タカタ製エアバッグの特別補助裁判官が、自動車メーカーを対象とした被害回復基金8.5億ドルの配分プログラムを発表
タカタ製エアバッグの特別補助裁判官が、自動車メーカーを対象とした被害回復基金8.5億ドルの配分プログラムを発表
AsiaNet 71484
速報用
ボストン2017年12月11日PR Newswire
United States District Court of the Eastern District of Michigan(ミシガン州東部地区連邦地方裁判所)のUnited States v. Takata Corporation刑事事件を担当する特別補助裁判官は、タカタ社および同社の関連会社からPSANエアバッグインフレータを購入した自動車メーカー(OEM)を対象とする8.5億ドルの被害回復基金を12月1日(金)に立ち上げたことを本日発表しました。ボストンの法学教授で調停人を務める特別補助裁判官、エリックD. グリーン教授は、大規模リコールの対象となったタカタ製エアバッグを購入した世界の自動車メーカーのうち、今年2月のタカタ社の司法取引の一環として設立されたOEM被害回復基金からの補償を受ける資格を有すると思われる50社以上に対し、通知を送付したことを明らかにしました。
自動車メーカーへ送付された特別補助裁判官の通知によると、2017年2月27日、タカタ社が有線通信不正行為の罪状1件を認めたことを受け、裁判所はPSANエアバッグインフレータの購入に関連する詐欺行為の被害に遭ったOEMに対する481,848,850ドルの賠償金、さらにタカタ社からPSANエアバッグインフレータを購入したOEM全社に対する368,151,150ドルの賠償金(あわせて「OEM被害回復基金」という)を含む、総額8.5億ドルの支払いをタカタ社に求める被害回復命令を下しました。
2017年7月31日、裁判所はOEM被害回復基金を監督する特別補助裁判官としてエリックD. グリーン教授を任命しました。同教授の責務として、有資格請求者への基金配分の手法策定(裁判所の承認を条件とする)、許可された申し立てに関する決定、OEM被害回復基金の基金配分に関する裁判所への提言が含まれます。
2016年12月31日時点で、タカタ社が販売するPSANインフレータの約90%を購入しているOEM顧客の大半(「同意済みOEM」)が、提示配分額に同意し、特別補助裁判官に検討を求めて提示しています。OEM被害回復基金配分額の提示に関する正式発表、同意済みOEMとの提示額に関する数回にわたる話し合い、特別補助裁判官独自による提示額の見直しを受け、特別補助裁判官は提示配分額がOEM被害回復基金の公平配分であることを暫定的に決定しました。ただし、すべての対象OEMに意見陳述の機会を与えるため、特別補助裁判官が最終決定を下し、最終承認を目的に裁判所に提示する前に、提示配分額に対する異議を申し立て、特別補助裁判官に書面で見解を述べる機会が提供されています。
本特別補助裁判官は、このほかにタカタ製エアバッグインフレータの欠陥による人身傷害や不法死亡の被害者を対象とした個人向け損害賠償基金1.25億ドルも担当しています。グリーン教授は、個人向け損害賠償基金の提示配分については後日発表するとしています。
OEM被害回復基金の提示配分
提示配分の下では、OEMを対象としたすべての被害回復基金が単一のグローバル基金に統合されます。PSANインフレータを購入したOEM全社は、販売管轄にかかわらず、特定のOEMがタカタ社による不正行為の被害に遭ったかどうかを決定する必要なく、統合基金に参加する資格を有するものとします。各OEMの配分額は、2016年12月31日時点で当該OEMが購入した、全世界で販売されたタカタ社製PSANインフレータ全機に対する割合に基づいて決定されます。特別補助裁判官は、各OEMの配分割合を決定する上で使用する第三者検証機関によるタカタ社製PSANインフレータの販売データを独自に分析し、その信頼性を確定しています。
OEM被害回復基金の提示配分は、電子メールまたはその他の方法でOEM被害回復基金の参加資格を有すると特定されたOEM全社に送付される案内通知書に記載されています。案内通知書および提示配分スケジュールのコピーは、特別補助裁判官のウェブサイト(www.takataspecialmaster.com)から入手いただけます。
現金化されていない小切手や、手続きを完了できない電信送金により基金に残高が生じた場合は、比例配分により特別補助裁判官が基金に参加するOEM全社に再分配します。
OEM被害回復基金の配分を受領するには、対象OEMは特別補助裁判官およびその専門家、相談役、仲介者に有利な権利放棄を提供する必要があります。
対象となるOEM自動車メーカーによる提示配分計画への異議申し立て方法
提示配分に異議のある対象OEM自動車メーカーは、計画に意見をするか、異議を申し立てることができます。意見および異議はすべて、2017年12月20日午後5:00(東部標準時間)もしくはそれ以前に書面にて特別補助裁判官に提出するものとします。申し立ては電子メール(OEMQuestions@TakataSpecialMaster.com )でも受け付けています。自動車メーカーからの異議が適時に提出されない場合、特別補助裁判官は提示配分への承諾、同意が得られたものとみなします。適切な異議の申し立てについては、特別補助裁判官のウェブサイト(www.takataspecialmaster.com )をご覧いただくか、下記のフリーダイヤルまでお問い合わせください。
次のステップ・ご質問
異議申し立て内容を検討後、特別補助裁判官が2018年1月に、OEM被害回復基金の最終提示配分額を裁判所に提出し、承認を求めます。
提示配分に関するご質問は、www.takataspecialmaster.com をご覧いただくか、電子メール(OEMQuestions@TakataSpecialMaster.com )またはお電話(フリーダイヤル:(800) 574-7035)にてお問い合わせください。
問い合わせ先:OEMQuestions@TakataSpecialMaster.com
ソース:タカタ社特別補助裁判官
(日本語リリース:クライアント提供)
Takata Airbags Special Master Announces $850 Million Restitution Fund Allocation Program for Automobile Manufacturers
PR71484
BOSTON, Dec. 11, 2017 /PRNewswire=KYODO JBN/ --
The Special Master in the United States v. Takata Corporation criminal case in
the United States District Court of the Eastern District of Michigan announced
today that he launched, on Friday, December 1, the $850 million restitution
fund for automobile manufacturers (OEMs) that purchased airbags with PSAN
Inflators from Takata Corporation and its subsidiaries. The Special Master,
Eric D. Green, a Boston law professor and mediator, stated that he is sending
notice to more than 50 auto manufacturers around the world who purchased the
Takata airbags that are subject to widespread recall programs, and who may be
eligible for compensation from the OEM Restitution Fund set up as part of
Takata Corp.'s plea agreement in February of this year.
