からフィンエアーのすべての旅客機には、Marimekkoの典型的パターンが描かれたテキスタイル、テーブルウエアからなるフィンエアーのためのコレクションが取り入れられる。Marimekkoのフィンエアー・コレクションは、機内体験に明るくフレッシュな視覚・触覚的雰囲気をかもし出し、二酸化炭素排出量も軽減できるよう特別にデザインされている。

マルチメディア発表を見るには以下のサイトをクリック。

http://www.multivu.com/mnr/56635-finnair-marimekko-design-collaboration

フィンエアーの2機の長距離用旅客機もまた、Marimekkoデザインをまとっている。同社のエアバスA340機には、Marimekkoのデザイナー、マイヤ・イソラの手になる1964年の象徴的なUnikko(ウニッコ、ケシ)の花柄プリントが描かれており、すでにヘルシンキとフィンエアーのアジアの目的地の間を運航している。さらに他の旅客機も2013年春にMarimekkoのデザインをまとう。

フィンエアーのミカ・ベフビライネン最高経営責任者(CEO)は「フィンエアーにはデザインについて強力な伝統があり、今回の提携で当社のデザイン思索は新しいレベルに達する。われわれの目標はデザイン航空会社になり。旅客の五感に特別な体験を提供することにある。Marimekkoとの提携はこの目標達成に向けた重要なステップだ。フィンエアーの旅客機は、フィンランドの不朽のデザインと創造性の移動大使となり、フィンエアーで旅行する人に特別な体験を与える」と語った。

Marimekkoのミカ・イハムオティラCEOは「Marimekkoの共感をもたらすUnikkoの花が空を飛び、他の象徴的なプリントが機内体験の一部になることによって、世界の人々に楽しんでもらえることを希望している。同じように、Marimekkoのカラフルなデザインとファッションが、バレエ、モダンダンス、ビジュアルアートのようなアートの素晴らしい集合と形に結びつくことを望んできた。今や空中でこれまで見たこともなかった何かをする時である。Marimekkoとフィンエアーのデザイン・コラボレーションによって、慌ただしく、時として憂うつな空の旅に楽しさ、心の安らぎ、楽しい思い出をもたらすと思っている」と述べた。

3年間の両社によるコラボレーションの期間中、Marimekkoの特別製品がフィンエアーの旅客への機内販売とフィンエアー・プラスショップで購入できるようになる。

両社は旅客体験への価値を増やすことに加えて,今回のコラボレーションが両社のブランド認知が高めることを期待している。両社はともに日本で長年活動してきた実績があり、他のアジア市場、とりわけ中国で急速に成長している。

イハムオティラCEOはさらに「Marimekkoにとってフィンエアーはうってつけのパートナーであり、わたしの意見としては、世界で初めてデザインを取り上げ、サービスの中心にデザインをでんと据えたのがフィンエアーである。今回のコラボレーションによって、デザインがいかに人生のさまざまな局面で、人々の安らぎを高めることに役立つかを示したいと思っている。さらに、われわれとフィンエアーのデザイン・コラボレーションは、当社の成長戦略、特にMarimekkoの主要市場地域の一つであるアジア太平洋地域での成長戦略をサポートする」と語った。

ベフビライネンCEOは「両社のブランドはともに、顧客に積極性、高品質、心の安らぎをもたらしている。このコラボレーションは、フィンエアーのアジアにおける新世代の旅客全体に新しい体験と永続する良い思い出を生み出す助けになると考えている」と述べた。

▽フィンエアー(Finnair)について

フィンエアーは、ヘルシンキを経由して欧州とアジア間を迅速に結ぶことに特化している。フィンエアーは年間800万人以上の乗客を運び、欧州の50以上の目的地とアジアの11の都市を結ぶ。地球に優しい飛行のパイオニアであるフィンエアーは、新しくて近代的な旅客機群を運航し、世界的なCarbon Disclosure ProjectのLeadership Index(情報開示先進企業リスト)に入った最初の航空会社である。同社は北欧の航空会社で唯一Skytraxのランキングで4つ星を得ており、過去3年間連続してWorld Airline Award for Best Airline Northern Europeを受賞している。フィンエアーはワンワールドアライアンス加盟メンバーである。

▽Marimekko(マリメッコ)について

Marimekkoはそのオリジナルプリントとカラーで最もよく知られているフィンランドのテキスタイルと衣類のデザイン企業。Marimekkoはインテリア装飾用テキスタイルからテーブルウエア、衣類、バッグその他のアクセサリーに至る高品質の家庭用品をデザイン、製造している。1951年にMarimekkoが設立された当時、前例のない同社のプリント生地によって同社は強烈で特別なアイデンティティーを打ち立てた。Marimekkoの製品は世界約40カ国で販売されている。2011年の同社ブランドの売上高は約1億7000万ユーロ、純売上高は7700万ユーロだった。同年末のMarimekkoストア数は90で、主要市場は北米、北欧とアジア太平洋地域。Marimekkoグループは約500人雇用しており、株式はNASDAQ OMX Helsinki Ltd.に上場されている。

