RobiとYABXがバングラデシュでのスマートフォン融資の促進で協力

Comviva

RobiとYABXがバングラデシュでのスマートフォン融資の促進で協力

AsiaNet 77675 (0346)

【バルセロナ(スペイン)2019年3月1日PR Newswire=共同通信JBN】バングラデシュの大手デジタルサービスプロバイダーのRobiと、Comvivaが育成したフィンテック企業のYABXは、バングラデシュのRobiの顧客向けのスマートフォン融資の促進で提携した。

(Photo: https://mma.prnewswire.com/media/829150/Robi_YABX_Bangladesh.jpg

これに関し、Robiのマタブ・ウディン・アハメド・マネジングディレクター兼最高経営責任者(CEO)とYABXのラジャト・ダヤル創立者兼CEOは、バルセロナで開催されたMobile World Congress 2019で、それぞれの会社を代表して覚書(MoU)に署名した。

Robiは、4.5 Gサービスの提供開始から1年でバングラデシュ最大の4.5 Gネットワークを構築した。一方、YABXは、新興市場の顧客にスマートフォン融資を引き受けるためのテクノロジーを提供している。そうすることで、同社はモバイルネットワークからのデータを使用し、何万ものデータポイントから顧客プロファイルを構築する。その一方、顧客は最初のスマートフォンを購入できる。このため、このパートナーシップは、同国でのデジタルライフスタイルの推進に大きな変化をもたらすとみられている。

これに加えて、YABXの最先端のデバイス障害技術により、金融機関はEMIプランを開始することができる一方、YABXは取得、支払い、回収などを含むデジタルチャネルを通じた完全なカスタマージャーニーを管理する。

Robi Axiata Limitedのマタブ・ウディン・アハメド・マネジングディレクター兼CEOは今回の提携について、「バングラデシュのスマートフォンの平均価格は国民1人当たり国民総所得(GNI)の比率にすると、この地域で最も高いものの1つだ。これは、同地域のスマートフォン普及率が最低の1つという現状において最大の課題だ。YABXとの今回の提携を通じて高いエントリーコストの障壁が取り除かれ、スマートフォンの利用を促進し、SDGの目標に従いバングラデシュでの不平等を減らすことができると確信している。さらに、これにはRobiのビッグデータアナリティクスとフィンテック構想に新たな活力を与える」と述べた。

YABXのラジャト・ダヤル創立者兼CEOはこの署名し際し「Robiとの提携は、バングラデシュでのデジタルマイクロローンサービスを可能にする同社の長期戦略の一部だ。われわれの提携はバングラデシュでの手頃で便利な携帯電話融資の理念を促進するだろう。今回の提携の主な経済的、社会的目的は、バングラデシュの人々が手頃な価格と便利な方法でスマートフォンをすぐに手にすることができるようにすることであり、それによってデジタルインクルージョンを通じて金融包摂を強化することだ」と述べた。

▽問い合わせ先

Sundeep Mehta

Sr. Manager

Corporate Communications

pr@comviva.com

ソース:Comviva

Robi and YABX Collaborate to Facilitate Financing for Smartphones in Bangladesh

PR77675

BARCELONA, Spain, Mar. 1, 2019 /PRNewswire=KYODO JBN/--

Robi, the leading digital services provider in Bangladesh, and YABX, a fintech

company incubated by Comviva, have partnered to facilitate financing for

smartphones for Robi's customers in Bangladesh.

     (Photo: https://mma.prnewswire.com/media/829150/Robi_YABX_Bangladesh.jpg )

In this regard, Robi's Managing Director and CEO, Mahtab Uddin Ahmed and YABX's

Founder and Chief Executive Officer, Rajat Dayal signed a Memorandum of

Understanding (MoU) at the Mobile World Congress 2019, in Barcelona, on behalf

of their respective organizations.

Within one year of launching 4.5G service, Robi has created the largest 4.5G

network in Bangladesh. YABX, on the other hand, provides the technology to

underwrite smartphone financing for customers in the emerging markets.

In doing so, the company builds customer profiles from tens of thousands of

data points, using data from the mobile network. This, in turn, enables the

customers to purchase their first smartphone. Therefore, it is believed that

this partnership will make a significant difference in promoting digital

lifestyle in the country.

In addition to this, YABX's state-of-the-art device impairment technology

enables financial institutions to launch EMI plans while YABX manages the

complete customer journey through digital channels, which includes acquisition,

disbursals, collections, etc.

Commenting on the partnership, Mahtab Uddin Ahmed, Managing Director and Chief

Executive Officer, Robi Axiata Limited, said, "Average smartphone price, as

percentage of Gross National Income (GNI) per capita for Bangladesh, is one of

the highest in the region. This is a key challenge to smartphone penetration,

which currently is one of the lowest in the region. We are confident that

through this partnership with YABX, the high entry-cost barrier will be

eliminated, which will help in driving smartphone adoption and reduce

inequality in Bangladesh as per SDG goal. Moreover, this will add another

feather to the Big Data analytics and Fin-tech initiatives of Robi."

Speaking on the occasion, Rajat Dayal, Founder and Chief Executive Officer,

YABX, said, "Our collaboration with Robi is a part of the company's long-term

strategy to enable digital micro-loans services in Bangladesh. Our partnership

would facilitate the vision of affordable and convenient handset financing in

Bangladesh. The main economic and social objectives of our partnership is to

help the population of Bangladesh gain instant access to smartphones in an

affordable and convenient manner, thus enhancing financial inclusion through

digital inclusion."

For more details, please contact:

Sundeep Mehta

Sr. Manager

Corporate Communications

pr@comviva.com

Source: Comviva

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