According to the Special Master's notice sent to the auto manufacturers, Takata
pled guilty on February 27, 2017 to one count of wire fraud and the Court
entered the Restitution Order requiring Takata to, among other things, pay
restitution in the amount of $481,848,850 to the OEMs who were defrauded in
connection with their purchase of airbags with PSAN Inflators and additional
restitution in the amount of $368,151,150 to all OEMs who purchased airbags
with PSAN Inflators from Takata (collectively, the "OEM Restitution Fund"), for
a total amount of $850 million in restitution to OEMs.
On July 31, 2017, the Court appointed Professor Eric D. Green as Special Master
to oversee the OEM Restitution Fund. His responsibilities include developing a
formula or formulas, subject to Court approval, for distributing funds to
eligible claimants, making determinations regarding allowed claims, and making
a recommendation to the Court regarding allocation of funds from the OEM
Restitution Fund.
A significant majority of Takata's OEM customers (the "Consenting OEMs"), which
collectively purchased approximately 90% of the PSAN Inflators sold by Takata
as of December 31, 2016, agreed upon a Proposed Allocation and presented it to
the Special Master for consideration. Following a formal presentation on the
proposal for allocation of the OEM Restitution Fund, several discussions with
the Consenting OEMs about the proposal, and an independent review by the
Special Master of the proposal, the Special Master provisionally determined
that the Proposed Allocation provides for an equitable distribution of the OEM
Restitution Fund. However, to ensure that all eligible OEMs have a chance to be
heard, an opportunity is being provided for them to object to the Proposed
Allocation or comment in writing to the Special Master prior to final
determination by the Special Master and submission to the Court for final
approval.
The Special Master is also in charge of a separate $125 million Individual
Restitution fund designed for persons who suffer personal injury or wrongful
death as the result of a Takata airbag inflator defect. Professor Green stated
that the proposed allocation of the Individual Restitution fund will be
announced at a later date.
The Proposed OEM Restitution Fund Allocation
Under the Proposed Allocation, the restitution monies directed to the OEMs will
be combined into a single global fund. All OEMs that purchased PSAN Inflators,
regardless of jurisdiction of sale, will be eligible to participate in the
combined fund without the need for determining whether a particular OEM was
defrauded by Takata. Each OEM's allocation will be determined by the percentage
of all PSAN Inflators sold by Takata globally that was purchased by that OEM as
of December 31, 2016. The Special Master has independently analyzed the
verified third-party Takata PSAN Inflator sales data utilized to determine the
percentage for each OEM and determined it reliable.
The Proposed Allocation governing the distribution of the OEM Restitution Fund
is set forth in the Direct Notice that was mailed electronically or otherwise
to all identified OEMs that are eligible to participate in the OEM Restitution
Fund. A copy of the Direct Notice and the Proposed Allocation schedule can be
found and accessed on the Special Master's website,
http://www.takataspecialmaster.com.
Any remaining funds attributable to checks which are not cashed or to wire
transfers that cannot be completed will be redistributed by the Special Master
pro rata to all participating OEMs.
To receive an allocation from the OEM Restitution Fund, each eligible OEM will
be required to provide a release in favor of the Special Master and his
professionals, advisors and agents.
How an Eligible OEM Auto Manufacturer Can Object to the Proposed Allocation Plan
If an eligible OEM auto manufacturer disagrees with the Proposed Allocation, it
can comment on the plan or object. Any comments and objections must be in
writing and received by the Special Master on or before December 20, 2017 at
5:00 p.m. EST. Objections can be emailed to
OEMQuestions@TakataSpecialMaster.com. If an auto manufacturer does not submit a
timely objection, it will be deemed by the Special Master to have accepted and
consented to the Proposed Allocation. For additional details on how to properly
file an objection, visit the Special Master's website,
http://www.takataspecialmaster.com or call the toll-free number below.
Next Steps & Questions
Following his review of any objections, the Special Master anticipates that he
will provide the final Proposed Allocation for the OEM Restitution Fund to the
Court for approval in January 2018.
For any questions about the Proposed Allocation, visit
http://www.takataspecialmaster.com, email OEMQuestions@TakataSpecialMaster.com,
or call toll-free at (800) 574-7035.
SOURCE: Takata Special Master
CONTACT: OEMQuestions@TakataSpecialMaster.com
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