▽問い合わせ先

Finnair Media Desk

tel. +358-9-818-4020

comms@finnair.com

Marimekko Corporate Communications

tel. +358-9-758-7293

piia.kumpulainen@marimekko.fi

ソース:Finnair

Finnair and Marimekko Launch Design Collaboration

PR51146

HELSINKI and VANTAA, Finland, Oct. 27, 2012 /PRN=KYODO JBN/ --

    Finnair and Finnish design house Marimekko are teaming up to enhance the

air travel experience with a new design partnership. From spring 2013 all

Finnair aircraft will feature a Marimekko for Finnair collection of textiles

and tableware, featuring Marimekko's classic patterns. The Marimekko for

Finnair collection is specially designed to add a light and fresh visual and

tactile dimension to the onboard experience, while lightening the airline's

carbon footprint as well.

    To view the Multimedia News Release, please click:

    http://www.multivu.com/mnr/56635-finnair-marimekko-design-collaboration

    Two of Finnair's long-haul aircraft will also wear livery based on

Marimekko designs.  An Airbus A340 featuring  Maija Isola's iconic Unikko

floral print from 1964 is already operating between Helsinki and Finnair's

Asian destinations, and it will be followed by another aircraft in Marimekko

livery in spring 2013.

    "Finnair has a strong design heritage, and this cooperation brings our

design thinking to a new level," says Mika Vehvilainen, Finnair CEO. "Our goal

is to become a design airline, and bring our customers unique experiences for

all five senses. Cooperation with Marimekko is an important step towards this

target. Finnair aircraft will become roving ambassadors of timeless Finnish

design and creativity, giving our customers a special experience when they fly

with us."

    "We hope that Marimekko's sympathetic Unikko poppy flowers flying up in the

sky as well as our other iconic prints as a part of the in-flight experience

bring joy to people around the world," says Mika Ihamuotila, Marimekko CEO.

"Lately, we have wanted to connect Marimekko's colourful design and fashion

with surprising parties and forms of art, such as ballet, modern dance or

visual arts. Now it is time to do something unforeseen up in the sky. I believe

that the Marimekko and Finnair design collaboration will bring to hectic and

often grey air travel joy, peace of mind and beautiful memories."

    During the three-year collaboration, an exclusive selection of Marimekko

design products are also available for Finnair customers in in-flight sales and

the Finnair Plus Shop.

    In addition to adding value to the customer experience, both companies look

forward to the collaboration helping build more awareness of their brands. Both

companies have a long established presence in Japan but are growing rapidly in

other Asian markets, China in particular.

    "Finnair is a natural partner for Marimekko, as in my opinion it has been

the first airline in the world to lift up design and place it strongly at the

center of its service," continues Ihamuotila. "With our collaboration we want

to show how design can help improve the well-being of people in different

moments of life. Furthermore, our design collaboration with Finnair supports

our growth strategy, particularly in the Asia-Pacific region, which is one of

Marimekko's key market areas."

    "Both of these brands are about bringing positivity, high quality and peace

of mind to customers," adds Vehvilainen. "We believe this collaboration will

help generate new experiences and lasting, positive memories for a whole new

generation of Finnair passengers in Asia."

    About Finnair

    Finnair is specialised in fast connections between Europe and Asia via

Helsinki. The airline carries more than eight million passengers annually and

connects 11 cities in Asia with more than 50 destinations in Europe. Finnair, a

pioneer in sustainable flying, operates a young, modern fleet and is the first

airline ever to place in the worldwide Carbon Disclosure Project's Leadership

Index. The only Nordic carrier with a 4-star Skytrax ranking, Finnair has also

won the World Airline Award for Best Airline Northern Europe for the past three

years running. Finnair is a member of the oneworld alliance.

    About Marimekko

    Marimekko is a Finnish textile and clothing design company renowned first

and foremost for its original prints and colors. The company designs and

manufactures high-quality household goods ranging from interior decoration

textiles to tableware as well as clothing, bags, and other accessories. When

Marimekko was founded in 1951, its unprecedented printed fabrics gave it a

strong and unique identity. Marimekko products are sold in about 40 countries.

In 2011, sales of the company's brands were some EUR 170 million with net sales

of EUR 77 million. At the end of the year, there were 90 Marimekko stores. The

key markets are North America, Northern Europe and the Asia-Pacific region. The

Group has about 500 employees. Marimekko's shares are quoted on NASDAQ OMX

Helsinki Ltd.

    Further information

    Finnair Media Desk tel.

    +358-9-818-4020

    comms@finnair.com

    Marimekko Corporate Communications

    tel. +358-9-758-7293

    piia.kumpulainen@marimekko.fi

    SOURCE: Finnair

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